HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkablar till skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/02/16 :  16:30:44  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Lönar det sig att byta signalkablar till min gamla skivspelare Thorens TD166 MkII, som har några år på nacken? Nuvarande är alltså bara jättetunna originalkablar.

Vilka i så fall ger valuta för pengarna? Jag kan inte göra jobbet själv utan måste anlita en firma.
Tänker behålla originalarmen och pickupen, som är Shure V15.
Kommer nog byta nålen i framtiden eller köpa en ny pickup men helst lite billigare.
Har läst mycket bra recensioner om Goldring 1042, men även Clearaudios billigare varianter verkar intressanta.
Finns det någon som passar bra just till den modell som jag har?

Vore jättetacksam för tips.

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/16 :  17:24:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn black interconnect bör funka bra som tonarmskabel men det finns dyrare alternativ (tänkta för dyrare spelare). Men det måste väl till lite monteringsarbete som du säger. Fråga din närmaste Linnhandlare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:16:41  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag var i samma situation för drygt ett år sedan. Affären erbjud Van den Hul kabel för ca 400 kr och ungefär lika mycket om de skulle göra jobbet plus någon hundralapp för nya kontakter. Vad jag minns gällde det bara själva signalkabeln och inte kabeln inne i tonarmen. Vilket gör att det blir litet halvdant. TD166 är hyfsad men inte mer och jag tyckte att det riskerade att bli att lägga pengar på något som inte skulle bli tillräcklig bra ändå. Så jag sålde den och köpte nytt.
Kanske OK om man gör det själv till en kostnad av max 500.
Goldring och Clearaudio verkar som bra alternativ. TD166 bör passa bra ihop med de flesta MM pickuper.

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:18:29  Show Profile Send NtR a Private Message
Spar pengarna, kablar är ruskigt överreklamerade.

Byt inte PU heller, den du har är riktigt, riktigt bra. Byt nål om den är sliten, det lär finnas en firma i UK vid namn Expert Stylus som gör det till ca halva priset jämfört med Shure.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:07:34  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Hör med Svalander han har säkert en bra kabel.
Mvh Carl
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/17 :  02:18:32  Show Profile Send nin a Private Message
Spar pengarna, kablar är ruskigt överreklamerade.


Nja, det vet jag inte! När vi snackar om dessa signaler som kanske är 1000 gånger svagare än vad CD spelaren lämnar så är kabeln av STOR vikt såklart. Tänk på att allt förstärks otroligt mycket i phono-steget...

Edited by - nin on 2003/02/17 02:19:13
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/17 :  07:56:29  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Van Den Hul har en kabel som säljs på lösmeter,kostar skulle jag gissa runt 200kr/met,den heter MCD-502 den sitter orginalmonterad i SME 5 sägs det,hursomhelst är det en mycket bra kabel,jag köpte min för några år sen kostade då 140kr/met.
Mvh
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:01:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är viktigt att det blir rätt kapacitans (dvs kabelns kapacitans + ingångskapacitansen). Det ska vara olika för olika pickuper. Annars blir det antingen för mycket diskant eller för lite diskant. Man kan variera kabelkapacitansen eftersom den är linjärt beroende av längden (dubbelt så hög kapacitans med dubbelt så lång kabel).

Så det är alltså inte bara att byta till en "fin" kabel, det måste vara vissa parametrar rätt också såsom kapacitans och kan göras rätt med rätt längd.


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/18 :  00:54:47  Show Profile Send lennartj a Private Message
Pick-me-up,
du har inte berättat vilken generation av Shure V15 du har, de är rätt olika. Generellt trivs Shure-pickuperna med rätt hög kapacitans, 200-400 pF (högre ju äldre modellen är, har jag för mig) totalt.
Många bra phonosteg har ju valbar kapacitans på ingången, och annars kan man ju alltid prova att löda dit t.ex. 200 pF om diskanten sticker ut för mycket, ev. backa till 100 pF om det blev för tamt.
Kapacitansen för tonarmskabel+kabel till förstärkaren kan typiskt variera mellan 80-200 pF för olika fabrikat, kombinationer och längder, men som sagt, med Shure är risken liten att du får för hög kapacitans redan med kabeln liten (det är värre med vissa Ortofon. t.ex.).
Sedan ska man inte se ner på tunna kablar, det är ofta bästa sättet att göra en kabel med låg kapacitans, och helt rätt vid de extremt låga spänningar och strömmar det här handlar om (bara skärmningen är god).
Emellertid håller jag med Anders47 att på en TD166 Mk.II med standardarm är det dåligt använda pengar att spendera mer än 500 kr på kabelbyte. Fundera i så fall hellre på att på ett större projekt med att byta hela armen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/18 :  09:19:14  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang kapacitans och Shure se

http://groups.google.com/groups?q=shure+%2B+v15+%2B+pierce&hl=en&selm=3762da71.5146169%40news.math.uwaterloo.ca&rnum=4

Jag har V15VxMR, och har bara kabelkapacitansen till detta. Runt 100-150 pF. FÖr äldre Shure bör kapacitansen inte överstiga 50 pF för att resonanser ej ska uppstå i det hörbara området, mkt svårt att åstadkomma.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/02/18 :  17:52:14  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by pick-me-up

Lönar det sig att byta signalkablar till min gamla skivspelare Thorens TD166 MkII, som har några år på nacken? Nuvarande är alltså bara jättetunna originalkablar.

Vilka i så fall ger valuta för pengarna? Jag kan inte göra jobbet själv utan måste anlita en firma.
Tänker behålla originalarmen och pickupen, som är Shure V15.
Kommer nog byta nålen i framtiden eller köpa en ny pickup men helst lite billigare.
Har läst mycket bra recensioner om Goldring 1042, men även Clearaudios billigare varianter verkar intressanta.
Finns det någon som passar bra just till den modell som jag har?

Vore jättetacksam för tips.



med risk för att verka dryg tror jag att det är bättre att du köper ett par nya plattor istället för att tänka på kablage. de är absolut inte oviktiga men det finns garanterat många svagare punkter på en td166.

sa yo na ra

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:01:40  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Det är främst MM-pickuper som är känsliga för skilda kapacitansvärden. När det gäller MC-pickuper är det, som bekant, impedansmatchningen som är viktig.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:55:41  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack alla snälla medlemmar som har mödat sig att svara på min fråga.
Förnuftigast är nog att INTE investera några större summor för enbart rca-signalkabelbyte. Alla fall om man inte uppgraredar något annat också. (Och det är synnerligen svårmotiverad för en så pass gammal och enkel spelare.)
Det låter redan bra på skivor av hög kvalitet … mycket bättre än vad jag kom ihåg sen sist! (Jag spelade inte vinyl på ett bra tag, då jag flyttade min anläggning och jag hade inte en hylla att placera skivspelaren. Kanske också subwoofern gör sitt.)
Nej, jag får fortsätta drömma om gröna kvisten och kanske en Nottingham Analog eller Kuzma Stabi!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000