HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mp3 vs CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:12:20  Show Profile Send Amund a Private Message
Hallå på er.. Jag har en venn som insisterar på att mp3 ær lika bra som cd nær det gæller ljud kvalitet och jag envisas om att så ær inte fallet!
Kan (orkar) någon som ær kunnig skriva en detaljerad førklaring på VARFØR mp3 inte ær lika bra som cd?
Sjælv har jag inte den kunskapen men ær øvertygad om att cd ær bættre!

Tack på førhand...

Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:41:23  Show Profile Send Frux a Private Message
Dubbelpost

Edited by - Frux on 2003/02/17 22:45:07
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:44:47  Show Profile Send Frux a Private Message
Mp3 är ju en förstörande komprimering, och komprimerar man (tar bort information) tillräckligt hårt så börjar man höra en tydlig ljudförsämring. Var gränsen går i bitrate då mp3 börjar låta sämre än CD varierar med:

- Kvaliten på anläggningen.
- Hur bra lyssnaren är att urskilja skillnader i ljudet.
- Kvaliten på programvaran som komprimerat och dekomprimerat ljudfilen.
- Hur stora krav lyssnaren ställer på ljudet. En del kanske accepterar små försämringar av ljudet utan att bry sig så mycket, andra ställer högre krav.

Vissa blindtester visar att folk inte hör någon skillnad på en bra gjord mp3 och CD ens i en mycket dyr anläggning, andra personer säger sig höra tydlig skillnad i blindtest oavsett bitrate. Mp3 passar vissa utmärkt, medan det inte passar andra. Som allt annat inom hifi.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/18 :  09:51:34  Show Profile Send n00b a Private Message
tips: Använd sökfunktionen denna frågan har varit uppe rätt så många gånger.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/02/18 :  17:46:02  Show Profile Send JM a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

tips: Använd sökfunktionen denna frågan har varit uppe rätt så många gånger.

//jonas



Ursäkta mig, men vad gör det om frågan kommer upp igen ? Skall man inte kunna ställa frågor som har varit på tapeten tidigare så är det inte mycket vi kan fråga om längre.....

Ang MP3 så tycker jag själv att det kan låta ganska så anständigt på viss typ av musik som kanske inte är så välproducerad. Typ Techno,hårdrock, dansmusik osv.... Men tar man en CD med mera akustisk musik som det ofta är bättre ljud på, då kan ju en MP3'a låta anka i jämförelse... Däremot så har jag själv fört över en del av min egna skivsamling till WMA-format i 192kbps, och sedan lyssnar jag vid datorn med en riktig hörlursstärkare (Creek OBH-11) och ett par hyfsade lurar (Sennheiser HD-535). Det låter riktigt bra faktiskt !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000