Author |
Topic  |
Jerry_E
Member

334 Posts |
Posted - 2014/05/22 : 16:53:49
|
Trots en i mitt tycke riktigt hygglig anläggning. Krell 300i, Roksan Caspian CD-spelare och Dynaudio S1.4 så börjar nu tankarna gå mot ett eventuellt köp av ny högtalarkabel. Kabeln mellan CD och förstärkare är en balanserad Vertere C. Har tankar om att eventuellt testa Van den Hul. Likså en inte allt för dyr kabel från Audioquest. Några tankar om detta från en HiFikunnig publik? Alltid tacksam för åsikter. Jerry |
|
DavidS
Member

390 Posts |
Posted - 2014/05/22 : 20:37:52
|
Mitt tips är: Låna hem och testa. Spela med dom i en vecka och sätt sedan tillbaks dina gamla.
Lycka till! |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/22 : 22:11:23
|
FS-15s från Furutech eller type4 från AQ är två bra billiga alternativ på lösmeter. Men man måste ju låna hem o prova tycker jag också, vilka pengar har du tänkt spendera? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2014/05/22 : 22:22:27
|
Varför vill du det? Beskriv vad som saknas. Det kanske inte alls är kabel som är lösningen. Har du kollat allt i Kokboken?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/22 : 22:24:14
|
Vertere högtalarkabel vore väl inte helt fel? |
 |
|
Jerry_E
Member

334 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 10:22:59
|
Problemet är att jag inte rktigt vet vad jag söker ljudmässigt. Kanske lite bättre mellanregister, fastare och torrare bas, lenare diskant. Dessvärre är min kassa skral men kan tänka mig uppåt en tretusen kronor. Är dock väl medveten om att det kan vara svårt hitta något vettigt för de pengarna. Vertere har jag hört mycket gott om, men dessvärre ligger de bättre i en prisklass jag i nuläget inte klarar. |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 11:51:47
|
Jag rekommenderar som vanligt att bygga egna med påkostade kontaktdon istället. Icke homogena kopplingar ger förluster som är viktiga att minimera, förbättringar där blir ÄKTA, inte bara annorlunda som det kan bli mellan olika ledare. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2014/05/23 11:52:56 |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 16:07:20
|
Jo jag såg nu att Pulse C högtalarkablar kostar lite mer än jag trodde. Jag skulle absolut rekommendera begagnade högtalarkablar, ofta mycket prisvärt. Audioquest cv4/cv8 ska va bra, själv har jag nordost red dawn rev.2 som kan hittas rätt billigt, en bra kabel tycker jag. Kimber 8TC är en klassiker som kan fungera bra ibland, kostar ofta 1500-2000kr för 2x3 meter. Jag tror att mest prisvärd är beggade CV4. |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 18:10:23
|
Nordost Red Dawn saknar ju skärm, inte helt optimalt tycker jag. |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 18:11:57
|
Inte optimalt, men vad är det? Den presterar bra med tanke på pris. |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 20:47:36
|
Gör den? Hur vet man det? Bara nyfiken! |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 23:35:06
|
Man jämför med andra kablar, eller hur gör du? |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 07:45:39
|
Högtalarkablar behöver verkligen inte vara skärmade, nordost red dawn är mycket bra i rätt sammanhang. Alla kablar påverkar ljudet, så även alla ovanstående. Red dawn lyckas med konststycket att balansera i det extremt högupplösta utan att bli för kall tycker jag, har man ett bastungt system kan red dawn vara precis vad som behövs. Den har ett otroligt öppet ljud, luft i överflöd men kan i fel sammanhang göra en redan tight anläggning anorektisk. AQ type4 är ett billigt lösmetersalternativ, en slags EKK i lyxutförande. en starquad-konstruktion som är väldigt ärlig och allround, den kan vara lite tråkig i jämförelse med tex red dawn. som sagt vilken prisklass? |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 08:54:29
|
quote: Red dawn lyckas med konststycket att balansera i det extremt högupplösta utan att bli för kall tycker jag, har man ett bastungt system kan red dawn vara precis vad som behövs. Den har ett otroligt öppet ljud, luft i överflöd men kan i fel sammanhang göra en redan tight anläggning anorektisk
Jag har ägt Red Dawn, både högtalar och signalkablar, jag minns att jag tyckte högtalarkablarna drog på sig brus mycket mera än ett par Purist Audio Maximus som jag också ägde, tvärtemot vad du tycker så upplever jag de snarare ha ett rätt dåligt genomsläpp.
Märk väl säger jag upplever, för bevis har jag inte, det är det som är det intressanta, att väldigt många hifi intresserade som håller på med ljud och anser sig vara kunniga sätter sig själva som någon slags absolut referens för vad som är bra och dåligt, på praktiskt taget inga grunder alls, upplevelser är inget annat än upplevelser. Förövrigt välkomnar jag att det finns att välja på därute, allt för att ge varje individ maximalt utbyte av sitt system. |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 09:11:10
|
Kimbers flätade kablar begagnade brukar vara en bra och ekonomisk lösning. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 12:57:37
|
Goldfinger, vi ger bara förslag, ingen påstår att det är den enda vägen, inte jag i alla fall. Själv hade jag gärna Vertere Pulse X Reference men de kostar för mycket, i den prisklass som vi nu är i finns säkert många bra förslag, fram med fler Goldfinger. |
Edited by - Snutten on 2014/05/24 13:09:01 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 16:17:48
|
quote: Problemet är att jag inte rktigt vet vad jag söker ljudmässigt. Kanske lite bättre mellanregister, fastare och torrare bas, lenare diskant. Dessvärre är min kassa skral men kan tänka mig uppåt en tretusen kronor. Är dock väl medveten om att det kan vara svårt hitta något vettigt för de pengarna. Vertere har jag hört mycket gott om, men dessvärre ligger de bättre i en prisklass jag i nuläget inte klarar.
Jerry
3000 är en stor summa för kablar, det kommer bli över för akustikbehandling som jag gissar behövs mer än kablar .
Här finns bra konstruktioner som är riktigt bra men utan snygga skal som bara gör det dyrt.
http://www.bluejeanscable.com/
Sedan tycker jag du skall jobba med att fintrimma högtalarplacering och akustik så kommer det att bli bra.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2014/05/24 23:20:14 |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 16:53:35
|
Mitt bästa tips är att köpa kabel begagnad för du får mer/bättre kabel för pengarna.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
FBK
700.000-klubben

7382 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 00:10:17
|
Jag har suttit och jämfört två olika Dacar och då även testat några begagnade digitalkablar,{Kimber & Transparent} och det är inte så lätt att hitta påtagliga skillnader utan jag kommer testa mer. Har även köpt några meter av Transparent billigaste högtalarkabel som man köper på lösmeter [4-ledare] för att jämföra emot mina silspeak kablar någon gång. Men pratar vi lite dyrare doningar så är Audioquest Caldera mina favoriter, detaljerade,varma och fysiska, dvs inget för någon som vill ha mycket energi i toppen och slankt återgvning neråt. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 09:33:57
|
Do it Yourself kan bli lärorikt. Jag kommer prova cat5e kablage till högtalarna.
quote: Jerry_E Dessvärre är min kassa skral men kan tänka mig uppåt en tretusen kronor
Man får väldigt mycket material för 3000 kr, material till att bygga kablar med ngt som Micke Y också var inne på ovan. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 19:51:47
|
Det finns två krav på kablar som absolut måste uppfyllas. 1) De måste kunna leda elektrisk ström 2) De måste ha rätt längd Är båda krav uppfyllda förs den elektriska signalen från A till B. Du kan nu göra något roligare med dina pengar. T ex köpa en häftig skiva. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2014/05/25 19:59:39 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/26 : 07:55:26
|
Så kan man ju säga om allt! Högtalarkabeln är väl den kabel som påverkar minst men det är ljudliga skillnader och vad som är roligt för någon(tex en fin högtalarkabel) är meningslös för den andre. Men med det resonemanget kan man ju säga varför köpa dyra högtalare, de måste bara: A-Kunna ta emot en signal från en förstärkare. B-låta! Köp bra musik för pengarna istället. Varför köpa god nyttig mat? Mat ska bara: A:Mätta B-ge energi. Köpa snygga kvalitetskläder? Nä kläder ska bara: Hålla kyla eller väta borta. Räcker med en uppsättning. Lägga tid/pengar på ev trädgård? Nä det växer bara ogräs på skiten ändå Asfaltera eller gjut betong! Visst överdriver jag här och det är hål stora nog för en buss att kära igenom i mina argument om man går ner på detaljer. Att man själv inte kan höra skillnad på kablar eller gillar tanken på att det skulle kunna vara skillnad är helt ok, om inte annat för att det som du skriver ger pengar över till annat. Du har ju absolut rätt till din åsikt och att få debattera den. Jag har många ggr erfarit att ett köp av tex en kabel öppnat upp en ny dimension på min skivsamling. Jag kan höra nya saker när fokus ändras, ibland förstår jag tydligare tidigare obegriplig musik. Mao, ett kabelköp kan ge mig tusen "nya" skivor. Min nyfikenhet väcks och jag plockar fram gamla skivor som får nytt liv. Jag vet inte, så upplever jag iaf denna del av hobbyn. Upplever du inte detta finns det säkert andra glädjeämnen i ditt sätt att avnjuta hifi. Det finns inte rätt eller fel, vi är ju individer. Prova kabel, utvärdera efter en vecka, upplever du glädje och magi och en tråkifiering när du kopplar tillbaka är det bara att överväga om utgiften motsvarar glädjen, som med allt annat. Men visst fungerar det med lakrits och Kjell högtalarkabel. |
Edited by - Adagio on 2014/05/26 08:01:45 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/26 : 08:19:30
|
Jag brukar helt ovetenskapligt säga att 90% av ljudet vi hör är högtalaren och rummet. Men med fel förstärkare kan ju högtalaren inte prestera 100% av sin potential. Utan kablar blir det ändå inget ljud alls. Vilket gör att vilken kabel som Hellström är oändligt bra, bättre än ingen kabel. Vilket resulterar i noll ljud. Så i det perspektivet har du rätt Zombie. Sen tycker jag att man kan vinna mycket på att hitta rätt kabel, varför jag upplever det så vet jag inte, men med rätt kabel tycker jag att de 90% vi här från högtalaren och rummet inte bara får de 100% som hela kedjan till högtalaren ger utan att bra /rätt kablar adderar eller subtraherar några % hit o dit i olika register. Något ger större utslag ljudmässigt än både låtmässigt och förståndsmässigt låter sig förklarad utan endast upplevas. |
 |
|
Ekan
Member

139 Posts |
Posted - 2014/05/26 : 14:52:03
|
Harmonic Technology PRO-12 Melody Line brukar fungera bra i de flesta system. Inga tydliga färgningar eller andra konstigheter åt något håll. Presterar jämnt på en lagom nivå helt enkelt. Fanns som lösmeter och färdigterminerat för antingen single- eller biwire. Kostade runt 500kr/m respektive 3300kr för 2x2,3m färdig SW. Begagnatpriser ~1/3. |
Musiksystem som slimmats ner och nu växer... |
 |
|
Topic  |
|