HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilket Layout program ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CF
Member

63 Posts

Posted - 2003/02/14 :  23:05:00  Show Profile Send CF a Private Message

Jag har använt ultiboard dos version men det fungerar inte på min nya dator. Så jag har provat circuitmaker och det har fungerat bra men de har aldeles för lite komponenter ex inga CPU:er överhuvud taget.
Jag har även provat eagle som jag inte tyckte om av många anledningar. bla så slutar skärm att updateras efter 20 minuter och man är tvungen att starta om programmet.
Sedan var man tvungen att gå in i ett viss mode för att kunna selecta en komponent osv massa extra arbete istället för att bara dubbel klicka.

Vad finns det mer för program ? Rekomendationer tack !

Är den köpta versionen bättre ?

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:08:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Testa PADS
http://www.mentor.com/pads/
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:34:31  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Vad använde du för version av Eagle? Jag kör med det och har aldrig haft några problem.

/Marcus
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:36:19  Show Profile Send Wizard a Private Message
Protel är ett program som är relativt lätt att komma igång med, har dock en del begränsningar tycker jag. Orcad är ett annat alt. som funkar bra i de flesta fallen.

Wizard
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:30:13  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Flint:
Har letat men hittar inte vilken plattform som PADS kör på.
Är det Unix som de äldre programen eller är de Windows baserade?

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:21:19  Show Profile Send Flint a Private Message
tkiuru
Det är windows som gäller. Mitt gamla windows98 säger i alla fall inte ifrån. Programmet är ett ”top of the line” värstingsprogram. På tok för svårt för mig men jag skulle bra gärna vilja kunna det men jag har inte nytta av proffsigheten eftersom mycket av den gäller CAM-delen med borrning och skuggmasker och liknande. Sånt som måste till vid kommersiell masstillverkning. Min nivå ligger på amatörnivå med knappt ett kort i månaden. Eftersom signaturen CE som startade tråden verkar vara ett proffs så rekommenderade jag det.
Go to Top of Page

CF
Member

63 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:55:45  Show Profile Send CF a Private Message

Jag har använt Eagle 4.09r2 på Windows 2000. Programmet verkar ha allt som jag behöver men är lite ologiskt uppbyggit masp GUI.
Jag har exempelvis stora problem att greppa tag i rätt komponent ofta får man tag i en lednings bana som inte ens är i närheten av hårkorset. Mycket retfullt!
Sedan så kan skärm uppdateringen sluta fungera först försvinner alla texter i schemat. Så man bara har kvar symboler och ledninger. Försöker man då använda F2 försvinner iconerna på verktygsfältet.

Programmet har dessutom krashat 2 gånger denna helg.
Är den registrerade versionen bättre ?

Circuite maker + trax maker tycker jag är extermt lätt använda speciellt för en van windows användare man använder ctrl+c ctrl+v osv.. för copy paste

Programmet har en låg tröskel för att komma igång men dessvärre saknas mycket komponenter speciellt CPU:er. Kanske beror det på att jag använder den oregistrerade versionen.

Jag har även provat target 3000 men det var lite för tyskt för mig.

Skall ladda hem pads och testa.

Tack för alla tipps!

mvh ///CF

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/02/16 :  12:16:10  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by CF

Jag har använt Eagle 4.09r2 på Windows 2000. Programmet verkar ha allt som jag behöver men är lite ologiskt uppbyggit masp GUI.
Jag har exempelvis stora problem att greppa tag i rätt komponent ofta får man tag i en lednings bana som inte ens är i närheten av hårkorset. Mycket retfullt!
Sedan så kan skärm uppdateringen sluta fungera först försvinner alla texter i schemat. Så man bara har kvar symboler och ledninger. Försöker man då använda F2 försvinner iconerna på verktygsfältet.

Programmet har dessutom krashat 2 gånger denna helg.
Är den registrerade versionen bättre ?

Circuite maker + trax maker tycker jag är extermt lätt använda speciellt för en van windows användare man använder ctrl+c ctrl+v osv.. för copy paste

Programmet har en låg tröskel för att komma igång men dessvärre saknas mycket komponenter speciellt CPU:er. Kanske beror det på att jag använder den oregistrerade versionen.

Jag har även provat target 3000 men det var lite för tyskt för mig.

Skall ladda hem pads och testa.

Tack för alla tipps!

mvh ///CF

Även jag har provat Eagle, men upplevde precis som du, ingen Windows-kännsla i programmet. Traxmaker har helt klart en betydligt lättare ingångströskel. Tycker även att det är otroligt enkelt att rita upp egna komponenter om det är så att det behövs. Vill man kompletera med komponenter i Circuit Maker så går ju även det ganska bra, dock lite omständigt innan man har kommit på hur man skall göra.

Ha det gott

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000