HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurar i prisklassen 3000-4000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:17:59  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Vad rekommenderar ni för hörlurar för 3-4 lax? Slutna ska de givetvis vara oxå.

Tack på förhand.

www.svsubwoofers.com

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:26:39

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:30:44  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Någon Sennheiser.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:34:46  Show Profile Send marcus a Private Message
Med tanke på ditt användarnamn skulle jag rekommendera ett par Cervin Wega högtalare som du spänner fast vid öronen med ett kraftigt gummiband.
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:40:28  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Spännband kanske? :)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:51:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
beyerdynamic dt880 från tyskland för 230 euro...skulle förmodligen kosta ca 3500 kr här...
kolla på www.hifinesse.com
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/14 :  01:09:44  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Svårt att hitta något som uppfyller alla kriterierna, om man även skall uppfatta användarnamnet som ett sådant.
DT 880 är nog en bättre hörlur men den är halvöppen. Så jag tror mer på Beyerdynamic DT 770 som är sluten och har ett ljud åt det bastunga och mörka hållet. Den kostar bara ca 150 euro men det är inte omöjligt att man kan bli uppskörtad till 3000 kr i någon svensk butik. Många upplever den som alltför bastung och litet flytig bas, men detta kanske passar en basnarkoman.
DT 990 är likartad men är bättre, dock tyvärr öppen!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:37:34  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Annars är AKG-1000 en fin lur om du hittar den beg.men den kanske är för mycket finlir lur.
Mvh
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:48:02  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Basnarkoman

Vad rekommenderar ni för hörlurar för 3-4 lax? Slutna ska de givetvis vara oxå.

Tack på förhand.



Fråga Knoppen, han hade nämligen ett par slutna (tror jag) som lät bra som satan. Jag kommer inte ihåg själv vad dom hette.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:49:16  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Annars är AKG-1000 en fin lur om du hittar den beg.men den kanske är för mycket finlir lur.
Mvh


Hehe...den verkar vara det ja! men e nog inte speciellt lätt o få tag på beg. marknaden i sverige! Du har möjligtvis inte ett par?=)
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:54:06  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag skulle rekommendera Sennheiser HD-600 lurarna fastän de inte är helt slutna, du får en extremt bra och rapp basåtergivning i dom ändå. Lyssnade på dom på highend03 mässan återigen (har nämligen alltid velat haft ett par) och de låter faktiskt helt fantastiskt, och det till ett pris under 3000, 2995!



quote:
Originally posted by Basnarkoman

Vad rekommenderar ni för hörlurar för 3-4 lax? Slutna ska de givetvis vara oxå.

Tack på förhand.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:57:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Jag skulle rekommendera Sennheiser HD-600 lurarna fastän de inte är helt slutna, du får en extremt bra och rapp basåtergivning i dom ändå. Lyssnade på dom på highend03 mässan återigen (har nämligen alltid velat haft ett par) och de låter faktiskt helt fantastiskt, och det till ett pris under 3000, 2995!






Bra lurar men man ska absolut inte gå o köpa dom för 3000 kr!
köp dom från hifinesse.com för 195 euro istället!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/14 :  11:14:52  Show Profile Send B Peter a Private Message
Efter vad jag läst mig till så är Grado 225 och 325 "the Kings of Rock 'n roll". Det påstår t.ex. Headroom, som även säljer andra märken (typ Sennheiser). Enda nackdelen jag läst om Grado är att en del personer tycker att de sitter obekvämt, jämfört med otroligt bekväma Sennheiser 600.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:45:48  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by marbrink

quote:
Jag skulle rekommendera Sennheiser HD-600 lurarna fastän de inte är helt slutna, du får en extremt bra och rapp basåtergivning i dom ändå. Lyssnade på dom på highend03 mässan återigen (har nämligen alltid velat haft ett par) och de låter faktiskt helt fantastiskt, och det till ett pris under 3000, 2995!






Bra lurar men man ska absolut inte gå o köpa dom för 3000 kr!
köp dom från hifinesse.com för 195 euro istället!





Vill man ha dem en 500:- billigare så kika här
telemekano.se inkl frakt också...

Väldigt fin lur som jag kan rekommendera.

Edited by - n/a on 2003/02/14 12:46:51
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:57:10  Show Profile Send B Peter a Private Message
Chrille, de verkar ta 2995:- på telemakano också?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:57:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Vill man ha dem en 500:- billigare så kika här
telemekano.se inkl frakt också...

Väldigt fin lur som jag kan rekommendera.


Du får dom för 2000 kr inkl. frakt från hifinesse.com så valet är väl givet??

Men tro inte att du tvunget att du ska gå o köpa hd600 för alla säger det. Finns många andra trevliga lurar åsså! Dom har blivit nån sorts superreferens som man kan gå o köpa utan o lyssna på verkar det som..
tycker det är synd eftersom det finns så många andra bra lurar..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:53:41  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Chrille, de verkar ta 2995:- på telemakano också?



Jag gav 2495.- för mina där.

Just det, dem höjde väl listpriset på dessa lurar...

apparat.se säljer fortfarande billigt.

Edited by - n/a on 2003/02/14 13:54:59
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:58:13  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by marbrink

quote:
Vill man ha dem en 500:- billigare så kika här
telemekano.se inkl frakt också...

Väldigt fin lur som jag kan rekommendera.


Du får dom för 2000 kr inkl. frakt från hifinesse.com så valet är väl givet??

Men tro inte att du tvunget att du ska gå o köpa hd600 för alla säger det. Finns många andra trevliga lurar åsså! Dom har blivit nån sorts superreferens som man kan gå o köpa utan o lyssna på verkar det som..
tycker det är synd eftersom det finns så många andra bra lurar..




Dem är ju superduperdunderbra
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/14 :  15:07:44  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Själv så har jag ett par Sony MDR-CD3000, tror de kostar lite mer än 4000:- dock. De låter alldeles utmärkt, jag blev så nöjd att jag sålde de Grado SR325 jag hade innan. Detaljerat ljud med stor ljudbild och en fast och rapp bas. Spelar all musik jag lyssnar på utan problem.

En sak bara, om du tänkt lägga så här mycket på ett par lurar så antar jag att du redan har en hörlursförstärkare? Det är nämligen ett slöseri av stor rang att ansluta ett par riktiga lurar till hörlursuttaget på en högtalarförstärkare. Om du inte har någon förstärkare så ska du nog budgetera minst ett par-tre tusen till för att få en som är hygglig.
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/14 :  16:11:24  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Heh, oj oj oj. Vad folk har för fördomar.

Jag borde skrivit att det är finlir jag vill ha, och inget annat.

Klart, dom ska inte vara för neutrala och platta, så att det blir ointressant att lyssna på. Detaljrikthet, rapp och renhet är det jag letar efter.

Verkar som om man behöver en hörlursstärkare oxå. Vilka finns det, och vad kostar de? Den kopplar man helt enkelt till en vanlig hörlursutgång?

HD-600 och MDR-CD3000 verkar vara klara kandidater... Men de ska vara helt slutna (så att hela öronen får plats i själva kåpan). Fler tips?

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/14 :  16:22:38  Show Profile Send marbrink a Private Message
Lägg till DT880 som kandidat!!
Rekommenderar dig att köpa en beg. creek hörlursförstärkare...musical fidelity x-can2 är väl också bra men är kanske inte värd 3000 kr...det finns inte så många hörlursförstärkare att välja på i sverige...finns ju också rega och pro-jects förstärkare men tror inte dom är bättre än creek...
om du vill satsa riktigt så köper du antique soundlabs hörlursförstärkare på klubben.net
den kostar dock 4800 kr...
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/14 :  16:22:38  Show Profile Send Peter_Å a Private Message
Om det är finlir du vill ha, så är väl öppna hörlurar enda möjligheten, eftersom återgivningen blir öppnare och luftigare med öppna lurar.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/14 :  16:30:03  Show Profile Send Peter_Å a Private Message
Jag använder en rör/nätdel/kondensator-modifierad X-can V2 och den låter mycket bättre än original X-can V2. Eventuellt funderar jag ändå på att uppgradera till något bättre. Någon som vet var man kan provlyssna på Antique Sound Labs Mg Head DT/OTL som säljs via klubben.net? Det är inte säkert att denna låter bättre än min modifierade X-can V2:a. Annat alternativ är väl Corda HA-1 eller HA-2, som säljs på siten:

http://home.t-online.de/home/meier-audio/

Dessa förstärkare, speciellt HA-2 använder bara topp-komponenter, klass A drift, Talema toroidtransformator, Alps Blue vol. kontroll etc. Någon som har någon erfarenhet av Corda HA-2?
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/02/14 :  16:34:29  Show Profile Send DHT a Private Message
Om du skall ha bra lurförstärkare också drar det ju iväg i pengar...då kan du lika gärna köpa STAX . Du kan få lur inklusive förstärkare för dryga 6000 om du beställer från england..
http://www.signals.demon.co.uk/STAX.htm
Nu kan vi börja prata finlir...
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/02/14 :  16:51:29  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Det verkar som om du, Basnarkoman, har en lite fel syn på vad en sluten lur är. Det har ingenting med hur den täcker öronen att göra. T.ex är så är Sennheiser HD 600 en öppen lur, trots att den omsluter öronen helt och hållet. Förövrigt en lur som jag kan rekommendera.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:13:30  Show Profile Send Anders47 a Private Message
OK, Basnarkoman. Vad är det du vill ha, en lur som täcker hela örat eller en sluten? Sluten innebär att den är sluten utåt vilket gör att den släpper in och släpper ut mindre ljud från / till omgivningen än en öppen.
Många av förslagen du har fått är öppna lurar.
Go to Top of Page

zool
Member

55 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:45:16  Show Profile  Visit zool's Homepage Send zool a Private Message
Precis.. HD600 är ju absolut inte en sluten hörlur och AKG k1000, kan en hörlur bli mer öppen?

Vilket slags ljud föredrar du? HD600 är en väldigt neutral lur medans t ex Grado 325(ej slutna iofs) är väldigt mycket framåt. Rekommenderar att du tar dig till nåt ställe som säljer både HD600 och Grado lurarna, t ex http://www.ljudmakarn.se/ och provlyssnar, för att se vilka du föredrar.

Om du vill ha en bra sluten lur som inte behöver någon kraftigare hörlursförstärkare så rekommenderar jag Audio-Technica A1000 (naturligtvis låter dessa mycket bättre genom en hörlursförstärkare, men är inget måste som med HD600). Köp den från http://www.audiocubes.com . Dom skickar alla produkter som "gifts" vilket betyder att du slipper betala tull. Dvs 2672:- plus frakt.


Här är w1000 oxå. Dyrare kvalitetslur från AT, tillvärkad i trä, men tror faktiskt från dina beskrivningar att a1000 passar dig bättre. Låter även som om att du inte skulle gilla HD600 lika mycket som a1000. HD600 kräver oxå som sagt väldigt mycket kraft för att driva dom och en bra hörlursförstärkare är ett måste!


Om du vill satsa seriöst på hörlurar så självklart ska du ha en hörlursförstärkare oxå. Men lika bra att spara till en riktigt bra som t ex Corda HA-2. Så börja med att köpa hörlurarna först säger jag .

Edited by - zool on 2003/03/11 01:36:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000