HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LP12! Linngubbar, hjälp till här!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:13:14  Show Profile Send NtR a Private Message
Vad kan jag räkna med att få höra om jag installerar Cirkus? vad kostar det ungefär? Sist men inte minst, vad i hela friden är det för ngt de gör med spelaren?

Nicke the Rocker

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:19:04  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Kostar nog skjortan och inte gör de väl så mycket heller antar jag.
Frågan är om det verkligen blir hörbart bättre ?
Lägg pengarna på en bättre pickup istället.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:22:48  Show Profile Send NtR a Private Message
Vad vet du om min PU?

Den PU jag har är den bästa som finns för mina krav och mina pengar. Nämligen Shure VST V. Den spar skivorna också eftersom den spårar så snällt och fint. Dessutom låter den mycket bättre, och varmare, än alla de svindyra MC jag provat tidigare. Tack för infon om Cirkus iaf.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:05:50  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Nicke...
Du skrev...
*Sist men inte minst, vad i hela friden är det för ngt de gör med spelaren?*

Dina två första frågor kan jag inte svara på....har glömt.Installerade Cirkus 1994,samtidigt som jag bytte tonarm och pick-up så den enskilda skillnaden kan jag inte hjälpa dig med.

Kan svara på den sista:Det ända du i princip behåller från din spelare är plinten,topp-plattan....hela innerchassit (subchassit),centrumlagret med innertallrik mm mm bytts ut.Dvs du får i princip en ny spelare.

Det Mattepatte skrev kan jag bara kommentera...han skrev..*Kostar nog skjortan och inte gör de väl så mycket heller antar jag.
Frågan är om det verkligen blir hörbart bättre ?*

Svar:Med tanke på vad du får...en nästan ny spelare så är det en billig upgradering.

Det blir mkt hörbart...har jämfört,men som jag sa tidigare....det var så längesen så jag kan inte gå in i detalj.

De flesta tycker att det blir mkt bättre med Cirkuskittet,men har läst kommentarer (1995) att det fanns ngr som föredrog den tidigare modellen.Har även läst detta i England.

Som sagt,hoppas ngn annan kan hjälpa dig med dom andra frågorna.

Lycka till
Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:09:57  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Vad de gör de byter lagret subchasiet fjädrar och lite annat smått och gått. kostar ca 5500:- inkl service. är helt klart värt kostnaden ger mer än byte av pickup. om du vet skillnaden mellan valhalla-lingo 1 den är större än den. mer hifi utan att förlora musiken ökad tydlighet lättare att följa med. min 12a är utrustad med cirkus.

www.selleri.de
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:42:56  Show Profile Send molsson a Private Message
Jaha, precis vad jag befarade. Linn är en enda cirkus.


/Marcusoft (som inte KUNDE låta bli)

No hay banda!!
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:48:19  Show Profile Send erik a Private Message
Jag bytte verk istället för att uppdatera till cirkus. Samtidigt bytte jag arm vilket gjorde jämförelse omöjlig. Resultatet blev fantastiskt men det borde det bli när en tidig Akito byts mot en Ekos2. Däremot har jag bara hört gott om cirkus i övrigt.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:18:38  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Ursäkta att jag låter lite blasé men jag tycker inte att 5500:- är prisvärt för ett byte av lager, subchassi och fjädrar, även om det är ganska mycket mer som byttes än jag trodde. Vid något tillfälle byttes det små små detaljer för några kronor som höjde priset flera tusenlappar. Då slutade jag intressera mig för Linn.
I övrigt har jag hört av några andra Linn ägare att när Lingo kom blev LP12:an som bäst sedan gick det utför. Själv har jag inte brytt mig om att ta reda på om det stämmer eller inte.
Tycker dock att den första Linn LP 12 (Ariston RD-11) som kom lät väldigt bra för de 2000:- den kostade då.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:26:08  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Enligt min mening så gör Cirkus mer än lingo och då är ändå lingon fruktansvärt bra.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:47:28  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen Mattepatte
Du skrev...
*Ursäkta att jag låter lite blasé men jag tycker inte att 5500:- är prisvärt för ett byte av lager, subchassi och fjädrar, även om det är ganska mycket mer som byttes än jag trodde.*

När ett nytt LP12-verk kostar 20 000:-, och Cirkus-uppgraderingen innebär att du förutom plinten och topp-plattan har i princip en ny spelare för 5500:- så måste jag säga att det är prisvärt...och tar man i beaktande hur mkt musik-kvalite´n höjs så är det tom billigt.
Bara installationen tar minst 2 timmar och ingår i det priset.

Men kan hålla med dig om att Linn i vissa fall har hamnat på samma nivå prismässigt som många andra *Dyrhigh-endmärken*

Fast oavsett märke,kvalitet har alltid lönat sig att köpa och i Cirkusfallet, vad kan du köpa istället för 5500:- som ger dig samma systemförbättring..??

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/16 :  23:49:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by peder47

Hej igen Mattepatte
Du skrev...
*Ursäkta att jag låter lite blasé men jag tycker inte att 5500:- är prisvärt för ett byte av lager, subchassi och fjädrar, även om det är ganska mycket mer som byttes än jag trodde.*

När ett nytt LP12-verk kostar 20 000:-, och Cirkus-uppgraderingen innebär att du förutom plinten och topp-plattan har i princip en ny spelare för 5500:- så måste jag säga att det är prisvärt...och tar man i beaktande hur mkt musik-kvalite´n höjs så är det tom billigt.
Bara installationen tar minst 2 timmar och ingår i det priset.

Men kan hålla med dig om att Linn i vissa fall har hamnat på samma nivå prismässigt som många andra *Dyrhigh-endmärken*

Fast oavsett märke,kvalitet har alltid lönat sig att köpa och i Cirkusfallet, vad kan du köpa istället för 5500:- som ger dig samma systemförbättring..??

Peder




En mycket bra pickup

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/17 :  00:08:30  Show Profile Send peder47 a Private Message
....Precis..men

..precis som med allt annat,man ska inte bygga hus på sank mark.Först det bästa fundament man anser sig ha råd med och efter det går man vidare.

Ex: Hade Linns Ittok arm och skulle köpa deras Troika MC pick-up (13 500:-),detta var ca 1989....fick rådet av min dåvarande handlare, kunde också lyssna och jämföra..och

Den bättre tonarmen Ekos med K18 MM pick-up (1800:-) var mkt bättre än Ittok med Troika MC (13 500:-).
Att Ekos/K18-kombon samtidigt blev totalt billigare var inte heller helt fel .
Alltså, så bra fundament som möjligt (med hänsyn till din plånbok).

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:03:37  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nicke!!

Ta med din LP12 och lyssna mot en ny med din arm och pickup.
Det finns en viss poäng mot att vara lite misstänksam mot vissa av Linns uppdateringar för det är få märken som är lika duktiga att krama uppgraderingspengar av sina kunder.

Ibland är det en prisvärd uppgradering och ibland så gapskrattar säkert Ivor hela vägen till banken.

Nu vill jag poängtera att jag var nöjd med min cirkusuppgradering när jag ägde en LP12:a. Då gav jag 3500Kr för detta. På 4år har man alltså höjt priset med ca55%....

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:40:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Vad vet du om min PU?

Den PU jag har är den bästa som finns för mina krav och mina pengar. Nämligen Shure VST V. Den spar skivorna också eftersom den spårar så snällt och fint. Dessutom låter den mycket bättre, och varmare, än alla de svindyra MC jag provat tidigare. Tack för infon om Cirkus iaf.


Hej Nicke!
Vilken arm kör du? Jag har en Ittok LVII och funderar på att byta pickup. Ittoken är ganska tung och jag funderar på om en Shure eller Goldring skulle funka för att ge resonansfrekvens på 10 - 11 Hz. Jag vill ha MM, men de är ofta något för mjuka i fjädringsstyvheten. MC har jag haft så många förut som jag tröttnat på.


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:59:36  Show Profile Send NtR a Private Message
Tack grabbar för all info, det gör gott!

Knoppen, jag kör med Akito. När det gäller Shure-PU så vete tusan om man inte skulle gå åt andra hållet istället och köra nån sån där tunn kolfiberarm som ser ut som en tändsticka. Teoretiskt ska man ju ha lätt arm till mjuk PU, sägs det. Shure är bland de mjukare som finns, vilket jag iof inte haft ngt problem med. Mjukheten är ju en av anledningarna att Shures bättre PU spårar skjortan av de flesta, samtidigt som de sparar våra dyrbara musikaliska alster.

Min teori, helt ovetenskaplig, är att dämpborsten på Shures finare gör armvalet relativt okritiskt. En del Linn-folk säger att denna borste inte skall användas, och helst tas bort helt. Lyssna inte på dem, de är säkert kunniga vad gäller sina egna produkter. Men si och så när det gäller andra. Jag har provat, och borsten sitter kvar!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:05:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Tack grabbar för all info, det gör gott!

Knoppen, jag kör med Akito. När det gäller Shure-PU så vete tusan om man inte skulle gå åt andra hållet istället och köra nån sån där tunn kolfiberarm som ser ut som en tändsticka. Teoretiskt ska man ju ha lätt arm till mjuk PU, sägs det. Shure är bland de mjukare som finns, vilket jag iof inte haft ngt problem med. Mjukheten är ju en av anledningarna att Shures bättre PU spårar skjortan av de flesta, samtidigt som de sparar våra dyrbara musikaliska alster.

Min teori, helt ovetenskaplig, är att dämpborsten på Shures finare gör armvalet relativt okritiskt. En del Linn-folk säger att denna borste inte skall användas, och helst tas bort helt. Lyssna inte på dem, de är säkert kunniga vad gäller sina egna produkter. Men si och så när det gäller andra. Jag har provat, och borsten sitter kvar!


Jag tror som du att borsten gör susen! Det är nog så att den dämpar arm/pickupresonansen så att även om resonansfrekvensen egentligen är för låg så blir det ändå mycket lite infraljud. Vet du om Akito är lättare än Ittok? Akito ser väl ut att ha mindre diameter på röret åtminstone? (har iofs inget med vikten att göra)

Jag tror även som du att shure-PU trivs ännu bättre med lättare armar.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:19:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knoppen,

jag tror inte du får problem med en Shure V15VxMR om du har borsten nedfälld. Den dämpar resonansen i systemet och gör att du kan använda PUn trots att du får ganska låg resonans.

Jag har V15VxMR med Akito och det fungerar ypperligt. Akito / Ittok har mkt liknande rörlig massa så det är nog inget problem.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:27:50  Show Profile Send NtR a Private Message
Knoppen, jag vet inget om viktskillnaden. Tyvärr.

Thomas A, är din PU ngn senare modell av min eller? Är xMR ngn turboversion av min Micro Ridge-slipning? Går den nålen att använda på min PU? Vore bra att veta, jag har aldrig sett nålar till VST-V, däremot till V15xMR. Och min nål är snart slut.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:38:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nicke,

jag vet inte riktigt hur nålarna kan bytas. Vad jag vet är att V15VxMR är den senaste och att förändringarna sitter inne i PU huset. Nålslipningen är densamma som tidigare (micro ridge), men det kan vara så att infästningen till PU huset inte är likadan som på tidigare modeller.

På Shure's hemsida står det mer om nålbyten på olika modeller; det går nog bra att maila dem också.

Och V15VxMR låter gudomligt...

PS. Jag kikade på hemsidan. Det finns en ersättningsnål till VST-V. Det är inte originalet utan en uppgradering. Det är dock inte samma nål som till VxMR. DS

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/02/17 09:43:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000