Author |
Topic |
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 20:19:45
|
Hej, Intressanta iakttagelser.
Kan inte låta bli att fråga "anli" följande:
Har du köpt något cd-inspelning sedan 90-talet? Det är trots allt 25 år sedan. Faktum är att det görs än hel del bra inspelningar nuförtiden sörrö jfrt då
/Pärr
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 20:30:36
|
Som så många gånger förr handlar det inte om materialet eller verktygen utan vad man gör med dessa... Jag har hört anläggningar för sjusiffriga belopp låta mediokert i mina öron likväl som jag blivit bergtagen av anläggningar för mindre än 10Kkr. Oavsett trisser eller rör... Som tidigare talare sa; "Det finns mer än en av varje sort, för att uttrycka sig försiktigt!"
VhbMicke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 20:51:06
|
AlfaGTV:
Med all respekt så kanske Du missförstod mig. Jag jobbade och sålde en hel del cd-spelare och cd-skivor i slutet av 80 och i början av 90-talet.. (alltså i butik och ej som privatperson, så det blev ett antal)
Tycker ärligt, och som jag försökte skriva, att det har hänt en del på 25 år.. Har inget emot vinyl men tyckte möjligen "anli" förkastade cd-mediet lite väl abrupt med åtminstone på pappret mycket gamla erfarenheter om hur det lät då... Lyssnar han ej på cd så har han ju sannolikt ej lyssnat på dagens cd spelare heller och där har det hänt ännu mer sedan 1990.. Jag var med och sålde de första från Philips, Sony och Goldstar (sedermera LG = Lucky Goldstar) och tror ej jag behöver kommentera det hela mer..
/Pärr |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 21:35:49
|
Oj PärR, jag syftade inte alls på ditt inlägg... Det är snarare så att jag understryker det du säger!
Det var en kommentar till ztenlund och atle m.fl. om diskussionen kring nyttjandet av mobiler som musikkälla. (ditt inlägg såg jag först när jag höll på att skriva mitt)
Som svar till Adagio ang HiEnd/Hifi och dess död: Ryktet är betydligt överdrivet!
Tror fortfarande det är samma gång som gäller, man är nyfiken och mottaglig i unga år och blir lätt imponerad av ett visst ljudideal. När man senare i livet har ekonomiska resurser samt den fritid som krävs vill man återuppleva den kicken det innebär att översköljas av en imponerande återgivning av musik.
Jag tycker mig se tydliga tecken på att HiFi börjar bli rumsrent igen och till och med lite hippt/inne. Ta bara IKEA-katalogens skivspelare och att man väljer att "flasha" gammaldags stereoanläggningar i diverse serier och filmer på TV.
Nu tillhör jag säkert medianen åldersmässigt här, men jag vill påstå att spridningen är stor! Den återväxt vi efterfrågar pågår ständigt vill jag påstå!
VH /Micke |
Edited by - AlfaGTV on 2014/09/26 21:39:08 |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 21:55:05
|
...inga problem alls Micke..
Noterade tex nere på Arken i år att det spelades väldigt mycket vinyl hos många utställare, vilket ju är kul.. Sålde min egen svarv inkl. x-antal vinyler för sisådär 12-14 år sedan men behöll ca 170 vinyler i tron om att jag skulle köpa en ny spelare. Så blev det ej men hoppet kanske inte är ute trots allt
Tycker dock de små silver/guldskivorna, inkl. datorbaserat, är så extremt praktiskt och inte minst då det går att få formaten i så mycket annat än tex 16/44,1. 1990 hade dock sin charm med allt vad som stod till buds då.
Ha det gott uppe i Falun och hoppas ni klarar er från snön ännu ett tag
/Pärr
|
|
|
anli
Member
254 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 23:17:32
|
PärR: jag har egentligen inget problem med den grundläggande kvaliteten hos compact disc. Klassiskt musik kan låta väldigt bra. Tyvärr led mycket av populärproduktionen av dålig mixning/mastring. Den digititala inspelninsgtekniken borde fungera, men ofta tycker jag moderna prdouktioner låter tråkigt. Varför man har valt att göra så vet inte jag. Har en riktigt modern och hyfsad best till compactdiscplayer (shanling cd 3.1), men den får mest vara skådebröd. Innan den en Ken Ishavwata Marantz som i sin tur efterträdde en en technics cdväxlare och en tidig Philips. Provade med högupplöst material via den fina DAC:en med ledsnade ganska snabbt. Så fort en dator blir inblandad så sviktar upphetsningen om man säger så ;-) Har hyfsat stor skivsamling sedan gammalt, samt att det kommer in nya och gamla LP från när och fjärran ganska regelbundet. Jag kastar inte inte ut min cd:n, orkar ju inte köpa om allt på vinyl. Dock är guldkornen få.
|
Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så! |
Edited by - anli on 2014/09/26 23:25:46 |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/09/27 : 08:17:41
|
Vi pratar om mobil/platta och jag håller med om att ljudutgång är minst sagt dålig men ack vad användbar den är att styra digital media via app. och ljudkvalitén med en bra DAC säga vad Ni vill men den kan var het fantastisk och vinyl som jag forfarande använder vid "finlyssning" har verkligen sin brister som utrymme rengöring hantering av den svaga fina signalen Step-up RIAA osv.
Men inte tusan ger jag upp! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2014/09/27 : 08:33:24
|
Ja det är tydligt att marknaden drar åt två håll: - Strömmat. - Vinyl.
Mitt mellan dess två befinner sig den lilla runda skivan. Försäljningsstatistiken under de senaste åren talar sitt tydliga språk, både lokalt och globalt. Den visar också att den totala försäljningen ökar, mycket tack vare det strömmande mediat.
Så om vi har problem med tillväxten så inte beror det på att det inte finns tillräckligt med musikintresserade. Det är nog snarare att de inte vet att de får MYCKET mer om de också har vettiga grejor att lyssna med.
Som vanligt tror jag på "gräsrots"-aktiviteter för att lösa stora problem, det är liksom effektivast och minst administration runt dem. Vidare känner jag att det få saker som är så starka som när man självupplevt något. Så mitt enkla recept till dig som vill göra en insats för vår hobby är: bjud hem en kompis eller varför inte ett helt gäng med kompisar och ge dem en musiklyssningsupplevelse. Svårare än så behöver det inte vara. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/09/27 : 09:45:01
|
Pac: Precis mitt förslag från förra sidan, det egenupplevda kan vara startpunkten på något nytt.
Eftersom jag skrivit om mobilen som musikkälla var det läge att prova i verkligheten. Jag använder en HTPC med Lynx Two B och Foobar2000. Alltså var steget inte långt att testa med en UPNP server och en klient på mobilen. Det visade sig vara riktigt bra! Både att navigera musikbiblioteket på HTPC'n och streama musik från mobilen till datorn. Jag kunde inte höra någon skillnad mellan att spela upp direkt på datorn eller streama från mobilen. Alltså: framtiden är redan här.
Specifika programvaror var foo_upnp för Foobar och upnp play för android. Alla mjukvaror är gratis och bygger på öppna standarder. Trevligt Något för mässutställare att fundera på kanske, enkelt att låta besökare streama egen musik från mobiler.
Edit: lägger till att det inte lät så bra om man låter mobilen reglera volymen. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2014/09/27 10:07:09 |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/09/27 : 10:18:31
|
PAC: och herr D: BRA talat visst är det så att det digital mediet CD gjorde att vi började tappade intresse (inte för skälva mediet i sig var dåligt utan tekniken var inte utvecklad för att ta hand om den).
Att träffas hemma hos varandra borde vara en folkrörelse, jag skall dra mitt stå till stacken! Jag uppmanar all att underhålla sådan mötesaktivitet, vi behöver ta hand om varandra.
Får man föreslå t.ex. kombinera händelsen med en ytterst liten Barista lektion ( PAC är en nestor på området ) så gör vi två flugor på smällen förutom allt annat gott det medför för vår gemensamma hobby.
(PAC: Maskin finns här!) |
Edited by - CAB on 2014/09/27 10:21:34 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/09/28 : 20:46:05
|
Words...helt rätt. Det är ju jättekul att träffas hos varandra allteftersom anläggningarna utvecklas. God mat, gott vin och trevligt sällskap samt GOD MUSIK. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/09/29 : 00:14:36
|
Adagio: amen! |
|
|
anli
Member
254 Posts |
Posted - 2014/09/29 : 08:48:42
|
Hiend kommer nog alltid att finnas. Det trådlösa/streamade är är populärt. Analog Hifi har en boom, tack vare LP mediet. Den varar nog ett tag.
Inte så mycket att vara orolig för faktiskt.
|
Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/29 : 08:58:12
|
Ja, jag tror snarare att det är hifibegreppet som urholkats med pyttehögtalare. "High end" verkar betyda precis vad som helst nu för tiden men ska det betyda det bästa av det bästa rent objektivt så är nog klicken ungefär som förut, möjligen större pga fler anläggningar av den typen i Asien.
Att bjuda in folk på lyssningar är för övrigt något jag själv försöker så gott det går, stor träff nån gång per år och mindre befolkade besök då och då. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2014/10/02 : 21:12:09
|
Vad gäller välljud är handlarna, i alla fall i stockholm, ett rejält problem.
Har provlyssnat, hifi-kompis som letade högtalare, på en dynaudio burk för knappt 130 k, på en butik på söder, och först spelades det med en för klen stärkare som inte orkade med, sen satte de oss alldeles för nära, det lät inte bra alls. Det lät bättre bakom stolen/pallen. När jag påpekar det drar de en historia om att ja det här rummet låter jättedåligt. Men varför i hela friden dema burkar för över 100 k i ett rum ni anser vara dåligt? Så, inget köp där, inkompetens lockar ju inte. Sen drar vi till en hifibutik på kungsholmen och lyssnar på en burk för runt 300k i deras dedikerade lyssningsrum. Där har de dragit isär högtalarna så långt det går i rummet, så du får ingen centerbild, sångaren finns i två högtalare, inte i mitten. Går jag nästan längst bak i rummet får jag sångaren i mitten. När jag påpekar det så får jag höra att de vill ha det så, det stagar så bra då. Men snälla nån.
Det här var nog stockholms två största handlare om vi undantar hifiklubben och att de är så off, det är ju konstigt.
Så, hifihandlare i stockholm, jag använder dem inte. De är för dåliga bara.
Jag gillar att cykla, internetshoppandet där är mycket mer utvecklat än inom hifi. Det är väl för att det är "standardprylar" på alla hojjar så det går att ha ett bra sortiment. Men, regeln där är enkel för mig, finns det en handlare som kan hjälpa mig med råd, då får de vara 20-30% dyrare. Men, det faller ju alltid på att de inte har råd att ge, jag vet mer, dessutom mycket sämre sortiment än en internetshop.
Så, är du en intresserad och initierad hobbyist, så är affärerna ingen hjälp, då blir hobbypolare, internet och beghandlande dina vänner. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/10/02 : 21:46:50
|
Det finns handlar som är kunniga, men problemet är att då spelar åsikterna in vad dom får köpa in eller har som egna agenturer och naturligtvis personliga preferenser.
Tidningar "styrs" av annonsörena, och hur mycket alkohol som spenderas i baren, mat är en bra muta, och netto på en och annan produkt hjälper till, lämna gärna provexet (om det är bra).
Forum bevakas av kommersiella aktörer som antingen slår ner på det som de inte kan tjäna pengar på, eller låter gubbar som hänger på det lokal "gubbdagiset" på eftermiddagar och speciellt lördagar i affären göra inlägg.
Det bästa tycker jag är att träffas och hjälper varandra till gruppköp, efter lyssning naturligtvis, dessutom finns det en och annan krona att tjäna.
Jag sätter en peng att någon kommer surra om att vi skall värna våra handlare, dom har ju lokaler, omkostnader och massa argument, håller det? Tja!
Ungdomarna reser och näthandel behärskas i ökad grad, näthandel kommer att öka, tror jag.
Ett upplägg som vi kommer ha är träffar med olika agenturer/handlare enligt vår eget upplägg och orderskrivning på plats om det faller oss på läppen. |
Edited by - CAB on 2014/10/02 22:30:07 |
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2014/10/02 : 22:47:52
|
quote: näthandel kommer att öka, tror jag.
Och med den också fraktskadorna... med allt vad det innebär. Nej butikerna ska vara kvar, se varan, prova och sen är det bara att betala och bära hem... perfekt
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/10/02 : 22:56:33
|
Då är det tur att vi bor i en demokrati, man får göra exakts som man vill (bar man följer lag).
Återväxten har kanske inte med vad vi tycker idag utan vad dom kommande generationerna gör, hifi ur lyssningsynpunkt lika lätt som ett Tupperware party att fixa.
Om man har visning för gruppen av representant från handlare eller agentur kan det kanske det är ännu trevliga än hos handlaren som knappast bjuder på något mer än kaffe!
Jag tror nog att representant som befinner sig och demonstrerar viss produkt tar ansvar för leveransen och garantierna vid sådant happening.
Men tiden får utvisa, vi är ju bara "snillen som spekulerar", eller? |
Edited by - CAB on 2014/10/02 23:02:34 |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2014/10/03 : 07:02:41
|
Jag skulle inte skriva något mer, men det går inte att behärska sig ibland.
CAB skriver:
"Forum bevakas av kommersiella aktörer som antingen slår ner på det som de inte kan tjäna pengar på, eller låter gubbar som hänger på det lokal "gubbdagiset" på eftermiddagar och speciellt lördagar i affären göra inlägg."
För egen del är jag hifiintresserad och följde forumen innan du visste att de fanns. Från början Hifimagasinet som sedan blev Hifi Forum och efter en tid Euphonia då det startades. Det enda jag behövt bevaka kring kommersiella intressen är dina trådar.
Att hänga i butiken på lördagar och dricka kaffe gjorde du gärna, du verkade stortrivas att snacka med "gubbarna", snacka med nya kunder, var med och packa upplådor, lyssna på nya grejer och gilla eller dissa. Jag förstår att du saknar denna tillvaron och du får gärna skapa egna liknande forum men att klanka ner på denna tillvaro är att klanka ner på dig själv under den tid du var välkommen att vara med i denna gemenskap.
Stefan
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/10/03 : 07:43:04
|
Herregud Staffan Akkelis: vad får dig att tro att jag syftade på Dig, det är total generellt hållet detta är ett fenomen som jag har observerat snart sagt i 35 år, allt i världen handlar faktiskt inte om dig och din lilla låda. När jag var i kungliga huvudstaden kunde exakt samma fenomen uppenbara sig, på flera ställen, i Malmö, på andra ställen i Göteborg, i London, i Tyskland, i Frankrike, i Danmark, i Oslo, mm, serru!
Snälla lilla Staffan Bylund har lite förbarmade med forumets läsare det skall väll kunna stå lite fritt från från sådant här, sluta hacka, byt spår, vänligen.!
Till er andra som till äventyrs fundera över trådens ämne, ni ser själva!
Jösses! |
Edited by - CAB on 2014/10/03 08:28:53 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/10/03 : 08:36:14
|
Bristen på självinsikt är helt utan proportioner. Hififorum blir använt som någon form av "tvättstuge-lappar" och admin låter detta fortgå, utan åtgärder? Usch vilken dålig stämning det blivit här på sistone.... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/03 : 08:39:43
|
quote: Herregud Staffan Akkelis: vad får dig att tro att jag syftade på Dig, det är total generellt hållet detta är ett fenomen som jag har observerat snart sagt i 35 år, allt i världen handlar faktiskt inte om dig och din lilla låda. När jag var i kungliga huvudstaden kunde exakt samma fenomen uppenbara sig, på flera ställen, i Malmö, på andra ställen i Göteborg, i London, i Tyskland, i Frankrike, i Danmark, i Oslo, mm, serru!
Snälla lilla Staffan Bylund har lite förbarmade med forumets läsare det skall väll kunna stå lite fritt från från sådant här, sluta hacka, byt spår, vänligen.!
Till er andra som till äventyrs fundera över trådens ämne, ni ser själva!
Ja, vi ser. Men jag tvivlar på att vi ser samma sak...
Jag ser ett till synes ändlöst korståg åt ett väldigt bestämt håll. Och du pratar om "litenhet" och om att "besudla" trådar....
quote: Bristen på självinsikt är helt utan proportioner. Hififorum blir använt som någon form av "tvättstuge-lappar" och admin låter detta fortgå, utan åtgärder? Usch vilken dålig stämning det blivit här på sistone....
+1.
Begreppet "bottennapp" har fått en ännu djupare innebörd. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/10/03 08:43:37 |
|
|
bugared
Member
135 Posts |
Posted - 2014/10/03 : 08:45:02
|
+1 (Stefan) |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2014/10/03 : 09:06:09
|
quote: Jag skulle inte skriva något mer, men det går inte att behärska sig ibland.
Jag känner likadant, men.... och skriver ..... quote: Bristen på självinsikt är helt utan proportioner. Hififorum blir använt som någon form av "tvättstuge-lappar" och admin låter detta fortgå, utan åtgärder? Usch vilken dålig stämning det blivit här på sistone....
+1 quote: Ja, vi ser. Men jag tvivlar på att vi ser samma sak...
Jag ser ett till synes ändlöst korståg åt ett väldigt bestämt håll. Och du pratar om "litenhet" och om att "besudla" trådar....
+1 quote: Herregud Staffan Akkelis: ....... och din lilla låda.
......lilla Staffan Bylund .......
Inga bra ordval om man ska föra en seriös konversation, jag tycker det låter nedlåtande så jag föreslår ett spårbyte, det blir trevligare då
/byZan
|
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2014/10/03 : 10:26:27
|
byzan: +1 |
|
|