HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Crescendo millenium..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:38:31  Show Profile Send norman a Private Message
..äntligen klar med mina 6 kanaler av detta slutsteg från allt om elektronik. (har tagit ett BRA tag att få dom klara...)

Enda jag har att klaga på är kretskortslayouten där lödöarna för en del transistorer är mindre än diametern på transistorernas ben.. men vet man det innan man etsar så kan man ju fylla i dem.

Hur de låter? har lite svårt att jämföra med mina gamla slutsteg då jag i samband med bytet ändrat en del i det aktiva delningsfiltret..(som vanligt) men kanske diskanten låter bättre..(?) (eller är det inbillning för att man fasar över att det inte skall vara nån skillnad efter all tid man lagt ner?)

Hmm hur varma får transistorer bli innan det blir ohälsosamt för dem förresten? Det är ganska hög tomgångsström så kylflänsarna blir ganska varma.. man kan väl hålla på dom ca 5s innan man bränner sig..

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:49:41  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du kan väl ställa ner tomgångsströmen?

En tumregel brukar ju vara att om man bränner sig så är det för dålig kylning.

/Marcus
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:59:41  Show Profile Send norman a Private Message
Dom rekommenderar 200-250mA tomgångsström och jag har ca 220 (brukar man inte normalt ha mycket lägre på AB förstärkare?) Har inte satt mig in i vad som kan ändras om man sänker den.. (sen är det lite svårt att sänka den då poten är i ändläget, så man måste byta nåt motstånd isåfall)

Kanske skall skruva dit större kylflänsar, det är nog lite på gränsen nu i temperatur kanske.

Edited by - norman on 2003/02/13 12:02:10
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:01:53  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Får man se lite bilder på skapelserna?
Var det svårt att få tag i komponenterna till dem?

Mvh Tobias
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:04:06  Show Profile Send norman a Private Message
Har inga bilder på dem (och tur är nog det för lådorna är rätt fula, men de skall sitta bakom baslådorna så det gör inte så mycket..) Kan ju säga att högtalarterminalerna består av sockerbitar från jula.. men å andra sidan så kommer säkringshållarna från en domkyrka-orgel och då måste det ju bli bra ljud!

Komponenterna var lite svåra att få tag i när jag började bygga, men nu tror jag det mesta finns hos elfa.

Edited by - norman on 2003/02/13 12:09:49
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:13:35  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Är messt intresserad i innehåller av det slutgiltiga resultatet så lådorna får se ut som en rostig opel om de vill.
Hur tyckr du att krestkortlayouten var...tyckte att det är lite dumt att ha kopplingarna i mitten på kortet ser ut att ha en tendens till att bli trångt och plåttrigt?
Men det kanske det inte blev i verkligheten?

[EDIT]Gick det bra att göra den termiska kopplingen med ett kopparrör för de två transistorerna?[/EDIT]

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2003/02/13 12:14:50
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:21:31  Show Profile Send norman a Private Message
tkiuru: Jag lödde alla grövre sladdar på undersidan av korten istället för att använda kontakter, det funkade bra tycker jag. Det blev ju rätt många tunna sladdar till kontrollkorten så där blev det väl lite rörigt.. man kanske kan använda flatkabel där istället.

Jag fuskade lite med den termiska kopplingen och drog ihop transistorerna med små buntband istället, dom har ju så liten kylning i sig själva så de borde få samma temperatur ändå.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:34:58  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Det enda som händer när du sänker tomgångsströmmen är att du till slut har biaserat ner förstärkaren till klass B eller C. Utan bias får du kraftig övergångsdistortion som hörs om du lyssnar samtidigt som du skruvar på strömmen.

Bäst är att titta på utsignalen med ett oscilloskop och kolla när övergångsdisten försvinner.

/Marcus
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/13 :  13:00:23  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Vad är klass C??

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/13 :  13:13:49  Show Profile Send norman a Private Message
e96mlo: Jo, det blir ju så om man sänker ner tomgångsströmmen till noll. Men vad är skillnaden mellan t.ex. 20mA och 200mA? (jag menar alltså mätbar skillnad på dist o.s.v. på utgången). Nån anledning borde de ju ha (iof inte säkert att de har..) att rekommendera en ström på 200mA?.. Kan man tänka sig att det blir skillnad om en signal med hög lutning (spänningsderivata map på tiden) går genom noll?
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:54:12  Show Profile Send anelar a Private Message
Har för mig att millenium går upp till 10?? watt klass A vilket borde förklara den höga tomgångsströmmen. Om du vill dra ner den under 200ma bör du som sagt ha ett oscilloskop och kontrollera så att du inte ställer ner den för lågt.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  19:54:58  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du kan väl lyssna och testa? Ställ in tomgångsströmmen så att du precis inte kan höra något dist och höj sedan den ytterligare lite som säkerhetsmarginal. Mät sedan upp din tomgångsström. Är det samma så hade de rätt. Är det stor skillnad så hade de fel (kanske).

/Marcus
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:14:36  Show Profile Send norman a Private Message
Tror det blir enklast att sätta dit större kylflänsar så jag gör nog det för att vara på säkra sidan (innertemperaturen i lådan sänks ju lite då också så då håller ju elektrolyterna lite längre)
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:01:20  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Med tanke på säkringshållarna måste du ju har "gudomligt" ljud. ;=) Tror jag skall försöka mig på något liknande någon dag. Om man inte kan få i ordning på ljudet på annat sätt, får man ju ge sig in i det okulta.

Hmmm... Det där med tomgångsström... Vad har du för kylelement? De skall nämligen inte bli så otroligt jättevarma. (räkna ut hur mycket effekt du bränner själv. P=U*I, sen är det enkelt att med hjälp av kylflänsarnas data få reda på ifall det är orimligt varmt). Jag har läst någonstans att Crecendo (åtminstone orginalet) är ganska benägen till oscillering. Det uttrycker sig ofta i väldigt varma utgångstrissor.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:48:15  Show Profile Send norman a Private Message
Swede: Japp, ljudet är gudomligt!

Den gamla crescendon var inte så stabil, men dom har fixat det till denna version (sen ser man ingen självsvängning på utgången heller). Har inga data på kylflänsarna men jag har 3st slutsteg per låda och är tomgångsströmmen 220mA och matningsspänningen 47v så blir det 60W per låda.. så jag får nog fixa större kylflänsar. (tänkte inte på den höga strömmen när jag byggde lådor och kylflänsar..)
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/14 :  11:38:05  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Gott!

Jag har själv ett gammalt lik (ej färdigställd Crecendo Millenium) i min skrotlåda. Det var den som fick mitt hembyggarintesse att starta. Många ofärdiga prylar blir det...

+/- 47 volt hoppas jag du menar. ;=) Annars blir det bara 30 volt. Nu vet jag i och för sig att det är +/-, men ville bara messerschmitta mig lite.

//magnus


perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/14 :  11:46:47  Show Profile Send norman a Private Message
+/- 47 volt hoppas jag du menar. ;=) Annars blir det bara 30 volt. Nu vet jag i och för sig att det är +/-, men ville bara messerschmitta mig lite.

joo det är +/- 47v förhoppningsvis..
Du menar väl 30Watt?? måste bara messerschmitta tillbax lite..

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:42:08  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ifall förstärkaren går i klass-A upp till en "mittemellaneffekt" som exempelvis 10W så bör man ha i åtanke att distorsionen förvärras av en sådan biasering. Den absolut lägsta distorsionen får du om du kör i klass-A i hela den normala lyssningsområdet. Den näst lägsta får du om du hittar optimumet i biasering vilket brukar vara en ganska låg ström. Men den värsta distorsionen får du när förstärkaren går i klass-A under en del av signalen för att sedan gå över i klass-B. Utimpedansen är då väldigt låg i klass-A området för att sedan gå över och bli ungefär dubbelt så hög i klass-B området. Vid ett optimum av bias så har man hittat läget där utgångsimpedansen är så jämn som möjligt.

Min rekommendation är alltså att du antingen kör ordentligt med klass-A så att den i princip aldrig lämnar klass-A området, kanske 40W i 8ohm. Eller så kör du den i klass-B (populärt kallat klass-AB) där du minimerar tomgångsströmmen. Med MOSFET:ar finns dock ingen exakt spänning att leta efter så man får prova sig fram lite grann.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/14 :  21:44:33  Show Profile Send norman a Private Message
Man skulle ju kanske möjligen kunna tänka sig att det dom anger i byggbeskrivningen är optimal tomgångsström... De uppmätta värdena på distortionen (som dom har gjort) är ju iaf riktigt bra.




Edited by - norman on 2003/02/14 21:46:59
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:56:23  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jo visst. De är säkert riktigt bra. Jag säger bara vad jag tycker och vet. Det kan handla om en THD-minskning på 50% men det betyder ju inte att originalkopplingen låter dåligt. Alla har ju inte samma konstruktionsfilosofi, i sådana fall skulle ju allt låta likadant.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/15 :  12:11:37  Show Profile Send norman a Private Message
Problemet för mig är att jag inte vet exakt vad som händer (ingående) med ändrad tomgångsström (visste jag så mycket hade jag kunnat konstruera en egen förstärkare), plus att jag inte har mätutrustning som är tillräckligt bra för att mäta så låga värden av olika distortion (tror också det blir svårt att lyssna sig fram till skillnaden mellan t.ex. 0.0017% och 0.0009%THD men man vill ju ändå ha det lägsta...). Jag tror alltså att det är störst sannolikhet att jag får bäst prestanda med rekommenderad ström..

Det kan handla om en THD-minskning på 50% men det betyder ju inte att originalkopplingen låter dåligt.

Varför skulle inte originalkopplingen kunna vara optimal?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:44:58  Show Profile Send Pabo a Private Message
Därför att alla konstruktörer har olika filosofier. Om man någon gång har gått i genom alla delar av en förstärkare för att utröna vad som påverkar linjäriteten så har man hittat detta samband. Alla har dock inte gjort detta och går efter "känsla". Jag har inte själv gjort det utan har fått reda på det genom att läsa en massa litteratur.

Du kan dock mäta det utan avancerad mätutrustning. Det enda du behöver är en multimeter och en spänningsgenerator. Du driver in en känd DC-spänning in i utgångssteget och kollar vad du får för utspänning. Du skall då ha 8 ohm som last. Rita upp en överföringsfunktion och jämför olika tomgångsströmmar

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:12:48  Show Profile Send norman a Private Message
Men det är ju ändå möjligt att denna konstruktion har det rätta (enligt dig) värdet på tomgångsströmmen.. jaja nog tjafsat om detta kanske

Tomgångsströmmen borde alltså vara direkt relaterad till olinjäriteter hos sluttransistorerna, man ställer alltså in den så att utgångssteget blir så linjärt som möjligt? (är det då säkert att det kommer bli ett optimalt värde? skulle det inte lika gärna kunna bli sämre och sämre med ökad ström eller (mer troligt) bättre och bättre?)

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:03:53  Show Profile Send Pabo a Private Message
Du har rätt, det är svårt att föra en nyanserad diskussion via internet. Det blir lätt tjafsigt

Grejen är att man antingen skall se till att transistorerna lämnar över till varandra medans lutningen på överföringsfunktionen fortfarande är flack eller så skall man låta dem samarbeta under hela den tiden som man lyssnar. Har man lättdrivna högtalare så kanske det räcker med 10W men i de flesta fall så bör man gå upp en bit. Du har alltså rätt i att om man väl har lämnat minimiområdet så blir det bättre och bättre ju högre man vrider upp strömmen eftersom sannolikheten att signalen lämnar klass-A området blir mindre..


Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000