HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Folkets röst: SF EAII vs Totem 1 sigs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:10:20  Show Profile Send Brosk a Private Message
Vilken tror just DU skulle bli bäst med ett Pass Aleph3-steg i ett rum på 35m2? Måste klara ut detta i veckan.
Jag velar-därför är jag. (..ingen bra konsument)

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:15:16  Show Profile Send ekman a Private Message
personligen? jag hade valt SF dom e grymma
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:26:59  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Utan att ha jämfört tror jag det skulle bli mycket jämt. Har hört model 1 mer än ea II. Ingen är dålig om jag säger så. Finns det handlare i din närhet som du kan åka till och lyssna på någon av dessa?

Tror att aleph 3 med model 1sign passar mycket bra ihop.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:38:02  Show Profile Send gurin a Private Message
Brosk!

Håller inte du på att sälja din aleph 3:a, eller har du ändrat dig igen?

undrar/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:03:15  Show Profile Send bubbas a Private Message
Har läst några trådar om problem att driva totem model1 med aleph3-steg. Även ägare av aleph5 har klagat. Jag skulle nog prova med den egna förstärkaren innan jag köper.

SF Electa Amator II går ur produktion nu, det kan ha betydelse för andrahandsvärdet. Både EA och Model 1 är mogna produkter, men EA har fallit får åldersstecket.

Ljud kan jag inte råda om. SF verkar vara en vattenskiljare. Vissa gillar dem andra inte. Själv känner jag egentligen bara till Grand piano, och den gillar jag inte. Ganska vackert ljud, men för tunn bas. Musiken saknar substans.

Model 1 S har jag tidigare ägt. Det är lättlyssnade högtalare, högupplösande i mellanregister-diskant. Förvånansvärt djup bas. Men också lite för ljusa totalt sett. Med bristfälla komponenter kan Model 1 låta vass.

Jag röstar för Totem. Lycka till.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:37:41  Show Profile Send Brosk a Private Message
Spridda bifall åt bägge håll alltså....
Jag tror nog att bägge kommer att hålla värdet hyfsat. När såg ni en SF EA1 på marknaden senast ?(personligen tycker jag den är snyggare än 2:an).

Gurin: Det beror på om det kommer ngn köpare innan jag ändrat kurs igen. Har haft Aleph3:an länge och är rent allmänt i bytartagen just nu men har inte fått ett enda napp på 15` och kommer nog inte att sälja billigare. (Den är för Presscioussss). Har tex aldrig haft ett räligt kraftigt slutsteg vilket kunde vara kul.

Är det inte oerhört långsamt på forumet just nu???
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/02/18 :  08:08:36  Show Profile Send niklass a Private Message
jag har iofs inte lyssnat på ngt annat än sonusfabern jag är ju själv ägare av en hel del sonusfaber utrustning och jag tänker nog inte köpa högtalare från ngt annat märke igen...

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/18 :  09:49:57  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag, robbin fisher och antagligen alexi skall jämföra dynaudio1.3se och dynaudio special25 mot SFeaII och den nya stativaren (den som är så snygg), kanske kan vara värt att se vad vi kom fram till.

Jag är iofs lite dynaudiofrälst så kanske min mening inte räknas, men robin och alexi är ju inte så kära i dynaudio.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/02/18 :  11:08:29  Show Profile Send Mattias a Private Message
Om Totem vet jag inte mycket.

Men personligen kan jag tänka mig att kombinationen av EA2 och Aleph är en fin kombination.
Aleph har jag en förkärlek för och EA2 känner jag väl till. Nu har jag tyvärr inte lyssnat till just den kombinationen.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:04:32  Show Profile Send Brosk a Private Message
Känslomässigt lutar det åt EA2, så då blir det nog så..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000