HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 mp3-spelare, någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cybergrunge
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:22:44  Show Profile Send Cybergrunge a Private Message
Ja jag vet att mp3 inte är speciellt hifi men eftersom detta forum behandlar välljud i någon form vänder jag mig hit i alla fall.



Tänkte köpa en bärbar mp3-spelare för att motionera/plugga hållfasthetslära/åka buss med, och givetvis vill jag ju ha en som låter bra!


Finns det möjligen någon liten forum-judas som vågar dela med sig av sina erfarenheter???



"oh my god! its full of stars!

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:26:10

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/11 :  00:28:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Skulle jag också vilja veta mer om. Apple's iPod verkar mycket intressant, mycket liten och lätt och kan lagra hundratals CD. En batteriladdning skall räcka ca 10 timmar. Ljudet påstås vara förvånansvärt bra.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/11 :  00:33:33  Show Profile Send KingX a Private Message
inte för att jag e någon mp3 fan direkt.. avskyr det rättare sagt..men har juh sina fördelar som när man e på bussen, i datorn osv. =)
men har själv läst om Apples Ipod o sett att den fått bra i tester o så...så den skulle jag tippa på faktiskt.


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/11 :  01:00:30  Show Profile Send Nagra a Private Message
har en panasonic sv-sd45, tror jag den heter, litet som en tändsticksask, och använder SD-kort. Ok ljud om man ska vara ute på stan.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/11 :  08:22:47  Show Profile Send KC a Private Message
Jag köpte en Creative Nomad Jukebox 3. Finns i 20GB eller 40GB (jag köpte en 20GB och bytte HDD till en 40GB själv). Du berättar inte vad du har för krav. Är t.ex. storleken viktig så är ju inte Jukebox 3 något att ha, det är väl den största av dem alla. Det är också den med klart bästa ljud (bättre analogdel). Pratar vi >10GB så finns inte så mycket att välja på. Franska Archos har en del intressanta produkter, men byggkvaliteten och programmvaran är katastrofalt dålig, enligt tidigare användare. Apple iPod är kanske en bra kompromiss, men analogdelen är tydligen inget att hänga i julgranen. Sen är det ju Apple, och jag är ogillar Apple aktivt (trotts att min första dator var en Apple ][)

Om du är ute efter en sån där nyckelringsstorlekspelare har jag ingen info att komma med, tyvärr.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/11 :  08:44:44  Show Profile Send d_kay a Private Message
Har för mig att det sitter ett SB Live! ljudkort i Creatives "Jukebox" . Iaf, har den exakt samma funktioner och specifikationer som ett. Det innebär tyvärr att den förmodligen har en sample rate converter ifrån 44.1khz till 48khz . Inte för att jag tror att det är det som begränsar prestandan mest, men ändå..

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/11 :  10:57:27  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag har själv en iPod. Förstår inte vad KC pratar om när han säger att analogdelen inte är något vidare. Bättre ljud från en MP3/Minidisc/Bärbar CD har jag aldrig hört, och jag har lyssnat på en hel del apparater. Den brukar i recensioner omnämnas som just förvånansvärt bra låtande. Fantastisk liten spelare med oöverträffad kvalitetskänsla vad det gäller bärbart ljud om du frågar mig. Rekommenderas starkt.
Go to Top of Page

Cybergrunge
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/03/11 :  18:38:17  Show Profile Send Cybergrunge a Private Message
tack för svaren!


tja, kraven var igår när jag skrev inlägget att den skulle komplementera min cd-walkman... men det var igår det


nu har jag precis suttit och försökt få den att fungera igen efter att jag tappat den i backen när jag var ute och cyklade...

otrolligt fånigt, en liten flisa har gått ur en anslutning internt och det verkar svårt att laga även om det är bagatellartat, inte direkt nått pansarvagnsbygge....



så numera är nog kraven att den ska ersätta en cd-walkman och då verkar onekligen en ipod mycket frestande.

ni som har ipod, orkar den med att driva lite tyngre lurar eller ska man hålla sig till snäckor och sånt?


"oh my god! its full of stars!
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/11 :  19:00:40  Show Profile Send mcbiff a Private Message
iPod har (om jag inte minns fel) 2x100mW i hörlursjacket, detta ska jämföras med 2x5mW som de flesta moderna bärbara minidisc-/cd-spelarna har. Vissa begränsningar finns nog dock, jag skulle inte försöka lyssna med ett par HD600.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/11 :  19:26:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Eftersom jag är intresserad skrev jag ut specen i går. Det är 2 x 30 mW. Vilket bör vara fullt tillräckligt.
Men det jag skulle fråga om: de medföljande hörpropparna skall väl vara tillräckligt bra? (vilket det inte brukar vara)
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/11 :  19:39:28  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Anders47: Ojdå, då har jag blandat ihop det med något annat. De medföljande öronpluggarna är ok, men gör dig själv en tjänst och köp ett par Etymotic ER6 eller ännu hellre ER4. Fantastiska lurar.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/11 :  21:18:44  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Se till att prova spelaren med ett par trögdrivna lurar så du ser att den inte är för klen. Det kan vara tråkigt att behöva komplettera med en hörlursförstärkare bara för att favoritlurarna är lite tröga.

Edited by - zvenzzon on 2003/03/11 21:22:59
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/11 :  21:42:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nja zvenzzon, man kan nog utgå från att iPod inte fungerar med trögdrivna hörlurar. Det är inte meningen att den skall ersätta en vanlig hörlursanläggning, och inte heller vara ett alternativ till vanliga CD-spelare. Utan ett mycket portabelt komplement till dessa. Den väger ca två hekto och går ner i fickan. Då vill man inte också ha en liten extraväska där man förvarar sina HD600 eller Beyer 770 studiomonitorer. Det måste vara något småttigt som Etymotic eller max ett par hopfällbara Sennheiser PX.
Go to Top of Page

Maffe
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/03/11 :  21:57:48  Show Profile Send Maffe a Private Message
Jag är otroligt nöjd med min ipod, det är den bästa portabla spelaren jag ägt.
Den driver mina AKG 501:or med gott resultat.

Fan, redan morgon
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:10:04  Show Profile Send Stenback a Private Message
Jag har en Creative Muvo. Kanske inte den mest välljudande mp3-spelaren men den är liten och smidig, kräver inget särskilt program i datorn och kan användas för att lagra filer på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000