HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur stor vikt får estetiken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/16 :  17:45:38  Show Profile Send DasIch a Private Message
Utseendet spelar roll. Riktigt hur stor är svårt att säga, men det där svarta standardutseendet på exempelvis förstärkare som man kan se hos de stora elektronikkedjorna kommer aldrig någonsin in i mitt hem. Visserligen spenderar jag inte tid på att glugga utrustningen, men när mina ögon väl vilar på den vill jag inte omedelbart vända blicken i avsmak. Ljudet har dock högsta prioritet.
Som tur är säger dock min erfarenhet att det som låter bra ser snyggt ut. Kanske inte jättesnyggt, men till en bra pryl är det alltid värt att satsa lite på design.

Objektivist
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:11:34  Show Profile Send nalle a Private Message
Personligen tycker jag att det kan vara värt att betala en extra slant för att få en produkt som både är bra och tilltalande för ögat. Jag tror att de konstruktörer som tänker till när det gäller design har det tillbaka i försäljningssiffror.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:50:08  Show Profile Send nin a Private Message
Utseendet är ganska viktigt för mig! Om t ex jag lyssnar på säg två st förstärkare som är lika bra (fast kanske på lite olika sätt) så väljer jag hellre den som ser snyggare ut fast den kostar mer. Men jag skulle inte köpa något som ser bra ut men låter sämre, det skulle jag inte.
Det jag tycker är lite lustigt med hifi (plus allt annat trams vi tjatar om här) är att det är VÄLDIGT viktigt för många att man BARA lägger stålar på hur saker funkar och inte en enda extra kr för att dom ska se bättre ut.
Gör dom samma med sina klädval? Eller när du köper bil, hus tapeter eller något annat som man SER??!

Så för min del, ljudet först och främst, men kan tänka mig att lägga på någon/några tusen lappar för likvärdig produkt som ser bättre ut.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:07:27  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Det jag tycker är lite lustigt med hifi (plus allt annat trams vi tjatar om här) är att det är VÄLDIGT viktigt för många att man BARA lägger stålar på hur saker funkar och inte en enda extra kr för att dom ska se bättre ut.
Gör dom samma med sina klädval? Eller när du köper bil, hus tapeter eller något annat som man SER??!



Det är skillnad på prylar och prylar. Tapeter till exempel har i regel bara uppgiften att se bra ut, medans anläggningen har till huvuduppgift att låta bra. Klädval har helt klart till uppgift i många fall att piffa upp bäraren. Anläggningen är inte lika "självklar" att visa upp. Den råkar stå synligt, det har tillverkarna i bakhuvudet och därför ofta målat eller piffat på annat sätt. Om man tycker stora förstärkare svarta lådor, trä eller vad det nu handlar om är fult så vet man inte vad fult kan innebära! Låt mig designa fult!

För mig kommer ingen apparat jag känner till så långt ner på estestikskalan att ljudet inte på egen hand få dominera valet av just den apparaten. För mig blir till och med en "tråkigt" designad apparat mer tilltalande än det snygga skräp som man kan hitta där ute. Vet jag att det inte är det bästa som jag kunnat hitta ljudligt blir det heller aldrig det som flyttar in hos mig. Är allt annat än utseende lika så är det inget snack men det har inte hänt hittils.

Det är inte viktigt att jag BARA lägger ner pengar på hur det funkar utan det är viktigt att funktionen är den bästa som går att hitta för dom pengar jag är beredd att spendera. Det är viss skillnad det.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:16:48  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag tycker designen är vansinnigt viktig! Vi snackar ju inredningsprylar också! OK att musik får en att må bra men att lyssna i ett rum som liknar en industrilokal måste vara föga harmoniskt.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:44:51  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Däremot gammal linn, meridian och naim får, i mitt tycke, en alldeles för gammal och ful framtoning. Hur br de än må låta."

Ojoj, jag tycker precis tvärtom. Eller förresten, Naim är väl ganska rejält fula. Själv tycker jag nog att det värsta är stora silverglänsande schabrak med trädetaljer. Linns gamla LK-lådor hör nog till det snyggaste i mina ögon.

Hur viktigt är då allt detta? För mig är det nog ändå ganska viktigt, jag brukar till och med lite skämtsamt hävda att fula saker låter sämre eftersom man blir irriterad när man ser fula saker och när man är irriterad låter det illa!

"Det jag tycker är lite lustigt med hifi (plus allt annat trams vi tjatar om här) är att det är VÄLDIGT viktigt för många att man BARA lägger stålar på hur saker funkar och inte en enda extra kr för att dom ska se bättre ut."

Där håller jag med helt och hållet. Varför skulle det vara något fel med att vilja ha snygga grejer. Finns det något som automatiskt gör att snygga grejer låter sämre? Skulle inte tro det.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:04:25  Show Profile Send redestad a Private Message
Intressant tråd med självfallet bara ett rätt svar... :-) Nämligen LJUDET produkterna kan prestera är det absolut viktigaste, i alla fall för mig. Visst ett tilltalande utseende är ju trevligt och vad detta innebär finns det naturligtvis lika många svar på som det finns människor. Smak är med andra ord, så klart, något oerhört individuellt och subjektivt.

Måste samtidigt instämma med några röster om att, låter det bra så tycker man, lär man sig även att gilla utseendet. Ligger nog en del i det. Posörer som skaffar sig prylar mest pga utseendet kan ju hålla sig i BoO-butiken... Men så klart är inget mer rätt eller fel här, så alla får naturligtvis bli saliga helt på sin egen kopp té. Men nog var det väl ändå musikåtergivning som var det primära i HiFi-intresset? Så är det i varje fall för min del, posörer och WAFfare göre sig icke besvär.. :-)

Ha det bra allihopa!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/17 :  11:49:55  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Posörer som skaffar sig prylar mest pga utseendet kan ju hålla sig i BoO-butiken...

Av svaren att dömma är det ingen som köper FÖR att de är snygga, snarare produkt a låter lika bra som produkt b, produkt b kostar 1000:- mer men är snyggare, då väljer JAG produkt b och det verkar vara hyfsat generellt. Dock håller jag med om knaset att välja enbart för att det är snyggt, å andra sidan så kan ju det vara lika berättigat för en som är inredare!

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:05:58  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det viktigaste är musiken apparaten presterar sen att den är snygg är bara positivt,jag är väldigt trött på alla svarta lådor och försöker att få tag i silver eller champage färgade saker.Jag har fö. ett Audio R LS-25mk1 försteg som är svart är på jakt efter en silverfärgad front,såg på ARC gamla hemsida att de kostar om jag inte minns fel 350USD det blir ganska mycket säkert 5'-6' intullat i Svedala.Är det någon som vill byta som har en silverfärgad och vill ha en svart i stället?
Sen är det något annat med svarta apparater allt damm syns på dom inte kul:
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:11:58  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det var rätt kul när min frus kompis släpade hem en snubbe som var förvånad över att jag hade sån billig cdspelare (då ägde jag en komplett Linnanläggning) om jag nu var så hifiintresserad. Han gissade att den kostade 1200Kr på Josefssons postorder.

Han tog alltså fel på min Linn Karik och en Mark

När han fick lyssna på en skiva så sa han att det inte var något tryck i musiken (var är dunket..)


"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/02/17 12:12:44
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:37:01  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Go Brickman!

Allvarligt talat så kommer jag att satsa ganska mycket på estetik när jag lyckas flytta hemmifrån. Högtalare, hyllor, mattor och div. akustikåtgärder kommer att gå i tema. Elektroniken får dock vara lite som den vill, den kommer lite i skymundan. Ljudet kommer dock fortfarande på första plats, med en sidobudget för estetik.

Edited by - Tank on 2003/02/17 14:54:18
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:53:22  Show Profile Send j.persson a Private Message
Hepp!

Tycker nog hur det ser ut är rätt viktigt, även om ljudet väl är det viktigaste. Detta löses dock bäst genom att dölja alla apparater så att man slipper se på dem tycker jag.

Något hifivärlden (och i MKT större utsträckning hemmabio) är att göra snygga och bra fjärrkontroller. Jag vill ha en och endast en tung, gedigen vällayoutad fjärrkontroll med rätt känsla. Tusen gånger viktigare än apparatens utseende tycker jag, eftersom jag inte tittar (och fingrar!) så mycket på burkarna.

Exempel på bra design är faktiskt Advantage tycker jag. Enkelt, elegant men med gedigen känsla. NADs silverserie gillar jag också, även om de verkar få fingeravtryck med tiden. Gamut är ett annat snyggt (och bra) märke.

Högtalare kan man ju inte gömma undan, de måste ju helst stå en bit från bakvägg och sidovägg (med få undantag). Alltså föredrar jag enkla, stilrena och inte alltför breda högtalare. Det är viktigt att utseendet ger rätt möbelkänsla, tycker jag. Snygga möbler är Dynaudios gamla contour-serie. Mindre snygga är de nya Contour och den märkliga Confidence-serien (med sin baffel som sticker ut från sidorna). NHT 3.3 tycker jag är snygga, men jag förstår om vissa höjer ett eller två ögonbryn när jag skriver detta. Dali Grand-serien är också mycket snygga.

Högtalare som jag gillar men har lite svårt för rent estetiskt är stora B&W Nautilus (800...802) och Revels ultima-serie.

mvh
Jonas Persson
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:00:39  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Två synpunkter på temat utseende:

1. Står man ut med att ha en TV i vardagsrummet borde vilken högtalare som helst vara tillräckligt snygg!

2. Under en kurs jag läste på högskolan delades produktegenskaper upp i två kategorier: skall- och börkrav (eng. shall & should). När man finner de produkter som uppfyller alla skallkrav återstår att finna de som ger bäst meritvärden på börkraven (inom de ekonomiska ramarna).

I mitt fall är utseende skallkrav och ljudkvalitet börkrav. Det betyder att jag för varje krona jag stoppar in får bättre ljud.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:03:35  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Wintermute
1. Står man ut med att ha en TV i vardagsrummet borde vilken högtalare som helst vara tillräckligt snygg!



Tja, det finns högtalare som är fula jämfört med vilken TV som helst... och visst finns det snygga tv-apparater. Mer eller mindre iallafall. B&O t ex.

Eller tycker du verkligen att ALLA tv-apparater är så fula att man inte kan ha dem i vardagsrummet? Då får du väl ha projektor..
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:15:57  Show Profile Send s.m.f a Private Message
tycker min plasma e helt ok iallafall

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:16:55  Show Profile Send ekman a Private Message
helst så ska man ju skippa tvn helt och lägga pengarna på anläggningen istället =) man får rätt fina grejer för dom pengarna som en plasmatv eller en projektor kostar
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:56:00  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag tycker Linn är snygga.

Men har på senare tid blivit oerhört påverkad av en vacker flicka som förespråkar silvrig utrustning(Hon gillar C12 & Klimax-grejerna, men jag har inte råd). Hursomhelst kommer jag vid nästa uppgradering troligtvis handla ett fult slutsteg, men snyggt försteg, CD-spelare & högtalare. Pengarna kan inte räcka till allt.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:57:20  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Visst, men en tv "måste" jag ha och då väljer jag plasma pga format/utseende, presterar på den nivå jag tycker är godkänt men kostar mycket, men det tycker jag personligen det var värt.

I slutändan handlar det alltid om vad var och en tycker är det rätta.

Sen är den nya anläggningen på g och skulle inte bytt den mot något annat även om jag fick

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:08:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message



1



Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:21:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Här är vi människor olika till förbannelse!

För att kunna slappna av och ägna tankarna åt musiken så gynnas mitt lyssnande av ordning och reda och gärna då trevligt utseende på hifiprodukterna.
Utseendet har inte nått direkt med ljudet att göra. Det har endast med mitt välbefinnande att göra, vilket i SIG är kopplat till hur jag upplever musiken.
(Så vida jag inte blundar från dörr till lyssningsplats...men det vore ju till att blindlyssna... Plus att det är svårt att starta vinylspelaren när man fumlar i blindo... ). ;-)

På det hela taget tycker jag att jämförelser med mat och resturanger är relevantare än tapeter och kläder.
Mat som intas på en fin resturang, i trevligt sällskap och där maten är dessutom är fint presenterad, ja där har jag större chans för att njuta av matupplevelsen.



Pär Engelholm
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:33:50  Show Profile Send Carl-M a Private Message
[quote]Originally posted by jajon

Hej på er!

Postade lite bilder på min Linn-utrustning i en annan tråd, och det
dröjde inte länge innan min Wakonda (och de övriga svarta lådorna) blev
sågade, utseendemässigt. Nu blev jag lite nyfiken, hur viktigt anser
ni att ett vackert yttre är? Hur stor vikt lägger ni vid detta när ni
köper hifi-utrustning? Nu tycker ju jag att de svarta linn-lådorna är
snygga på sitt sätt, men det var absolut inget jag tänkte på när jag
handlade.

.....................................
Jag har haft Linn tycker inte dom ser så ful ut. Men dom rockar inte. Deras marnadsföring har många gått på även jag tyvär. Men jag har tagit mej ur. Tacka vet jag triodrör och bredbandare i öppen baffel DEE ROCKAR FETT DE
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:50:32  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by Carl-M

Jag har haft Linn tycker inte dom ser så ful ut. Men dom rockar inte. Deras marnadsföring har många gått på även jag tyvär. Men jag har tagit mej ur. Tacka vet jag triodrör och bredbandare i öppen baffel DEE ROCKAR FETT DE



Du får det att låta som om hård marknadsföring skulle vara något unikt
för Linn vilket förstås är både sant och osant på samma gång. I vanlig
ordning gäller den gyllene grundregeln, att lita på sina egna sinnen
och inte agera blint på grupptryck och lurendrejeri.

Linn-produkter har ju kvalitér som tilltalar vissa mer än andra, som
med allt annat.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:15:28  Show Profile Send Hepcat a Private Message
jajon håller med dig där Linns grejor till talar mig väldigt mycket. Men jag kan hålla med carl-M om att en bra rörstärkare kan rocka riktigt fett

p.s jajon du har ett PM

www.selleri.de
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/02/18 :  08:05:49  Show Profile Send Wintermute a Private Message
J. Persson: TV:n är sedan länga förpassad till ett annat rum (förut fanns den i garderoben; på senare tid finns den i TV-rummet).
TV:n är ju inte bara ful; den är ju irriterande åxå




What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/18 :  08:49:05  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Ah, skönt att inte ha någon TV.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000