HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/26 :  08:44:08  Show Profile Send JMQ a Private Message
Funderar på att införskaffa en hörlursförstärkare. Bl.a. här på forumet talas mycket om Musical fidelity X-Can. Trots att många lite bättre förstärkare saknar hörlursutgång verkar utbudet av separata hörlursförstärkare vara an aning tunt. Har någon förslag på bra alternativ till X-Can:en...

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:27:06

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/26 :  08:52:23  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Själv så har jag en Sugden Headmaster. Det är inte en rörförstärkare, utan en Klass A transistordito. Tror jag betalade runt 6000:- för den, men den har nog gått upp i pris sen dess. Mycket bra i min åsikt. Oerhört transparent och detaljerad med en bas som är det fastaste jag någonsin hört. Hade en Creek OBH11 med OBH2 nätagg innan, och den var inte ens i samma division. Vill man ha bättre så får man nog titta åt en Headroom Max, den har jag dock inte hört själv, och den är ganska mycket dyrare.

Eventuellt så är den till salu om du är intresserad. Vill du läsa mer om den så är det bara att söka på t.ex. Google eller fråga.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/26 :  09:12:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
är sugden till salu?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/26 :  09:13:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Harmony Design har en som verkar intressant.
Du kan kolla på deras hemsida.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/02/26 :  09:18:00  Show Profile Send snare2 a Private Message
Du kan försöka att låna ditt öra till Harmony Design som har en som heter Ear-90, & kostar 3400:- utan balanserade ingång, & 4450:- med balanserade ingångar.Själv andvänder jag just nu MF X-can (V2) med deras "stora" nätdel, tillsammans med HD600 & är mycket nöjd.
Jag lyssnade på Ear-90+HD600 på Arken-mässan & det lilla jag hörde så lovade den välljud för pengarna.
Lycka till i ditt sökande.
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/26 :  09:59:41  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Marbrink: Eventuellt, ja. Det beror på om jag får ut rimligt med pengar, tänker inte skänka bort den. Är du intresserad så kan vi ta det via mail. mcbiff snabel-a swipnet punkt se.

Edited by - mcbiff on 2003/02/26 10:00:30
Go to Top of Page

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:19:57  Show Profile Send JMQ a Private Message
Sugden verkar onekligen intressant, men torde vara svår att få tag på i Sverige.

Är det annars så att det bara är X-can och Ear 90 som gäller om man vill ha en hyfsad hörlursförstärkare?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:23:55  Show Profile Send n/a a Private Message
MF Xcan är bra, men jag tycker Xcan har en "skräpig" bakgrund jämfört med bla Harmony Design och Grado RA1.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:46:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
grado ra1 är ju i alla fall absolut inte värd sina pengar!!
mailar kanske dig under dagen mcbiff!
Go to Top of Page

zool
Member

55 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:18:35  Show Profile  Visit zool's Homepage Send zool a Private Message
Hej JMQ,

Det beror ju alldeles på vilka hörlurar du ska driva med förstärkaren. Vissa kombinationer av hörlurar och förstärkare kan låta mycket dåligt, även om både hörluren och förstärkaren är i högsta klass.

Vill du ha rördriven eller SS förstärkare?

Ska du köpa den innom Sverige så är det precis som du sa.. Inte mycket att välja på. http://www.ljudmakarn.se/ har tre sytcken. Och av dom tre (har hört allihopa) så reckomenderar jag absolut x-can v2. Men om du ska ha V2'an så får du vara redo på att byta ut rören och betala runt 600:- extra för att få den att låta riktigt bra.

Annars kan jag rekommendera Corda HA-2.. Tysk SS förstärkare. http://home.t-online.de/home/meier-audio/ha2.htm

Edited by - zool on 2003/03/10 19:19:25
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:28:19  Show Profile Send Tomas a Private Message
Glöm ikke att kolla in EARmax, en gedigen hörlursförstärkare jag tycker passar med Sennheiser.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:45:30  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Kolla också med Mirre på veteranhifi,han har en rörpyts för runt 4.5' som verkar intressant,www.simplyblack.net är adressen
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000