Author |
Topic  |
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/03 : 20:14:22
|
Oliver: Grattis till ett lyckat köp och ursäkta mig att tråden blev lite kapad. För jag ställa frågan så här, har du testa förstärkare innan? Utifrån detta svar blir följdfrågan, var det inte då så att du jämförde med vad Du tidigare har hört och då kom fram till ett ljudet var i paritet med vad du ville betala? Du nämnde att transistor förstärkare skulle kanske kosta dubbelt för att komma i närheten. Om man då betänker att du troligtvis får minst 50% av priset jämfört med troligtvis 25-30% av priset för transistorförstärkaren som dessutom inte kan anpassa till din öra genom prova nya och NOS rör kanske det är så svårt att inse ett smart köp. Min erfarenhet är och att rör ger mycket mera musikalisk karaktär så till detta tycker jag du har gjort ett bra val till musikalisk och ekonomiskt strategiskt utveckling i ditt musikliv. CAB |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/03 : 22:25:56
|
Begreppet musikalitet är för mig när musiken återges på ett medryckande och engagerande sätt, något som för mig händer när en anläggning ger en bra inblick och där jag kan följa varje liten händelse i inspelningen. Jag tycker transistorförstärkare ofta har ett övertag på den punkten, det är här tydligt att begreppet musikalitet är väldigt olika saker beroende på vem man frågar.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/03 : 23:46:55
|
Naturligtvis finns det "grus förstärkare" som har allt det du beskriver, men det är ack så sällsynt enligt mitt förmenande, jag har försökt under nu sedan transistorn uppfanns. Hifi absolut men eftersom jag finner att jag står ut mer mera kontinuerlig lyssning utan bli lyssningstrött med rör väljer jag oftast detta. Men jag respekterar att Du tycker som du tycker och gläds med Dig, vill absolut inte föra något korståg för eller emot. Jag gläds med tråd innehavares val av förstärkare.
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 00:59:15
|
quote: Hifi absolut men eftersom jag finner att jag står ut mer mera kontinuerlig lyssning utan bli lyssningstrött med rör väljer jag oftast detta.
Word! (Senkommen upptäckt..) |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 10:47:16
|
quote: Naturligtvis finns det "grus förstärkare" som har allt det du beskriver, men det är ack så sällsynt enligt mitt förmenande
Jag håller inte med där, det behöver inte kosta extremt för att vara bra, naturligtvis ges större utrymme för kompromisslöshet vid en större budget men detta gäller ju även rör. Egenskaper som du beskriver som positiva är troligen negativa i mitt sätt att se på engagerande återgivning, jag tror det är svårt att argumentera emot att rörstärkare generellt påverkar signalen i större utsträckning än transistorditon. Jag tycker därmed det blir fel att tillskriva förstärkarna egenskaper som hellre har med personliga preferenser att göra än med verklig prestanda.
För att göra en liknelse kan jag nämna att jag gillar att lyssna på vinyl emellanåt, det är lättlyssnat och levande, men bra? Nja, mycket information går förlorad på vägen, apparaten är därmed dålig ur signalförmedlingssynpunkt, du tappar upplösning på vägen så att säga, detta är ersatt med dist. Jag känner litegrand lika med rör, men med skillnaden att där finns det sällan något i signaturen som jag kan uppskatta på samma sätt som jag kan se en tjusning med vinyl. Jag tycker också att det är en ganska dålig idé att placera både rör och transistorer i varsina fack, varje konstruktion bör bedömas var för sig för sina företräden samt tillkortakommanden. Finns högst troligt någon rörkonstruktion som tilltalar även mig där ute, men majoriteten tycks inte göra det. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2014/05/04 11:23:01 |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 12:50:45
|
Goldfinger Håller med dig i det du säger fullständigt , jag baserar mitt tyckande på min erfarenhet och generaliserar utifrån den. Jag har försökt i decennium och har köpt och lånat hem varit hos kompisar (vill inte nämna produkt namn, men topp av "the line" av det mest namnkunniga märkena) jag hittar bara inte något jag i längden är nöjd med. Det är kanske mig det är fel på men jag kan sitta en hel dag (inte att rekommendera av hälsoskäl) och lyssna på min rör rigg och vilja fortsatt lyssna. Det funkar bara inte med transistorförstärkaren för min del, jag har försökt upp till extrembelopp, jag har verkligen försökt ( det skulle verkligen underlätta minst sagt). Det är nog mig det är fel på mig men rör enligt mig har något som är svårt att förklara, men har du hittat till ditt är jag faktiskt den första att gratulera. Jag kan ta det senaste exemplet: En kompis köpte en fantastisk ljudrigg ifrån Tyskland av ett mycket känt märke och det lät först upplöst och helt fantastiskt, han betalde sjusiffrigt, nu har han sålt riggen och sikt på en liknande rörrigg som jag har efter vi har under några månader utvärderat. Inte tusan blev det billigare men det skall bli skönt att få tillbaka soffan. Vi är alla olika men jag finner något mycket speciellt i rörförstärkare tyvärr, för dom värmer en hel del, det blir ibland mycket varmt så jag har fått installera mekaniska tempraturregleringssystem för att ta hand om värmeutvecklingen i huset. Så grattis till att du har funnit rätt!
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7382 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 20:16:53
|
quote: Det funkar bara inte med transistorförstärkaren för min del, jag har försökt upp till extrembelopp, jag har verkligen försökt ( det skulle verkligen underlätta minst sagt). Det är nog mig det är fel på mig men rör enligt mig har något som är svårt att förklara,
Jag har också lyssnat på det mesta och ägt en del pryttlar genom åren även om det nu inte varit riktigt dyra grejer och sökt lite efter något som ger lyssningen det där extra utan att man får lyssningströtthet som är en ren pina, och som dödar lyssnandet totalt (har upplevt det). Har då funderat mycket på att rör pryttlar skulle kunna vara något men blivit rejält besviken på många mässor genom åren då rör-riggar mest låtit spretigt och tunt utan rejäl basåtergivning och dynamik, något som är viktigt för min del. Men sedan så lyssnade jag hos Erik Andersson för något år sedan och då förstod jag att det finns rörförstärkare som kan låta grymt. Så jag kommer försöka få fler lyssningar på anläggningar med rörförstärkare för att till slut hitta något som kan passa mig utan att jag måste sälja bilen för att få råd med det, för jag tror att det är där som sista pusselbiten finns för egen del. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/04 : 21:05:54
|
FBK Jag har förstärkare från ett bra Japans märke, men när jag lyssnade på detta märke i Munchen så lät det skräp, här hemma låter det fantastiskt. Så tycker jag det ofta är på mässorna. Det kan ta upp till något år att få ihop sin rigg bara genom olika kablar och oftast har utställarna bara några timmar på sig att få ihop det under olika rumsbetingelser. Mässorkan vara direkt missvisande. The Dream har jag hört på en mässa, där lät den mycket bra! |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2014/05/05 : 08:21:12
|
Hoppsan hejsan vad det svävade ut i min tråd då, inte för att det gör så mycket men förstärkaren låter fortfarande bra trots diskussion om marginaler och kvalitet, dessutom är den helt knäpptyst vid full volym utan insignal bör säga en del om kvaliteten på komponenterna. Nu är det på det viset att jag har sysslat med HiFi i stort sett hela mitt vuxna liv, även moddat och byggt. Utan nån som helst utbildning men med ett stort intresse och nyfikenhet så lite hum har jag allt vad gäller kvalitet på komponenter och pris.Jag övervägde själv köpa från Kina, vilket jag gjort ett flertal gånger. Men när jag kom in i butiken och såg förstärkaren så köpte jag den där och då, en tanke var att kanske butiken finns kvar nästa månad också sedan har man närheten till ev garantiproblem. Dessutom fick jag chansen att provlyssna och har öppet köp.I mitt jobb så vet jag marginalerna och "Factory gate cost" på olika saker och visst marginalerna är oftast stora, och misstänker att dom varit än större med andra "kända" leverantörer i det här landet.Inte vet jag om det kan kallas tur eller nåt men i min anläggning blev det ett ordentligt lyft, synergin kanske blev bra. Martin Logan SL3, Nordost Red Dawn högtalar kablar, Audio Space Galaxy 88 förstärkare ( körs som slutsteg) Emotiva Stealth DC1 Dac som försteg ( "billig" Amerikansk dac byggd i Kina (c:a 4.000), testade jag mot Hegels HD 25 (17.000) dött lopp tyckte jag),Pro Ject skivspelare,Sumiko Blue Point Evo III pickup, Emotiva RIIA (billig men bra), RG 62 ( coaxial) signalkablar ( 19kr metern), Mac Book Pro signalkälla digitalt. Kommer säkert att uppgradera i framtiden, men just nu funkar det bra. Välkomna för en provlyssning ni som vill.   |
Skeptiker |
Edited by - oliver on 2014/05/05 08:25:53 |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2014/05/05 : 09:04:41
|
quote: Grattis till ett lyckat köp och ursäkta mig att tråden blev lite kapad. För jag ställa frågan så här, har du testa förstärkare innan? Utifrån detta svar blir följdfrågan, var det inte då så att du jämförde med vad Du tidigare har hört och då kom fram till ett ljudet var i paritet med vad du ville betala? Du nämnde att transistor förstärkare skulle kanske kosta dubbelt för att komma i närheten. Om man då betänker att du troligtvis får minst 50% av priset jämfört med troligtvis 25-30% av priset för transistorförstärkaren som dessutom inte kan anpassa till din öra genom prova nya och NOS rör kanske det är så svårt att inse ett smart köp. Min erfarenhet är och att rör ger mycket mera musikalisk karaktär så till detta tycker jag du har gjort ett bra val till musikalisk och ekonomiskt strategiskt utveckling i ditt musikliv. CAB
Jag jämför med mitt slutsteg som använts sedan början på 2000 talet, Zapsolute Mk4 class A som nu pensionerades. Ägde ett Krell KST 100 som fick ta över efter ett Electrokompaniet, så nog har man testat en del hyfsat bra saker ( har även lånat/provat många andra men inte riktigt fastnat för). Det jag vill ska komma ut ur högtalarna är ett öppet detaljerat och äkta ljud, musikaliskt med andra ord. Med Zapsoluten hände detta och med Audio Spacen breddades ljudbilden ett snäpp och musikerna kom närmare och nästan svävar i rummet, Diskant,mellanregister blev öppnare, mer detaljerat och basen, jösses vad bas mina SL3:or kan prestera då menar jag inte bumlighet utan torr djup stram bas.Så för tillfället är jag nöjd.  |
Skeptiker |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/05 : 13:27:48
|
oliver Detär är vad jag kan förstå ett mycket lättsålt steg när andan faller in, gattis! |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2014/05/05 : 20:10:54
|
En tanke slog mig vad gäller "marginaler" på saker som säljs till kund, av egen erfarenhet så vet jag hur en del varor prissätts. Man definierar helt enkelt vad "varan" är värd för kunden inte tillverkningskostnad, det kan röra sig om ända upp till 600% påslag. Om man pratar ett gummimembran t.ex som kostar c:a 30 öre att tillverka, säljs för runt 18kr. Känns ju rätt billigt för ett membran för mig som kund, och säljer man då 1000 tals i månaden så blir det pengar. Så att räkna baklänges på slutpriset som Erik Andersson gjorde blir nog inte alltid sant, eftersom jag tror att därute i HiFi cirkusen finns det tillverkare som prissätter efter "värdet" för kunden och inte vad fabrikskostnaden varit kontra den marginal man vill ha. Och har man dessutom skaffat sig ett namn så drar priset iväg ytterligare. Jag såg ett Italienskt rörsteg med den uppsättning rör som jag har, priset låg på 37.000. Jag är övertygad om att det inte innehåller speciellt mycket mer/ bättre komponenter än mitt, dessutom har jag mycket mer funktioner i mitt. |
Skeptiker |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/05 : 21:21:02
|
Oliver Det måste var hög marginal för att överleva, det är inte ovanligt att 50% av priset för en vara i konsumentledet är marknadsföring, allt för att överleva på marknaden.
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/15 : 18:05:46
|
Först o främst GRATTIS!! Jag har själv gått från år av musikmissbruk med SSförstärkare. Hemma hos kompisar med rör har det alltid låtit förbannat bra. Innerst inne har jag alltid anat att jag någon gång kommer att välja rör. Och som det begav sig sammanföll detta med mitt 40-årsfirande. 40-års kris eller ej, jag älskar numera rör och det ljud som de kan förmedla. SS låter väldigt bra ibland men har inte förmågan till damma känsla och 3-D, i jämförelse blir det platta 2-D-figurer på en sen placerade i olika djup. Med rör får de platta figurerna liv och textur. Detta hör man bara den dag man verkligen jämför, för SS kan låta riktigt bra det med. Lite NOS är aldrig fel, det tar det hela till nästa nivå. Dock kommer jag nog aldrig ha råd med NOS-effektrör, då det slutsteg som jag har på prov( som kommer stanna :) ) var 12 st effektrör. Smårören är dock lite olika NOS. Telefunken och General Electric.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2014/05/15 : 21:33:45
|
Kul att folk provar olika saker och även rörförstärkare. Jag tycker dock ibland att det är lite synd, att många hakar upp sig på NOS -bestyckning. Många nytillverkade rör håller faktiskt toleranser och mätvärden fullt ut och kan därav förväntas ge samma verkan som ett "originalrör". Sätter man vid tillverkningen upp elektrodsystemet enligt specen och pumpar ur ordentligt (vilket inte torde vara ett problem med dagens utrustning), så är det nog inte jättestor skillnad mellan GEC och Sovtek eller National eller nåt annat. Tro't eller ej, vissa utvecklingsformer av slutrör kan faktiskt vara bättre än originalversionen, ur ett livslängdsperspektiv, om de tillverkas i en version utan klämfot. Rör som går hett kan utveckla elektrolys i glaset i klämfoten och då driver vissa värden som kan påverka arbetspunkten = sämre signalbehandling. Rör som inte är byggda med klämfot har inte det problemet alls (gäller effektrör). Småsignalrör har ju inte alls det problemet; där är det ju förstärkningsfaktorn som ska vara rätt (branthet, typ), samt interelektrodkapacitanserna. Är röret rätt byggt är det inte ett problem, oavsett tillverkarmärkningen. Det är -enligt mig- synd om det blir alltför exklusivt med rör, som det lätt blir om man anser att bara NOS gäller. Charmen med rörförstärkare kan uppnås även med moderna rör och jag unnar alla som är intresserade möjligheten att testa någon gång. |
 |
|
peterh
Semesterfirare

1056 Posts |
Posted - 2014/05/15 : 22:23:55
|
Håller med om att NOS är övervärderat. Inte nog med att det man kan köpa i bästa fall är från restlager, ofta utklassat av någon orsak, andra gånger någor som närmar sig bedrägeri.Till detta skall man addera svårigheten att hitta rör som är matchade ( om man kör PP ).
Nej, om förstärkaren är korrekt dimensionerad så låter det lika bra med nytillverkade rör.
Sedan är det kvalitetsskillnader från olika tillverkare, och ibland från olika batcher. Men det var det på 70-talet också.
Köper man nya rör får man ofta garanti på dem, och man vet att man får friska grejor. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/15 : 23:09:34
|
Det är samt, effektrör blir dyrt om man ska ha NOS. Men smårör är inte lika kostsamt. Jag har jämfört bl.a. Elektro Harmonix, JJ med NOS seimens, RCA, Philips, Mullard, JAN philips, GE, Telefunken och sylvania samt några till. S jag vet att det är klangliga skillnader mellan samtliga. NOS-rören låter bättre även om de moderna rören låter helt OK. Det är väl en smaksak men enl de experter jag talat med är NOS rören mycket mer hållbara, det vet jag dock inget om. Telefunken är i mitt tycke de bästa jag provat. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/15 : 23:26:38
|
Nej låt bli NOS!! Så blir det mer över till oss andra. ; ) |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2866 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 00:05:09
|
   |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 04:10:10
|
Jag har nu under tre års tid köpt på mig bra NOS-rör till mina förstärkare, dessa har haft bättre ekonomisk utveckling än alla aktier jag under tiden har köpt. Dessutom kan jag njuta av ljudet ifrån dom, det går inte att göra med aktiebreven, varken digitalt eller i analog form. Så köp NOS och njut av ett moget ljud, varför inte till ett lagrad flaska vin eller skall man inte kalla det NOS vin. Skål :-) PS. Det finns NOS Wiskey också. DS
|
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2866 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 06:20:39
|
Jag har en hel del rör å har jämfört både nya å gamla rör i olika stärkare och visst är det skillnad ljudmässigt. Att bara kasta sig in i rörträsket för å köpa NOS rör är inte lätt för den oinvigde. NOS har blivit ett slarvigt handels namn på äldre rör. Man behöver läsa på om tillverkarnas koder å det iallafall ingen garanti för att man får tag i det man söker då många tillverkare köpte av varandra och stämplade på sin egna logga och sina egna koder.
Philips/Mullard bytte rör med varandra hej villt men hade ofta en etsad tillverknings kod direkt på glaset. Telefunken har sin klassiska fyrkant ingjuten i botten på sina små rör av egen tillverkning men även dom köpte mycket rör från Siemens och stämplade då på en kod med ofta så dålig färg att den är lätt att sudda ut. Siemens hade ofta etsat sin kod direkt i glaset på små rören.
När det gäller slutrör så är det sämre ställt med identifieringen. RFT fabriken gjorde bla annat EL34 åt både Siemens, Telefunken, Philips å Mullard mfl. Dom kallas ofta för öststas slimmissar pga sitt utseende. Dom är bra men det är inte dom NOS EL34 som folk vill betala dyrt för då man kan köpa samma rör stämplat med ex Zaerix, Ultron lr AEG på.
Nu har det dykit upp Tungsol reissiue och jag vet inte så mycket om historien och turerna runt förtaget men har jämfört deras 6550 med orginalet. Det inga stora ljudskillnader mellan dom å ska man kolla på priset så är Tungsol Reissiue 6550 ett fynd för pengarna. Köpa en matchad quad med NOS Tungsol 6550 på ebay idag är inget jag rekommenderar om man inte har järnkoll på rör och även rörprovning.
Rebrandingen ställer till det rejält för nyblivna rörintresserade som vill uppgradera sina apparater.
På det sen så har vi den den "kriminella Rebrandingen" å hålla koll på och där finns det från bra förfalskningar av loggor ock koder till näst intill komiskt dåliga. Jag har ex ECC83 rör tillverkade i Kina som är stämplade med "Telefunken ECC803S Made in West Germany" Dom rören hittar man idag i bla Marshall stärkare men då stämplade med Marshall ECC83 men även i många dyra hifi förstärkare åxå. Det är ett bra ordinärt ECC83 rör men har inga likheter med TFK ECC803S varken i utförande kvalite lr pris.
Det blidde mycket Off topic här. Hoppas det är ok för trådskaparen.
Mvh.... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 07:18:54
|
Skrev ett långt inlägg som bara försvann !! Vad sur man blir, ska samla mig och skriva om sen. Först frukost. Akta dig för bedragare, kopior, gamla rör mm! Har du inte kunniga kompisar och tillgång till rörprovare ska du bara handla från pålitliga säljare, den ende jag hittills har handlat av är Roland på tangontubes. Återkommer sen..... |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 09:16:53
|
Som nybliven röriägare vill jag dela med mig lite tipps- Du har inte en aning om skicket på dina rör? I så fall bör du kolla dem, känner du någon som har rörprovare? I så fall... Mät upp dom. Om annat kan bl.a. Hasse på. H&C analoga väljud göra det för en billig peng. Skaffa en uppsättning effektrör ytterligare som backup/ersättare. Läs recensioner och bilda dig en uppfattning om deras klang, vad söker du? Smårör i form av NOS finns till vettiga priser. Se till att få matchade och köp via rätt kanaler. Om det verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen så, undvik fynd om du inte räknar med att gå på minor. När det gäller KT88 så sitter det förmodligen Shuguan i? Eller åtmindstånde är de tillverkade av Shuguan. Det är för pengarna utmärkta rör. KT88 är mycket dynamiska och har mycket bra extremer, diskant och bas. Dock saknar dom lite mellanregister och värme i förhållande till tex EL34. Med elektrostater eftersträvar du Landskrona mer värme? Jag bara spekulerar här. Av nytillverkade effektrör tror jag av mina egna erfarenheter och efterforskningar på nätet att: JJ har fint mellanregister på bekostnad av dynamik och detaljer. Vilket i ditt fall kompenseras av elektrostater och KT88. Tung-sol skulle jag nog satsa på. Svetlana gör driftsäkra väldigt bra rör. Många håller C-winged 6550 som är en ekvivalent till KT-88, som de bästa rören i modern tid. Eftersom produktionen i st Petersburg är nedlagd får man nog anse att de numera är NOS så priset skenar. Kinesiska Shuguan tycker jag har en härlig mörk, mjuk klang. De EL34B jag kör kommer därifrån, de tillverkar både åt RUBY och TAD men vill man ha deras namn kostar det nästan dubbelt för samma rör : ) Du kan förmodligen köra både KT88, 6550 samt KT100(enl vad som står på nätet)
Gillar du triod eller UL bäst föresten?
Jag är svag för triodläget men UL ger mer kontroll och tryck, speciellt i basområdet på bekostnad av renhet och luftighet.
|
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 15:33:42
|
Flera "experter" hävdar att ljudliga skillnader mellan rör från samma tillverkning beroende på inbränningstid på tiotals eller hundratals timmar är inbillning. De hävdar att nästan allt inuti glaskolven händer under den första minuten efter att glöden värmt upp röret och full anodspänning ligger på, och att efter ca. en halvtimma ska klimatet ha stabiliserats så att hörbara förändringar därefter bara kommer från normalt slitage/åldrande som går mycket långsamt över tusentals timmar.
Jag tror inte riktigt på det sedan jag fick hem ett par McIntosh MC75 60'th anniversary, som bara varit driftsatta någon timma. De lät inte kul alls, hårt och oengagerande. Smårören var märkta McIntosh Made in China och effektrören var också märkta McIntosh, så jag bytte rubbet och satte i mina absoluta favoriter, Svetlana winged-C KT88 som jag föredrar framför 6550 och Siemens NOS E83CC på ingången. Nu blev det annat ljud i skällan! Nu andades musiken som den skulle och hårdheten var borta. Efter att ha öppnat en tråd på Tubeasylum blev jag varse att originalrören i mina MC75 faktiskt också var Svetlana winged-C KT88 fast med McIntoshs märkning och på baksidan stod Made in Russia (inte Kina) så jag satte tillbaka originalen och lär dem spela "skvalradio" i stort sett hela dagarna tills de spelat ett hundratal timmar. När jag bytte till mina gamla winged-C var det inte längre någon tydlig skillnad till deras fördel.
Tungsol Reissue 6550 eller nya Electro Harmonix har jag inte haft tillfälle att bekanta mig med, men de nya ryska GEC GoldLion KT88-klonerna låter nästan lika bra och dynamiskt som winged-C i MC75, men inte i mina f.d. Dynaco Mk.III radikalombyggda till SRPP i ren klass-A där de var en besvikelse med rosafärgad och tam återgivning.
Jag har fått intrycket att man ska akta sig för att dra snabba slutsatser om hur olika rör låter eller kommer att låta på sikt om man jämför nya rör direkt ur kartongen med väl inbrända trotjänare. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 18:57:34
|
Då kommer vi osökt in på frågan: Varför låter rör olika under förutsättning att de mäter lika? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
Topic  |
|