HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med höjden på tonarmen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:35:01  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tänkte montera en RB300 på min Opus3 Continuo. Ett problem har uppstått. Skivtallriken är ungefär 3mm för låg. Skall jag bygga en ny och tunnare platta för montering av tonarm? Eller skall jag montera något mellan pu och tonarm? Är det samma höjd på alla pickupper? Jag använder nu provisoriskt en OM10. Jag kommer snart att köpa en ny pu. Eventuellt blir det en Grado gold.

Oops! I did it again

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:37:03  Show Profile Send poppop a Private Message
antistatmatta?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:59:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är inte samma höjd på alla pickuper. T.ex. är den Ortofon Kontrapunkt jag har nu 2 - 3 mm högre än min tidigare Audio Technica. Så det kanske kan vara bra att välja pickup innan du gör alltför mycket.
Sedan är det inte helt självklart vilket som är bäst inställning av VTA (vertical tracking alignment). I princip skall tonarmen vara parallell mot skivan men plus/minus en eller två millimeter kan ge bättre ljud.
Det finns olika tekniker för anpassing. Till RB300 finns det tilläggskit för anpassning av VTA. Om man har motsatt problem som ditt kan man lägga brickor mellan tonarm och skivspelare. Man skall också kunna lägga brickor mellan pickup och tonarm, men kanske kan finnas någon nackdel med detta. Eller en matta på skivtallriken, t.ex. Ringmat. Jag har en akryltallrik och då är det nog inte så lyckat men med en tallrik av metall bör det gå bra eller kanske leda till en förbättring.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:22:41  Show Profile Send NtR a Private Message
Anders47 är en klok man, läs och lär.

Grado Gold är ett utmärkt val. Mycket kul för pengarna. Den är för övrigt högre än din OM 10:a

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/16 :  01:32:42  Show Profile Send JohanH a Private Message
Håller helt med om Grado Gold, gjorde underverk med min svarv!

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:17:28  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Ursäkta mig men jag måste få kommentera begreppet VTA här och nu. Begreppet VTA relaterar egentligen inte till själva tonarmen utan är istället en benämning på den vinkel som nålen har i förhållande till skivan vid anläggning. Vid användande av Raga RB-300 har det visat sig att armen vid användandet av ett flertal pickuper måste luta neråt mot tonarmsfästet för att korrekt VTA skall kunna uppnås. Detta gäller dock inte alla pickuper men kan tjäna som vägledning.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:26:12  Show Profile Send divander a Private Message
Finns det något bättre sätt att ställa in VTA än att titta på röret eller att lyssna? Att lyssna vore ju det bästa men eftersom jag eventuellt måste köpa ny matta eller bygga om tonarmsplattan så vore det bra om det gick att mäta det på något annnat sätt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:59:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
SRA eller Stylus Rake Angle är väl det som gäller.... VTA är ju korrelerat till detta men SRA är det som gäller när man ska få optimal spårning.

Beroende på nål kan man inspektera nålens vinkel i spåret när man spelar om man har en stark lupp. Vinkeln på en elliptisk eller fine-line nål ska vara runt 87 grader. Detta går dock inte att se på vissa nålar som ex Clearaudio som har en speciell slipning.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:51:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Finns det något bättre sätt att ställa in VTA än att titta på röret eller att lyssna? Att lyssna vore ju det bästa men eftersom jag eventuellt måste köpa ny matta eller bygga om tonarmsplattan så vore det bra om det gick att mäta det på något annnat sätt.

Det allra bästa är att titta med en lupp att diamantnålen går rakt ned i skivspåret. Om den går snett ned i spåret är det fel och ger ökad distorsion. VTA:n beror också på nåltrycket, inte bara tonarmens "höjd".

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000