HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltankar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/05/27 :  08:09:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är klart, lyssnar man hellre på kablar än musik så fattar jag att man lägger en massa pengar på dem...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2014/05/27 17:04:04
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/27 :  08:25:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Precis.......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/05/27 :  09:27:22  Show Profile Send CAB a Private Message
Det är naturligtvis inte kablarna man lyssnar till utan att dom inte ställer till det i systemet, men det finns väl ingen som tror något annat!?
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2014/05/27 :  16:22:06  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Visst är det intressant det här med ljud? Med all självklarhet är det musiken som står i första rummet men sedan är det också hur väl den avspelas som har stor betydelse för njutningen. En första önskan vore en cd/skivspelare som inte lägger till eller drar ifrån. Endast det som är på inspelningen är intressant... Redan här börjar problemen. Att sedan förstäkaren bara förstärker inkommande signal borde också vara självklart? Till sist högtalarna: Dessa skall återge det ljud som inte någon av de förra lyckas få till! Ja Ni märker själva att detta hittills är en omöjlighet. Sedan har vi personen som skall lyssna till musiken. Själv har jag av ålder en nedsatt hörsel så hur i helsike skall man nu få till detta? Nej, tanken kan aldrig vara att ljudet skall återges med den exakthet som fanns vid inspelningen. Själv får jag nöja mig om jag kan få till det så bra som min hjärna säger mig att detta låter bra. Här har vi olika referensramar så det som låter bra för en person, stämmer inte för en annan. Varför då denna jakt på det omöjliga? Men är det inte så med oss alla som sysslar med HiFi, vi vill uppnå något som kanske är omöjligt? Är det inte också som så att detta är en av de stora sakerna med just detta: Vi kommer aldrig någonsin att bli nöjda. Vi är nu framme vid detta med kablar. Återigen vore det toppen om vi slapp dessa men när vi nu är tvungna ha dem gäller att de skall störa ljudet så lite som möjligt. Allt samlas i vår hjärna som ögonblickligen talar om för oss om det är så här det skall låta. Komplext? Bara förnamnet.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/05/27 :  16:38:00  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jerry, visst är det knepigt men långt ifrån omöjligt. Med ett metodiskt provande och lite tålamod kommer man långt.
Det är vanligt att man blir nära på idiotförklarad när man säger att kablarna spelar en viktigt roll (speciellt när de kostar mycket pengar), men det är oftast från personer som inte provat så mycket själva eller med fel förutsättningar, det är synd. Det ska påpekas att för att få full glädje av bra kablar behövs också bra utrustning, annars börjar man i fel ände. Jag har ägnat nästan ett helt år (sommar 2013- nyligen) av kabelutvärdering av ett eller annat slag och lärt mig ett och annat.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7382 Posts

Posted - 2014/05/27 :  21:04:13  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Så kan man ju säga om allt! Högtalarkabeln är väl den kabel som påverkar minst men det är ljudliga skillnader och vad som är roligt för någon(tex en fin högtalarkabel) är meningslös för den andre.
Men med det resonemanget kan man ju säga varför köpa dyra högtalare, de måste bara:
A-Kunna ta emot en signal från en förstärkare.
B-låta!
Köp bra musik för pengarna istället.
Varför köpa god nyttig mat?
Mat ska bara:
A:Mätta
B-ge energi.
Köpa snygga kvalitetskläder?
Nä kläder ska bara:
Hålla kyla eller väta borta.
Räcker med en uppsättning.
Lägga tid/pengar på ev trädgård?
Nä det växer bara ogräs på skiten ändå
Asfaltera eller gjut betong!
Visst överdriver jag här och det är hål stora nog för en buss att kära igenom i mina argument om man går ner på detaljer.

Dagens garv Tack för den Adagio!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2014/05/28 :  15:14:44  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Vill tro att anläggningen som sådan håller måttet. Visst, hade jag haft mer lättdrivna högtalare hade inte Krellen varit det första allternativet när det gäller stärkare. Då hade det nog blivit en Roksan. Hade en sådan tidigare och visst var den mer musikalisk än Krellen! Tankarna nu går till att låna hem och testa Audioquest Rocket 44. Ett tvåmeterspar hamnar på knappa 3000:-. Eventuellt lånar jag också hem Van den Hul. De har en kraftig historia som ligger på ungefär 500:- per lösmeter. Kan vara en tanke.
Självklart finns det andra saker att lägga pengarna på. För många år sedan sade en arbetskamrat att han skulle skämmas om han lagt ut så mycket pengar på en stereo... Men Du skäms inte för att Du röker upp för långt mer på ett år... För att inte tala om dricker... Men det är klart, då hamnar vi i ett annat läge!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2014/05/28 :  20:10:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det ska påpekas att för att få full glädje av bra kablar behövs också bra utrustning,

Vad menar du egentligen här Snutten?
En kabel är en transmissionslänk som helst skall påverka så lite som möjligt!
Huruvida förändras detta beroende på hur bra eller dålig elektroniken är undrar jag?

Varför inte sörja för god signalöverföring från första början och använda något dugligt när det är så pass oavancerat som det ändå är?

Branschen vill sälja kablar, därför pratar man om kabelutlägg i procentsatser av anläggningens fulla kostnad osv, det spelar alltså ingen roll vad som finns i lådorna och ifall en produkt som i tillverkningskostnad kostar 5000kr men efter x antal mellanhänder kostar 20 000kr och vips har den kvalifiserat sig för riktigt dyra kablar.

Samma produkt om den såldes i direktled och bara kostade säg 8000kr, ja då kan vi trappa ned några snäpp i kabelkostnad??

Rimligt eller?

Ja, om man frågar en stor del av branschen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/05/28 21:17:04
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/05/28 :  22:40:52  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har följt tråden ett tag o vill bara flika in att jag frapperas över diskussionen och den välbalanserade följden av inlägg. Det märks att man tagit ett steg vidare o den här diskussionen får lite nytt ljus då den alla andra gånger på alla möjliga forum runt om i världen fullständigt kört i diket :-) jag är imponerad

Edited by - Stormen on 2014/05/28 22:41:33
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/05/29 :  01:35:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
@Adagio:
quote:
Jag har många ggr erfarit att ett köp av tex en kabel öppnat upp en ny dimension på min skivsamling. Jag kan höra nya saker när fokus ändras, ibland förstår jag tydligare tidigare obegriplig musik. Mao, ett kabelköp kan ge mig tusen "nya" skivor. Min nyfikenhet väcks och jag plockar fram gamla skivor som får nytt liv.

Det fenomenet känner jag till och det roade och förbryllade mig i början av min "hifikarriär". Med tiden insåg jag att kabelbytet helt enkelt införde förändrad färgning i anläggningen. Den enklaste förändringen är om något frekvensområde höjs eller sänks jämfört med tidigare. Då kommer vissa detaljer att sticka ut, som man inte tänkt på tidigare medan andra blir mindre framträdande.
Det kan vara svårt att verifiera om den gamla eller nya kabeln är neutralast, men jag tycker man bör försöka för att undvika att laborera med färgningar och motfärgningar i sin anläggning.
Jag tycker att det finns bättre verktyg än kabelbyten för att med en ny färgning upptäcka detaljer som man tidigare inte uppfattat.
De kallas tonkontroller.
Jag brukar använda mina till 10-20% av mina skivor, men då främst för att korrigera inspelningar som är uppenbart färgade.

@Ekan: Harmonic Technology är det firman som gjorde kabeln Magic Woofer för några år sedan och även en betydligt klenare som kallades Magic Tweeter för nästan lika högt pris?
Glöm Magic Tweeter, Magic Woofer har inga brister i höga register som jag eller guldörade vänner uppfattat. Två av dem spelar numera biwirat med dubbla uppsättningar Magic Woofer till mycket olika högtalare.

Beträffande mina högtalarkablar har jag gjort det lätt för mig genom att använda Isoda-kabel lödd hela vägen från högtalarelementens flatstift i och genom det hårdvajrade delningsfiltret och som fortsätter via silikongummitätade hål som 2 meter långa svansar med rör-bananer som ansluts till slutstegen. De ger en något mörk färgning som balanserar den annars något överbetonade diskanten i Carlsson OA52.2

För övrigt strävar jag inte efter högsta möjliga upplösning, vilken ofta kan blottlägga brister som utgivaren varit lyckligt omedveten om.
Sådant tycker jag inte gagnar min musikaliska upplevelse.
Sans och balans är A och O.
Hög upplösning får inte innebära upplösning av det musikaliska sammanhanget så att anläggningen sprutar osorterade detaljer som min hjärna inte orkar korrelera till begriplig musik.
Extrem kontroll är nästan lika illa med en blyfotskänsla som dödar alla ansatser till gôtt sväng.

I somras lånade jag en uppsättning Siltech-kablar för ca. 200' under 4 veckor då ägaren var bortrest.

USB-kabel ca. 40'

Kabellängderna passade inte alls mina behov, men jag var i samma veva i färd med att riva och bygga om min ordinare hylla så jag staplade ihop råttboet nedan så att kablarna räckte.

Det var givevis en aning overkill med signalkablar som kostar ungefär lika mycket som hela min anläggning.
Hos mig levererade de en häpnadsväckande detaljrikedom i kombination med en onaturlig ljushet i klangen som var klart störande.
Det var rätt skönt att de inte väckte något ha-begär hos mig.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/29 :  08:50:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
"De kallas tonkontroller."
Sen har du förmodligen kablar som färgar något ändå och sedan någon form av tonkontroll som i sin tur inte degraderar ljudet har jag aldrig stött på. Så summan av de kablar du ändå måste ha och fler komponenter är väl inte den bästa lösningen.
Kablar färgar, alla kablar i olika hög grad men de gör det på ett väldigt försiktigt och sympatiskt sätt, i de flesta fall.
Nåja kablar påverkar/färgar ljudet det är vi alla överens om?
Då ska man väl söka den kabel som passar bäst?
Förstärkare färgar ljudet även de, då skulle man ju säga att det bara är att köpa den allra billigaste stärkaren och en eq. Nu gillar vi audiofiler i regel lite både bättre och exklusivare saker, även kablar. Kabeln är en del av synergin/impedansen/helheten mellan två elektriska apparater eller ev högtalare. Det kan man inte bortse från även om man ogillar tanken.
Mina egna erfarenheter ledde fram till så småningom fram till Sonus Concordia pga att jag inte uppnådde samma synergi i samband med nya högtalare och gammal stärkare.
När jag hittade en fantastisk kabel efter test av massor av olika märken var problemet var dock priset.
Provade EKK som faktiskt lät riktigt bra, men inte perfekt i mina öron. Utifrån det och mina tidigare DIY-erfarenheter började jag exprimentera. Enl mig går det att med enkla/billiga standard kablar som slaktade CAT6, EKK mm få fram riktigt trevliga kablar till låga priser. Räkna med mycket tid och säckvis med kasserat material. Dock började resultatet bli intressant när jag använde dyrare och dyrare råvaror på de geometrier jag utvecklat. Så det som började i viss frustration över att inte ha råd med en väldigt dyr men trevlig kabel utmynnade i Sonus Concordia, givetvis kunde jag bara stannat upp där och haft mina utmärkta DIYkablar dock fanns intresse från andra att köpa och jag blev påhejad och sporrad att lansera något nytt.
Jag kan ibland tycka att det inte finns relevans mellan pris och produktionskostnad på en del produkter. Att tillverka en väldigt avancerad "färdig" kabel på rulle från tex franska Axon enl egna önskemål kostar ca 4-30kr m, då snackar vi super hitech. Dock måste man då köpa ca 6-10km och det är säkert 500m spill innan maskinen är intrimmad något som räknas in i priset på ett eller annat sätt.
De stora drakarna han egna maskiner i miljonbelopp för detta ändamål.
Det är lite svårt att bestämma sig för om jag tycker det kan motivera en del priser?
Arbetsinsatsen är minimal, investeringen stor och prissättningen fri?
Nja......kanske. Jag är som sagt lite kluven i den frågan.
Ang kablar är jag givetvis possitiv. Man kommer rätt långt med bra grejer och billiga kablar. Jag tycker dock att finns reella vinster ljudmässigt att göra med bättre material och geometrier.
Vi har vandrat iväg lite från kärnfrågan men det är väl det som kallas utveckling.
Att frågeställaren får en rad förslag på kablar är ju inte så utvecklande som dessa djupare analyser om de är något att spendera pengar på eller ej.

Edited by - Adagio on 2014/05/29 08:56:23
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/05/29 :  09:03:16  Show Profile Send Stormen a Private Message
@lennartj En usb kabel för 40 000:- ? He he inte illa. Faktiskt intressant att det blev skillnad. Tidigare tester jag läst så är det svårt att höra några stora skillnader på digitalt kablage. Har aldrig testat själv (än). Skönt iallfall att det inte skapade allt för stort ha begär :-)
@adagio det är fördjupande att få läsa om dina tester o resan so du gjort. Kan bara bekräfta att EKK ligger förvånansvärt högt på listan speciellt med tanke på priset.Nu har jag tjocka lackade trafotrådar på 2x4mm st. Som EKK fast mera
Men visst är det skillnad. Har svalanderfläta som inte alls ger samma skjuts i ljudet som dessa grov kopparöverföringar men de har också såklart sina svagheter.

Edited by - Stormen on 2014/05/29 09:14:16
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/29 :  09:17:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Alltid en fråga om kompromisser.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2014/05/29 :  10:02:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Hos mig levererade de en häpnadsväckande detaljrikedom i kombination med en onaturlig ljushet i klangen som var klart störande.
Det var rätt skönt att de inte väckte något ha-begär hos mig.

Så upplever jag många sk "high-end" kablar, de känns ofta tweakade för att fokusera på små detaljer, pressen kallar det för upplösning
men jag är av annan åsikt, jag tycker översikten av hela skeendet försämras istället, live-känsla går förlorad med den här typen av presentation, om man lyssnar på ett uppträdande live helt utan elektroniska hjälpmedel inte sjutton slås man av någon detaljrikedom då, det är väl det sista man tänker på.

När det gäller hifi-anläggningar verkar dock andra kriterier råda, av någon anledning.

För att återknyta till kabelmärken tycker jag Purist Audio har några poänger med sina konstruktioner, de verkar lyckas med sin skärmning, jag minns att de hade ett lågt brusgolv, tysta i bakgrunden.
Såna saker kan jag betala några kronor extra för, då är det ju verklig prestanda, att få ned brusnivåer är ju odiskutabelt bra och inte bara en fråga om tycke och smak.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/29 :  10:46:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Visst men inte på bekostnad av dynamik och frigjordhet.
Jag har jämfört en hel del med purist- de har en mycket torr klang, precis som du skriver tyst bakgrund. Detaljer liksom blänker till mot en mattsvart bakgrund, förföriskt.
Dock klingar de ut snabbt och upplevs som hämmande i jämförelse med hrm.......
en tillverkare jag känner väl.
Ljudet liksom imploderar i ställer för att expandera ut och försvinna.
Men återigen smak, olika preferenser, anläggningar och behov gör att olika kablar är rätt och att det finns behov för alla..nästan.
Men purist kan man bli förförd av, helt klart!
Nya transparent Audio tycker jag låter riktigt bra, men man bör komma upp i nivå innan de låter riktigt bra tycker jag. Då blir det rejält DYRT.
Kimber som någon nämnde är ju UTMÄRKTA. Tycker jag.
I rätt rigg kan Nordost leverera luftighet och detaljer som få.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/05/29 :  11:25:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Goldinger: jag menar att en riktigt bra kabel kommer avslöja brister i anläggningen i övrigt om sådana finns. Jag gick från en lite enklare till en bättre kabel från samma tillverkare och upplevde ett försämrat "tryck" i ljudet, det blev lite tamt. Tillverkaren förklarade att den bättre kabeln var mer ärlig och att jag borde leta i anläggningen efter orsaken. Det visade sig att detta var sant, det var den bättre kabeln som avslöjade en brist jag tidigare inte upptäckt. Förstår du nu vad jag menar?

Edited by - Snutten on 2014/05/29 11:27:41
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2014/05/29 :  11:58:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Dock klingar de ut snabbt och upplevs som hämmande i jämförelse med hrm.......

Jo, men jag är inte intresserad av att prata religion, det blir lätt det när det sprids mystik runt banala ting.

Gillar man en speciell kabeltillverkare är det inte konstigt heller att man föredrar deras dyrare före de billigare, de förstärker ju signaturen allt eftersom för att ge lyssnaren "mera".
Frågan man bör ställa sig är om man verkligen får en transparentare kabel?
Man kan troligen trixa med en vanlig EKK och få den att uppföra sig liknande en rad dyrkablar.
Transparent Audio som du talar gott om använder ju just externa komponenter för att förändra beteendet, knappast för att göra kabeln bättre som ledare betraktad iaf.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2014/05/29 :  12:11:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Goldinger: jag menar att en riktigt bra kabel kommer avslöja brister i anläggningen i övrigt om sådana finns. Jag gick från en lite enklare till en bättre kabel från samma tillverkare och upplevde ett försämrat "tryck" i ljudet, det blev lite tamt. Tillverkaren förklarade att den bättre kabeln var mer ärlig och att jag borde leta i anläggningen efter orsaken. Det visade sig att detta var sant, det var den bättre kabeln som avslöjade en brist jag tidigare inte upptäckt. Förstår du nu vad jag menar?

Ja, men i så fall ett tydligt tecken på att man skall akta sig för att köpa de lägre prissatta kablarna i en serie, de är troligtvis byggda katastrofala om skillnaden var så drastiskt, ett sätt att förmå de dyrare kablarna att framstå som mycket bättre än vad de verkligen är och motivera ett rent objektivt för högt pris.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/05/29 :  13:38:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Enligt min uppfattning finns det stora pengar att spara på digitalkablage om man lyckas placera apparaterna så att man kan använda extremt korta kablar.

I samband med en provlyssning på ett par digitala förstärkare då det inte fanns möjlighet att placera dem så att 1 m SPDIF-kabel var tillräcklig fick vi låna två styck olika tvåmeters

dels en Transparent Digital Ref för endast 24.700 SEK och en annan vars nammn och beteckning jag inte kommer på nu, som kostade ungefär hälften. Det var förvånansvärt lätt att höra skillnaden mellan dem.
Både musikens flöde och struktur fick bättre definition med den dyrare kabeln. Vi tog med den och provade i olika kompisars anläggningar och jämförd med andra kablar över 1 m var den bäst, men inte bättre än min hemslöjdade 0,25 m RG59 mellan Opo BDP-95 och Mytek Stereo 192 DSD DAC!

När det gäller analoga signalkablar håller jag sedan 25 år fast vid Twinax IBM P/N 7362211. Trots avsevärda uppgraderingar i den egna anläggningen och att många nya kablar lanserats under de åren tycker jag att de står sig gott i konkurrensen.

Det finns många kabeltillverkare som gör kablar som uppfyller specifikationerna för IBM P/N 7362211. Jag har från 5 olika men har inte med säkerhet kunnat uppfatta någon hörbar skillnad mellan dem, och tur är väl det, annars hade det varit en dålig spec, även om den inte avser audiobruk.
http://en.emekkablo.com/urun/twinax-ibm-pn-7362211-for-ibm-systems.htm

Den är styv och tjock, diam. 8,3 mm men har man rejäla kontaktdon, t.ex. Supra Swift och PPX, är den lättjobbad.

Jag använder den helt naturell, även till obalanserade anslutningar. Då ansluter jag RCA-kontaktens stift och hylsa till var sin innerledare och skärmen endast i den änden som är vänd mot förförstärkaren, som är min centrala jordpunkt i anläggningen. Inget pyssel med att sprätta upp någon kabel, fläta om innerledarna, dra över skärmstrumpa och skyddshölje och andra tweaks som några hänger sig till.
Prisnivå 30-60 kr/m, finns bl.a. hos Elfa artikelnr. 55-913-00.
Trots att jag upprepade gånger påpekat att varje innerledare har 7 kardeler och inte en står felet kvar.
Sedan några år finns även AES/EBU-kabeln från Gotham med snarlika specifikationer Elfa artikelnr. 55-813-43 som är lite tunnare och mycket mjukare, men i mina öron saknar den "något" som jag inte lyckats sätta ord på.
Bland lånade färdiga 1 m kabelpar har jag inte hittat några under 5000 kr som jag upplevt att varit bättre på fler parametrar än de varit sämre i min anläggning, men det beror nog på att jag tweakat allt annat så att slutresultatet blir så neutralt som möjligt med Twinax, fast kompisar som använder Twinax nämner samma prisnivå för att hitta några "bättre". Att byta mina 7 m balanserade kablar mot "köpekablar" till monoslutstegen skulle kosta multum. För skojs kull kollade jag vad ett par 7,5 m Siltech av samma typ som de jag lånade har för listpris. Det låg runt 200.000 kr (SEK), sedan har de tre ännu dyrare serier.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/05/29 :  13:53:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag kommer aldrig mer debattera kablar, det är lönlöst.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/29 :  14:02:39  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag gillar eg inte filter i kablar men Transparent har på senare år lyckats behålla dynamiken trots filter. Tidigare var transparent rätt trista.
Transparent har endast en spole som filtrerar HF på +ledaren, det är allt. På dyrare modeller sitter även ett zobel-filter mellan + och - vid högtalaränden av kabeln.
Även om jag ogillar idéen med filter så får jag ge mig, rent ljudmässigt låter dom fint tycker jag.

Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/05/29 :  17:23:52  Show Profile Send Ekan a Private Message
@lennartj: Jajamensan, Magic Woofer hette/heter? en av modellerna från Harmonic Tech. som använder sig av Neotechs "monokristallina" koppartrådar. I mitt system, då, föredrog jag faktiskt Pro12 framför den flera gånger dyrare Pro9. Den senare var lite för varm, fyllig och "söt" mellan Holfi Pre8/Power8 och HFLS-1. Pro12:orna fick ett nytt hem för något år sedan och ersatte AQ type4 mellan en Accuphase E-210 och Harbeth M30.

@Adagio: Var det äldre tiders PAD med vattenskärm eller en senare variant med ferrox? Jag kör nämligen med den första generationens högtalarkablar PAD Proteus Rev.A och en av den kabelns stora styrkor är just rumsinformation och avklingningen av små, små detaljer långt bak. När jag testade en Aqueous signalkabel "uppgraderad" med ferrox så upplevde jag samma som du, dvs den klippte av tonerna lite tidigt och kändes lite...död. Anledningen till att jag frågar är att mina kablar har allt sitt vatten kvar, men det är nog bara en tidsfråga Nuförtiden ersätts vattnet med ferrox vid service och frågan är om mina kära vattenslangar då förlorar en del av sina egenskaper? Eller är det så att PADs lite mer prisvänliga serier (som Aqueous trots allt tillhör) helt enkelt inte är lika roliga?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/29 :  18:43:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är mycket riktigt ferrox jag syftar på. Jag tyckte vattenkablarna var riktigt härliga att lyssna på då det begav sig i forntiden

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/29 :  18:47:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Harmonic är verkligen lite för mulliga, tyvärr förlorar dom lite definition framför allt i basen men de är lite oartikulerade i övriga register också tycker jag.
I ett kyligt ss system kanske de kan göra susen.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2014/05/29 :  18:54:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag kommer aldrig mer debattera kablar, det är lönlöst.

Varför det?
Det är ju genom att väga alternativ mot varandra man kommer framåt, angripa från så många vinklar man kan, att våga ifrågasätta sånt man tycker att man redan kan, jag välkomnar alla argument mot mina åsikter.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000