HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilsen i HIFI djungeln
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Torgny
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:50:30  Show Profile Send Torgny a Private Message
Jag har lyssnat klämt och kännt på den mesta, och jag är helt nybörjare på detta därför behöver jag nu råd av Er.

Högtalarna blir Wharfendale Emarald 97 (någon som har förslag på annat som låter bättre till samma pris? 6500:- får man ge för dom)

DVD spelaren blir JVC NX5 (den tar jpg bilder = med digitalkamera
nix framkallningskostnader och släkten kan se bilderna på TV:n)

HIFI går först (dixi jazz, rock, pop, samt irlänsk folklore) sedan när det är utbyggt och klart blir det surround.

Jag står i valet och kvalet mellan Yamaha:s 620RDS och och köra analog ut till en HK 670 för frontarna (för bättre ljud vid HIFI)
eller en Marantz SR5300 den har bättre D/A omvandlare på alla kanaler + att det finns möjligheter att plocka ut alla kanaler analogt till externa slutsteg. Sist men absolut inte minst Onkyo:s TX-SR600E den har visserligen bara subb ut och samma bra D/A omvandlare som Marantzen men då endast på frontarna däremot ger den mera effekt än Marantzen och har en riktigt trevlig strömkub.

så vad tycker ni är jag helt ute i det blå?

Mvh Torgny

PS Jag har lyssnat på följande högtalare:
Audio Pro Black Dimond (för stickig i diskanten)
Vanatge Classic serie F80 (låter för mycket låda)
Canton LE 106 och 109 (för kallt ljud)
Tannoy mX3M (kan va ett alternativ)
Kef Q8 (för dyra 8000:-/par)
Dynaudio Audience 72 (ännu dyrare 12700:-/paret)
Jamo E850 (all bas låter för lika)
Audiovector C2 (lika favoriten,men +2000:-)
B&W DM602,5 S3(Inte samma bas som favoriten)

Återstår är
Celection F30
Infinity Alpha 30 och 40

Torgny

Edited by - Torgny on 2003/02/17 08:20:09

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/15 :  21:08:05  Show Profile Send Timbre a Private Message


Torgny, jag tror att du får mer svar på dina frågor om jag flyttar över ditt inlägg till "Hifi".
Detta är i första hand en avdelning för recensioner av sådant man redan har lyssnat på...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:53:08  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Torgny

Jag har lyssnat klämt och kännt på den mesta, och jag är helt nybörjare på detta därför behöver jag nu råd av Er.

Högtalarna blir Wharfendale Emarald 97 (någon som har förslag på annat som låter bättre till samma pris? 6500:- får man ge för dom)

DVD spelaren blir JVC NX5 (den tar jpg bilder = med digitalkamera
nix framkallningskostnader och släkten kan se bilderna på TV:n)

HIFI går först (dixi jazz, rock, pop, samt irlänsk folklore) sedan när det är utbyggt och klart blir det surround.

Jag står i valet och kvalet mellan Yamaha:s 620RDS och och köra analog ut till en HK 670 för frontarna (för bättre ljud vid HIFI)
eller en Marantz SR5300 den har bättre D/A omvandlare på alla kanaler + att det finns möjligheter att plocka ut alla kanaler analogt till externa slutsteg. Sist men absolut inte minst Onkyo:s TX-SR600E den har visserligen bara subb ut och samma bra D/A omvandlare som Marantzen men då endast på frontarna däremot ger den mera effekt än Marantzen och har en riktigt trevlig strömkub.

så vad tycker ni är jag helt ute i det blå?

Mvh Torgny



Ptja Torgny, du tycks ha tänkt igenom det där ganska rejält... Personligen skulle jag valt andra högtalare... Vad är det du gillar med Wharfedale-modellen? Den låter lätt ganska tjockt & tråkigt tycker jag...

DVD-spelaren är du såvitt jag förstår redan säker på... Arcams Receiver AVR200 har ju fått rätt bra kritik även för dess två-kanalsljud, har hört den själv & den låter helt OK... Men den är ju lite dyrare... Dock värd att samla ihop till om du ska köra frontar för över 6000kr, tycker åtminstone jag.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:12:28  Show Profile Send molsson a Private Message
Kolla efter begagnade stativhögtalare, och köp en Cambridge DVD 300. Spelar tokbra dvd, och låter riktigt bra som cd. Det skulle jag välja. Mest för pengarna på det viset.


/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/17 :  01:08:27  Show Profile Send pellejo a Private Message
Wharfedale EM 97, tjockt och tråkigt? Knappast, tänker jag.

Man behöver dock en kraftig förstärkare för att klara dem, och det kanske var det som saknades vid avlyssningen. Det är fler än Musik & HiFi som håller Wharfedale som ett superfynd. Och M&H har dessutom gjort det både 2000 och 2002, så det var väl ingen tillfällighet.

Den är ju neutral och därmed ganska allround. Men i jämförelse så kan ju en annan högtalare låta piggare och luftigare, och därmed för ögonblicket mer tilltalande. En "pigghet" och "luftighet" som i längden kan bli ganska så påfrestande, trist och enahanda.

Ungefär som att bi-wira???

Jag lyssnar mest på klassiskt och tycker trots allt att ett neutralt ljud är något som står sig bäst i längden, men vi har alla rätt till en egen uppfattning.

Lita till de egna öronen!

Mvh

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:44:56  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by pellejo

Wharfedale EM 97, tjockt och tråkigt? Knappast, tänker jag.

Man behöver dock en kraftig förstärkare för att klara dem, och det kanske var det som saknades vid avlyssningen. Det är fler än Musik & HiFi som håller Wharfedale som ett superfynd. Och M&H har dessutom gjort det både 2000 och 2002, så det var väl ingen tillfällighet.

Den är ju neutral och därmed ganska allround. Men i jämförelse så kan ju en annan högtalare låta piggare och luftigare, och därmed för ögonblicket mer tilltalande. En "pigghet" och "luftighet" som i längden kan bli ganska så påfrestande, trist och enahanda.

Ungefär som att bi-wira???

Jag lyssnar mest på klassiskt och tycker trots allt att ett neutralt ljud är något som står sig bäst i längden, men vi har alla rätt till en egen uppfattning.

Lita till de egna öronen!

Mvh

Pelle



Hela emerald-serien är ju urtrist. Framförallt om man gillar neutrala högtalare. Går att hitta MYCKET bättre grejer. Vad är M&H?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:48:30  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Torgny

Jag har lyssnat klämt och kännt på den mesta, och jag är helt nybörjare på detta därför behöver jag nu råd av Er.

Högtalarna blir Wharfendale Emarald 97 (någon som har förslag på annat som låter bättre till samma pris? 6500:- får man ge för dom)

DVD spelaren blir JVC NX5 (den tar jpg bilder = med digitalkamera
nix framkallningskostnader och släkten kan se bilderna på TV:n)

HIFI går först (dixi jazz, rock, pop, samt irlänsk folklore) sedan när det är utbyggt och klart blir det surround.

Jag står i valet och kvalet mellan Yamaha:s 620RDS och och köra analog ut till en HK 670 för frontarna (för bättre ljud vid HIFI)
eller en Marantz SR5300 den har bättre D/A omvandlare på alla kanaler + att det finns möjligheter att plocka ut alla kanaler analogt till externa slutsteg. Sist men absolut inte minst Onkyo:s TX-SR600E den har visserligen bara subb ut och samma bra D/A omvandlare som Marantzen men då endast på frontarna däremot ger den mera effekt än Marantzen och har en riktigt trevlig strömkub.

så vad tycker ni är jag helt ute i det blå?

Mvh Torgny

PS Jag har lyssnat på följande högtalare:
Audio Pro Black Dimond (för stickig i diskanten)
Vanatge Classic serie F80 (låter för mycket låda)
Canton LE 106 och 109 (för kallt ljud)
Tannoy mX3M (kan va ett alternativ)
Kef Q8 (för dyra 8000:-/par)
Dynaudio Audience 72 (ännu dyrare 12700:-/paret)
Jamo E850 (all bas låter för lika)
Audiovector C2 (lika favoriten,men +2000:-)
B&W DM602,5 S3(Inte samma bas som favoriten)

Återstår är
Celection F30
Infinity Alpha 30 och 40



Varför testar du inte Acoustic Energys stativhögtalare? Dessutom tycker JAG att Dynaudios stativmodeller i Audience-serien är MYCKET bättre än de golvstående alternativen... Dessutom är de billigare. För övrigt håller jag med molsson om att Cambridge DVD-300 är ett bra CD-spelare+DVD-spelare-i-samma-låda alternativ. Har själv haft den hemma & provat.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/18 :  01:15:56  Show Profile Send pellejo a Private Message
Emerald 97 urtrist, haha

Kolla på www.audioreview.com, så får du se hur urtrist dom tycker att den är.

http://www.audioreview.com/Main+Speaker/Wharfedale+Emerald+97/PRD_120792_1594crx.aspx

Verkligen kul

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/18 :  01:44:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tycker det mesta man söker på där resulterar i snitt >4.5, tror många är väldigt partiska.
Inte att lita på, inte ska man kanske ta hifi&musik på fullaste allvar när de recenserar produkter det reklameras för i tidningen.

torgny, har du kollat på begangnatmarknaden?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/02/18 01:46:30
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/18 :  07:46:49  Show Profile Send molsson a Private Message
EXAKT,

De flesta sågar inte en produkt man har lagt pengar på.


/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Jensa
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/02/18 :  09:14:12  Show Profile Send Jensa a Private Message
Hej Torgny!
Jag har just köpt Wharfdale Emerald mk 2, alltså en modell tidigare än mk 4 (mk 3 finns inte
av någon anledning). Mk 2 är något billigare än mk 4, och låter roligare, inte så tjockt.
Dessutom går de djupare i basen (de går riktigt djupt, fara för grannar) och diskanten framträder tydligare och mjukare. Och, de är inte tråkiga. Särskilt inte efter att ha besökt
Hi-End-mässan för några veckor sedan. De låter bättre än mänga gånger dyrare högtalare
från den mässan. /Jensa -ny på hifi men rutinerad musiker

Jensa
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/18 :  11:52:19  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by pellejo

Emerald 97 urtrist, haha

Kolla på www.audioreview.com, så får du se hur urtrist dom tycker att den är.

http://www.audioreview.com/Main+Speaker/Wharfedale+Emerald+97/PRD_120792_1594crx.aspx

Verkligen kul

Pelle



Jag tror tyvärr inte att de där är att lita på. En jämförde dem med ett par Sony som han menade var den enda andra högtalaren i prisklassen & en annan skrev att han äntligen hittat en högtalare som var värdig hans kenwood-reciever(?)... Jag vet inte en enda hifi-tidning som man egentligen kan lita på, den jag gillar mest är väl i sådana fall Hifi News & Record Review från england, men har tyvärr aldrig läst amerikanska Stereophile.

PS. Jensa skriver ju också att de låter tjockt... DS.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000