Author |
Topic |
|
Micke_
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:41:51
|
Har tänkt byta ut kablarna innuti mina högtalare och skulle vilja ha ett inte allt för dyrt alternativ så jag funderar på att testa att göra egna av CAT5 kablar. Har sett dom på ett par ställen, tex:
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html http://home.hetnet.nl/~geenius/CAT5.html
Men jag har inte hittat så många åsikter om dom, sökte på det här forumet och hittade bara lite info. Vad tycker ni, fungerar dom bra? Blir inte basen lite tunn när kablarna inte är så grova?
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:58:11
|
titta även på http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html Det är viktigt att vaje enskild ledare är solid core, en ledare bara. Det är svårt att hitta den typen i Sverige. Maplin i England har en rätt typ. Länken hittar du på TNT sidan. Deras kabel har även en särskild plasttyp som isolering. Dimitri |
|
|
kentkreitler
Member
654 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:03:58
|
Jag gjorde utan solidcore. Inge bra ljud alls. Gör samma sak med EKK istället, mycket bra! |
Almost cut my hair |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 09:27:22
|
jag har en polare som drog om intern kablaget i ett par audio pro, det blev mkt bra... men då var det solid core varianten... |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 09:35:38
|
Cat 5 utp som säljs här i Sverige på Claes Ohlson exempelvis är inte solid core tyvärr för det hade ju varit bra med det som jämförelseobjekt men jag kan inte säga att solida ledare låter bättre generellt. Men på Elfa finns andra nätverkskablar/datakablar som man borde testa. Och RG 62 har ju en solid ledare som man skulle kunna slakta och isolera med en slang av teflon. Har jag tänkt göra själv! |
Hifiarkeologen |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 11:05:29
|
jag har typ 100-150 meter hemma om någon är intresserad cat 5e, solid core, PO isolering på ledare, ytterhölje i lszh...
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:17:01
|
Har själv högtalarkablarna i 3-fläta CAT5 solid core. Låter mycket bra, neutralt, utsträckt och bra tryck i basen. 2 sladdar går till basen (en till + och en till -) och en till diskanten ( där går de färgade ledarna till + och vita till -. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
madjong
Member
80 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:43:35
|
Använder man alltså dubbla 3-flätor ifall man ska biwira? |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:47:36
|
ja. 3 st dubbla längder som flätas. Det blir en platt fläta bestående av 6 längder. enl TNT receptet, "twisted twins". Dimitri |
Edited by - Dimitri on 2003/02/12 19:49:37 |
|
|
Micke_
Starting Member
14 Posts |
|
Micke_
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 20:38:34
|
quote: Originally posted by zed51
titta även på http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html Det är viktigt att vaje enskild ledare är solid core, en ledare bara. Det är svårt att hitta den typen i Sverige. Maplin i England har en rätt typ. Länken hittar du på TNT sidan. Deras kabel har även en särskild plasttyp som isolering. Dimitri
Tackar för länken, nu har jag att läsa hela natten :)
Det är ju iofs inte så svårt att hitta tp kabel med solida ledare i sverige, men det står inte alltid att dom är solida utan det kan stå installation istället. |
|
|
Micke_
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 00:18:17
|
Vad bör man använda för lod när man löder kablarna på elementen och delningsfiltret? Hittade silverlod på claes ohlsson men det verkade vara för rör och inte elektronik, kan man använda det endå? |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 09:45:03
|
CAT 5 finns i en massa olika kvaliteer från enklaste ElCheapo till Teflon, kolla med AT&T Sweden det kanske går att få loss några meter teflon, helt säkert är det kanske inte eftersom denna CAT 5 typ inte får användas i sverige ???. |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 18:23:14
|
Xover,
Signaturen, är det månne från 3 minute silence?
/Marcusoft |
No hay banda!! |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 19:09:33
|
Måste bero på eventuell åldersskillnad! |
|
|
Phear
Member
74 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 00:22:14
|
quote: Originally posted by brumel
Cat 5 utp som säljs här i Sverige på Claes Ohlson exempelvis är inte solid core tyvärr för det hade ju varit bra med det som jämförelseobjekt men jag kan inte säga att solida ledare låter bättre generellt. Men på Elfa finns andra nätverkskablar/datakablar som man borde testa. Och RG 62 har ju en solid ledare som man skulle kunna slakta och isolera med en slang av teflon. Har jag tänkt göra själv!
Jag har testat rg-62 både som högtalarkabel och signalkabel. Det lät inte så vidare bra nånstans. Det beror juh iofs vad man jämför med. Den är klart bättrer än vanliga "lakritssnören". Den har redan teflonisolering så du behöver nog inte byta. Jag beställde rg-62 från elfa. Vad som inte står i katalogen är att innerledaren består av kopparöverdragen ståltråd! En kompis berättade det för mig och jag trodde honom knappt, tills jag testade med en magnet... |
Mein hut der hat drei ecken |
|
|
|
Topic |
|