HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilsen i HIFI djungeln
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Torgny
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:50:30  Show Profile Send Torgny a Private Message
Jag har lyssnat klämt och kännt på den mesta, och jag är helt nybörjare på detta därför behöver jag nu råd av Er.

Högtalarna blir Wharfendale Emarald 97 (någon som har förslag på annat som låter bättre till samma pris? 6500:- får man ge för dom)

DVD spelaren blir JVC NX5 (den tar jpg bilder = med digitalkamera
nix framkallningskostnader och släkten kan se bilderna på TV:n)

HIFI går först (dixi jazz, rock, pop, samt irlänsk folklore) sedan när det är utbyggt och klart blir det surround.

Jag står i valet och kvalet mellan Yamaha:s 620RDS och och köra analog ut till en HK 670 för frontarna (för bättre ljud vid HIFI)
eller en Marantz SR5300 den har bättre D/A omvandlare på alla kanaler + att det finns möjligheter att plocka ut alla kanaler analogt till externa slutsteg. Sist men absolut inte minst Onkyo:s TX-SR600E den har visserligen bara subb ut och samma bra D/A omvandlare som Marantzen men då endast på frontarna däremot ger den mera effekt än Marantzen och har en riktigt trevlig strömkub.

så vad tycker ni är jag helt ute i det blå?

Mvh Torgny

PS Jag har lyssnat på följande högtalare:
Audio Pro Black Dimond (för stickig i diskanten)
Vanatge Classic serie F80 (låter för mycket låda)
Canton LE 106 och 109 (för kallt ljud)
Tannoy mX3M (kan va ett alternativ)
Kef Q8 (för dyra 8000:-/par)
Dynaudio Audience 72 (ännu dyrare 12700:-/paret)
Jamo E850 (all bas låter för lika)
Audiovector C2 (lika favoriten,men +2000:-)
B&W DM602,5 S3(Inte samma bas som favoriten)

Återstår är