Ja, säg att jag hittar en förstärkare i ett euland, vi gör upp om betalning via Paypal. Jag för över pengar den vägen, via paypal, gäller då deras "Buyers Protection" eller inte?
Vad jag kan läsa mig till så ska den gälla, får jag tegelstenar istället för förstärkare eller tom låda så ska den gälla.
Men reglerna är skrivna så det är svårt att förstå.
På engelska står det att det överföringar mellan privatpersoner inte är skyddat, på svenska står det bara att det är inte är skydd om du skickar till släkt och vänner.
Någon som kan det här och vet? Det lite svårt att handla från utlandet annars. Hur gör ni?
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Jag vet typ ingenting om "Buyers Protection" och du får tolka det jag säger som en åsikt bland andra. Jag rekommenderar ebay i din situation. Säljare där är mycket måna om sin cred vilken visas i procent av antalet affärer. 97% nöjda kunder på 1000 ebay-affärer är ju mycket säkert. Be din säljare att lägga upp objektet på ebay säger jag. Å andra sidan har jag själv sålt prylar till andra privatpersoner på blocket och fått betalning in på kontot innan jag ens tejpat ihop kartongen. "Du verkar så seriös" säger dom... Jag har förstås skickat objektet som avtalat, men kunde lika gärna ha skickat tegelstenar som du säger. Jag skulle ALDRIG utsätta mig själv för en sån risk. Man får förstås oftast objektet som avtalat, men handlar du av fel person är du helt rökt. Mina 5 cent som sagt...
Som jag förstått det ska skyddet gälla då du faktiskt köper en vara. Du skickar inte pengar som en gåva utan som betalning och det är där skyddet ska finnas. Men jag har inte behövt pröva det någonsin, som tur är.