HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Contur 1.3se
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/24 :  11:44:21  Show Profile Send n00b a Private Message
OJOJOJ ... Jag var och lyssnade på 1.3se i måndags.....

Passade fint till "MF x-a100r och en HK HDCD 760" så nu skall jag bara övertala min sambo om att vi inte kan leva utan dom =))

Vad tror ni om att köpa dom och bara säga att dethär ljusa trädslaget passar bättre in ??
Kanske får man köpa lite fina träd och påsta att jag bara ville ändra om lite, man kan ju möblera om lite med kanske =))

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/07/24 :  12:19:28  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jodå, detta är min nästa högtalare också. De låter så bra och så stort att det är helt sjukt.
Hoppas för din skull att du får övertalat damen...

MVH
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/24 :  13:19:57  Show Profile Send David A a Private Message
Mina är i rosewood, så det behöver inte nödvändigtvis vara ljust träslag.

I övrigt så kan jag bara ge min varma rekommendation. Har sällan haft en produkt så länge som jag varit så nöjd med.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/24 :  14:12:48  Show Profile Send arcam a Private Message

Dynaudio låter fint...men har du/ni jämfört med
1.8 MKII i så fall vad tyckte ni om skillnaden
jämfört med 1.3 SE.
skulle vara kul att höra ere åsikter om
denna jämförelse.

Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/24 :  15:05:03  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Dynaudio låter fint...men har du/ni jämfört med
1.8 MKII i så fall vad tyckte ni om skillnaden
jämfört med 1.3 SE.
skulle vara kul att höra ere åsikter om
denna jämförelse.



Jag ställde 1.3SE mot 1.8 mk II för ett par år sedan. Jag var väldigt inne på just 1.3:an efter att ha lyssnat i butik. Hemma jämförde jag mot 1.8 mkII under en helg. Transparans och 3-D känslan var klart bättre i 1.3SE. Den kändes också något mer "alert" och diskanten var luftigare. Dock tyckte jag att 1.3:an inte spelade lika bra i basen som 1.8 (inte så konstigt eftersom 1.8 är golvare).

Det hela slutade med att jag valde 1.8:an eftersom de kändes mindra ansträngda i basen och spelade mer avslappnat och lyssningsvänligt i mitt rum. 1.3SE inte precis någon snäll högtalare mot resten av anläggningen, så jag insåg att jag nog skulle behöva byta resten av anläggningen också (vid tidpunkten bestående av Amplifix och Arcam 9 CD). Alla brister lyser igenom. Nu har jag dock flyttat och funderar allvarligt på att plocka in 1.3SE för audition igen. Slänger man in en sub så blir det magi, sägs det.



extraordinärt högaktningsfullt med socker ovanpå,
Henrik
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/24 :  15:33:02  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Nu har jag dock flyttat och funderar allvarligt på att plocka in 1.3SE för audition igen. Slänger man in en sub så blir det magi, sägs det.


Tjenare Henrik!

Jag kan bara sålla mig till kören av hyllningar över detta lilla underverk till högtalare. Jag fick uppdraget av min far att "plocka ihop en anläggning" åt honom för ett drygt år sedan, och jag lyssnade en hel del på högtalare runtom i landet som låg i prisklassen 20-45.000 kr ungefär. Contour 1.3SE var den som bäst passade för mina öron.
I faderns anläggning så använder vi en REL Stadium III subwoofer, som jag lagt ner en hel del arbete på att få att spela tillsammans med Dynaudio-högtalarna. Kombinationen kostar sisådär 45.000 kr, men jag tvekar inte att kalla det för det mest prisvärda jag någonsin hört i högtalarväg. Magi utlovas, om man ser till att fixa lyssningsrummets akustik och slänger in en riktigt kompetent sub!


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*

Edited by - Morgan on 2002/07/24 15:34:1
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/24 :  15:55:10  Show Profile Send David A a Private Message
1,8MKII har väl samma element som 1.3MKII har jag för mig. Däremot så har 1.3se helt egna element och filter. Osså kostar dom lika mycket, så man borde kunna dra slutsatsen att 1.3se är en mer påkostad högtalare. Nyare är den dessutom.
Men det är som Henrik skriver, den är inte skonsam mot resten av anläggningen.
Ska inte uttala mig om 1.8MKII, men skillnaden mellan 1.3MKII och SE är väldigt stor tycker jag.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/24 :  16:17:09  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det är en helt underbar liten (egentligen stooor) högtalare!
Har lyssnat på dom i jämförelse med betydligt dyrare konstruktioner från i första hand Dynaudio.
Den har aldrig fått stryka på foten!
En solklar favorit...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/24 :  17:54:49  Show Profile Send drgreen a Private Message
På tal om bra stativare...är det ngn som lyssnat på system audio S2K??
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2002/07/24 :  17:57:40  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Vill bara instämma. Kalasköp! Stod och vägde mellan 1.3MKII och SE och tyckte definitivt att det var skillnad i favör till SE. Jämförde inte med deras golvmodeller eftersom jag ville ha stativhögtalare. Köpte mina för drygt ett halvår sedan och är helt klart nöjd. Låter bara bättre och bättre, mycket på grund av ständiga uppgraderingar av resterande delar i min anläggning iofs :)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/24 :  18:42:51  Show Profile Send Timbre a Private Message
He he, ja de´ hade ju inte varit kul om uppgraderingarna gått obemärkta förbi.
Som att skjuta över målet ungefär.
Jag kan tänka mig att 1.3 SE svarar bra på förbättringar i övriga systemet.
Har hört dom med Classé Omega slutsteg och Kimber Select 3038 högtalarkablar i ett ganska stort rum.
Det var ruggigt bra...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000