HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 har någon byggt Ariel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:35:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Är nyfiken på Arielhögtalarna. Har någon av er på forumet byggt dem? Isåfall:
  • Hur svårbyggda var de?
  • Hur lång effektiv byggtid fick du lägga ner?
  • Vad kör du för förstärkare till dem, och hur funkar den?

Och andra funderingar. Tankar, bilder och tips emottas tacksamt!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/10 :  09:11:39  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hur svårbyggda de är skulle jag nog hävda beror till 90% på hur exakt du kan få delarna utsågade. Har du delar med helt perfekt passning är det ju som att lägga pussel

Men om det inte passar perfekt kan det vara riktigt jobbigt att passa in allt.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/10 09:12:47
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/10 :  09:46:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Har lyssnat hos en kompis som byggt och lagt ett antal timmar...

Jag tycker att det är en fin högtalare, om än lite ofullständing - det saknas BAS!!! Nivån är alldeles för låg och når heller inte ner på djupet. Renheten, däremot, är finfin!

// PÄr E
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:30:20  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Har lyssnat hos en kompis som byggt och lagt ett antal timmar...

Jag tycker att det är en fin högtalare, om än lite ofullständing - det saknas BAS!!! Nivån är alldeles för låg och når heller inte ner på djupet. Renheten, däremot, är finfin!

// PÄr E

Alldeles för låg? Det låter INTE bra. Mätkurvorna som Lynn O har publicerat verkar iofs ha en dipp runt 80-100Hz. Men som jag fattade det borde det ändå bli rätt rakt i normala rum. Hade din polare spänntak?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/02/10 :  13:07:34  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag har byggt ett par. Jag byggde MkII-versionen för ungefär 5 år sedan. Jag är mycket nöjd. Känner inte heller igen mig i Epkpengs beskrivning i att basnivån skulle vara för låg, det upplever inte jag i alla fall. Basnivån har man möljighet att anpassa ganska mycket med låddämpningen och öppningens höjd från golvet. Vill man ha riktig djupbas däremot får man komplettera dem med baslådor. Fast jag har inte känt det behovet.

Som Erik säger hänger allt på precisionen vid sågning och fräsning, en cnc-fräs är guld värd!

Jag kör Reichert 300B -steg som jag byggde på Lynn O's rekommendation. De funkar strålande ihop med högtalarna.

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:13:18  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Jag har byggt ett par. Jag byggde MkII-versionen för ungefär 5 år sedan. Jag är mycket nöjd. Känner inte heller igen mig i Epkpengs beskrivning i att basnivån skulle vara för låg, det upplever inte jag i alla fall. Basnivån har man möljighet att anpassa ganska mycket med låddämpningen och öppningens höjd från golvet. Vill man ha riktig djupbas däremot får man komplettera dem med baslådor. Fast jag har inte känt det behovet.

Som Erik säger hänger allt på precisionen vid sågning och fräsning, en cnc-fräs är guld värd!

Jag kör Reichert 300B -steg som jag byggde på Lynn O's rekommendation. De funkar strålande ihop med högtalarna.

Tack för infon!
Så, helt OK bas då! Det var skönt att höra. TL-bas är ju lite speciellt. Jag har själv inte tillräcklig erfarenhet för att bedöma sånt, har nästan bara hört Stridbecks TL-modeller. Och det var ju några år sen... Har du skurit bort "baksidan" på diskanten då, som några av de riktiga våghalsarna gjorde?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:25:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Som ni förstår har jag EN erfarenhet i ETT rum. Nothing more, babe!

Finns musiknjutare som lyssnar med glädje och gott utbyte på små stativare med 4 tummare som bas/mellanregister... Say no more!

Ariel har väl en kompletterande subb beskriven så testa du Ariel och OM nu basen skulle vara för klen - bygg till subb! Läs under Bildrepportage om XLS isf! ;-)

Som är konstasterat ett antal ggr, är nog utrustningsfrågan en stor issue; riktiga sågar och fräsverktyg är inte fel!

// Pär E
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/02/14 :  23:59:09  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Ariel har väl en kompletterande subb beskriven så testa du Ariel och OM nu basen skulle vara för klen - bygg till subb! Läs under Bildrepportage om XLS isf! ;-)
Som är konstasterat ett antal ggr, är nog utrustningsfrågan en stor issue; riktiga sågar och fräsverktyg är inte fel!

Japp, det blir till att bygga först och värdera bas sen. Jag har ett par Spendor S100 som har helt OK bas, men det är liksom ändå ingen brådska med just den biten. Först ska vi se om Arielarna kommer upp över S100-klass vad gäller röståtergivning...
Har inte tid att stå med stämjärn och småhugga, tyvärr, så visst får det bli NC-fräs. Jag tänker köra mycket stavlimmat trä, det blir snyggast tycker jag. Vackrare än mdf och plywood iaf. Det blir säkert klart inom de närmsta fem-sex åren

Go to Top of Page

Dzåltan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:19:29  Show Profile Send Dzåltan a Private Message
quote:
Originally posted by zix

Är nyfiken på Arielhögtalarna. Har någon av er på forumet byggt dem? Isåfall:
  • Hur svårbyggda var de?
  • Hur lång effektiv byggtid fick du lägga ner?
  • Vad kör du för förstärkare till dem, och hur funkar den?

Och andra funderingar. Tankar, bilder och tips emottas tacksamt!

Va, gör dom högtalare oxå, jag har bara tvättat med det men det funkar inget vidare det heller, jag tror Sverker nämnde det på TV oxå.
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/02/16 :  01:11:00  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
här hemma i källaren så håller det på att byggas ett par just nu.
det är inte jag utan min far som bygger.
kan vara problem med att få tag på div. frässtål och liknande om man bor i en mindre stad...
något mer kan jag väl inte direkt säga.

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/02/16 :  01:57:20  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by Dzåltan
Va, gör dom högtalare oxå, jag har bara tvättat med det men det funkar inget vidare det heller, jag tror Sverker nämnde det på TV oxå.

*suckar*
Dzåltan, jag hajar klyket, jätteskoj. Men du har missat att göra hemläxan, så lite snabbutbildning får du stå ut med.
Jag gillar inte heller tvättpulvret, men lyckligtvis består inte allt här i världen av "big name brands" riktigt än. Det är därför vi håller på med DIY, eller hur? Ska vi dra tidslinjen från idag och bakåt då, men utelämna det du redan känner till - Ariel som Procter&Gambles flytande tvättmedel?
Här är några stopp i tid och rum (men internet erbjuder många, många fler):
Ariel enligt hennes matte
Ariel, den lilla sjöjungfrun
Ariel Sharon, likudledare
Ariels sång återgiven av Shakespeare i Stormen
Ariel från en sida ur Goethes Faust
Ariel, en ängel på rätt (eller kanske fel) sida. Scrolla.
Ariel i litteraturen
Ariel, Guds lejoninna, Jerusalem, Guds stad
Sådärja, då är vi så långt bak vi kan komma då. Så glömmer vi de mer osannolika kopplingarna och försöker klarlägga Lynn O:s associationsbanor. Urtid:Ariel, Guds lejon, vilket ju är samma sak som Guds lamm, som är renhet - en mkt viktig aspekt i högtalarna. Medeltid: Ariel är ärkeängel med luften som domän - högtalarna förflyttar luft, right? Nutid: Inspirationen till systemet kom till Lynn O "som från klar himmel". Här kan du läsa om dem:
Ariel, transmissionslinjehögtalare
Är du med då, Dzåltan? Tvättmedlet kommer inte in i historien överhuvudtaget. Bra va?
Erik Johansson, DHT, epkpeng, tack så mycket för era bidrag! Moderator och resten av er: tråden är nog uttömd nu, jag drar mig tillbaka ang. Ariel och återkommer när jag har byggt färdigt, så det inte urartar...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000