Author |
Topic |
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/11/06 : 21:04:45
|
Tror vi behöver en kabeltråd igen, *skojar* Sneglar lite på lite billigare signalkablar dvs. absolut max 1000kr paret nya. Och eftersom jag inte lyckas med search-funktionen och även misstänker en del vanligt kabeltjafs i många trådar som vi kan vara utan så undrar jag vilka kablar som man ska titta närmare på om man vill ha ett rejält ljud med bra bas,dynamik,och någolunda neutralt utan extra fnissel (fokusering på diskant)i toppen,som i mina öron bara skapar lyssningströtthet. Vad säger ni, vilka är era goda och kanske sämre erfarenheter
Ps. Och även lödningsråd. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2014/11/17 13:07:48 |
|
30Hzbone
Member
227 Posts |
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2014/11/06 : 22:42:27
|
Tillverka själv? Så efter massa trådläsande o inflammerade debatter. O såklart testat själv så är vanlig antennkabeln ett intressant alternativ. Ungefär som ekk är till högtalarkabel. Höjd av många. Sågad av minst lika många till. Men det går inte att löda i flätan. Du får crimpa den.
Biltemas gröna är väl en intressant klassiker som florerat på div forum. Vet ej om den finns kvar i sortimentet.
Men mina 2 tips går under hundralappen så det kanske lite väl lågt
Supra gör annars precis som påpekat ett mycket bra intryck. |
Edited by - Stormen on 2014/11/06 22:46:09 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2014/11/06 : 23:00:37
|
Jag vill slå ett slag för att köpa bra audiokabel på nån hyfsat känd firma, typ ELFA och kontaktera med bra kontakter och passa på att göra lagom längd. Impedans i ljudkablar är inte normalt ett problem man behöver hantera:
"In order for a cable's characteristic impedance to make any difference in the way the signal passes through it, the cable must be at least a large fraction of a wavelength long for the particular frequency it is carrying. Most wires will have a speed of travel for AC current of 60 to 70 percent of the speed of light, or about 195 million meters per second. An audio frequency of 20,000 Hz has a wavelength of 9,750 meters, so a cable would have to be four or five *kilometers* long before it even began to have an effect on an audio frequency. That's why the characteristic impedance of audio interconnect cables is not something most of us have anything to worry about.
Read more at: http://www.epanorama.net/documents/wiring/cable_impedance.html "
Bra skärmning och bra kontakter är däremot mycket viktigt! |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/11/07 : 00:51:26
|
Plocka ihop något från tex Svalander, finns kabel på lösmeter från Furutech, Silk och Supra, där finns en rad kontakter också i olika prisklasser. Nästan vad du än tar där blir det seriösare än en köpekabel för 1000kr |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/11/07 : 06:25:38
|
För tusen spänn, instämmer i kören, bygg själv! Jag slår ett slag för Hificollective och Svalander. Hificollective har massor av spännande/bra Wire. Det du kommer få snåla lite på är kanske RCA men Neutrik gör helt ok sådana. Lycka till? Vill du ha förslag på olika konstruktioner? Säg till. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/11/07 : 07:15:30
|
För 1000:- är det bästa jag hört kopior på Gamut's kabel. De byggs av en kille i Gagnef med fina Neutrik kontakter och låter mycker tillfredsställande. PM'a så sätter jag dig ikontakt med honom om du vill? Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/11/07 : 11:38:18
|
Guldpläterad SSSK för att lyxa till det lite. Ingen ironi, helt seriöst förslag. Bjud din kvinna på trevlig middag för resten av pengarna*.
* (Så kan du smyga in andra dyrare apparater enklare...) |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2014/11/07 11:39:07 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2014/11/07 : 12:58:11
|
Kablar har ju ingen större betydelse enligt många så varför bry sig? . |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/11/07 : 13:54:16
|
quote: Kablar har ju ingen större betydelse enligt många så varför bry sig?
Har en jäkla betydelse, utan kablar fungerar det inte alls. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
R1 T
Member
589 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2014/11/07 : 18:18:35
|
Linns svarta |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2014/11/07 : 18:48:41
|
Jag kör mina favoriter i repris
www.bluejeancable.com
Förutom att det inte är så snygga så är de bästa möjliga ljudkvalitet.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2014/11/09 : 11:52:33
|
Kör genomgående med koaxialkabel RG59, har givit bäst resultat för mig av det jag provat. Behövs naturligtvis kontakter som skall monteras också, men hittar man några som är lika mycket pang för pengarna som kabeln, så har man nog något svårslaget vad gäller prestanda/pris. RG59 exvis ELFA 55-911-85 Kontakt kanske från Kjell Art nr: 37093 (Har använt liknande) |
/Mats, född nyfiken |
Edited by - manw on 2014/11/09 11:54:39 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/11/09 : 13:46:26
|
quote: Guldpläterad SSSK för att lyxa till det lite. Ingen ironi, helt seriöst förslag.
Ja, om man pratar om kabeln i sig, men de där kontakterna ger ett alldeles för lågt tryck mot chassihonan och som gjort för oxidproblem. |
|
|
atle
Semesterfirare
120 Posts |
Posted - 2014/11/09 : 14:00:26
|
Micke skrev:
quote: Jag kör mina favoriter i repris
www.bluejeancable.com
Förutom att det inte är så snygga så är de bästa möjliga ljudkvalitet.
Länken säger att domänen är parkerad. Finns inte förtaget längre?
Edit: Glöm det. Det saknades en bokstav i urlen. Det ska vara http://www.bluejeanscable.com/ |
Edited by - atle on 2014/11/09 14:03:30 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/11/09 : 23:25:15
|
Det fanns en hel del förslag = ska googla lite i veckan dvs återkommer
Kom också på att jag hade ju köpekabel QED Qunex 2 i datorstereon och ett par i kabellådan (sladd med låda på magen..) = ska jämföras på finstereon då det är lääänge sedan jag jämförde kablar. Båda är för korta för den tänkta placeringen av grejerna så det måste köpas nytt i alla fall. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2014/11/09 23:39:17 |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 15:15:40
|
quote: quote: Guldpläterad SSSK för att lyxa till det lite. Ingen ironi, helt seriöst förslag.
quote: Ja, om man pratar om kabeln i sig, men de där kontakterna ger ett alldeles för lågt tryck mot chassihonan och som gjort för oxidproblem.
Jag kontrar med att säga att du kan inte bedöma kontakttryck med hjälp av endast en bild. Kontaktdonen kan sitta hur löst eller hårt som helst utan att det går att se. Dessutom oxiderar inte guld (mot guld).
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 15:23:11
|
I övrigt tycker jag att i stort sett vilken koaxialkabel som helst med diameter mindre än cirka 7 mm fungerar tillfyllest som analog audiokabel. Men det finns många fina kablar att välja på om man vill lyxa till det lite utan att det för den skulle märks någon skillnad på ljudet.
Ska det vara elektrisk S/PDIF-kabel bör den ha karaktäristisk impedans på 75 ohm. Här kan jag meddela att SSSK håller tillräckligt nära 75 ohm för att det ska fungera finemang. Samma gäller för kompositvideo eller komponentvideo, men då kan det vara lämpligt med en kabel som har mindre dämpning vid höga frekvenser om man behöver längre kablage.
För digital AES/EBU ska det vara en balanserad kabel som håller 110 ohms karaktäristisk impedans. Sådan kabel kan även användas med extremt goda prestanda för balanserad analoga signalöverföring.
För optisk S/PDIF brukar det gå fint att använda vanlig billig plastfiber, även 10 - 20 m har inte varit några problem för mig. Däremot kan donen ibland ha så dålig passform att de inte passar, så att hitta något som passar kan vara lite klurigt. Det var en väldigt billiga sådan som inte passade bra. Annan billig passade bra. Svårt att veta på förhand.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 18:10:01
|
quote: Jag kontrar med att säga att du kan inte bedöma kontakttryck med hjälp av endast en bild.
Jo faktiskt i detta fall, det finns ingen krage på jorddelen, det innebär stor kontaktyta men lågt tryck, den där typen av kabel är de enda jag fått snurra och vrida på när de suttit ett tag pga att kraftig kontaktdistorsion har uppstått.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 18:52:38
|
atle
Skit bakom mina spakar - http://www.bluejeanscable.com/ är rättstavat
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
atle
Semesterfirare
120 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 19:26:45
|
Sånt händer |
|
|
Io
Member