HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fel spänning på min nätdel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/14 :  21:39:45  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag har byggt den här nätdelen till min buffer.

Problemet är att jag får +14.8V & -15.8V istället för +-15V som det ska vara. Vad är fel? Jag har ca +-25V efter dom första kondensatorerna, så det borde vara fel på spänningsregulatorerna eller någonstans där, eller?

Edited by - Lash on 2003/02/14 21:42:36

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/14 :  21:46:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Normala toleranser??? 14,8 är ju rätt rätt (1.4%) och 15.8 är ju 5.1% fel. Är det med någon belastning eller bara som du har ritat. I det sistnämnda fallet så är det inte konstigt men mer i det första fallet.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/14 :  21:51:36  Show Profile Send Lash a Private Message
Det är utan belastning, så det ligger inom det normala? Så jag kan koppla in min buffer på den och äntligen få igång mina zappar. Det kommer inte bli något problem för opamparna när det skiljer 1V mellan +- ?

I orginalritningen sitter det ett 750ohm eller ett 1,5kohm motstånd parallellt med C3 & C4, ska jag sätta dit ett sådant?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/14 :  21:55:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Sätt dit sådana motstånd först och kolla sedan. Om det blir lite bättre så är du hemma för att kolla med bufferten. Först om det inte blir bra då så har du problem.

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/14 :  22:46:35  Show Profile Send Lash a Private Message
+14.83V -15.03V blev det med motstånden på plats, är det bra? Spelar den lilla skillnaden någon roll för en opamp?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/14 :  22:49:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
Är de inom 5%-marginalen?
Jepp!!!!!!!!!!!!
Kör på!!!

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:53:51  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det finns en risk att regulatorerna självsvänger av den stora kapacitansen du har satt på utgången. Har du kollat med oscilloskop? Toleranserna som anges brukar vara över hela tempområdet så vid rumstemperatur borde vara mycket bättre. Testa att minska 1000u-kondingarna efteråt till ca 10u.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/15 :  14:50:25  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hej.

Måste först berömma "Lash" för att du lyckats få fram din nätdel till slut. Har läst igenom tråden http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7650 och tycker du har stretat på förtjänstfullt. Jag är själv ute och "lär" mig för att bygga en nätdel. Jag behöver en nätdel till Linkwitz-transformeringen av en subbas. Kan jag "sno" "Lash" nätdel och använda den till denna krets:

den kommer från:
http://www.pvconsultants.com/audio/eq/linktran.htm

Jag är som sagt nybörjare men jag måste fråga varför det sitter olika kondesatorer på C5 och C7 resp C6 och C8? Hoppas du inte tar illa upp för att jag ifrågasätter din konstruktion, känns taskigt när du jobbat så bra.

/Daniel
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/02/15 :  15:24:02  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Originally posted by Pabo

Det finns en risk att regulatorerna självsvänger av den stora kapacitansen du har satt på utgången. Har du kollat med oscilloskop? Toleranserna som anges brukar vara över hela tempområdet så vid rumstemperatur borde vara mycket bättre. Testa att minska 1000u-kondingarna efteråt till ca 10u.

Håller med!
För hög kapacitans efter en regulator är ej att rekomendera.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:01:31  Show Profile Send Lash a Private Message
Då ska jag prova med mindre kondenstorer där istället.

Dannes
Självklart tar jag inte illa upp.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:30:05  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag har iofs LM317 / LM337 som inte lider av denna behandling (1000 uF på utgången), tvärtom.
Är detta ett bekymmer för 7815 / 7915 ?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/16 :  12:55:42  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag har sett det med 7815 samt 7915. grejen är i alla fall att du på sätt och vis sätter regleringen ur spel i regulatorn. Förvisso behövs ju inte lika snabb reglering om du har en stor konding men det blir liksom ändå lite onödigt att först sätta dit en duktig regulator och sedan eliminera behovet av en duktig regulator

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/16 :  13:44:58  Show Profile Send DanneS a Private Message
Tack "Lash".

Har du någon förklaring till assymmetrin: C5 & C7 resp C6 & C8? Jag har inte byggt någon nätdel förut (märks det) så jag måste fråga.

/Daniel
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/16 :  13:57:11  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
DanneS
Applikationsexempel för 78XX och 79XX serien brukar ha olika värden på kondensatorerna
Man kan även använda t.ex 2u2 tantaler i alla positionerna.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000