HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan man mäta distorision från en högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:56:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kan man?

Det vore en rätt bra mätning! Jag brukar få ont i öronen/huvudet
när jag lyssnar på vissa högtalare, det beror antagligen på
distorision... vore skoj att få DET på papper.

Högtalaren behöver inte vara skylldig, förstärkare, CD eller
uppspelningsmedium kan också vara boven, såväl som inspelningen!

mjau!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:02:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Klart man kan! Varför skulle man inte kunna det??

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:08:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag som är på g med att bygga upp mätutrustning. Berätta gärna hur man går till väga och vilken utrustning som behövs...
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:16:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Just det, kom igen nu Nagref, och BERÄTTA!!
jehoo!!

Distorision är väl inte bra va..

Just det, angående distorision, är det inte det som utgör
det speciella ljudet hos banddiskanter? Att de distar, vilket
upplevs som "luftighet".

Ett långt smalt band, som är tunnt, som fladdrar.. Och som inte
stoppar och startar lika kvickt som andra typer av högfrekvensåtergivare!

Distorision kanske kan vara en sorts angenäm färgning ibland.

Angående dist i banddiskanter, en fågel kvittrade i mitt öra, sen
har jag funderat påd et själv. tänkt på det.. vore skj att göra
en liten mätning.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:18:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

föresten, skicka n en sinusvåg i högtalaren, och mäta vad som kommer ut! klippta singaler eller annan förvrängning är väl dist.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:30:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
Precis NN!

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:32:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle snarare tro att huvudvärk beror på att hjärnan får jobba för högtryck för att försöker kompensera för ojämnt frekvenslopp!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:07:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

i sånna fall skulle jag fått ont i skallen av mina gamla JBL hemmabyggen, som är allt annat än frekvensraka.

eller? jag har inte mätt dem, men jag kan inte tänka mig..
skulle bli förvånad om de mätte speciellt bra.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:09:32  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Man kan ju bara mäta väldigt korta signaler från en högtalare om man inte är i ett ekodött rum. Hinner man mäta distortionen på den lilla tiden?

/Marcus
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:23:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
e96mlo: man mäter nära! Du får man hög kvot direktljud i förhållande till det reflekterande.
Den största problemkällan vid distmätningar är mikrofonen. Övriga delar kan man få mycket mer lågdistorderande än högtalaren.

Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:30:46  Show Profile Send TNT a Private Message
Många rörstärkare har 10-20 ggr mer dist än bra högtalare. Åtminstånde säg över 100 hz.

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:32:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jo det stämmer men man använder inte normalt en rörförstärkare till mätningar.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:35:59  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Visst kan man det....så här gör man! Lite hastigt ihopaslängt, och heller inte med nödvändig dämpning av rummet (datorns surr såg jag tydligt).

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/12 :  08:58:56  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
ekpeng, din frekvensanalys förklarar ju inte hur själva mätningen går till.

Nagref, blir det inte en avvägning mellan stor andel direktljud och risken att missa att mäta en del dist pga att man är så nära att resonanser i lådan mm inte kommer med?

Hur lång mätperiod behöver man egentligen för att kunna uppskatta distortionen? Några våglängder?

/Marcus
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/12 :  09:46:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
e96mlo:
Nej, det gör den inte. Tänkte det kunde vara kul med en faktisk, om än slarvig, mätning gjord "on the fly".

Mätningen gick till som så, att 1kHz genererades via multimeter tool't. Detta kollades i frekvensanalysfönstret. Här kan man ställa hur snabbt datat skall uppdateras, om man vill att det skall vara ett medel på senaste X st mätningarna osv. Praktiskt då man på så sätt för bort ett normalfördelat grundbrus.

Hur ånga mätperioder man behöver? Det bereo på vad man vill mäta för dist. Kan säkert mäta lite olika så som impulsdistortion vs. kontinuerlig dist. Eller?

// Pär E
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/12 :  11:46:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
e96mlo: Resonanser ifrån lådan är oftast mycket mer linjära än själva högtalarsystemet så man kan oftast ignorera de effekterna men om man vill mäta upp de så göra man istället på et annat sätt! Då använder man sig av en laserinterferometer eller en piezo-accelerometer och ser direkt hur mycket ytan rör sig. Då slipper man rumseffekter!
Men man kan mäta dist med MLS-pulser också så då kan man elemininera delar av bidraget rummet kommer med.

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:16:28  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Kan man slakta en piezo diskant och göra en piezo-accelerometer av den istället?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:49:21  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

Just det, angående distorision, är det inte det som utgör
det speciella ljudet hos banddiskanter? Att de distar, vilket
upplevs som "luftighet".

Ett långt smalt band, som är tunnt, som fladdrar.. Och som inte
stoppar och startar lika kvickt som andra typer av högfrekvensåtergivare!

Hmm, när jag mätte på mina banddiskanter så fick jag 0.05% THD vilket är rätt lite.. (mätte iof bara vid 1,3khz och 4khz och vid ganska låg nivå, men skall mäta mer!)

Varför skulle inte banden kunna starta och stoppa lika kvickt som andra diskanter? Tycker själv att de borde vara ganska "kvicka" med tanke på den låga vikten.

Kan det möjligen vara så att "luftigheten" kommer från låg dist och bra transientrespons? (eller att man vet att det är banddiskanter och inbillar sig? har inte gjort nåt blindtest..)

(jag blir vansinnig om nån säger att banddiskanter distar mer än vanliga...)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:57:37  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Bandiskanter distar mer en än vanliga...

CD-spelare

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/12 :  18:40:31  Show Profile Send Parasite a Private Message
Förlåt att jag ger mig in i diskussionen, men enligt mig så kvittar distorosionen (om den inte är för hög förståss) så länge man inte upplever distorosionen som oharmonisk. Läste i "allt om elektronik" om en liten smart "rör-förförstärkare"(inte redigt men typ) som man satte mellan t.ex. cd:n och och förstärkaren. Varför skulle man gära något sånt, för bevisligen så "förstör" man ljudet en liten smula med dem. Jo, (tycker själv den är ganska smart) många moderna cd skivor enligt allt om elektronik är ganska "högt" inspelade (dynamiskt sett) vilket kan medföra att distorosion kan uppkomma. Med den lilla "rör grejjen" så kunde man ställa in så att om signalen blev så pass hög att distorosion uppkomm så såg "rör grejjen" till att distorosionen blev harmoniskt distoriserad, vilket det mänskliga örat upplever på ett helt annat sätt än disharmoniskt distorosion.
Jag tänker inte lägga mig i om bad-diskanter distar mer än vanliga, men om de gör det och ändå upplevs som "lyssnings vänligare" så bör det bero på att den distorosionen blir harmoniskt.
Jag som lyssnar på allt från klassiskt, folkmusik, tekno, rock, all sorters metall, noise och industri och därmed i framför allt metal, noise och industri hör en mäng olika sorters distorosioner skulle vilja säga att det är en ofantligt stor skillnad på vilken sorts distorosion som uppkommer, viss distorosion är störande som fan och annan är inte störande alls.

Liten parantes men ändå, viss metall är nästan skönare att lyssna på ett skitsystem då disharmonisk distorsion gör musiken "råare" och livekänslan blir högre, på redigt BRA system kan viss redigt "hård" musik kännas lite väl mjäkigt snäll när man drar på.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/12 :  22:05:30  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by Parasite

Förlåt att jag ger mig in i diskussionen, men enligt mig så kvittar distorosionen (om den inte är för hög förståss) så länge man inte upplever distorosionen som oharmonisk. Läste i "allt om elektronik" om en liten smart "rör-förförstärkare"(inte redigt men typ) som man satte mellan t.ex. cd:n och och förstärkaren. Varför skulle man gära något sånt, för bevisligen så "förstör" man ljudet en liten smula med dem. Jo, (tycker själv den är ganska smart) många moderna cd skivor enligt allt om elektronik är ganska "högt" inspelade (dynamiskt sett) vilket kan medföra att distorosion kan uppkomma. Med den lilla "rör grejjen" så kunde man ställa in så att om signalen blev så pass hög att distorosion uppkomm så såg "rör grejjen" till att distorosionen blev harmoniskt distoriserad, vilket det mänskliga örat upplever på ett helt annat sätt än disharmoniskt distorosion.
Jag tänker inte lägga mig i om bad-diskanter distar mer än vanliga, men om de gör det och ändå upplevs som "lyssnings vänligare" så bör det bero på att den distorosionen blir harmoniskt.
Jag som lyssnar på allt från klassiskt, folkmusik, tekno, rock, all sorters metall, noise och industri och därmed i framför allt metal, noise och industri hör en mäng olika sorters distorosioner skulle vilja säga att det är en ofantligt stor skillnad på vilken sorts distorosion som uppkommer, viss distorosion är störande som fan och annan är inte störande alls.

Liten parantes men ändå, viss metall är nästan skönare att lyssna på ett skitsystem då disharmonisk distorsion gör musiken "råare" och livekänslan blir högre, på redigt BRA system kan viss redigt "hård" musik kännas lite väl mjäkigt snäll när man drar på.

Be aldrig om ursäkt för din existens.
Generellt tycker jag att banddiskanter oftare låter bättre och renare än dome och kon diskanter. Det tror jag de flesta håller med om.

NN: Vulgärt resonemang om att de låter luftigare p.g.a. dist.
Håller med Norman att de borde starta och stoppa snabbare eftersom membranvikten normalt är mycket lägre.
Muckar du ?

Edited by - Mattepatte on 2003/02/12 22:08:01
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/12 :  22:37:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Man kan alltid disskutera om man vill ha dist för att något ska låta si eller så men i såfall så tycker jag att man kan använda en urkopplingsbar box för distgenerator så att man inte får samma typ av ljud på allting man lyssnar...

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/13 :  14:37:48  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ryser bara jag hör någon föreslå komprimering av dynamik!

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:23:28  Show Profile Send norman a Private Message
Det är lite intressant med komprimering ändå, svag multibandkompression (t.ex. på en färdig mix) kan medföra att man upplever det som att dynamiken ökar eftersom man då hör de svaga detaljerna lite bättre (speciellt om man lyssnar på lägre volym). Dock är det ju bättre att lyssna på tillräckligt hög volym med lågdistande och okomprimerande högtalare så man hör alla detaljer ändå!

Edited by - norman on 2003/02/13 15:24:05
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/13 :  21:58:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
He he, beror ju på hur ,ycket eller lite dynamiken komprimeras, är det ett fåtal procent, när man vinner ett behagligare ljud så kan det väl va ärt det eller?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/13 :  22:05:37  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
En del högtalare låter lika oberoende vad som skickas på dom, en del högtalare spelar mer efter vad som skickas in i dom. Vad man vill ha är som vi märker, en smaksak .

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000