Author |
Topic |
|
byggarn
Member
171 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 11:28:07
|
Tänkte bygga högtalare som är uppbyggda på samma sätt som HECO Mythos 500. Bas/mellanregister-elementen jag tänkte använda är (se elfa.se) Audax AP170Z0 eller AP170G0. Vilken av dessa skall man välja. Vilken diskant skall man matcha med? Hur bygger man filter. Är newbi så är tacksam för all hjälp. Tror någon på att man kan få lika bra ljud som i HECO eller är det bättre att köpa färdigt??
Tänkte bygga i 22mm MDF (vad kan en 1.20 x 2.40m skiva kosta tro? |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:19:20
|
Ett tips är att bygga enligt en befintlig, bra byggbeskrivning. Annars blir det kanske inte så mycket till välljud. Hur stor kostnad hade du tänkt dig?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:23:54
|
Bra synpunkt H, vem har mumifierat katten , jag har två stycken hemma som skulle behöva var sin omgång. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:53:18
|
Henricsson. Inte för att det har med forumet att göra, men vad har hänt med mjau? He, he, he. Inte är den särskilt glad. Nybadad? Höll på att skratta mig fördärvad när jag såg den stackars kraken. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:01:11
|
Gillar du Audax så kan du kolla in: http://home.hetnet.nl/~geenius/Auriga.html Har du aldrig byggt något så är det bra att börja med något beprövat.
|
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:36:44
|
skrutten, ge dem vad de tål! Fick bilden av polarn som "diskade" sin katt,, surare kisse får man f-n leta länge efter.. Om du har digitalkamera så vore det trevligt att se dina freak-shows
mjau kommer nog att födas som en tvål i kommande liv
Larsen, iom elementvalet skulle jag tro att mannens projekt lutar åt 3-4kkr.. Annars har man sneglat många ggr på auriga. Finns det någon som har lyssnat på dem?
byggarn, vill du tvunget att det skall vara audax?
|
|
|
|
byggarn
Member
171 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 14:10:48
|
Tack för tipsen och sidorna man kan kolla på. Var dock svårt att se texten på ritningarna så att man kunde se måtten.
Tänkte lägga ner ca 2000:- och då räknar jag med att skaffa billigt material (MDF/spånskiva). Säkert någon som har någon bit här och där, farsan på landet tex osv. osv.
Inte nödvändigt med audax. Fick bara för mig att de var något åt hifi hållet för en billig penning. Har kollat på prosons element också, men tror att audax e bättre. Andra tips mottages gärna också. Hur mycket får man räkna med att lägga ner på filter?
Heco/Magnat kostar någonstans mellan 3500 - 5000 (de jag fastnat för) så billigare än så borde hembygget vara. kostar det ungefär lika mycket så köper jag hellre, men det är klart att är kul att bygga själv, om resultatet blir bra dvs. Annars är det ju bortkastade pengar |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 18:49:59
|
Med vifa p17 och d25 kommer man nog inte under 3000. Bara elementen kostar ju över 2000. Sen är det ju filter, skiva, färg, basrör, kontakter, verktyg som man inte visste man behövde och allt möjligt.
Audax AP170Z0 har jag använt och den är bra faktiskt. En seas H534 skulle nog passa utmärkt till den. Men det är extremt svårt att få till bra filter som nybörjare, det är nog det svåraste av allt, och det viktigaste. Det bästa vore om du kunde få tag på någon i närheten som kan göra mätningar på dina högtalare åt dig.
19mm MDF räcker, det är skitjobbigt att jobba med tjock MDF. 19mm kostar nog från 300/skiva och uppåt. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:21:08
|
Inte om man köper av hifi-micke 2st P17WJ -> 960.- 2st 25TAG -> 680.- => 1600.- , byggmaterial lät det som om mannen kunde fixa billigt.. Med elektrolyter & luftspolar klarar byggarn iaf nästan budgeten.
Han kanske toppar budgeten lite (men gör man inte alltid det?) Mycket element för pengarna blir det iaf!
|
|
|
|
byggarn
Member
171 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 21:47:55
|
Hade tänkt att ha 1 eller 2 6.5" element som basar. De/den skall sitta längst ner i lådan med porten nedåt.
Länst upp i lådan (som skall bara ca 1.15m hög) skall mellanregistret isitta och under den diskanten.
Hur skall man dimensionera den övre lådan (den som mellanregistret och diskanten skall sitta i). Det blir väl inte samma lådvolym som för basen?
Lådan som blir längst ner tänkte jag även staga för säkerhets skull. Vad gör man med utrymmet i mitten på högtalaren? Ska man porta även mellanregister och diskant?
Allstå. Den stora lådan (kompletta högtalaren) tänkte jag dela upp i två mindre. En för mellan och diskant + en längre ner för basen. Då blir den ett tomrum i mitten. Blir det konstigt att byggga så? Vill ha så pass hög högtalare så att mellan + diskant kommer i öronhöjd när man sitter i soffan.
Tacksam för hjälp.
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 23:24:29
|
Du kommer inte behöva något extra element till mellanregister,, eftersom bygget inte skulle kosta allt för mycket är det kanske smartare att satsa på en bra bas/diskant per högtalare. (Blir billigare med ett 2-vägsfilter o framförallt enklare!) Jag hade nog byggt enligt någon beskrivning på nätet. Du kan göra lådan hur hög du vill.
Lådor till mellanreg/diskanter ska inte vara portade, det är endast lågfrekventa ljud som kommer ur porten.
|
|
Edited by - henricsson on 2003/02/13 23:26:50 |
|
|
|
Topic |
|