HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provokation - basrefleks er inte bra!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/20 :  20:08:42  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Hvorfor skal der være et hul i højttaleren? Hvis der er et åbent hul i din højttaler, så må det være fordi nogen har glemt at putte en højttaler-enhed i...!!!

Det kan også siges på en anden måde - en højttaler med "hul" er defekt!

Hårde ord - men efter nu i mange år at have hørt både kommercielle og en masse DIY højttalere så må konklusionen blive, at kun en veldimensioneret lukket konstruktion med Q omkring 0,5-0,6 gengiver en bas der virker fri, impulsiv og som kan stoppe igen (Dipoler virker dog også). Basrefleks vil naturbetinget være en resonanskreds som selv skaber en fasemæssig forskudt lyd. Det lyder også sådan - nemlig blødt, udtværet og meget behageligt, men ikke korrekt.

Hvorfor er 99% af alle kommercielle højttalere så med basrefleks? Jo, fordi man prioriterer stor bas fra små kabinetter frem for korrekt bas fra store kabinetter.

Hvis der skulle være kommentarer til dette - så er jeg ikke interesseret i eksempler som følgende "ja, men mine Wilson, Sonus Faber, JBL, ProAc o.s.v lyder da mycket bra!". Ingen tvivl det gør de - men har du nogensinde sammenlignet med en optimal lukket konstruktion som f.eks. Avalon eller Dunlavy - eller endnu bedre en DIY lavet korrekt?

En provokation her i sommervarmen . hvad mener du!!!!

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/20 :  20:54:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det ligger säkerligen något i vad du säger. Dålig på Q-värden och sånt som jag är så funderar jag på en annan variant som finns. Några av de bästa "bashögtalarna" jag ägt har båda slavbas. QRS och Thiel.

Är de bara ännu en avart i dina ögon eller hur ser du på det?

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/20 :  20:57:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Glömde en sak. Just nu så har jag ett par Audio Physic Avanti 3 uppkopplade och nog har de hål. 2 stycken som mynnar i botten av lådan.

Något mer torrt och välkontrollerat har jag nog sällan hört. Fast det kanske är lättare att designa med 4 aktiva 6,5:or i varje kabinett som faller - 3db redan vid 28 Hz, trots en hyfsat stor låda?

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/20 :  21:22:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Det kan også siges på en anden måde - en højttaler med "hul" er defekt!



Ja "hul" i högtalaren vill vi inte ha... ;-)

quote:

Hårde ord - men efter nu i mange år at have hørt både kommercielle og en masse DIY højttalere så må konklusionen blive, at kun en veldimensioneret lukket konstruktion med Q omkring 0,5-0,6 gengiver en bas der virker fri, impulsiv og som kan stoppe igen (Dipoler virker dog også). Basrefleks vil naturbetinget være en resonanskreds som selv skaber en fasemæssig forskudt lyd. Det lyder også sådan - nemlig blødt, udtværet og meget behageligt, men ikke korrekt.



Japp! Basreflex blir mer kvantitativt ljud än kvalitet. I många fall tror jag inte det går att sälja högtalare med sluten låda (kasse?). Många lyssnare är på tok för snabba i sina beslut och de lever inte med en högtalare i en vecka utan bara 1 timmas lyssning och PANG så var det bestämt.

quote:

Hvorfor er 99% af alle kommercielle højttalere så med basrefleks? Jo, fordi man prioriterer stor bas fra små kabinetter frem for korrekt bas fra store kabinetter.



100% rätt.

quote:

Hvis der skulle være kommentarer til dette - så er jeg ikke interesseret i eksempler som følgende "ja, men mine Wilson, Sonus Faber, JBL, ProAc o.s.v lyder da mycket bra!". Ingen tvivl det gør de - men har du nogensinde sammenlignet med en optimal lukket konstruktion som f.eks. Avalon eller Dunlavy - eller endnu bedre en DIY lavet korrekt?



Jag labbar rätt mkt med mina egna konstruktioner. Testar med portar på olika ställen i lådan, stämmer av porten till både det ena och det andra... Självklart testar jag åxå sluten låda.

Mina Unity, med TC Sounds Golden Age 10-tumms-bas, blir en sluten historia.
Jag har även lyssnat på Eternity som har 3 T&P sjuor i sluten låda.

Tycker att det är nära nog överlägset för mina egna lyssningstintryck. Däremot är "min lyssningspanel" inte övertygade och troende...




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/20 :  21:48:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom bästa högtalare som jag har hört är med både hål och utan.
Avalons högtalare var det bästa som jag hörde på Frankfurtmässan.
3 rum med Avalon var nog nr 1,2 och 3 i ljudkavlitet.
Om det var avsaknaden av hål som gjorde det vet jag inte.
Wilson Watt Puppy hörde jag inte i en jämfötelse på mässan, men det jag har hört hos Björn med 6,orna är en kvalitativ bas, och inte kvantitet. Dom känns äkta i basen trots ett hål.
Och sen har vi Sonus Faber Amati, som knappast heller ger ett överflöd av bas, utan låter äkta dom också trots ett hål.
Och sist men inte sämst tycker jag är Mårten Designs nya Coltrane, som också har ett hål, men spelar i en klass som utmanar dom övriga.
Så det här med basreflex eller inte handlar om hur man har löst konstruktionen och inte om hål eller inte tror jag.

Jorm
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/07/21 :  00:07:36  Show Profile Send jajon a Private Message
Ett litet tips till de som nu redan har basreflexhögtalare:

Täpp igen porten med någonting! "Skumpluggar" är perfekt eftersom man
kan få de med olika blandning av luft/skum. På så sätt kan man hitta den
lösning som passar högtalarna och rummet bäst. Själv har jag till och
med testat med raggsockor, och det fungerade utmärkt! Basen får bättre
kontroll och jämnare frekvensgång men får något sämre kraft i de lägre
regionerna.

Ett tips är också att kolla i lådorna till högtalarna - många tillverkare skickar med färdiggjorda skumpluggar.

Testa!


// Jacob
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/21 :  00:30:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hur pluggar man igen en slavbas

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/21 :  00:50:21  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hur pluggar man igen en slavbas

Jorma



Man ersätter den passiva basen medelst en träskiva af lämplig storlek.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/21 :  01:09:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hej Morello, du kunde inte hålla di längre

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/21 :  01:15:45  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hej Morello, du kunde inte hålla di längre

Jorma



Nä jäsiken, det kunde jag inte.
Föresten så har jag möblerat om lite för
att åstakomma +-23 graders lyssningsvinkel.
220 cm mellan högtalarna. De andra måtten får den intresserade beräkna själv med givna data ovan.

Jösses, vilket djup och vilken rymd!
Makalöst vad en liten förflyttning kan göra.
Därmot har jag fått en svacka vid 60Hz nu. Inte bra.
Nivån vid 30Hz är häpnadsväckande bra. (rutorna skakar)

Morello har nu triodkopplat slutrören för lite mer artikulerad bas.
Tyvärr sjunker effekten väsentligt vid triodkoppling.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/07/21 :  01:29:54  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag tycker inte att man kan säga att sluten låda är bättre eller sämre än basreflex!
Det beror helt på vad man är ute efter och vad man har för element.
Att bygga en liten stativare med sluten låda och ett ensamt 6,5" element blir sannolikt alldeles för basfattig.. Om man däremot ska bygga med 12" Eller större är sluten för det mesta bättre om man vill få ut någorlunda tajt bas. Men det beror ju också på vad man använder för element.
I mina högtalare sitter en 12" i sluten låda samt ett6,5" element som midbas i en basreflexlåda, basen går ordentligt djupt men har ändå snärt och bra punch, trummor låter som trummor och inte som baspuffar..
Samtidigt kan man vräka på med film och få den där krypande känslan av att hela rummet skälver... Det kanske låter skrytigt men jag är bara förbaskat nöjd med mina högtalare!!

vh Björn

????
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/21 :  11:18:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Sluten låda har väl mkt mer distorsion pga den långsamt fallande frekvenskurvan under avstämningen....
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  11:24:14  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Den fallande kurvan under avstämningen fixar man bäst med ett elektroniskt högpassfilter, för att avlasta högtalaren.

Thomas
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/21 :  11:31:23  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Sluten låda har väl mkt mer distorsion pga den långsamt fallande frekvenskurvan under avstämningen....




Den faldende frekvensgang er ønsket!!! De fleste rum - alle! - har forstærkning nedefter, hvilket giver en ret frekvensgang. Målinger på typiske højttaler i lytterummet giver næsten altid et 5-10 dB løft i bassen, som mange mener er korrekt.

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/21 :  11:45:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tänker bygga en experiment låda, sluten.
Basen är Peerless HDS 182PP. F-3dB hamnar på 78Hz. Qtc 0,62. Enligt inläggen ovan så skulle det bli perfekt bas då rummet lägger til 5-10dB.
Vad tror ni? Själv är jag lite skeptisk till det hela.
Ska prova och se/höra...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  11:47:46  Show Profile Send matson a Private Message
Sluten eller portad bestäms till viss del av elementvalet också. En del element är ju rätt "svårkontrollerade" i en portad låda, medan en del element rullar av för tidigt i sluten.

Att matcha en sluten lådas avrullning mot rummet och att hoppas på att dom tar ut varandra är ju en chansning.(Jag föredrar* sluten, men tycker rummet skall behandlas separat)

"Högre dist under avstämning" förstår jag inte riktigt. Först undrar jag vad det är för avstämning som åsyftas och på vilket sätt ger det högre dist?

*Enklare att konstruera och inte så kritiskt med volymen.

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/21 :  12:44:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Ang högre dist under avstämmnings frekvensen, Lägre toner=högre konutslag=högre dist. Vid mkt låg frekvens=höga utslag kan små element öka sin dist rejält. Eftersom sluten låda rullar av långsammare får man högre konutslag som ger mer dist. En basreflex rullar ju av betydligt snabbare under avstämmningen. Runt avstämmningen ger inte konen heller så stora utslag.
Det här är vad jag har lärt mig, finns säkert oändliga teorier som alltid i den här hobbyn...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/21 :  12:50:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Det finns ju ett mellanting, sk Flowresistance, Variovent, etc.
har själv aldrig provat men borde funka bra.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  13:26:36  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Ang högre dist under avstämmnings frekvensen, Lägre toner=högre konutslag=högre dist. Vid mkt låg frekvens=höga utslag kan små element öka sin dist rejält. Eftersom sluten låda rullar av långsammare får man högre konutslag som ger mer dist. En basreflex rullar ju av betydligt snabbare under avstämmningen. Runt avstämmningen ger inte konen heller så stora utslag.
Det här är vad jag har lärt mig, finns säkert oändliga teorier som alltid i den här hobbyn...





Det kringgår man väl delvis genom att använda större element? Dunlavys toppmodeller har väl dubbla 15-tummare i slutna lådor, tror jag.
Samtidigt är man nästan tvungen att köra portat om vi snackar 2-vägare utan basmoduler(om man har det minsta intresse av basåtergivning).
Jaja, jag hoppas Öhman, Nagref eller Epkpeng kan sprida lite mer ljus över hur det ligger till.....

"Läckande" slutna lådor har jag aldrig provat eller hört, men dom rullar ju av med 18dB/oktav samtidigt som F3 hamnar högre än en portad.

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/21 :  14:06:48  Show Profile Send Morello a Private Message
Den mer väsentliga skillnaden mellan sluten resp. basreflex är att en sluten låda har en högpassfunktion av andra ordningen(12dB/oktav).
En basreflex låda har en högpassfunktion av fjärde ordningen(24dB/oktav).

Porten och lådan utgör en Helmholtzresonator*, vilken drivs av elementet. Om man skall ha någon glädje av detta bör porten bidra med energi som inte ligger alltför långt under elementets nivå i passbandet. Ett argument som slutna-låd-gänget ofta anför är att den slutna lådan har bättre transientegenskaper. Så behöver det nödvändigtvis inte vara. Tittar man på en del kommersiella konstruktioner börjar i alla fall jag tvivla på att det är goda transientegenskaper som konstruktören prioriterat. Martin Logan(med konventionell basdel), Wilsson(vissa modeller) med flera har Q**-värden som vida överstiger ett. Sonus Faber Amati Homage har nästan ingen nivå alls från porten. B&W 801 har lika hög nivå från porten som från elemnetet. Sedan finns det högtalare där porten är så liten att förlusterna vid hög nivå gör att systemet beter sig som en sluten låda. Sådant brukar kallas för dynamisk kompression.

Vidare har elementet i ett slutet system större konutslag vid låga frekvenser, varför element till sådana system ofta har överhängd talspole.

Under DIY-avdelningen finns ett ekvivalensschema över ett basreflexsystem för den som är intresserad.

* Helmholtz uppfann det som skulle komma att kallas helmholtzresonator redan i slutet av 1800-talet.

** Q=wo*ackumlerad energi vid resonans/förbrukad energi vid resonans.
dvs: Högt Q-värde beskriver ett odämpat system. Lågt Q-värde beskriver ett väldämpat system.
mvh
Q=0.71=Butterworth funktion
Q=drygt 0.5=Bessel funktion
Q>1=olämpligt i högtalare.
Q=oändligt=Oscillator!





"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  14:27:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Basreflex rullar av mer i ljudtryck under avstämningen. Dock ökar konutslagen väldigt mycket under avstämningen, pga att porten inte längre ger något motstånd. Denna ökning är kraftig och bör stoppas med ett subsonic filter, strax under avstämningen.

Thomas


Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  18:09:00  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Den mer väsentliga skillnaden mellan sluten resp. basreflex är att en sluten låda har en högpassfunktion av andra ordningen(12dB/oktav).
En basreflex låda har en högpassfunktion av fjärde ordningen(24dB/oktav).


Detta gillar ju anhängare av slutna lådor då "room gain" är inversen av den slutna lådan.

quote:

Ett argument som slutna-låd-gänget ofta anför är att den slutna lådan har bättre transientegenskaper. Så behöver det nödvändigtvis inte vara. Tittar man på en del kommersiella konstruktioner börjar i alla fall jag tvivla på att det är goda transientegenskaper som konstruktören prioriterat. Martin Logan(med konventionell basdel), Wilsson(vissa modeller) med flera har Q**-värden som vida överstiger ett. Sonus Faber Amati Homage har nästan ingen nivå alls från porten. B&W 801 har lika hög nivå från porten som från elemnetet. Sedan finns det högtalare där porten är så liten att förlusterna vid hög nivå gör att systemet beter sig som en sluten låda. Sådant brukar kallas för dynamisk kompression.

"Snabbhet" i basen brukar det pratas om, men detta är ju inte riktigt samma sak som transientegenskaper utan har ju förmodligen mer att göra med IM-dist.
Exemplen du räknade upp är väl alla portade? Varför skulle då argumentet om att slutna lådor har bättre transientegenskaper vara ogiltigt?



Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:37:46  Show Profile Send Björn N a Private Message
I de exempel som nämns tidigare där porten knappt bidrar alls kan det vara så att porten snarare är tänkt som en form av akustisk ventil.
Porten gör ju att trycket i lådan minskar och därmed kan elementet bete sig mer som om det satt i en öppen baffel, men utan basförluster.

vh Björn

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/22 :  15:09:01  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Ang högre dist under avstämmnings frekvensen, Lägre toner=högre konutslag=högre dist. Vid mkt låg frekvens=höga utslag kan små element öka sin dist rejält. Eftersom sluten låda rullar av långsammare får man högre konutslag som ger mer dist. En basreflex rullar ju av betydligt snabbare under avstämmningen. Runt avstämmningen ger inte konen heller så stora utslag.
Det här är vad jag har lärt mig, finns säkert oändliga teorier som alltid i den här hobbyn...

chrille



Först och främst: I en sluten låda rör sig membranet betydligt Mindre (vid mycket låga frekvenser) än hos en basreflexlåda. Pratar man alltså om distorsion under 16 Hz är nästan undantagslöst besreflexlådan sämre. Däremot är basreflexlådan betydligt effektivare i hela registret från strax under avstämningsfrekvensen till ett par oktaver över avstämningsfrekvensen. Däröver är skillnaden minimal. Skillnaden till basreflexlådans favör (om den är korrekt utfrmad) är flera hundra procent.

Konsekvensen av detta är att en basreflexkonstruktion är vettig bara under vissa förutsättningar, nämligen de följande:

1. Avstämningsfrevkensen Fh bör vara så låg att det inte finns väsentliga grundtoner med hög amplitud långt under avstämningen.
. Tittar man på hur spektrala fördelningen ser ut hos musik framgår det tydligt att det är helt vansinnigt att utforma en basreflexlåda således att dess avstämningsfrekvens hamnar över 50 Hz. I regel (fast det är inte alltid möjligt att uppnå) bör avstämningen inte ligga högre än 40Hz om det skall vara någon vits med att göra ett basreflexsystem.

2. Det baselement som används i ett basreflexsystem måste man ställa oerhört mycket högre kvalitetskrav på, än för en sluten låda.
. Några av de 100-tals viktiga egenskaperna som förtjänar att nämnas är kravet på ett absolut symmetriskt motorsystem, dessutom med en Bl-avtagningsfaktor med slope lägre än tilltagningsfaktorn av k vid max ineffekt. Element som inte satisfierar detta villkor kommer att uppvisa både hög distorsion och dynamisk offset och i praktiken inte kunna tillgodogöra sig några poänger alls från basreflexprincipen.

3. Självklart måste ett optimalt basreflexoptimerat baselement också uppvisa vettiga småsignalparametrar! Dessa skiljer sig synnerligen mycket från de hos ett element optimalt avsett för sluten låda.
. De viktigaste skillnaderna är att elementet för b.r. skall ha en mycket styvare upphängning som: tål att ensam ta över ansvaret för fjädringen under avstämningsfrekvensen, som tål att utsättas för de uppåt 6 ggr högre trycken inuti (och utanför) lådan som basreflexsystemet mäktar skapa, för en given membranrörelse i en given lådstorlek.
. Elementet måste dessutom ha ett mycket starkare motorsystem för att orka driva porten samt hålla membranrörelen underkontroll, både vid den övre impedanstoppen (som motsvarar resonansfrekvensen hos en sluten låda, fast Q-värdet bli högre i basreflexlådan om motorn inte justeras) och vid den undre impedanstoppen (som uppstår där resonans uppkommer mellan elementets fjädring och dess membranmassa+portmassan kvadratiskt övertransformerad).

Av det ovanstående följer att slutna lådor är mycket lättare att arbeta med för konstruktören, eftersom han bara behöver ha kolla på ett tjugotal parametrar och ungefär lika många ickeparametriska egenskaper, för att kunna åstadkomma en optimalt fungerande sluten låda. Kanske är det därför man på marknaden finner så förhållandevis många välljudande slutna lådor och så många katastrofalt illaljudande basreflexsystem?

Slavbassystem delar förresten alla basreflexsystemets egenskaper med fem undantag.

1. Distorsionen är potentiellt högre eftersom även slavens fjädring (med olinjäriteter) kommer in i överföringsfunktionen. Jag jämför då med en optimalt dimensionerad port, som inte sällan är större än de flesta tror...

2. Konstruktören behöver inte ha koll på hur man eliminerar orgelpipsresonanser i porten, eftersom ingen port finns.

3. Grupplöptiden blir för en given tonkurva över 20 Hz alltid sämre i slavbassystemet än i basreflexsystemet.

4. Det går med slavbas att realisera även konstruktioner vars dimensioner inte tillåter en port (t ex så små lådor att en rätt dimensionerad port inte får plats inuti lådan).

5. Det blir dyrare eftersom slavbasar är fantastiskt kostsamma. Antagligen beror det på att de är på modet.


Vad är då bäst?

Om systemet får bli hur stort som helst och hur kostsamt som helst är nog trots allt slutna lådor bäst, men det handlar om ohyggligt stora system och det krävs nästan undantagslöst elektronisk eq-ning. Detta är åtminstone min uppfattning.

Någon sa i ett tidiagare inlägg (jag tror det var Jan) någonting i stil med att "slutna lådor har en avrullning som motsvarar den förstärkning som ett lyssningsrum ger".
. Det är halvsant. Vad som är sant är att den bashöjning som ett helt slutet rum ger under 15-25 Hz motsvarar det fall som en sluten låda har (12 dB/oktav), men det fordrar isåfall att den slutna lådan har en resonansfrekvens om 15-25 Hz och ett Q-värde på 0,6 - 0,7. Sådana konstruktioner är synnerligen ovanliga.

I det lite mera relevanta registret 20 - 150 Hz är det i själva verket så, att ett normalt rums tonkurvepåverkan (med reservation för att olika rum är olika varandra) alls inte motsvarar en sluten låda möjliga dimensionering!
. Däremot kan man med lätthet skulptera en väldigt passande tonkurva med hjälp av ett basreflexsystem! Ett fjärde ordningens system är ju mycket mera plastiskt (formbart) om man har kontroll över alla parametrar (givetvis inklusive elementdimensioneringen). Tonkurvan kan formas tämligen fritt.

Nu är det bara två saker kvar...

DYNAMISKT BETEENDE
Det dynamiskt olinjära beteendet, alltså det som man inte kan räkna ut med hjälp av småsignalparametrar, och som de flesta kommersiellt tillgängliga simuleringsrprogram inte hjälper till med, eller ger helt missvisade svar om, är en annan sak som för det mesta ligger slutna system i fatet.
. Slutna lådor har nämligen sådana egenskaper att de artikulerar sämre och sämre ju starkare man spelar. Q-värdet ökar nämligen för det mesta med volymen. Skall det inte bli störande vid starkspelning finns bara två utvägar.
. Antingen måste systemet vara så till den milda grad överdimensionerat (10 stycken 15" t ex) att både termisk kompression, Bl-RMS-förlust vid stora utslag och olinjäritetseffekter i populära dämpmaterial (täckjacksfoder) inte märks.
. Eller också måste systemet dimensioneras så att det låter "överstramt" vid spelning på svag nivå.

Basreflexsystem är i dessa avseenden mycket gynnsammare eftersom frekvensregistret i närheten av deras dominerande poler ur överföringsfunktionshänseende faktiskt blir stramare och bättre artikulerade ju starkare man spelar. Naturligtvis verkar även de mindre membranutslagen och den högre verkningsgraden i gynnsam riktning.

KVANTITET kontra KVALITET?
Man kan kanske här lägga in en liten fråga, nämligen om inte vissa försök att skilja på kvalitet och kvantitet som presenterats här på forum varit förhastade och ogenomtänkta?
. Den som menar att för liten mängd bas bara är ett "kvantitetsproblem" har en annan syn på verkligheten än undertecknad. Klangen hos musiken är självklart en kvalitetsegenskap: Är mängden bas vid återgivningen fel kommer klangen att förvrängas. Det är ett kvalitetsproblem, inte ett kvantitetsproblem.

Jag räknar alltid in ALLA småsignalförvrängningsformer såsom kvalitetsproblem.

Om högtalaren däremot inte kan spela så starkt som man kanske önskar ibland, räknar jag det som ett kvantitetsproblem - det som kännetecknar kvantitetsproblemen är enligt min uppfattning att de beror av användning. Ett system som spelar gott och väl tillräckligt starkt hemma hos mig kan få kvantitisproblem om jag placerar det i en jättestor biograf. Ett system med krokig tonkurva däremot (t ex fallande bas), är ALLTID en dålig återgivare. Det är därför ett KVALITETPROBELM!


Slutligen några ord om det som startade denna debatt, nämligen huruvida en sluten låda är en bättre princip.

Det som alltid hänvisas till är "pulssvaret". Nu är ju begreppet pulssvar inte entydigt, och dessutom är relevansen tveksam i att titta på en oscilloskopsskärm och ge ett rent "estetiskt omdöme" på pulssvaret utseende, för att döma om en högtalare låter bra.

Så för att få ordning och reda föreslår jag att man istället för pulssvarets synliga intryck, istället relaterar högtalarens artikulation till dess grupplöptidsdistorsion (som inte är en helt annan egenskap, utan en som entydigt relaterar till pulssvaret i ett linjärt system). Först tittar vi på den som enskildhet och sedan i samverkan med lyssningsrummet.
. Det är ganska lätt att experimentellt konstatera att man förutsatt rak tunkurva "tål" en grupplöptid om ungefär 1/frekvensen, räknat i sekunder. Vid 100 Hz tål man således ungefär 0,01 s delay. Nere vid 30 Hz tål man mer, typ 0,033 s, alltså 33 ms.
. Ett normalt lyssningrum emellertid ställer inte sällan till situationen värre, ofta hundrafaldigt värre faktiskt! Det är utom allt tvivel att alla hörande kan höra den förvrängning i artikulation som ett rum ställer till med. Men, när högtalaren sedan läggs in i sammahanget blir konsekvensen en annan än de flesta förväntar sig.

För att få "problemsumman" kan man inte bara lägga ihop grupplöptidsproblemen från rummet och från högtalaren, utan högtalaren tonkurva är faktiskt mycket viktigare, eftersom det är den som "markerar" rummets problem. Lika viktigt som högtalarens tonkurva är t ex var den står i rummet. Men dess grupplöptid kan man faktiskt i minst 9 fall av 10 ignorera helt! (förutsatt att den understiger 1/f).
. Jag har faktiskt bara kanske ett tjugotal gånger stött på högtalare med så dåliga grupplöptidsegeskaper att det i sig ställde till med problem, många av dem har varit slutna lådor med vansinniga Q-värden (värst av alla var dock en liten aktiv subwoofer vars grupplöptid överskred "gränsen" 1/f nästan fyra gånger om!). Högtalaren ifråga lät, hur man än placerade den, som om den spelade en kvarts takt för sent. Det var ett slavbassystem förresten, med mycket kraftig elektronisk eq-ning.

Vh, Ing. Öhman

PS. Den gräns jag själv använder för mina konstruktioner är - för att få en lagom marginal - inte 1/f utan 0,8/f. I de flesta fall (när man inte behöver aktiv delning) går det dock att åstadkomma en dubblering av marginalen, alltså mindre än 0,5/f.

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/22 15:31:20

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/23 18:16:39

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/23 18:17:5
Go to Top of Page

Benny
Starting Member

38 Posts

Posted - 2002/07/22 :  15:42:20  Show Profile Send Benny a Private Message
Jag märker att du klarar dig rätt' bra utan min hjälp. (skämt)
Bra inlägg men med tanke på tidigare diskussion så kanske våra ledare
just ny letar nycklar och lås. Jag tycker mig höra skramlet.

Solen skiner efter nattens regnande och Cuprinolen slår ut.
Fint surru.

Benny Lödtenn


Edited by - Benny on 2002/07/22 16:19:5
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/22 :  16:20:14  Show Profile Send markih a Private Message
Hög nivå på inlägget IÖ , man får tänka till men jag tycker att det var mkt intressant.

Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000