Author |
Topic  |
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/18 : 22:30:18
|
Ok, nä jag är inte spekulant, har bara lyssnat på en sådan setup för några år sedan. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7382 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 00:59:06
|
Och hur upplevde du ljudet ? (vilka högtalare användes, viktigt att veta som jag ser det)Man han har ju varit med om totala felmatchningar. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 10:59:16
|
Det var så att vi hade två riggar att växla mellan, i regel tycker jag inte att snabba A/B jämförelser är riktigt optimala just därför att man inte alltid hinner få med helheten i det som presenteras, nu har jag hållit på så länge med det här så även snabba beslut blir hyffsat träffsäkra och bestående.
De riggar som bjöds var Audio Valve Baldur försteg/mono samt en transistorrigg bestående av Dynamic precision DP1 och moddade InterM r 500 plus i monodrift.
Jag tyckte att båda riggarna lät klangmässigt mer nära varandra än vad jag var beredd på, vilken jag än hade ägt av dom hade jag nog inte funderat särskilt mycket på elektronikbiten, alltså tillräckligt bra för att presentera musiken tämligen okonstlat. Däremot hängde inte rörduon med transistorerna vad gällde insyn i musiken, mera informationsförluster genom hela registret upplevde jag. Har för mig att vi dribblade lite mellan alla enheter också och blandade rör och trissor i olika kombinationer, det som hände var att varje gång vi blandade in en rörenhet gick upplösningen ned ett snäpp. För att klargöra vad äkta upplösning är så är det alltså inte att höra fler detaljer högst upp i registret som många tycks tro utan det handlar om information snarare på micronivå som tex rumsinformation, efterklang i instrument, separation både i sidled samt djupled, ansatser osv, bättre upplösning gör också klangkropparna mera äkta.
Baldurriggen tror jag kostade runt 70 000kr och transistorriggen på ca 40 000kr (varav 30 000kr bara i försteg ).
Vi spelade på IS 815 som högtalare.
|
Edited by - Goldfinger on 2014/05/19 12:27:40 |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 12:52:42
|
jag tycker fortfarande efter en längre tids lyssning att förstärkaren låter för pengarna vansinnigt bra.. Men nu ska jag framöver koppla tillbaka mitt Zapsolutesteg och se om jag fortfarande tycker att rörstärkaren är lika bra som första gången jag kopplade in den... hörseln är en lurig sak.I sommarstugan har jag en Onkyo hemmabioförstärkare kopplad till ett par Onkyo högtalare som heter M3 (tror jag) fick dom av en jag känner för 8 tums basarna hade torkat sönder och ena delningsfiltret pajat. Köpte 4 stycken 8 tummare på Ljudia för 199 kr st. rotade fram ett trevägsfilter från DLS till bil med bra komponenter. Herregud skriker nu alla konstruktörer amatör som proffs i den här tråden, "så kan man väl inte göra".... nä och det vet även jag, det lät faaan helt enkelt, men det fick stå och spela på randoom play jag lyssnade ibland och tyckte njaaaa.. inte så illa ändå efter att ha varit i stugan en vecka och lyssnat så lät det rätt bra faktiskt.Väl hemma i Stockholm knäppte jag igång rörstärkaren med vidhängande attributer, å helvete vad bra det lät... Hörseln är en lurig sak och man vänjer sig lätt. Ibland så kanske det bara är så att hörseln accepterar när man inte har att jämföra med...
|
Skeptiker |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 13:04:12
|
Goldfinger: AudionValve är en typisk tysk hifi produkt och låter som dom flesta av dessa, dock är Baldur är en av av de bättre (vilket inte säger särskilt mycket). Jag har haft flera av Audio Valves produkter, dock inte Baldur, jag har sålt allt utom Avalon monoblock som jag tycker har sina poänger (dock låter Lebens CS-300:an och Manlys Mahi vida mycker bättre, alla med el84 röret som är ett ytters trevligt rör f.ö.) och då utan byte till NOS. Om du har möjlighet att komma till mig med den transistorrigen du refererar till så sätter jag en tusenlapp rakt av att jag körs åttor kring den med min rörrigg, Vi kan låta FBK vara domare, skulle vara otroligt spännande och lärorikt. Det finns i rörträsket likasom i "grusvärlden" (transistor) skräp och det finns hilights, det viktigt att lyssna och gämföra massor för precis som FBK säger i sitt inlägg ovan hänger allt ihop som en kedja och min erfarenhet tar det väldigt lång tid att sätta ihop en HiFi-rigg som hänger ihop, jag har aldrig lyckas under ett år, förresten det aldrig slut när jag tänker närmare. Antar du utmaningen? |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 23:02:33
|
Kom att tänka på att den grundliga och uppdaterade presentation av min anläggning ligger på faktiskt och att en del av mina upplevelser, iakttagelser och åsikter naturligtvis påverkas av egenheter i min anläggning eftersom jag inte är den som "följer John".
Rikligt möblerat rum, långhårig matta som täcker nästan hela golvet, gardiner med kappa, men inga extra draperier och nästan inga extra akustikfix förutom små stödväggar bakom mina specialtweakade Carlsson OA52 som står mot fönsterväggen. De delas med ett ino cr80s+infra filter till fyra egenkonstruerade subbar assymetriskt placerade runt sweetspot matade av 1 kW ICE-power, så även om jag använder rörbestyckade McIntosh C2300 + MC75 går signalen (oftast) genom OP-ampar i delningsfiltret utan att det stör mig. Kan väl tillägga att jag filat på denna anläggning i 30 år och fortfarande använder samma skivspelare och högtalare bl.a. (men givetvis tweakade efter bästa förmåga). |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2014/05/19 23:11:23 |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/20 : 05:50:24
|
LennartJ Riktigt så, tweakning av rummet är lika viktigt som utprovning av signalrör för att få ihop helheten dock är min erfarenhet att det dämpas för mycket. Jag har varit hos personer som har totalt dämpat bort riktningsverkan i basområdet t.ex. Även lågbas har riktning live och jag har varit med om att lyssnat på förskräckliga rum där basen omsluter mig och låter extremt torr fast rapp men inte sjutton som i verkligheten. Det är mycket mikrodetaljer även i lågbasen och mycket svårt att få den att låta naturligt. En del styr nivåerna med filtrering/ fasvridning och separat högtalare enheter och ibland horn och där hör man ofta en slags ping-pongseffekt över registerområder och ofta då i basen tycks det mig. Med detta ämne kräver annan topic.
|
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/20 : 12:17:34
|
quote: Om du har möjlighet att komma till mig med den transistorrigen du refererar till så sätter jag en tusenlapp rakt av att jag körs åttor kring den med min rörrigg, Vi kan låta FBK vara domare, skulle vara otroligt spännande och lärorikt.
Jag tror inte vi skulle enas, jag läser i det du skriver att vi ligger långt ifrån varandra i våra preferenser.
Domare dömer efter spelregler, inte efter sina egna subjektiva preferenser, det gör det därmed till en dålig idé att utse en sådan i detta fall.
Själv har jag goda erfarenheter av tysk hifi, tycker konstruktionerna verkar sunda. Vad skulle vara problemet?
|
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/21 : 15:19:08
|
Godfinger: Det är inget viktigt att få rätt, vad som är rätt för mig behöver inte var rätt för Dig bästa forumvän. Tysk hifi om jag lite vanvördigt säger som så är som min tyska bil fantastisk välbyggda precision tekniskt fantastiska och helt otroligt mycket hifi. Men med som du säkert tycker har taskiga öron och tycker jag ofta de låter ytterst polerat för att citera en hifi handlare (han säljer massor av tyskt HiFi). Det blir som min bil bekvämt och längden tråkigt man åker med, men någon aktiv körning blir det inte. Ursäkta liknelsen. Det finns som alltid undantag, naturligtvis.
 |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/21 : 19:36:20
|
Lennart, kan du berätta hur cr80 filtret fungerar, klarar det att dela både uppåt och nedåt eller är det bara nedåt? Kan du nivåreglera med den? Pris? |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2014/05/22 : 02:23:23
|
ino cr80s har fast delningsfrekvens 80 Hz, därav namnet. Högpassdelen skär med 18 dB/oktav och ger samma nivå ut som den får in. Lågpassdelen skär med 30 dB/oktav och har variabel nivå inom tämligen vida gränser. Dessutom kan Q-värdet justeras och .1-kanalen från hembio anslutas. Bypassläge och subsonic filter finns också. Pris ca. 5000 kr Dessutom finns insticksmoduler. Jag har en så kallad infra-tillsats som kan åstadkomma just de "knän" jag behöver i frekvensgången för att kompensera det nivåfall mina små slutna lådor annars får i ett normalt rum mellan 20 och 40 Hz ungefär. Den kostar cirka en tusenlapp extra. ino-filtren finns endast obalanserade, alltså även lyxmodellen cr80es. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2014/05/22 02:26:17 |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 11:21:21
|
Är det väldigt viktigt att sätta högtalarkablarna på 4 Ohms utgången när högtalarna är specade till 4 Ohm? Mina Martin Logan är nominellt på 4 Ohm, jag provade men upplevde ett "sämre" ljud i 4 Ohmsläget på förstärkaren...
|
Skeptiker |
 |
|
Topic  |
|