HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 fel på X-can v1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Badboy Rune
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:40:08  Show Profile Send Badboy Rune a Private Message
Hej
Jag köpte en X-can v1 till mina HD600. Jag köpte den begangnad av en kille (jag kunde inte provlyssna pga han bodde för långt bort och den skickades med posten). Det är bara det att det låter skitdåligt när jag lyssnar med den. Det låter mycket bättre med min JVC "kompakt stereo". Det är nästan ingen bas alls och diskanten låter skrikit. Det verkar som det är lite glappt i kontakterna. Kan det vara det? Nått är fel iaf. När jag provade den kopplade jag rca sladdarna från cd och jag har även provat från datorn med mp3:or. Någon som har en aning om vad det kan vara som är fel?

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:27:29

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:55:20  Show Profile Send pricer a Private Message
Jag skulle tippa på att det är xcanen som spelar så neutralt och rent att du upplever det som illa när du gått ifrån JVC'en med sitt troliga imponatorljud.

Edited by - pricer on 2003/02/17 22:55:46
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:56:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej!
Hmm, glappt ska det ju inte låta - om det sprakar då och då (slumpmässigt) är det säkert nåt fel. Om det fortsätter att spraka så testa att backa i låten och lyssna om. Dyker spraket upp på samma ställe lär det ju vara inspelningen - sånt hörs lättare med bättre grejer... :-)
Det behöver inte vara fel på grejerna - jag har också X-Can V2 och HD-600 och jag tyckte definitivt att basen lät klen i början. Efter en tids lyssnande så uppskattade jag ljudet mer och mer och tycker nu att alltför många enklare grejer låter mullriga/svulstiga i basen. Det ska vara "stuns" i basen men du kan nog inte räkna med att den är lika "fläskig" som med dina gamla grejer.
Om spraket fortsätter ska du väl ändå få köpet att gå tillbaka?
Lycka till
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:57:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
vilka lurar har du? x-canen låter ljust...
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/02/18 :  08:10:22  Show Profile Send gurin a Private Message
Det kan också vara dags att byta rör!

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/02/18 :  09:53:27  Show Profile Send pekka a Private Message
Jag har samma version av X-can
Mina lurar är Sony CD3000 som antagligen har en
mjukare diskant än dina HD600
Min uppfattning är att man får ett avslöjande ljud men du bör ändå inte uppfatta diskanten som skrikig.
Ta med dina lurar till en affär som har X-can version 2
och be att få provlyssna så får du en jämförelse.
X-can 2 är ännu mer "avslöjande" än V1.

PEKKA
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  12:45:44  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag kan se två möjligheter fast det finns säkert fler. Den ena är att det är något fel på förstärkaren eller att rören är slut (men undrar om detta leder till skrikigt ljud).
Med X-Can och HD600 får du ett mycket högupplöst ljud, mycket mer än vad man skulle tro om man bara ser på pengarna det kostar. Det är därför möjligt att du hör defekter tidigare i kedjan som du inte hört innan. Det kanske inte är så mycket med CD-spelaren. Kanske kombinerat med dåligt hembrända skivor.
Dock märkligt om det nästan inte är någon bas alls, så dåliga CD spelare finns det väl ändå inte?

Edit: I alla fall, diskanten på HD600 är definitivt inte skrikig utan snarast litet återhållen.

Edited by - Anders47 on 2003/02/18 12:47:10
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/18 :  13:07:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Anders47, jag håller med dig om klangen från HD600. Jag upplever det t o m så att det är det övre basregistret som också återges starkare, samtidigt som den lägsta basen är försvagad.

Johan.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  13:59:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Knoppen, jag har samma intryck av basen. Om man skall klanka litet ytterligare på HD600 så har den också en tendens att placera basen och nedre mellanregistret i ett rymd och de övre registren i en annan, viket gör att det inte blir riktigt sammanhållet. Detta blir värre med Clous uppgraderingskabel som dock ger klart bättre upplösning och dynamik.
Säger inte att HD600 är någon dålig hörlur, men litet besvärande för dess kungastatus.
Jag har sett litet recensioner av Beyerdynamics nya DT 880 som verkar lovande. Bättre bas än HD600 och vad jag förstått mer sammanhållen presentation, men möjligen något sämre upplösning i diskanten (eller inte samma sofistikation, vilket skulle kunna vara en fördel).

Go to Top of Page

Badboy Rune
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/02/21 :  23:26:44  Show Profile Send Badboy Rune a Private Message
Alltså det låter ungefär lite bra som när jag kopplar in dom till min bärbara United cd för 400kr.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/22 :  16:17:13  Show Profile Send Peter_Å a Private Message
Att det låter skrikigt och jobbigt beror troligen på någon eller en kombination av detta:

1) Cd-spelaren är av enklaste sort köpt på en stormarknad. X-can, åtminstone version 2, låter gräsligt med dålig elektronik tidigare o kedjan eftersom den är högupplöst och transparent. Nu vet jag inte hur stor skillnaden är mellan v1 och v2.

2) Gå in på siten

http://www.nickdangerous.com/misc/xcans/index.htm

Följ anvisningarna som beskriver hur man byter rör i X-can, fungerar både för version 1 och 2. Verkar som många gillar rör av typen JJ Electronics (gamla Tesla) E88CC rör i X-can V1. Dessa rör ger ett mjukt och rörlikt ljud, medan de rör som oftast sitter som standard i X-can V1, Jan/Philips E88CC ger ett ljud som på engelska kan beskrivas som "ear-bleeding".

Jag skulle tro att både punkt 1 och 2 är att rekommendera, beror förstås på vilken cd-spelare du nu använder. Själv har jag gått ytterligare ett steg längre, köpte en extern nätdel byggd för x-can med egen toroidtransformator och annat lull-lull. Detta gör att ljudet blir mer kontrollerat, basen blir också tydligare/ mer definierat.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/22 :  16:31:20  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag antar att det du kallar för X-can v1 är den version där det står Musical Fidelity X-cans på fronten. Verkar som det finns två varianter av version 2, där den nyare varianten endast använder rör och transistorer, medan den tidigare använde Op-förstärkare. Om du har versionen det står X-cans på så rekommenderas JJ rören jag nämnde tidigare. Detta har testats fram av olika ägare till X-can v1. Hur det låter beror ju givetvis också på cd-spelaren. Rören finns att köpa exempelvis av LH Musik i Nacka. Tror att man kan köpa online på deras site också:
http://www.lh-musik.se/

Not: X-can V2 senaste modellen är troligen betydligt mer kinkig på att cd-spelaren är av hög kvalitet. Denna är en klass A-förstärkare som ursprungligen var tänkt att integreras i Musical Fidelitys värsting Nuvistor försteg, där Nuvistor rör skulle sitta istället för E88CC/ECC88 som i X-can v2.
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:01:13  Show Profile Send pricer a Private Message
Mullard E88CC får bäst betyg.

http://freespace.virgin.net/rock.grotto/valvetest.htm
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/24 :  01:14:29  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag använder själv Mullard E88CC, men detta i en X-can V2. Ägare till V1:an verkar gilla JJ E88CC. Givetvis är Mullard E88CC bättre, men de är dyrare/svårare att få tag på.
Go to Top of Page

zool
Member

55 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:40:04  Show Profile  Visit zool's Homepage Send zool a Private Message
Problemet du har med din X-Cans som den heter (x-can v1) är nog på grund av trioderna (rören). Dom som följer med är ett par JAN-Philips E88CC, och är kända för att ha dålig bas och alldeles för hög trebe. Byt ut dom mot ett par JJ-electronic så ska dit problem vara löst. Du kan läsa mer om hur du går till väga här -> http://www.nickdangerous.com/misc/xcans/ det är busenkelt. Själv kör jag med ett par matchade Mullard E88CC i min V2, men innan jag köpte dom handlade jag ett par matchade JJ-electronic från Uncle Ned.. Samma ställe där Nick Dangerous köpte sina. Du kan få köpa dom för 200:-. har knappt använt dom, kanske runt 20h.
Go to Top of Page

zool
Member

55 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:52:32  Show Profile  Visit zool's Homepage Send zool a Private Message
quote:
Originally posted by pricer
Mullard E88CC får bäst betyg.

http://freespace.virgin.net/rock.grotto/valvetest.htm


Notera att Mike kör med en väldigt "uptweakad" X-Can V2 vilket är helt annat än vad Rune har. X-Can V2 har en uteffekt på runt 1Watt (1000mW). X-Cans (x-can v1) har däremot bara ungefär 100mW i uteffekt. Därför låter V1 och V2 väldigt olika och JJ-electronic passar mycket bättre till V1. Enligt min mening så passar dom inte alls till V2. Sen hur bra Mullard E88CC låter i V1, det vet jag inte. Alla som har V1 brukar köra med JJ-Electronic.

Edited by - zool on 2003/03/10 18:56:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000