HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 angående den låsta tråden "hifi-kunskap"/forum-faq
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:13:27  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det var ett bra initiativ av sladd att styra upp riktiga svar år frågeställaren. Kanske kan vi på forumet ytterligare göra det enkelt för de som har "kunskapsfrågor" om hifi (alltså inte "-vilken högtalare är bäst") genom att knåpa ihop en duktig faq (frequently asked questions) som moderatorerna kan lägga ut här på forumet?

Där man kan besvara frågor som exempelvis hur man kopplar biwire, vad impedans betyder och vad skillnaden mellan elektrostater och konhögtalare är?
Det finns ju så mycket kunskap på forumet, och om alla som känner att de har koll skriver ned lite svar på frågor man vet brukar dyka upp med jämna mellanrum så blir det inte något betyngande projekt.

Betydligt enklare att bli hänvisad till en faq än att få rådet att söka i gamla trådar.

Det var bara en tanke...

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life

Edited by - DasKapital on 2003/02/13 09:15:38

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:55:45  Show Profile Send divander a Private Message
Det låter bra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/13 :  10:37:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Låter intressant. Det finns dock ett litet bekymmer och det är gränsdragning. Punkten "biwire" är nog problematisk för de flesta ingenjörer att härleda med formler och annat medan vi är många andra som många gånger hört uppenbara förbättringar. En sådan punkt i ett Faq kan leda till oändliga diskussioner.

Koner eller kuddar likaså....

Nästa bekymmer är att de som är insatta i den fysikaliska världen inte så ofta är duktiga förmedlare av kunskapen på ett mer allmängiltigt sätt.. För dem är t ex dämpfaktorn ett förhållande som skrivs med en mycket kort mening. För den oinitierade men kunskapstörstande har inget av orden i denna mening någon betydelse...

Måste man ha två "nivåer" då eller ett väldigt långt svar under varje punkt. Det senare kräver väl nästan en mangling på någon institution för att alla skall vara nöjda....

Bara lite reflektioner. Vi startar med att försöka med en någorlunda kort variant som tillfreddställer ganska många. Är förhoppningsvid klar i kväll.

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/13 :  10:47:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det är ju inte färdiga svar på de frågor som ställs som behövs, utan mer ett kunskapsunderlag att föra en diskussion på.

Tar man exempelvis frågor om bi-wire och vilken skillnad det gör, så finns det ju uppenbarligen inte ett enda svar. Vet man däremot inte vad bi-wire är och hur det funkar är det nog välkommet att få en liten bakgrund som beskriver just det, och utöver det kanske ger en kort sammanfattning om de vanligaste ståndpunkterna i diskussioner kring ämnet. Det behövs inte några formler för det...

Tror att de flesta som frågar om dylikt här frågar för att de ser en massa nya termer i diskussionstrådarna som de inte känner igen sen tidigare, och bara vill ha ett hum om vad det är som det pratas om.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:11:38  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Låter intressant. Det finns dock ett litet bekymmer och det är gränsdragning. Punkten "biwire" är nog problematisk för de flesta ingenjörer att härleda med formler och annat medan vi är många andra som många gånger hört uppenbara förbättringar. En sådan punkt i ett Faq kan leda till oändliga diskussioner.

Ett förslag kan väl vara att berätta "vad det är" men inte så mycket om "hur det låter". T ex kan man om konar/spikar skriva att många upplever att det låter annorlunda eller bättre. Ibland kanske man kan skriva att delade meningar råder.

För de som exempelvis inte känner till biwiring, bi-amp eller hur det förhåller sig med känslighet och strömstyrka kan ju sådana beskrivningar vara till stor hjälp. Om faq:en läggs upp och underhålls av moderatorerna som något annat än en diskuterbar tråd skiljer man ju på faq:n och diskussionerna (bataljerna? ).

Jag är övertygad om att även jag kan förklara biwiring på ett sätt som inte provocerar trots att jag inte direkt är övertygad om dess fördelar.

Jag tror alltså sammanfattningsvis att en sådan faq gör mer nytta än skada, och är en bra idé.

mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:11:48  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Som utbildad el-tele hemelektronik reparatör så skulle jag nog kunna hjälpa till med att sätta samman ett sådant FAQ.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/13 :  14:50:59  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag skulle iaf inte vilja vara ansvarig för ett sådant project =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:02:39  Show Profile Send LCohen a Private Message
viktigt i en sådan är ju att vara helt objektiv (försöka iaf)

Mitt förslag är följande:

En FAQ för konkreta objektiva frågor. "vad är en elektrostathögtalare" "vad är biwiring". Där man helt enkelt svarar vad det ÄR för något, och en kommentar om att många/vissa tycker att det är en klar förbättring/försämring eller vad det nu kan vara.

Det är viktigt att man håller FAQ:en öppen för flera olika "skolor".

Sen skulle man ha en FAQ för "hur bedömer man en anläggning" för olika skolor eller lösa det på något annat smidigt sätt. Där någon sorts representant får skriva för sin skola. Och hålla det så objektivt som möjligt.

Hänger folk med? :).

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:17:24  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by LCohen

viktigt i en sådan är ju att vara helt objektiv (försöka iaf)

Mitt förslag är följande:

En FAQ för konkreta objektiva frågor. "vad är en elektrostathögtalare" "vad är biwiring". Där man helt enkelt svarar vad det ÄR för något, och en kommentar om att många/vissa tycker att det är en klar förbättring/försämring eller vad det nu kan vara.

Det är viktigt att man håller FAQ:en öppen för flera olika "skolor".

Sen skulle man ha en FAQ för "hur bedömer man en anläggning" för olika skolor eller lösa det på något annat smidigt sätt. Där någon sorts representant får skriva för sin skola. Och hålla det så objektivt som möjligt.

Hänger folk med? :).

Det låter vettigt. Kul idé att låta folk från olika "läger" förklara i lugn och ro hur allt ligger till, och samtidigt slippa all pajkastning som blir i en vanlig tråd...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:52:44  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:

Ja jag kan representera Linnarna.

Äh skoja, man kanske kan skippa att "folk tycker ditt och datt" helt och hållet? Bara berätta att man drar två parallela snören eller att man använder mjukt eller hårt och geometriskt specifikt underlag för sakerna?

Biwire är parallela tåtar och inget annat!?

Mer ideér?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:57:58  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

quote:

Ja jag kan representera Linnarna.

Äh skoja, man kanske kan skippa att "folk tycker ditt och datt" helt och hållet? Bara berätta att man drar två parallela snören eller att man använder mjukt eller hårt och geometriskt specifikt underlag för sakerna?

Biwire är parallela tåtar och inget annat!?

Mer ideér?

John

jag tänkte mig en mer bred FAQ för alla möjliga sorters frågor som kan komma upp med jämna mellanrum.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:04:05  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jo, jag tänkte bara att det kan bli svårare att just hålla det objektivt ju bredare det ska vara. Det finns ett gäng enkla frågor som kan svaras på på ett enkelt sätt. Så fort man ska börja med åsiker så blir det getingbo. Ska LTSare få en egen plats? Bör då inte kalle, anders, bla, bla också få sin egen plats med mer med mera? Antar att du fattar min poäng i att hååla det på "låg" nivå.

John

Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:35:02  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Skulle det inte vara intressant med en DIY-faq också. Som går in lite på hur man bygger högtalare (grunderna), lite grundläggande modning (plast kondingar istället för elektrolyt, etc) och lite smått om sånt man kan bygga själv, typ kablar.
En idé kanske?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:48:39  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Originally posted by Jan-Erik

Skulle det inte vara intressant med en DIY-faq också. Som går in lite på hur man bygger högtalare (grunderna), lite grundläggande modning (plast kondingar istället för elektrolyt, etc) och lite smått om sånt man kan bygga själv, typ kablar.
En idé kanske?

Ja en DIY-faq skulle nog också vara bra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:51:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
En faq är väl en bra ide! Åtminstone vissa saker är lämpliga att beskriva eftersom de genom sin definitiva art inte går att ha några synpunkter om!

Kermits fråga om dämpfaktor är en sådan sak.
När det gäller biwire så är det nog det enklaste att bara beskriva vad biwire är än att gå in på de olika tekniska aspekterna och hur man bör väga dessa emot varandra. Då kommer värderingarna in och då är det lätt att bli oense har vi märkt!

När det gäller nivån så är det så att en sådan faq kommer inte att bli helt fullständig och/eller helt lättbegriplig för att alla ska bli nöjda men det får man väl ta?

Det tycker jag i a f.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:20:27  Show Profile Send n00b a Private Message
Oftast när jag/vi jobbar med sånnhär projekt (liknande) så har vi en som inte har full koll på allt tekniska i detalj. Han får sen inte titta förens första sammanställningen är klar. Sen så är det han/hon som bestämmer vad han/hon tycker är intressant.

Om det är någon som är inblandad i framställningen så är man väldigt sällan objektiv.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:39:24  Show Profile Send dax a Private Message
Ja, FAQ är bra!

Blir det bataljer om vad som står i FAQ'en så är det väl bara att stryka de delarna!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:43:13  Show Profile Send Yve a Private Message
Jag skulle vilja ha med olika definitioner på ord så som analytiskt- och romantiskljud, mikrodynamik m.m. Det förekommer ofta men jag tror att det finns många olika tolkningar, så det bör nog diskuteras igenom vad vi menar med dessa ord (om vi klarar att ena oss om en slutgiltig definition).

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson

Edited by - Yve on 2003/02/13 18:03:05
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/13 :  18:29:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
Yve: Låt mig spekulera i att det lär vara det svåraste vi kan försöka ro i land med!

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/13 :  18:59:21  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Yve...efter att vi kommit överens kan vi gå och käka lunch tillsammans. Om sisådär trehundra år...

Det problem du talar om kan man nog inte komma över inom snar framtid. Jag själv väljer att använda så enkla begrepp som möjligt och när det är svårt försöka hjälpa den andre att förstå med extra tydlighet. Man får ta sin egen del helt enkelt. Dom som gör motsatsen, till exempel tidningen HiFi & Musik har jag slutat kommunicera med från motagarhåll helt och hållet. Jag kan läsa en lång utläggning om en apparats ljud skriven av dom men vet inte mer än att dom tyckte att den lät bra på slutänden.

John

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/14 :  21:49:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hur blir det med den låsta tråden???

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/15 :  01:36:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej boys. snart läggdags. Samlar in hårdvarufakta och funderar på hur mycket detta kan svälla....

Biwire kommer att beskrivas både som användning av dubbla tåtar samt nyttan med detta ur ett rent elektriskt perspektiv och slutligen kommer olika kablars karaktärer in då man kan använda det hela som "tonkontroller". De vanligast upplevda nyttorna kan ju beskrivas samtidigt som vi pekar på att det långt ifrån alltid är någon vinst med proceduren.

Ungefär så. Om någon inte gillar den faqen kan de ju gå och faq them selves... hoppsan, har tittat på 2 filmer ikväll, USA är ett konstigt land

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/15 :  02:34:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ska vi ta det så enkelt som biwire. Det finns ett antal olika sätt att fixa det här med biwire (shotgun- strightwire o dyl.) Så att ställa upp det i ett FAQ blir till att släppa loss alla typer av dom olika lösningarna på dom olika kabelkonstellationerna och högtalarkonstruktionerna osv.
Det låter alltför stort och krångligt.
Vem ska vara huvuddomare och avgjöra vad som ska stå i ett FAQ och vara den enda och absoluta sanningen?
Om jag får vara domare så kan ett FAQ vara OK
Annars god natt boys. Må gud gud vara med eder. Själv har jag inte tid.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/15 :  07:54:06  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:

Kan man inte lösa problemet genom att bara beskriva dom olika alternativen och att den ivrige forum deltagaren får göra egna försök och testa hur det låter, så gör jag. Jag tycker detta är en av dom största behållningarna med forumet att det inspirerar till att prova. Desto mer alternativ att testa desto roligare blir hobbyn.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/15 :  10:03:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag förstår din synpunkt. Fast eftersom vi ändå aldrig kommer att nå konsensus i allt detta så kommer det att bli forumets ägare som sätter sin prägel på detta faq.

Elektriska fenomen skall självklart beskrivas korrekt och informativt. Sådan erfarenhet som de flesta av oss äldre rävar har tar vi också med, t ex biwirings förväntade (men ej lagbundna) effekter för återgivningen. Rådet på denna sida är alltid att pröva själv och inte hamna i någondera "sanningsbok".

Projektet är ganska stort märker man när huvudet har snurrat en stund. Vi kunde öppna ett Faq och fylla på med en punkt per vecka. Efter ett halvår borde det börja bli heltäckande.

På det viset kunde de bidra som har mest kunskaper inom respektive område.

Så det är bara att börja tänka ihop fler frågeställningar.

- Hur funkar en rörförstärkare, vad är det för skillnad på trioddrift och "vanlig" drift ?

- Vad är motkoppling?

- Q-värde?

- Thiel/Small?

- Elektrolytbank?

- Dead end/live eand?

- Klass A-drift, A/B, B, D???

- Ice Power?

- Mjuka fötter?

- Spikes?

- Faskorrekt högtalare?

- nätbutiker? (hoppsan, verkligen en Faq på detta forum. Den vill vi ge vår syn på och förklara vad det är för skillnad på nät och nät....)

- Elektrostat?

- Magnetostat?

- Molt

- Hi Fi & Musik

- High Fidelity

- Fidelity

- The Absolute Sound

- Stereophile

- HiFi+

Ja, ni fattar, bara att ta tjänstledigt ett år och sätta igång........

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/15 :  10:21:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det där fixar vi lätt sladd!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000