Author |
Topic |
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:06:14
|
Hej på er!
Postade lite bilder på min Linn-utrustning i en annan tråd, och det dröjde inte länge innan min Wakonda (och de övriga svarta lådorna) blev sågade, utseendemässigt. Nu blev jag lite nyfiken, hur viktigt anser ni att ett vackert yttre är? Hur stor vikt lägger ni vid detta när ni köper hifi-utrustning? Nu tycker ju jag att de svarta linn-lådorna är snygga på sitt sätt, men det var absolut inget jag tänkte på när jag handlade.
1) Grejerna får se ut hur som helst, det är bara ljudet som spelar roll.
2) Produkt A låter lite bättre än produkt B, men produkt B är lite snyggare än produkt A, produkt B inhandlas.
3) Går helhjärtat efter utseendet. T.ex. handlar på nätet enbart efter bilder, utan att först lyssna.
Nåväl, låt höra nu! |
|
Edited by - jajon on 2003/02/16 13:09:18 |
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:08:34
|
Inte så noga hur det ser ut.. låter det bra så är det det som är viktigast. är det sedan snygga saker så är det bara ett plus men ljudet är viktigast |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:24:17
|
finns nåt som heter WAF, den brukar vara viktig....annars verkar det bli mer o mer design bakom det hela, högtalare i björk är ju snyggare att ha i rummet än en svart pelare. |
ACCUrate PHASE |
Edited by - Nagra on 2003/02/16 13:25:23 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:40:09
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
Inte så noga hur det ser ut.. låter det bra så är det det som är viktigast. är det sedan snygga saker så är det bara ett plus men ljudet är viktigast
Jajjamensan Helrätt!!
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Jan-Erik
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:48:51
|
Låter det bra, ser hjärnan också till att man tycker det ser snyggt ut. Det ena ger det andra. Så är det |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:57:59
|
Dina linnprylar har en charmig design tycker jag numera.... Den börjar kännas lite kul retro.
Nåväl jag kan nog ärligt säga att beroende på sammanhang så kan jag tänka mig att göra alla varianterna ovan... Hypotetsisk så skulle jag kunna göra följande vid ett skivspelarköp: PU enligt alt 1. Tonarm enligt alt 2. Spelare enligt alt 3. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:00:22
|
Linn utseende är väl inte så pjåkigt. Lagomt stora och diskreta. |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:07:08
|
quote: Originally posted by Nagref
Hypotetsisk så skulle jag kunna göra följande vid ett skivspelarköp: PU enligt alt 1. Tonarm enligt alt 2. Spelare enligt alt 3.
Helt ok för att vara en kompromiss... |
|
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:11:21
|
quote: Originally posted by Jadde
Linn utseende är väl inte så pjåkigt. Lagomt stora och diskreta.
Visst, men det är ju oerhört subjektivt... Rätt som det är kommer det någon och säger att Linn framkallar kräkningar.
Det handlar egentligen om extremiteter, produkter som inte sticker ut i sitt utseende framkallar oftast varken positiva eller negativa reaktioner, men prylar som Linns "svarta lådor" får både älskare och hatare.
Det här gäller sannerligen inte bara hifi. |
|
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:26:33
|
Det viktigaste är ju ljudet/musiken men jag är lite tveksam ändå då jag gillar de svarta lådorna från linn men inte de som används till 2250 osv och komri vågar jag nog inte ens lyssna på för de skulle jag inte vilja ha hemma pga utseendet. så jag vacklar lite . ham kanske skulle skaffa rörisar de är ju så charmigt.
fram för mer LK boxar
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:29:17
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
Inte så noga hur det ser ut.. låter det bra så är det det som är viktigast. är det sedan snygga saker så är det bara ett plus men ljudet är viktigast
Kunde inte sagt det battre sjalv...
Peter |
Detroit, Michigan |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:38:21
|
quote: Originally posted by Hepcat
Det viktigaste är ju ljudet/musiken men jag är lite tveksam ändå då jag gillar de svarta lådorna från linn men inte de som används till 2250 osv
Där är vi överrens. Klout var ju mycket trevligare utvändigt:
quote: och komri vågar jag nog inte ens lyssna på för de skulle jag inte vilja ha hemma pga utseendet.
Komri är verkligen tokfula, men ljudet är i en klass för sig. Om det inte vore för storleken skulle jag nog kunna ha de hemma.. :) |
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:39:48
|
Tycker nog att designen påverkar en del på det sättet att imponator utseende är helt uteslutet. Alltså, grejorna skall inte se ut alls. De skall i möjligaste mån gömmas undan för att inte störa. Linns grejor är därmed, i detta avseende, idealiska. De blir inte särskilt varma heller, och då kan man med fördel ställa dem bakom dörrar i ett skåp. Syns inte ett dugg, DET är hög WAF. |
Nicke the Rocker |
|
|
Cortez
Member
72 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:53:51
|
Jag anser att desto mindre resuser som har lagts på utsidan, desto bättre. Då borde de rimligtvis lagt allt krut (budget) på insidan, istället för att anlita designers & svindyra formgivare.
Man lägger så att säga pengarna på rätt ställe. |
" No more chances, bye bye bye " |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:58:21
|
quote: Originally posted by Cortez
Jag anser att desto mindre resuser som har lagts på utsidan, desto bättre. Då borde de rimligtvis lagt allt krut (budget) på insidan, istället för att anlita designers & svindyra formgivare.
Man lägger så att säga pengarna på rätt ställe.
Jag har faktiskt sett skräckexempel på japanska tillverkare som istället för att förbättra insidan endast byter färg på dioderna och designar om frontpanelen på sina nya årsmodeller (!). Insidan på en maskin från 2003 och 2000 kan alltså vara i stort sett identisk, fast den fått en djärvare design. Sånt har jag svårt att förstå...
Det finns mig veterligen ingen anledning att slösa pengar på att släppa nya modeller när inget förbättrats tekniskt sett. Vänta då hellre 6 år med att släppa en ny modell... |
|
Edited by - jajon on 2003/02/16 14:58:59 |
|
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 15:08:38
|
Jag tror nog att utseendet har större betydelse än vad man kanske vill medge. Se på Nokia vs Ericsson mobiltelefoner. Nuförtiden ser alla tillverkares mobiltelefoner ut som Nokias. Se på personbilar. Är inte utseendet viktigt? Statens nationalekonomiska orakel spår att industridesign blir allt viktigare i framtiden och att det är ett område där det ska satsas pengar. Är hifi annorlunda? ps Jag tycker personligen Linn är skitsnyggt (men har ännu inte hört en anläggning som drar in mig i musiken. Det låter hifi men icke musik i mina gamm-öron) |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens
844 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 15:15:40
|
quote: Låter det bra, ser hjärnan också till att man tycker det ser snyggt ut. Det ena ger det andra. Så är det
Så funkar jag med. En bra produkt definierar hur "bra" ser ut på nått sätt.
John |
Is there anybody out there? |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 15:21:13
|
linns minimalistiska design är ju assnygg, jag vet inte om jag skulle kunna tänka mig att ställa t.ex en mahognybit med gulddetaljer och några elektronrör som sticker upp, i mitt rum. då skulle den fan få stå utanför. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 15:27:34
|
quote: Originally posted by Fisksmisk ola
linns minimalistiska design är ju assnygg, jag vet inte om jag skulle kunna tänka mig att ställa t.ex en mahognybit med gulddetaljer och några elektronrör som sticker upp, i mitt rum. då skulle den fan få stå utanför.
Om vi nu ska diskutera fult och snyggt så är jag beredd att hålla med dig till 100%. Trä och elektronik tycker jag inte går ihop, och rör är inte särskilt snyggt det heller.
Men det låter oftast bra... |
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 15:28:58
|
Jag kan inte köpa och ha hemma någonting dyrt som jag tycker är fult, hur bra det än låter. Däremot anpassar jag mig lätt och tycker att svarta lådor kan vara fina om de låter bra. Man kan ju tycka om insidan först och komma att gilla utsidan sedan.
Jag tycker tex att Pathos är förskräckliga, de skulle jag aldrig kunna ha hemma. Hellre Linn. Ofta har jag svårare för det grälla än det nedtonade. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens
844 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 15:44:13
|
quote: Jag tror nog att utseendet har större betydelse än vad man kanske vill medge. Se på Nokia vs Ericsson mobiltelefoner. Nuförtiden ser alla tillverkares mobiltelefoner ut som Nokias. Se på personbilar. Är inte utseendet viktigt?
Jo det är viktigt för en grupp människor. För enstaka individer kan det dock vara ointresant.
John |
Is there anybody out there? |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 16:58:00
|
Linn har ju börjat med fler färger nu för att lätta upp den lite dystra looken men själv föredrar jag svarta diskreta lådor framför pråliga do. Och macho monoblock stora som hus är helt portade från mitt vardagsrum. Så estetiken spelar roll. Det gör den. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/02/16 16:58:36 |
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 17:01:06
|
Visst har det betydelse för mig, men jag skulle aldrig köpa någonting som inte låter bra bara för att det är snyggt, men vist har utseendet betydelse för mig om det ska stå framme och ta en massa plats vilket mycket hifi ofta gör. Sen är ju frågan vad som är snyggt rätt varierande från person till person... |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 17:01:27
|
Designen ÄR viktig. Om, ifallet att produkten A låter lite sämre än B, men är mycket snyggare till samma pris, så tycker inte jag att det är självklart att välja den ena eller den andra. Självklart är allt detta subjektivt, men jag faller mer för ren design som nad silverline, primare eller, för all del, de nyare linnprodukterna. Skandinavisk design alá bladelius eller primare tycker jag är det som pryder rummet bäst.
Däremot gammal linn, meridian och naim får, i mitt tycke, en alldeles för gammal och ful framtoning. Hur br de än må låta. (och ja, komri är sketfula, och låter dessutom kass.)
/Marcusoft |
No hay banda!! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 17:30:21
|
Jag har svårt att välja ett enda alternativ utan hänsyn till omständigheterna...allt utom högtalare kan få se ut lite hursomhelst antar jag, medan just högtalare även är möbler. Det finns högtalare från t.ex. Wilson Audio som (att döma av priset) säkert låter gudabenådat, men inte desto mindre är de fula som stryk. Om de verkligen låter ljusår bättre än konkurrensen i samma prisklass är det inget snack om saken, då ska de inköpas (om man nu ska köpa något iaf)...men nog vill man bra gärna ha något som man kan njuta av både ljudmässigt och utseendemässigt.
Jag vill vända på det lite. Många högtalare finns i utföranden som kostar nån tusenlapp mer än grundutförandet...kan man tänka sig att lägga nån tusing till bara för utseendets skull? Jag skulle göra det.
Självklart kommer ljudet i första hand dock, annars kan man gå och köpa nån dyr tavla som man klämmer en tweeter bakom.
quote:
Låter det bra, ser hjärnan också till att man tycker det ser snyggt ut. Det ena ger det andra. Så är det
En Hifi-variant av skönhetsideal alltså Beauty lies in the eye of the beholder... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 17:32:13
|
för mig är utseendet minst lika viktigt som ljudet. om jag ska lägga 30000:- på något så vill jag att den ska låta bra och se bra ut. jag köper lixom inte en ful bil bara för den går bra? då letar jag hellre tills jag hittat något som får mig att vara nöjd på BÅDA delarna. alltså BÅDE SNYGGT OCH BRA. vill inte lägga mina pengar på något som är fult men låter bra. eller något som bara är snyggt.
|
|
|
Topic |
|