HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 förstärkar klasser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/18 :  12:19:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Klart att jag upplevs som stöddig och otrevlig. Jag använder provokation som arbetsmetod och det är ganska oSvenskt. Jag kan däremot hålla med om att jag har fel när jag har det men i det här fallet är jag inte överbevisad. Olika stor ström genom ett motstånd ger enligt min ohms lag olika spånningsfall över detsamma. Hur Pabo kan komma ifrån det förvånar mig. Har jag missuppfattat dig? I så fall ber jag om en bättre förklaring.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/18 :  13:10:34  Show Profile Send Pabo a Private Message
Flint

Förklaringen finns där, mitt framför näsan. Kolla en gång till!

Testet visar den optimala biaseringen vid olika motståndsvärden som en hjälp till olika konstruktörer då de skall välja emittermotstånd. I tabellen syns klart och tydligt att den optimala biaseringen vid olika motståndsvärden alltid hamnar kring dessa 25mV per motstånd.

"Selfs lag", som du ville kalla den, stämmer alltså mycket väl överens med Ohms lag.

Ni andra, tack så mycket. Det var skönt att höra att man inte är ensam.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:25:37  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Olika stor ström genom ett motstånd ger enligt min ohms lag olika spånningsfall över detsamma. Hur Pabo kan komma ifrån det förvånar mig. Har jag missuppfattat dig? I så fall ber jag om en bättre förklaring.

Varken Pabo eller Self kommer ifrån Ohms lag. Self anger 42,6 V över två emittermotstånd (dvs mellan emittrarna) med värdet 0,1 Ohm och knappar man in det i Ohms lag får man 213 mA, vilket är nästan exakt vad Douglas Self fick (215 mA).

Vad är det som behöver bevisas mer?

/Marcus
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000