HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vad händer vid kondensatorbyte
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/02/15 :  12:10:59  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag har en fråga om vad som händer då man byter kondensator, och om den kondensator man sätter in är 15uf istället för originalets 10uf. Jag kan inte höra att det låter konstigt men något bör väl ha hänt? Delningsfiltret som det handlar om sitter i en Sonab OD-11,tvåvägarshögtalare.Den aktuella kondensatorn sitter vid baselementet och delningsfrekvensen är 1800 hz. Är det någon som har en aning om vad som kan hända vid en sådan ommöblering så är jag mycket tacksam för svar !....fråga från en total novis på delningsfilter !!

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:33:00  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
När du ändrar på kondensatorns capacitansvärde så ändrar du brytfrekvensen i filtret. Det kan resultera i toppar eller dippar i frekvensgången.

Om det nu inte är en konjugatlänk du ändrar i. Då ändrar du på elementets impedans sett från filtrets sida.

Varför ska du ändra på den?

/Marcus
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:20:12  Show Profile Send A8 a Private Message
Det är som Marcus säger, ändra inte på värdena i filtret utan att du vet hur det påverkar filter funktionen.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:51:17  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Förutom att brytfrekvens förändras kan högtalarens impedans bli svårartad vid en del frekvenser.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/02/16 :  14:42:46  Show Profile Send urban a Private Message
Hej och tack för svaren. Jag bytte kondensatorer i diskanten till Audyn-Cap( med rätta värdet). Jag hade missat att beställa kondingar med rätta värdet till basdelen men hade Audyn-Capkondingar med det felaktiga värdet liggande så jag tänkte "varför inte!?" Och som sagt, jag kan inte höra att det låter konstigt, men jag ska så snabbt det är möjligt skaffa och montera in kondingar med det rätta värdet! mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000