Author |
Topic |
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 09:38:54
|
Hej.
Är det någon som kan rekomendera (och kommentera) något delningsfilter som passa bra till en XLS-sub (10"+10" PR). Kör idag tvåkanal (utan subutgång) så jag är tvungen att ta signalen på högnivå, framöver skall den kopplas till någon form av hembio processor. Jag ska driva subben med ett parallellkopplat NAD 216 (kommentar).
Jag har hittat ett filter i Tyskland Thommessen SUBWAY X som kan passa mig http://www.thommessen.com/produkte/produkte_frameset.htm det har även någon sorts boost funktion som kanske kan användas för att kompensera för "något" problem.
Har även tittat på Marchands WM8 http://www.marchandelec.com/wm8.htm och den har ju perfekta korrigeringsmöjligheter men saknar högnivåingång och har mig veterligen ingen lågpassdelning.
/Daniel |
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 10:24:18
|
www.emblaaudio.no
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
goldfish
Member
214 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:33:59
|
Det här är även jag väldigt intresserad av. jag håller på med ett XLS slavbygge med 12" element. Skall köra det i min bio med försteget Rotel RSP-1066. Kommer troligtvis mata det med ett byggkopplat RB-1070 som då ger 360 watt.
Kan ställa volym och crossoverfrekvens i subben. Behöver jag något mera filter eller liknande för det....
Som sagt kom gärna med tips kring detta. |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:10:34
|
Embla audi är ju tokbilliga!! så hur låter dom? Låter som en dröm att kunna ställa delning i både frekvens och branthet, + boost av alla de slag, simulera i gratisprogram och bara tanka över från datorn till filtret. Och allt detta inkl strömförsörjning och snygg låda för ~800kr/kanal...
Vad är hemligheten mamma? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:31:17
|
OK T, bra förslag.
Embla-filtren verkar klart intressanta! Jag är dock ute efter en lite mer flexibel lösning, så jag slipper löda om filtret om jag vill byta delningsfrekvens eller dylikt. Jag är ju deesutom intresserad av en högnivåingång sålänge jag kör tvåkanal.
goldfish: "Kan ställa volym och crossoverfrekvens i subben." - Jag antar att du menar att du kan ställa det i din processor, det brukar gå i de flesta processorer, tror jag. Jag är däremot ute efter en lite mer flexibel (känner mig tjatig) användning, "boosta" (kan man säga så) bort någon rumssvacka samt använda lägre delning än processorn tillåter, kör Canton RC-L frontar så jag behöver bara lite extra allra längst ned i frekvens.
Någon som har något annat förslag än Thommessen's http://www.thommessen.com/produkte/produkte_frameset.htm
/Daniel |
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 17:08:11
|
Har du ingen tape out? där kan du ta Ln-signal och slippa ta på högtalarsidan.
"så jag slipper löda om filtret om jag vill byta delningsfrekvens eller dylikt" Då tittade du på fel filter, EAE3 borde passa dig utmärkt... Ställs om via en dator, sumerar h+v till en sub.. |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 18:45:24
|
EAE3, det verkar bättre. Tape out'n påverkas dock ej av volymkontrollen. Kan man kanske lösa med någon adapter? Måste bestämma mig vad som är smidigast - bära in PC'n och koppla in den varje gång jag vill ändra någon inställning eller vrida på några pottar. Nej, skämt o sido, inställningen skall ju bara göras en gång (förhoppningsvis) så det är väl inget problem. Finns det någon som kan uttala sig om kvalitetsskillnader hos Embla's EAE3 och Thommessens Subway X. Har någon använt Subway X över huvudtaget?
/Daniel |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 21:33:02
|
Jag tankte kopa ett Behringer delningfilter, kostar nastan ingenting ! Nagon som har provat ? |
Lämnat forumet |
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 22:56:29
|
Mycket intressant pris. Saknar dock några saker som jag är ute efter: Högnivåingång, "Boost" (med variabel gain och frekvens). Dessutom tycker jag att subsonicfiltret verkar alldeles för högt 25 HZ, mer lagom i Subway X 12Hz.
Ser ut som det lutar åt Thommessen ändå. Något annat förslag?
/Daniel |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 23:37:20
|
THEL SAW 30 er absolut rekommanderet. Anvenner det selv og et par kompisser har ochså köpt det. http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm
Ingen högniveauinngang - men hvad skal du ochså med den? Taler vi hifi eller PA? Om du absolut skal ha en högniveuainngang da måste du lave den selv med en spændingsdelar på inngangen (absolut sämre kvalitet enn en rigtig line-in).
Der er ingen sub-sonic filter i THEL. Om du önsker at skäre nedefter anvendes AC kopling på inn- eller utgang.
mvh. Jan
quote: Originally posted by DanneS
Mycket intressant pris. Saknar dock några saker som jag är ute efter: Högnivåingång, "Boost" (med variabel gain och frekvens). Dessutom tycker jag att subsonicfiltret verkar alldeles för högt 25 HZ, mer lagom i Subway X 12Hz.
Ser ut som det lutar åt Thommessen ändå. Något annat förslag?
/Daniel
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 22:27:46
|
Man kan kopa tva Behringer for det priset plus en arspren pa HF... Den kanske later gurka men den ska bara anvandas till basen? Dessutom ar det bra med steglos varierbar delning. Jag tycker nog 25 HZ med 24 dB blir bra om man inte har ett stort rum som DanneS, mycket ar anda skuret under 25 Hz Jag rapporterar nar den ar provad ! |
Lämnat forumet |
|
|
|
Topic |
|