HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 För mycket diskant trots massor av motstånd..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

XL
Member

55 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:44:11  Show Profile Send XL a Private Message
Hej har ett par högtalare med Scan-Speak 1845k och en Vifa soft-dome diskant, kommer inte ihåg modellnumret just nu... jag använder detta delningsfilter: http://www.lcaudio.dk/com/dele.htm
på basen har jag 2,4 ohms motstånd på diskanten har jag just nu 11,3 ohm och ändå så är det på tok för mycket diskant. Är det rimligt?
Kanske ska nämnas att diskanterna sitter cirka 2 cm framför basarna...
Kanske är det jag som hör fel och det är så att det är för mycket mellanregister.... men illa låter det i alla fall
hjälp!

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:36:27  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Det kan väl lätt bli en kraftigt höjd diskant vid högre frekvens hur än man dämpar om man inte kompenserar för induktansen i diskanthögtalaren. En 1,5uF i serie med ett 8,2 ohms motstånd kopplat // med diskanten kan vara relativt lämpligt. Sen kan man lägga motstånd i serie och diskanten lyder kommando.
Ooops nu pratar jag parallell och inte seriefilter, kanske någon skillnad här då basens induktans ligger i serie. Är basen en 8545K så har den en topp innan den rullar av, kanske är det den du hör?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:52:23  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by XL

Hej har ett par högtalare med Scan-Speak 1845k och en Vifa soft-dome diskant, kommer inte ihåg modellnumret just nu... jag använder detta delningsfilter: http://www.lcaudio.dk/com/dele.htm
på basen har jag 2,4 ohms motstånd på diskanten har jag just nu 11,3 ohm och ändå så är det på tok för mycket diskant. Är det rimligt?
Kanske ska nämnas att diskanterna sitter cirka 2 cm framför basarna...
Kanske är det jag som hör fel och det är så att det är för mycket mellanregister.... men illa låter det i alla fall
hjälp!

Hej jag tror inte att det är diskanten som är problemett .Jag vill påstå att det är basmellan som går upp i toppen om du tittar på kurvorna som basen har så är det en kraftig topp vid 4-5khz det är ett område som skriker myckett brutalt efter som att man är känslig där i allafall jag :).jag tycker att du skall dela högtalaren med ett skarpare fillter så att du rullar av vid ca 3000 hz 12 db.sedan ror jag inte att ett serie fillter är att föredra på grund av det stigande motståndet i basen.
hör av dig via mail eller pm skulle vara kul å se fortsättning på det hela..

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:54:23  Show Profile Send marens a Private Message
Eftersom du kör med seriefilter så är det säkert bara övre diskanten som dämpas när du ökar motståndet, under 7kHz blir det nog inte så stor skillnad. Det är vad jag tror. Du får ändra om i filtervärdena helt och hållet, spolen i basen är för liten också så du får bara en massa skrål och skrän från hela högtalaren misstänker jag. 11 ohm låter för mycket i vilket fall som helst, kan knappt vara någon diskant kvar där uppe väl? Det är väldigt svårt att få till det med seriefilter och "one size fits all" ska man akta sig för, det funkar aldrig bra.
Go to Top of Page

XL
Member

55 Posts

Posted - 2003/02/12 :  15:52:57  Show Profile Send XL a Private Message
hmm, köpte högtalarna av micke här på forumet
först köpte jag ett par stativhögtalare, med Scan-Speak 1845k och Revelatorn, andra ordningens Linkwitz-Riley filter för 4000 kr. Fick högtalarna, ena diskanten bara skränade, skickade tillbaka den, fick en ny, lät också skit, skickade in delningsfiltrena, han testade dom och sa att dom funkade bra, köpte ett par vifa-diskanter, lät skit, han sa att jag skulle bygga ett sånt där lc-audio-delningsfilter, det gjorde jag, låter skit.

det var säkert 2 år sen nu jag köpte dom nu, eftersom han aldrig går att få tag på så har det tagit så lång tid. börjar bli väldigt le nu. Vad ska jag göra egentligen? Ringa och kräva tillbaka pengarna?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:04:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
1845k är betydligt klurigare att dela än vanliga modellen. Och som marens säger så är det svårt med seriefilter. Näe byt filter.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:12:41  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag har änvänt denna en gång och som Nagref säger var det inte lätt att få till ett bra filter vid mätningar fick jag en puckel som jag fick sänka med en konjugat länk har jag för mig. Hmmm kommer inte riktigt ihåg. Något åt det hålet var det.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:32:47  Show Profile Send gustav a Private Message
LC-audio filtret är ju inte avstämt för just dessa element.
Inte konstigt att det låter illa.
Utan att kunna mäta frekv gången är det nog nästan omöjligt att
fixa till det oavsett om du användre detta filter eller ett konv filter.
Skaffa mätresurser eller försök hitta nån som har det
( i nödfall kan jag kanske hjälpa till om du bor i sthlm)
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/12 :  20:42:48  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Rita in ett parallellfilter och högtalarekvivalenter i ett simuleringsprogram och kör tills det verkar bra. Bygg, mät, lyssna och justera tills du är nöjd.

Har du inte tillgång till mätprylar så kör iaf det andra.

/Marcus
Go to Top of Page

XL
Member

55 Posts

Posted - 2003/02/15 :  21:44:24  Show Profile Send XL a Private Message
quote:
Originally posted by Frasse

Jag har änvänt denna en gång och som Nagref säger var det inte lätt att få till ett bra filter vid mätningar fick jag en puckel som jag fick sänka med en konjugat länk har jag för mig. Hmmm kommer inte riktigt ihåg. Något åt det hålet var det.

tack för alla svar
tror ni att en konjugatlänk på basen kan vara nåt då?
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/02/16 :  14:03:56  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by XL

quote:
Originally posted by Frasse

tack för alla svar
tror ni att en konjugatlänk på basen kan vara nåt då?

japp

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000