Author |
Topic |
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 09:45:20
|
är en 170watt klass D förstärkare`?starkare? än en klass AB som klarar 211watt.(subwoofer applikation)
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 10:08:58
|
En klass A förstärkare som ger 10 watt är väl lika stark som en Klass D förstärkare som ger 10 watt.
Definitionen på uteffekt är just hur mycket effekt de kan leverera UT.
Att sen en klass D-förstärkare drar mindre ström och använder inkomna nätströmmen effektivare är en annan sak. |
|
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 10:10:59
|
klass D blir alltså bara kompaktare format?
så bra =) |
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 11:27:37
|
Ska du bygga med Nationals kretsar?
/Marcus |
Edited by - e96mlo on 2003/02/13 19:42:57 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 14:39:38
|
Hur är det med komponenterna i signalvägen mellan olika klasser? Varför är det ljudskillnad på dom?
|
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 16:07:23
|
Har ofta sett klass A1 och A2, främst på rörförstärkare.
Vad är detta för klasser och vad är skillnaden? |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:31:14
|
Klass A1 betyder att signalen aldrig driver gallret positivt relativt katoden. Om topparna på signalen ger positiv spänning på gallret så har man klass A2. Högre signalnivåer kräver alltså mer negativ gallerförspänning för att arbeta i A1. |
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 19:46:28
|
quote: Originally posted by Alexi
Hur är det med komponenterna i signalvägen mellan olika klasser? Varför är det ljudskillnad på dom?
Tja, om du tar en klass AB förstärkare och biaserar upp den i klass A så kan du nog inte höra någon skillnad i ljud på komponenterna eftersom det är samma komponenter och samma signal.
Eller missförstod jag din fråga?
/Marcus |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 22:03:22
|
Ljudskillnaden mellan klass-B (eller populärt kallat klass-AB) och klass-A består i att utimpedansen i utgångssteget blir extremt linjär samtidigt som switch off distorsionen elimineras. Switch off distorsionen uppstår i bipolära transistorer precis när bas emitter övergången slutar leda. Man kan dock få en väldigt bra linjäritet i ett bipolärt klass-B (eller populärt kallat....) steg om man biaserar det så att man håller exakt 22mV över varje emittermotstånd. Kräver naturligtvis att utgångssteget är en emitterföljare. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 22:26:02
|
Pabo: Varför just 22mV? Du menar just i detta fallet eller generellt oberoende av vilket moståndsvärde emittermotståndet har? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 11:59:20
|
Japp, det är en smått fantastisk liten egenskap hos bipolära transistorers överföringsfunktion som gör att när man kopplar dem komplementärt så hittar man ett optimum i spänningsskillnaden mellan emittrarna som ger nästan samma linjäritet som klass-A. Problemet är bara att hålla den spänningen stabil. Temperaturkompenseringstransistorn som man ofta monterar är för långsam. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 11:47:55
|
funderade på elfa's Klass D |
Nice from a far, but far from nice. |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 11:52:55
|
MadMan: För att konkret besvara din fråga om skillnader i förstärkarstegs klasser.
Klass A: Transistorn(erna) som sitter i steget leder alltid.
Klass "AB": Ett klass B steg (push-pull) där transistorerna har en viloström (bias) som gör att de leder genom "nollgenomgång". |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 12:04:11
|
MadMan: För att konkret besvara din fråga om skillnader i förstärkarstegs klasser.
Klass A: Transistorn(erna) som sitter i steget leder alltid. Leder till att denna konfiguration drar mycket effekt från nätdelen och blir ineffektiv (teoretiskt maximal verkningsgrad = 50%).
Klass "AB": Ett klass B steg med viloström. Transistoerna (i ett push-pull kopplat par) leder samtidigt genom nollgenomgången där sedan den ena av dem slutar leda efter ett tag (beroende på viloström/bias). Denna definition verkar vara lite olika beroende på vem man pratar med... ;). Verkningsgraden är högre än hos klass A steg (teoretiskt runt 70%). Drar dock en större medeleffekt än klass B steg.
Klass B: Ett steg där ett push-pull kopplat transistorpar tar hand om den positva resp. negativa spänningen. Har enligt den definition som jag lärt mig en viloström som är lika med noll. Verkningrad är lika med ett klass AB steg. Drar mindre medeleffekt än klass A/AB då den inte har någon viloström.
Klass D eller H eller vad nu olika fabrikat kallar dem: Pulsbreddsmodulerade förstärkarsteg (bör även kunna byggas pulsamplitudmodulerade eller PSK eller ja vad man nu eg. vill). Dessa är switchade (vid en lagom hög frekvens) för att minska tiden som transistorerna leder. Ger en lägre effektförbrukning då medeleffekten blir låg i jämförelse till ett steg där trissorna leder hela tiden eller tidvis "långa" perioder. Verkningsgraden på klass D eller H är hög. Runt 90-98%, är beroende på switchfrekvens (högre = lägre verkningsgrad).
Hoppas detta var till någon hjälp :) |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:07:28
|
Pabo Svara på Nagrefs fråga om att 22mV är ett generellt värde. Du framstår mer och mer som ett ? |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 18:11:52
|
Flint
Konstigt, du verkar ha avslutat din mening för tidigt "Du framstår mer och mer som ett ?". Kanske du inte hade kapacitet att avsluta din tanke.
Jag trodde att jag svarade på frågan. Ja, 22mV är ett generellt värde för bipolära transistorer. Har med deras överföringsfunktion att göra. Finns en massa litteratur om detta ämne. Inget för Flint dock eftersom det kräver förkunskaper. Ni andra kan ju kolla här igen så skall jag leta fram en artikel som beskriver det hela.
Vi skall inte påbörja diskussionen om klasser igen men det finns tidiga artiklar som tar upp även detta.
Om ni går tillbaka till ursprunget så definieras klass-B som ett förspänt steg, oavsett vad benämningen har kommit att betyda. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 07:55:32
|
Pabo. Nej, meningen var inte oavsiktligt avslutad. Jag tar om den men använder den verbala versionen för tecknet ?
Du framstår mer och mer som ett frågetecken.
Berätta varför just 22mV är ett magiskt värde. Jag vill veta eftersom jag under mina 35 år inom elektronik aldrig har stött på fenomenet. Man vill ju lära sig nya saker och detta verkar vara ett lysande tillfälle. Dessutom tror jag inte som du att jag är fullärd och perfekt. Vänligen berätta om fenomenet med dom fantastiska 22 mVolten.
Min version är att bl.a. emittermotståndets värde plus transistorns personliga egenskaper plus temperatur styr vid vilken biasström den börjar leda men om det alltid är 22mV över emittermotståndet som gäller så är det förstås så och då ska jag givetvis ge dig kredit för det.
Du får en chans att förklara dig och din spydighet överser jag med eftersom jag inser att du bara är grön. Säg till om du inte förstår ordet grön.
|
Edited by - Flint on 2003/02/18 08:04:37 |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 08:08:58
|
Är det inte så att "svagheten" hos klass D förstärkare är deras förmåga att inte riktigt kunna leverera stryka i dom lägre impedanserna?Såg nån artikel om det i Hifi&Musik... |
Trött på folk utan vett |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 08:40:04
|
Flint
Min spydighet kommer sig av att du har varit mer än tillåtet otrevlig emot mig i ett flertal tidigare trådar. Kanske är det så att jag bara har missförstått dig och i sådana fall ber jag om ursäkt.
Du får gärna förklara vad du menar med grön, själv tolkar jag det som nybörjare. Om du då vill betrakta mig som nybörjare, när jag har jobbat med utveckling av analogelektronik hela dagarna i sex år och som hobby i tio år, så varsågod.
I alla fall, jag lägger en hel del tid på detta forum därför att jag tycker att det är roligt att läsa om andras erfarenheter och dela med mig av mina. Jag vill inte att det skall bli en "kissalängsttävling" och jag anser inte mig själv vara fullärd. Jag förstår faktiskt inte vart du har fått det ifrån.
Åter till linjäritet i utgångssteg. Länken nedan visar mätningar kring fenomenet. Jag har någonstans en mer teoretisk beskrivning och återkommer om/när jag hittar den.
www.bicab.com/Bilder/Output%20stage%20linearity.pdf
Dokumentet är ett utdrag ur boken Audio Power Amplifier Design Handbook av Douglas Self och den visar hur den optimala biaseringen är mycker mer beroende av spänningen över de två emittermotstånden än av tomgångsströmmen. Jag hade dock fel när jag skrev att den optimala justeringen är exakt 22mV per motstånd, den varierar mellan 21,3mV och 27,4mV när emitterresistansen varieras mellan 0,1 och 0,47 ohm. Men under samma mätning varierar strömmen mellan 215mA och 59mA.
Håll tillgodo!
|
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 08:43:36
|
KennethS
Kanske är det så med de Klass-D stegen de har testat men i många fall är det tvärtom. Eftersom verkningsgraden är mycket högre så innebär det att nätdelen håller i sig längre ner i lasterna. Samtidigt finns det inga serieresistanser att tala om i en klass-D stärkare som i en konventionell (apropå emitterresistanserna). Dessa motstånd kan i värsta fall ha fem volt över sig då man lastar ordentligt. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 09:13:56
|
Pabo
Slå igen boken som du har framför dig och mät och tänk själv. Jag tippar att du drar egna och felaktiga slutsatser av texten precis som du gjorde tidigare av min i flera innlägg. Därav min kritik mot dig i tidigare trådar. Om alla motståndsvärden som du nämner och alla strömmar med i olika kombinationer skulle ge ca 22mV över emittermotståndet så har nog Douglas Self en egen Ohms lag. Vi kanske ska kalla den Selfs lag och den ger ett svar på alla frågor: 22mV. Menar du verkligen att det är så? Hur många förstärkare har du konstruerat och mätt på som styrker din tes?
|
Edited by - Flint on 2003/02/18 09:28:56 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 10:01:01
|
Har undringar om ordet "förstärkar" i rubriken. Vad är det för något? Har inte hittat det som enskilt ord i SAOB heller... mvh
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 10:43:46
|
Zombie Bara en o med vet en an pass ning till det Engelsk a språk et. Vi är gammal modiga.
Dessutom saknar jag stor bokstav i början på meningen/rubriken. En del har bråttom. Det hade jag med tills pumpen protesterade. Nu har jag inte bråttom längre och har därför tid med jättestora BOKSTÄVER. |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 11:28:13
|
Flint
Douglas Self visade att den bästa linjäriteten var följande:
0,1ohm gånger 215mA = 21,5mV 0,22ohm gånger 107mA = 23,5mV 0,33ohm gånger 74mA = 24,4mV 0,47ohm gånger 49mA = 27,7mV
Som jag sade, jag hade fel angående det precisa värdet 22mV men som du kan se är alltså linjäriteten mer beroende av spänningen mellan emittrarna än själva tomgångsströmmen.
Jag och en kollega på Ericsson byggde en förstärkare ihop där vi labbade en hel del framför Rhode & Schwarz audioanalysatorn. Vi såg då tydligt att RMS-värdet på övertonerna nådde ett minimum vid ungefär denna spänning över emittermotstånden. Vad mer önskar du? Mätkurvor?
Om du nu är så säker på att detta inte stämmer, kan du då bevisa motsatsen? Ge mig en vetenskaplig utvärdering som styrker dina ansatser. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 11:41:50
|
Pabo: Bry dig inte Flint. Han kör en rätt nervärderande stil då han argumenterar. Han stöttar inte sina egna argument på ett sakligt sätt och det spelar inte så stor roll hur väl du själv svarar på hans frågor. Detta fick jag själv känna på då det diskuterades Slewrate och Bandbredd, två begrepp som Flint då inte verkade ha förstått skillnaden mellan. Under den diskussionen fick jag också några PM från folk som upplevde Flint på precis samma sätt.
Flint borde själv ta och läsa lite elektronik böcker på motsvarade universitets nivå. Jag kan rekommendera att börja med ”Microelectronic Circuits and Devices” av Mark Horenstein, senare kan det vara läge att hoppa Laker/Sansen, eller varför inte Douglas Self bok. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 11:45:06
|
Kan ju berätta att Douglas Self inte är enbart en teorinisse utan bygger mycket för att testa det som han kommer fram till. Och att lyssna/läsa det sådana männsikor kommer fram till är väl aldrig fel? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Topic |
|