Author |
Topic |
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/11/11 : 13:55:40
|
Io, dessa Anti Cables verkar marknadsföras med en rejäl dos humbug, som man inte bör ignorera. Däremot kan de anses vara mycket dåliga, dessa som inte har en tät skärm. Undvik! Apparater som exponeras för RF-inducerad strålning kan ge klart hörbara fel om man har apparater som är känsliga för sådant. Däremot verkar firman ha en variant som är försedd med en täckande skärm, avsedd för kopplingskabel mellan pickuper och RIAA-steg. Den är sannolikt betydligt bättre.
Å andra sidan finns det andra kablar som är luftisolerade som jag kan tänka mig har betydligt högre precision på specifikationerna. På dessa Anti Cables kan mittledaren tänka sig flyttas inuti "spiralen" vilket inte är bra då kabelns tekniska parametrar ändras. De kan hypotetiskt sett vara olämpliga som kabel för digitalt ljud eller analog video.
Sedan gillar jag inte dessa REAN-kontaktdon heller som de använder. Det finns risk att de demolerar RCA-chassihonor för de har något fel med toleranserna och fjädrar för hårt. Problemet är att chassihonor kan vara lite olika stora så ibland passar de fint, men ibland sitter de alldeles för hårt. NEUTRIK:s dyrare RCA-honor är mycket bättre i det avseendet, men de kostar mycket mer. REAN ser jag som billigt skräp.
Edit: Det bli ett inte för mycket där...
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2014/11/12 18:40:55 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/11/11 : 14:01:46
|
quote: quote:
Jag kontrar med att säga att du kan inte bedöma kontakttryck med hjälp av endast en bild.
Jo faktiskt i detta fall, det finns ingen krage på jorddelen, det innebär stor kontaktyta men lågt tryck, den där typen av kabel är de enda jag fått snurra och vrida på när de suttit ett tag pga att kraftig kontaktdistorsion har uppstått.
Tror du att en krage av plast runt chassihylsan skulle styva upp fjädringen hos "jordhylsdelarna"? Det tror inte jag.
Jag tror mer att du råkar ut för dåliga exemplar med dålig precision, vilket inte kan anses vara osannolikt med tanke på vad de kostar att tillverka. Jag kan tipsa om att enkelt kan modifiera sådana dåliga phonohanar genom att pressa ihop "jordhylsdelarna" lite grann. Vips så sitter den bättre. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2014/11/11 : 14:14:05
|
quote: Kör genomgående med koaxialkabel RG59, har givit bäst resultat för mig av det jag provat. Behövs naturligtvis kontakter som skall monteras också, men hittar man några som är lika mycket pang för pengarna som kabeln, så har man nog något svårslaget vad gäller prestanda/pris. RG59 exvis ELFA 55-911-85 Kontakt kanske från Kjell Art nr: 37093 (Har använt liknande)
Det gjorde jag väldigt länge också men sedan upptäckte jag den här som jag är väldigt nöjd med, har ett par avsevärt dyrare kablar som inte presterar ett lika "öppet" ljud. Silverpläterad koppar och "billig". http://www.conrad.se/Koaxialkabel-RG-223%2fU-RG-223%2fU-5.5-mm-Svart-Metervara.htm?websale8=conrad-swe&pi=606593&ci=SHOP_AREA_90694_2510610 |
Skeptiker |
Edited by - oliver on 2014/11/11 14:25:28 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/11/11 : 15:59:47
|
quote: Tror du att en krage av plast runt chassihylsan skulle styva upp fjädringen hos "jordhylsdelarna"? Det tror inte jag.
Nej då tror jag vi menar olika, jag menar att bättre kontaktstycken dels är styvare pga större godstjocklek men att dess anligg också är begränsat till en ring längst ut i hylsan. Jag vet att man kan tweaka det där gratishylsorna men det blir aldrig bra, bara mindre dåligt. Jag säger inte att dom inte fungerar men för mig blir det nästan dumsnålt när det kostar lite och ingenting att få något anständigt, har sett 4-pack rca-hanar för dryga hundralappen som är byggda rätt. Men alla prioriterar vi olika. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2014/11/11 16:01:02 |
|
|
Jojje66
100.000-klubben
381 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 16:36:18
|
Finns det någon uppfattning/erfarenheter angående kontakternas betydelse i kablarna. Finns det någon speciell kontakt / kombination som uppskattas? Använder själv RG59 med Furutech FP-162 och tycker dom funkar fint.
VH Johan |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 18:04:58
|
Ja, jag kan ju delge min personliga uppfattning om det här med kontaktdon.
- De bör vare sig sitta för löst eller för hårt. Lagom är bäst.
- Guldpläterat är bra för att undvika långtidskorrosion som kan komma omärkligt smygande kontaktdistorsion. Om man sedan ruskar på kontaktdonen kan det blir bra igen. Guld är då bra för. Helst ska det vara guldpläterade honor också. Men problemet är egentligen MYCKET marginellt. Själv har jag inte några som helst haft problem med även kontaktdon som ser mycket fula och billiga ut.
- Undvik kontakdon med spännhylsa/chuck. Det är en finess som jag anser helt onödig. Det finns inga verkliga belägg för att det skulle vara hörbert bättre, vad jag vet. Den enda fördelen skulle kunna vara i miljöer som är mobila, till exempel i bilar. Då vet man att kablarna sitter kvar oavsett bumpiga vägar.
- Välj ett kontaktdon som är avpassad för kabelns diameter. Det brukar stå angivet.
- Det är trevligt med kontaktdon som har olika färgmärkning för höger och vänster.
- Kan vara trevligt med en dragavlastning som har en chuck internt i donet. Det kan också vara trevligt med skärmanslutning som inte behöver lödas, men som ändå ger bra kontakt.
- Mittstiftet bör ha lödanslutning.
- Vissa kontakter såsom t.ex. Neutriks finaste, ansluter skärmen före signalstiftet, vilket gör att kablarna kan kopplas i och ur utan plopp , brum eller sprak, vilket är väldigt bra. Högtalare som inte tål sådana ljud kan då överleva. För övrigt tycker jag att högtalare som inte överlever sådant är för dåliga ändå, så de får gärna gå sönder för min del.
- Undvik sådana don som har delat mittstift. De kan fastna i honan om man har otur. Man vet ju aldrig hur olika honor ser ut. Det är i honan som fjädringen ska ske då det är så som RCA/phono är utformad.
- Undvik kontaktdon av plast. Dels är de smäckiga. Dels kan de gå sönder. Dels är de inte skärmade.
- Undvik kontaktdon som har en enda punkt för kontakt med honan. Sådana är bara tramsiga tycker jag. Inga vettiga belägg har någonsin lagts fram för fördelarna med sådana.
Mina personliga favoriter är Neutriks "dyra". Även skärmen måste dock lödas vilket går men man måste vara noga och ha en bra lödkolv och vara duktig på att löda.
Som god två tycker jag att sådana som ser ut att vara eloxerade med aluminiumlook, med guldpläterade delar inuti och med isolering som ser ut att vara av teflon är bra. De har chuckhylsa som spänner fast kabeln bra. Men de är ofta gjorda för en ganska liten tolerans på kabeldiameter. Typ såna här:
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2014/11/12 18:06:07 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 18:32:35
|
PRESENT!:
Jag har lite överblivet av två olika kabeltyper som jag gärna skänker bort till behövande.
Det rör sig om två olika typer av mycket fina kabeltyper.
Det är två olika sorters kablar från Belden som normalt idag brukar användas för digital seriell video, så kallad 3G-SDI med bitrate på upp till 3 Gb/s och köra flera hundra meter lång kabel. Kanske det då kan förstås att dessa kablar är väldigt mycket överspecade för analogt ljud. Karaktäristisk impedans är 75 ohm, så den går att använda till både analog video, digitalt ljud (S/PDIF), som vanlig antennsladd till TV, förutom analogt ljud då.
Den ena är ganska normal tjocklek (7 mm), och den andra är tunnare (4 mm). Bägge två har prestanda som är långt över vad som behövs för lååååååånga analoga ljudkablar. Ok, flera kilometer kanske är att ta i, men tio tjugo eller hundra meter hit eller dit är inga problem över huvudtaget. Bägge kablarna är dubbelskärmade, isolationsmaterial av skummad polyeten (ger mycket låg kapacitans), mittledare av enkelledare. Färgen är lila/gräddelin, lite kul och ovanligt!
http://www.belden.com/techdatas/metric/1855A.pdf
http://www.belden.com/techdatas/metric/1694A.pdf
http://www.beldencables-emea.com/en/products/pro-broadcast-products/video-cables/video-hd-coax/index.phtml
Skicka ett PM med namn, adress och hur mycket du behöver, så skickar jag med posten. Väl bekomme. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2014/11/12 18:38:39 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 21:08:41
|
Då var det läge att tömma ditt kabellager Knoppen, dvs du har Pm |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/13 : 18:07:40
|
Vad gäller hur man bäst skall ansluta kabeln till kontakten, så vill jag minnas en annan tråd för många år sedan där någon menade att det bästa sättet skulle vara att krimpa fast kabeln, skulle vara bättre i längden. Hur ser man på det i dag? |
J. Ullberg |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2014/11/13 : 22:11:31
|
Anslutningsmetod måste väl bero på kabel- och kontakttyp och vad den som gör anslutningen kan bäst. Viss kabeltyper lämpar sig inte för krimpning (för mjuka) och i andra krävande installationer används även lödning. Koaxkontakter typ BNC kan ju använda krimpning till att ansluta skärmen, men mittledaren löds i stiftet. Då ha man en rätt "hård" kabel. Jag föredrar lite mer följsamma kablar och föredrar lödning framför krimpning; det är oftast lättare att se om det blev en bra lödning (tycker jag). |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 08:58:25
|
Jag är lite kluven inför detta. Jag vill få för mig at en lödning så hålls kontaktförfarandet mellan kopparledaren i kabeln och kontaktdonet skyddat från oxidering osv osv.
Men tittar man tex på branchen med antenn ( tv och mobiltelefoner i bilar mm) och paraboler så är det krimpning som gäller. Dessa anslutningar sitter ofta i utomhusmiljöer, stor påverkan av fukt, till viss del mekanisk rörelse. Det är även en högre frekvens som överförs vilket borde vara känsligare. När man river isär gammal utrsutning så har krimpade kontakter fortfarande "liv i sig" medans lödfelen och spruckna lödöar är standard i elektronik som vistats utomhus såsom bilar, styrboxar till skogsmaskiner mm. I bilar har vi låg spänning istället men jag krimpar nog hellre en skarv än löder den om jag vill att det ska hålla i längden.
Men det kanske är just mekanisk åverkan här som vi ser resultatet av? Det kanske inte har så mycket att göra vilken kontaktering som ger bäst resultat i hifisammanhang.
En skruvanslutning med vingmutter och gaffel är rätt så intressant då man både lätt skapar högt kontakttryck och att man "river bort" lite oxid när man drar åt. Men hur får man dit gaffeln? :-) Krimpning och vacumlackning/ limning som en traf för att förhindra oxidering ? :-) |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 09:48:20
|
I fält är det ju oftast lite enklare att klämma en förbindelse än att löda (av flera skäl) och det kan gå fortare speciellt om man har standardiserade kablar, kontaktdon och verktyg. En bra lödning inomhus åldras nog knappt alls, men en lödning är inte en mekanisk förbindning som ska ta upp rörelser, det ska kabelavlastningen göra; tyngre komponenter som löds måste klamras om det finns risk för vibrationer. När lödningar går upp, speciellt på kretskort, är det i de flesta fall så att kopparfolien har lossnat från underlaget och sedan rivits av vid lödningens kant pga nån rörelse. Även kritisk utrustning som monteras utomhus (i skåp då föralldel) innehåller ju lödda kretskort, men där är det mekaniska noga genomtänkt och sladdförbindelser ut från korten är ofta skruvade i plintar, som sitter väl fast i kretskortet. I bilar och andra ställen där man hanterar större strömmar är klämförbindning oftast bäst, MEN det krävs bra (rätt) verktyg och bra hylsor eller liknande samt rätt kabelarea. Hemgjord bil-el kan var rätt skrämmande att gå igenom... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 10:04:31
|
quote: När man river isär gammal utrsutning så har krimpade kontakter fortfarande "liv i sig" medans lödfelen och spruckna lödöar är standard i elektronik som vistats utomhus såsom bilar, styrboxar till skogsmaskiner mm.
Tenn är problematiskt för det är inte stabilt. Rent tenn drabbas av tennpest under 13 grader celsius. Nu legerar man ju det i lödtenn för all del men det är ju ganska tydligt att tennet inte mår bra av att vara utomhus i kyla och fukt. Finare styrelektronik av äldre typ har jag sett en del skrotat på Shell under åren där. Det var virade anslutningar på det, extremt driftsäkert. Det skrotades inte för att det var sönder efter 40 års kontinuerlig användning utan för att det var omodernt och ersattes med digital utrustning av olika slag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 11:13:41
|
Hmm... hur hamnade vi utomhus egentligen? :) Jag har ett par rörapparater hemma, från 30-40-tal, stått på vindar o i källare men det finns inga angrepp eller problem med lödningarna. Rent tenn kan mycket riktigt drabbas av tennpest, men det gäller inte blylegerat lödtenn (https://en.wikipedia.org/wiki/Tin_pest). Virning var populärt ett tag och en mycket säker förbindningsmetod, men det verkar inte så vanligt numera. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 11:17:16
|
quote: Virning var populärt ett tag och en mycket säker förbindningsmetod, men det verkar inte så vanligt numera.
Jag tror att det beror på att produktionskostnaden är högre för virning.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 11:27:50
|
Blylegerat tenn, många tillverkare skryter ju med att deras löningar är blyfria? |
J. Ullberg |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 11:44:58
|
Att löda riktigt bra är svårt, kan vara värt att tänka på för de som löder / funderar på att löda.
/fd certifierad lödare. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 14:34:00
|
quote: Att löda riktigt bra är svårt, kan vara värt att tänka på för de som löder / funderar på att löda.
Har därför lagt lödningstanken åt sidan, när det blir aktuellt med tillverkning av nytt kablage så kommer jag försöka anlita någon på forumet. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 22:11:58
|
Nä, provlöd på lite skrotkabel tills det ser bra ut, alla är nybörjare någon gång, du kommer säkert att ha användning av kunskapen fler gånger. Det är ju heller inga dyra känsliga element som skall lödas utan bara vanlig kabel. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/11/17 : 07:46:29
|
Ja det är en rejäl myt om den perfekta lödningen. Visst kräver det lite övning för att komma upp i en bra nivå. Men jag tror att du kommer upp till tillräckligt hög nivå ganska omgående, dock finns ju utrymme för perfektion. Det finns videos på youtube där du ser hur tennet ska se ut. Riktigt bra gamla instruktionsfilmer. Det viktiga är: -Förtenna båda ytorna. -Riktigt bra tenn gärna med hög silverhalt o bra flluss. Rekomenderar Oyaide( gillar ej Furutech) -Med hög silverhalt bör du ha lite högre temperatur. -Se till att spetsen är ren avoxiderad hela tiden, den ska vara silverblank. -Sätt en droppe tenn på spetsen för att få en riktigt effektiv värmeöverföring till ämnena. -värm båda ämnena tillsammans tills du ser att tennet löser upp sig, det bör gå snabbt om du har rätt temp. Tiden som går åt beror dels på mängden metall(värmeförlust) och hur väl lödutrustningen klarar av att hålla rätt temp (effekt) -mata på tenn med jämt flöde, fortsätt värma tills du ser att tennet flyter ut, det får inte se ut som vattendroppar på en nyvaxad bil. -rätt mängd tenn är när man kan se "igenom" lödningen. Man ska alltså se konturerna av tråden som ska vara helt täckt men inspekterbar. -ta bort lödverktyget precis när tennet flyter ut och du ser fluss rinna ut/bubbla till. - håll stilla, låt svalna orörligt. -jag brukar borsta bort fluss med en glasfiberpensel så det blir rent o snyggt. Svårare än så är det ej.... I teorin! Men det finns ingen anledning att låta bli att prova. Värm inte för länge och inte för kort tid. Visst kommer lösningarna inte vara världens bästa, men tillräckliga om du följer ovanstående instruktioner. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2014/11/17 : 09:38:01
|
Skall en lödning bli bra så rekommenderar jag 60/40 tenn dvs blyhaltigt.
Det är bara om man säljer grejor som man behöver uppfylla rohs. ( jag skulle aldrig komma på tanken att anmäla någon som bryter mot denna delen av rohs )
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/11/17 : 10:25:26
|
Ja det sägs att det gamla blylodet är bäst, drabbas väl inte av pest, morrhår och annat heller, men finns det över huvud taget att köpa idag? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/11/17 : 11:51:47
|
quote: ( gillar ej Furutech)
Jag använder Furutech, funkar ypperligt. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Topic |
|