Author |
Topic |
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:54:17
|
B&W Nautilus 803 är de bra, någon som har hört dessa eller har dem? |
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:00:24
|
Ruggig högtalare!!Trevlig botten och väldigt neutrala med bra driv! Tittar in mej själv på ett par B&W 804 själv i framtiden... |
Trött på folk utan vett |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:50:55
|
Är själv såld på B&W sound. Om man ska tro på press så är det väl en väl mött högtalare. Synd att inte Hifi klubben lånar ut grejer så man kan bilda sig en uppfattning hemma i lugn o ro. |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 00:52:50
|
VA!!!! lånar inte klubben ut saker? skitsnack. vill de sälja dyra saker så måste dom låna ut dom.. annars så kanske man blir missnöjd när man väl kommer hem. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 01:10:10
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
VA!!!! lånar inte klubben ut saker? skitsnack. vill de sälja dyra saker så måste dom låna ut dom.. annars så kanske man blir missnöjd när man väl kommer hem.
Saxat från www.hifiklubben.se: 7. Bra kablar Kablar är viktigare än många tror, och kan i en del fall vara det som behövs för att ljudet och bilden ska bli riktigt bra. Gör ett besök i någon av våra butiker så hjälper vi dig med råd, och du kan också låna hem olika kablar för att prova själv i lugn och ro.
...men, när jag var inne och skulle testa lite olika högtalarkablar förra veckan var det inte tal om att kunna låna hem något, nej, öppet köp var det enda som gällde. Så om man drar det till sin spets ljuger de på sin webplats. Okej, det kan visserligen sägas vara en typ av "lån", men då gillar jag andra butikers filosofi bättre...dvs att man helt enkelt får låna med sig grejer hem nån dag eller två utan en massa tjafs.
Jag fick alltså ta och lyssna på lite olika högtalarkablar i butiken direkt, vilket visserligen kan vara ok, men inte när en försäljare står och tittar på en hela tiden för att se nån reaktion. Det skapar inte riktigt den avslappnade miljö som är lämplig att ha om man ska känna efter hur man tycker det låter...
I allmänhet är jag lite skeptisk till Hifi-klubben. Verkar vara rätt mkt "hellre dyrt än bra" över deras filosofi...men det har nog säkert diskuterats i nån annan tråd här |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:26:08
|
quote: Originally posted by juha
Är själv såld på B&W sound. Om man ska tro på press så är det väl en väl mött högtalare. Synd att inte Hifi klubben lånar ut grejer så man kan bilda sig en uppfattning hemma i lugn o ro.
Jag har själv lånat hem massor med grejer från hifiklubben, bland annat nad silverline, cdm7nt och marantz dyrare grejer. Inga som helst problem. Men jag vet att hifiklubben som ligger vid bulltofta i Malmö är jävligt kinkiga. Men dit går jag inte heller.
Jag tror det varierar från hifiklubb till hifiklubb. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:34:04
|
Det skiljer inte bara från butik till butik utan även mellan olika säljare i samma butik... |
|
|
J
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:56:13
|
Jag har ett par 804, mitt bästa hifiköp!!!
Tyvärr har inte Hifi-Klubben någon elektronik som matchar dom (har ej hört dom ihop med tact dock!).
Du har min välsignelse ;) |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 09:28:36
|
Hej
jag var och lyssnade på högtalare i 30000kr klassen under helgen. Kom till Hifiklubben i Helsingfors och skulle lyssna på Nautilus 804. Någonting radikalt måste ha varit fel i deras lyssningsrum, kanske högtalaruppställningen och avståndet till lyssningssoffan. Det lät i alla fall uruselt, minimalt stereodjup och inte levande alls. Mina JMLab Cobalt 810 i 10000kr klassen låter mycket bättre där hemma. Kunde tyvärr inte provlyssna JMLab Electra 926. Blev sugen på begagnade Duntech Statesman som är det bästa jag hört hittills i klassen.
Martin |
|
|
kentkreitler
Member
654 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 09:46:38
|
Det skiljer helt klart mellan butiker och även säljare i samma butik. Var på gång att köpa mig ett par 805.or. Av den ena säljaren skulle jag få låna hem, när jag bestämt mig för att låna hem var den killen borta och en annan där. Enligt honom var det helt kört att låna hem. Då blev jag lite lack och beställde ett par 926.or istället. Har inte ångrat mig. Har lyssnat på 803 i butik med classé-elektronik och tycker att mina låter bättre. Så ett tips, prov lyssna ett par 926.or eller ännu hellre 936.or- De senare är väl i samma prisklass som 803. |
Almost cut my hair |
|
|
must
Member
98 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 09:50:41
|
Ser till att du provar 804orna först, för det är inte så stor skillnad mellan dom. Se om det är värt priset.
Prova även 805orna. Basen är givetvis mycket sämre, men dessa har ett lite rundare ljud som visssa kan föredra. 804-800 modellerna har ett hänsynslöst transparent mellanregister.
J, vad menar du med att HiFi kluben inte har någopn matchande elektronik? Tycker du att det är någonting fel på Classe eller? Jag har hört 804orna tillsammans med lite olika elektronik (och olika rum får tilläggas) och det mest imponerande ljudet var när dom drevs av en Denon hembioreceiver! Maken till snärtig och blytung bas har jag aldrig hört från en så relativt liten högtalare. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 10:25:50
|
Jag lånade en gång hem ett NAD RIAA-steg på klubben. Det var dock inte det lättaste och krävde en hel del övertalning. En annan gång skulle jag låna hem CD-spelare och det var helt omöjligt. Annars tycker jag nog klubben har fått lite oförtjänt dåligt rykte. De har sålt en hel del trevliga grejer genom åren och åtminstone förut var de väl ganska billiga. |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 10:42:20
|
Borde ha köpt 804 istället för mina nuvarande Mirage.... |
ACCUrate PHASE |
|
|
Explora
Member
65 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 10:52:10
|
Tycker att både Nautilus 804 och 803 spelar tekniskt korrekt men tråkigt, det "svänger" inte helt enkelt (02'an däremot är OK, men har blivit alldeles för dyr. Det finns minst sagt gott om alternativ i prisklassen. |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 10:57:00
|
quote: Originally posted by Explora
Tycker att både Nautilus 804 och 803 spelar tekniskt korrekt men tråkigt, det "svänger" inte helt enkelt (02'an däremot är OK, men har blivit alldeles för dyr. Det finns minst sagt gott om alternativ i prisklassen.
Men kan detta inte ha nåt med vad för elektronik du matchar dom med? Första gången lyssade jag med NAD, och tyckte bara att det lät skapligt, men med Classé tyckte jag det var betydligt trevligare. |
ACCUrate PHASE |
|
|
Explora
Member
65 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:23:11
|
Men kan detta inte ha nåt med vad för elektronik du matchar dom med? Första gången lyssade jag med NAD, och tyckte bara att det lät skapligt, men med Classé tyckte jag det var betydligt trevligare. [/quote]
Har kört dom men mycket skiftande ( high-end utrustning ) men tycker aldrig att jag kan koppla av och verkligen njuta musiken. Dom tilltalar nog mer "teknikfreaks" som lyssnar mer efter ljudbild,mikrodetaljer o sånt.. Inget fel i det, men jag tycker att allt ska så att säga "hänga ihop" i en helhet. Och det tycker jag inte att B&W gör riktigt,så det är inte mina favoriter i prisklassen. Men snygga är dom ju |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:39:05
|
Bland det ruggigaste jag har hört är Natuilus 802 och classé:s stora cd och med Tacts integrerade förstärkare! Farbron var inne på JMlab, trevlig högtalare javisst,men han och jag tyckte inte dom kom till samma nivå.B&W 802 är helt enkelt en outstanding högtalare, sen att dom har en byggkvalité som ingen knappt kommer nära utav är ju bara en bouns! |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:11:18
|
Problemet med Klubben är väl att dom inte tar inbyten om man vill uppgradera. |
Hifiarkeologen |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:21:55
|
Sant så sant....Men jag tycker det känns som mindre och mindre butiker byter in nu för tiden... |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:37:20
|
HIFI-klubben ligger fortfarande bra till prismässigt sett, i alla fall internationellt. Problemet med mitt resonemang är att det är rätt ointressant vad folk betalar utomlands när man själv skall slanta upp i Svedala. Tycker kanske att de börjar slinta lite i sin ursprungliga filosofi. Sedan är det väl som flertalet här påpekar, att det skiljer vesäntligt från butik till butik. Förövrigt är det inte säkert att "hemlån" tillåts från andra butiker heller. Om man är kund innan och känner folket brukar det inte vara några problem dock. Inbyte är jäkligt sällsynt idag och förmodligen inte den bästa av vägar att gå om man vill ha maxbetalt för sina grejor, beroende på vinstmarginal etc.etc.
För att återknyta till ursprungsfrågan så är det en mycket kompetent högtalare, men jag tycker att de skall drivas med kraftfullt slutsteg. Alla B&W gillar att spelas tufft anser jag. Som alltid är det en kostnadsfråga och tillika vilken kringutrustning som finns. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2003/02/12 13:40:29 |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 14:09:34
|
Det finns många kor att slakta där ute....
Ett av mitt hifilivs största besvikelser är B&W 802N. Jämförelsetest med Krellsteg samt Advantage 250-steg, S1:a och bättre Transparentkablage. De gjorde verkligen ingenting bättre än den högtalare vi jämförde mot. Mellanregistret var dämpat och murrigt, basen gick inte speciellt djupt för storlek och prisklass och spelade väldigt "på". Diskanten är väl det som undkommer någorlunda helskinnat. Mycket hype i pressen över ljud, byggkvalitet och B&W:s tjusiga pressbilder, jag hade stora förväntningar.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
J
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 15:10:12
|
Must, jag lyssnade på N804 över Classé Cap-151 (den heter väl Cap den stora integrerade) och deras "billiga" CD-spelare. Tyckte att brusgolvet var enormt(!) högt, jämfört med allt annat jag hört. Vidare var ljudet ganska ljust. Annars tyckte jag det lät kanonfint, men det är två stora men...
Förutsatt att det inte var något fel på grejerna så får jag säga att brusgolvet är helt oacceptabelt, särskilt för såpass dyra grejer.
Denons dyraste tvåkanalare lät sämre än Classé kombon tyckte jag (den brusade obefintligt i jämförelse). På i princip alla punkter.
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 15:32:45
|
quote: Originally posted by sladd
Det finns många kor att slakta där ute....
Ett av mitt hifilivs största besvikelser är B&W 802N. Jämförelsetest med Krellsteg samt Advantage 250-steg, S1:a och bättre Transparentkablage. De gjorde verkligen ingenting bättre än den högtalare vi jämförde mot. Mellanregistret var dämpat och murrigt, basen gick inte speciellt djupt för storlek och prisklass och spelade väldigt "på". Diskanten är väl det som undkommer någorlunda helskinnat. Mycket hype i pressen över ljud, byggkvalitet och B&W:s tjusiga pressbilder, jag hade stora förväntningar.
Det är lustigt hur man upplever olika saker inom hifi. Jag var på hifiklubben i sthlm på sveavägen. Och testade då Nautilus 802 med Classe´401 slutsteg Classe´47.5 försteg någon Marantz cd(ingen aning vad den hette) Tara labs Air one. Och detta i ett rum som kan vara ca 100kvm. Och det var en mycket trevlig upplevelse, bra bas, otrolig dynamik, mycket trevligt soundstage. Kort sagt en av de bättre högtalare jag hört. Hade de inte varit så stora hade det nog blivit sådana i stället för Martin logan. Och de spelde bas med en pondus jag sällan hört, och detta i ett så stort rum. De ända högtalare jag vet som spelar bas lika bra är Revel ultima studio. Vi placerade högtlarna så att de hade 2 meter bakåt och lika mycket åt sidan till närmaste väg. Det stog ca 3 meter isär. Vi satt sen ca 3 meter ifrån högtalarna och hade minst 3-4 meter till bakväggen. Så min upplevelse är mycket god av dessa högtalare. Tyvärr har jag inte kunnat göra en A-B jämförelse mot något annat.
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 15:37:54
|
Quote till mig själv.
Har hört 802:orna med betydligt klenare electronik (Classe´CAV 75) och det var inte alls upphetsande. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 15:39:00
|
J: Vilken Classe CD var det? Den nya CDP-10 för ca 25k, eller någon äldre?
Vissa Classe modeller brusar mycke mer än annan elektronik och man kan ju undrar varför det är på det viset? De sägs ju använda JFET:are i ingångssteget och en av JFETens största fördelar är dess brusegenskaper.
Själv hör jag inget brus alls från mina grejer, om jag inte lyssnar väldigt nära diskanten, typ nån cm eller två. Då hörs ett svagt brus. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 15:48:35
|
Akktustakki: Poängen med inbyten menar jag är att om du är känd i butiken och lägger en bra peng emellan så kan du och andra som byter upp sig via begagnat eller nytt stiga i graderna utan att lägga upp storkovan. Det förutsätter dock att de nya produkterna överträffar de äldre. Klubben har bytt sortiment flera gånger. Synd att Rega åkte ut.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
|
|
Topic |
|