HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem m. ett diy 24dB L-R activt LP filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:14:19  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag byggde ihop detta: http://kahuna.sdsu.edu/~tucker/diyaudio/xover.html
24 dB linkwitz-riley filter runt ett par BurrBrown opa134, 1% polyprop kondingar och metallfilms motstånd.
Värdena på R och C är 8.85kohm och 0.22uF vilket ger en -6dB punkt vid 58Hz.

Jag kopplade in allt och starta upp grejorna i spänd förväntan men där var nästan inget ljud?
Efter att jag mätt upp så fann jag att signalen i passbandet försvagades ca 4 ggr innan den var vid utgången, filterfunktionen fanns där precis som den skulle men som ni förstår blev nivån för låg.

När jag tittat på kretschemat så tycker jag att förstärkningen borde vara +1 i passbandet och förstår inte varför det inte blir så.
Jag mätte på en 20Hz ton, källsignalen har impedansen 100 ohm, filtret driver sedan ett slutsteg med 10kohm in impedans.

Någon som kan hjälpa till och förklara varför det blev som det blev?

Edited by - A8 on 2003/02/14 12:15:25

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:47:15  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Byggde du högpass eller lågpass variant?

/Marcus
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:25:07  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag byggde Lågpass varianten (Problem m. ett diy 24dB L-R activt LP filter) LP=Lågpass.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:54:09  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Missade det =)

Testa att buffra både ingång och utgång på filtret och se om det gör någon skillnad.

/Marcus
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:05:28  Show Profile Send PelleW a Private Message
Det är som Marcus säger, du måste buffra åtminstonde ingången, men helst även också utgången. Kolla på www.sound.au.com, där har han exakt det där filtret, med bufferkretsar också. Har byggt det själv och det funkar mycket bra. Om du inte buffrar ingången kommer du att få oförutsägbara fenomen på utgången, och det beror juh på vad du driver filtret med.

MVH
Pelle
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:22:01  Show Profile Send A8 a Private Message
Pelle o Marcus,
Jag är medveten om att man borde buffra men när signalen kommer från en 100ohms källa och går in i en 10kohms last tycker jag det borde fungera ändå, varför gör det inte det?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/02/14 :  22:44:49  Show Profile Send Wizard a Private Message
För att aktiva filter ska fungera som de ska ska det finnas en förstärkning på minst 2ggr, dels för rätt impulsrespons och för att nivån ska inte bli dämpad på utgången. Teorin bakom Sallen-Key brukar var bra att läsa igenom, där brukar man få lite tips. Lycka till!

Wizard
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/15 :  09:05:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Kretsen simulerar alla tiders.

Ingångsimedansen ligger som lägst på ca.5.5K vilket en
drivande krets med utimpedans 100ohm klarar hur lätt som helst.
Kretsens utimpedans ligger så lågt att en buffert är onödig.
Dvs. klart under 100ohm. Förstärkningen utanför delningen
ligger som du säger på +1.

Edited by - Flint on 2003/02/15 09:34:01
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/15 :  16:35:33  Show Profile Send A8 a Private Message
Snyggt Flint! Ditt exempel bekräftar att det borde fungera, gör mig än mer förvirrad.

Jag har mätt lite till och det visar sig att signaler halveras innan varje op, tittat man närmare visar det sig signaler minskar lika över motstånden?

Så precis som Flint säger gör det ingen skillnad att buffra.

Det skulle kunna fungera om jag la förstärkningen på +2 vid varje op, tex ett 500 ohms från utgång till - ingång, sen ett 500 ohms från - ingång till jord.
Är dock osäker på är hur det påverkar filterfunktionen?

Det verkar ju stämma med vad wizard säger men varför har jag aldrig hört talas om det innan.

Wizard kan du förklara?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/15 :  17:27:30  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
A8 har du kopplat exakt som Flints nedre simulation
Jag gissar att du har kopplat ena sidan på 2:a 8k85 till jord istället för till + ingång på op-amp.
Då får du en halvering av signalen. Felet finns nog i bägge stegen.
Hoppas att jag gissat rätt

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:15:15  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Flint, testade du att sätta ett 100 Ohm motstånd i serie med källans utgång och kollade om det gjorde någon skillnad? Skulle vara kul att veta hur mycket skillnad det gör.

/Marcus
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:22:04  Show Profile Send A8 a Private Message
Har kopplat exakt som flints schema, fast jag använder bara lågpass delen.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:25:00  Show Profile Send Flint a Private Message
e96mlo
Nej jag mäter med programmet och fick ett väldigt lågt värde men det blir lite missvisande eftersom kretsen har en viss strömbegränsning. Om jag inte tar alldeles fel så ligger den på 5ma för den här kretsen som i och för sig är ny för mig att mäta på. Fick hämta spicet på nätet för att simuleringen skulle bli så trovärdigt som möjligt.

Jag har kopplat upp det som jag tror att du menar det. 100ohm i
serie och sedan 10K som ingångsimpedans på efterförljande slutsteg.
Mätningen är identisk med den första. OBS att den första är gjord
med en generell IC men den här är den exakta kretsen

Förtydligande av filterfunktionen.

Edited by - Flint on 2003/02/15 19:05:39
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:46:54  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
A8, har du dubbelkollat att du har kopplat rätt? Har du testat med extra buffertar?

/Marcus
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:02:20  Show Profile Send A8 a Private Message
Marcus,

Felen ligger över alla motstånd, även efter 1a op'n så att buffra kan omöjligt hjälpa.

Jag måste ha kopplat något fel, skall skruva upp lådan o kolla igen.

Tror jag kan ha växlat c med 2c

Michael
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:07:12  Show Profile Send Flint a Private Message
A8
Jag tippar också att den mänskliga faktorn
har varit framme och retats.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:16:29  Show Profile Send A8 a Private Message
Flint, det är som det brukar vara...man sitter där helt insnöad i lödkolven, kan inte tänka sig att man klantat till något så enkelt som ett aktivt filter....

Michael
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:23:31  Show Profile Send Flint a Private Message
A8
Sant, men det är lätt att förväxla några värden.
Det händer mig ofta när jag är lite okoncentrerad
eller när jag har bråttom.
Tänkte på en annan sak. Du delar ju rejält lågt.
Det kanske inte finns så mycket signal kvar.
Om du delade vid 80-100Hz så skulle det "dunka"
på värre men det har du säkert redan kollat.
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:27:15  Show Profile Send anders a Private Message
sätt 100 ohm på utgångarna som föreslagits för att inte riskera op´na
dubbelkolla så att du inte har dribblat bort dig på benkonfigurationen, det är lätt hänt. förresten, vad använder du som nätdel?
har själv funderat på att göra ett enkelt aktivt filter, antar att det inte är så kinkigt med nätdelen så länge den ger lagom spänning?
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:52:32  Show Profile Send A8 a Private Message
Flint,
Du har rätt, när det inte funkade som jag tänkte har jag minskat r (höjt delnings frekvensen). Jag tror det blir perfekt bara jag får fixat grundproblemet.

Anders, tror egentligen inte nätdelen är super viktig men jag gillar enkla lösningar och använder 2st 12 volt 7.2ah Panasonic bly batterier, små 16 volt 100uF Sanyo Oscon vid varje op, sen ett par Elna 8200uF för säkerhets skull.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:56:21  Show Profile Send A8 a Private Message
Har ett par Dynaudio contour 1.1 och filtret är tänkt att fylla upp där högtalarna faller av naturligt(utan högpass filter)
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:20:04  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
A8, det känns som en vettig nätdel du har. Håller på med en snarlik själv, dock har jag inga jättekondingar bara ett par 100n keramiska och ett par 470uF på batterierna.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2003/02/15 :  21:40:52  Show Profile Send anders a Private Message
aha, så du använder båda batterierna till både vänster och höger kanal och matar op'na med +- 12V?
själv funderar jag på att använda ett par gamla dc adaptrar, men är inte riktigt säker på att de är tillräckligt stabila, annars får det väl bli att gå till classe eller ta en ac och bygga lite
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:30:50  Show Profile Send A8 a Private Message
Batterierna matar +-12v bägge kanalerna, notera att jag bara gjort ett subfilter och inget över 80Hz så kanalseparation och högfrekves prestanda har inte påverkat hur jag gjorde nätdelen.

PSRR (power supply rejection ratio) är typiskt 90-120dB upp till några tusen Hz för att sen sjunka ned till runt 30 vid 10-20kHz så om ni skall bygga ett högpass så kan man fundera på separat strömmatning för varje kanal och koppla av med en 1 uF filmkonding eller så alldeles på eller mkt nära op'n.

För subfilter hade jag nog prioriterat ett par "typ 100uF och upp kondingar" alldeles brevid varje op så att inte dynamiken blir det minsta lidande.

Anders, det behövs knappt någon ström alls och om du tror det är mycket rippel så glätta lite xtra innan du matar filtret annars tror jag elfa har en batteri eliminator som ger +-15volt för några hundra lappar.

För övrigt kan jag rekommedera Sanyo's Oscon serie, tycker de är helt otroliga, i denna application motsvarar en 16v 100uF Oscon Elnas RJH 16v 2200uF med 30 mOhm ESR och runt 2ah max rippel. Enligt databladet skall de dessutom prestera som en filmkonding vid högre frekvenser så teoretiskt skulle man kunna skippa den xtra avkopplingen.

Jag hade kopplat filter kondingarna fel, vänt på c och 2c vilket när jag mätte på 20 Hz gjorde att jag fick försvagad signal eftersom 20 Hz inte var i passbandet.

Tack för hjälpen! Hade tagit mig en vecka och upptäcka det på egen hand.

Michael
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000