HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Portabelt välljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/23 :  08:42:23  Show Profile Send Henrik a Private Message
Jag lyssnar minst lika mycket på mitt bärbara system som på min anläggning hemma, så jag har funderar lite kring detta:

Hur är det egentligen? Satsar alla på ett seriöst system hemma och struntar i bärbart, eller finns det några som jag som prioriterar även bärbart välljud? Vad lyssnar ni egentligen på när ni sitter och skumpar på bussen, flyget eller tröttnat på tv-kanalerna på hotellrummet? Vad har ni som prioriterar även denna typ av musiklyssning för utrustning?


Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/23 :  08:59:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Klart du ska ha bärbart, den dyraste panasonic eller näst dyraste
skulle jag köpa, med en portabel lurstärkare.

Ju dyrare portabla CD spelare blir - desto längre batteridrift,
JÄTEBRA - visst..

..men det får man genom att banta förstärkeriet.

Vilket gör att en 416:- United på Bosses plåt och el kan låta bättre!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/23 :  09:44:32  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:


Klart du ska ha bärbart, den dyraste panasonic eller näst dyraste
skulle jag köpa, med en portabel lurstärkare.

Ju dyrare portabla CD spelare blir - desto längre batteridrift,
JÄTEBRA - visst..

..men det får man genom att banta förstärkeriet.

Vilket gör att en 416:- United på Bosses plåt och el kan låta bättre!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern



Ja, just så är det. Själv kör jag på en något moddad Panasonic CD. Etymotic Research ER4-S i öronen och för förstärkningen står en första generationens HeadRoom AirHead som har runt 4 år på nacken. Den har lite för högt brusgolv för att vara riktigt bra, så jag funderar på vad det finns för seriösa alternativ att uppbringa i Svedala.



Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/23 :  14:29:12  Show Profile Send Morgan a Private Message
Själv spelar jag med en Sony bärbar CD-spelare, från -95. den låter tveklöst bättre än alla moderna bärbara spelare jag har jämfört den med - riktigt ruggigt bra, faktiskt. Det riktigt överjävliga är att den till och med kan jämföra sig med faderns SAT CD-fix på många parametrar.

Jag har anslutit den via line-out till min egenkonstruerade batteridrivna hörlursförstärkare HA-1 (beskrivning på DIY-forum), som driver ett par Sennheiser HD-600 via en Clou 212 Red Jaspis Earphone-kabel. Kanske inte perfekt bärbart, på grund av den tjocka kabeln, och det är ingenting man cyklar med eller tar med på joggingturen - men det är syveränt på tåget.

Jag har funderat på att komplettera med ett par Etymotic-hörlurar för bullriga miljöer, för det är lite *riskfyllt* att kompensera för bullret med volymkontrollen ;)




MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/23 :  20:02:13  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Bärbart för mig ska ta så liten plats som möjligt.
Kör därför med Sony MD + Koss Porta Pro. Bra ljud som tar liten plats.
Klart att CD + hörlursstärkare + stora lurar är vassare, men inte så bärbart tycker jag. Portabelt kanske, funkar nog bättre på hotellrum än på cykelturen.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/23 :  22:16:15  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Jag har anslutit den via line-out till min egenkonstruerade batteridrivna hörlursförstärkare HA-1 (beskrivning på DIY-forum), som driver ett par Sennheiser HD-600 via en Clou 212 Red Jaspis Earphone-kabel.



Jag har ett sånt där oändlighetsprojekt som nog aldrig blir klart - en kombinerad D/A och förstärkare. Bärbar självklart. Hittils har jag pillat lite här och lite där under ett par år, men när man jobbar med elektronik och mjukvara hela dagarna vill man gärna koppla bort det när man kommer hem. Får nog byta jobb om den skall bli klar

quote:

Jag har funderat på att komplettera med ett par Etymotic-hörlurar för bullriga miljöer, för det är lite *riskfyllt* att kompensera för bullret med volymkontrollen ;)



Jag tycker det är ovärderligt att man just slipper spela så högt för att dränka bakgrundsbruset. Bara just att man spar på hörseln är värd ett par tusenlappar tycker jag. Nu när jag åkte hem så satt jag på tunnelbanan (Den gamla gröna skramliga sorten) tillsammans med en kille som gjorde sitt bästa för att överrösta oljudet från tåget med gitarrspel och sång. Själv satt jag där och avnjöt ett stycke från Scarlatti's Maddalena (opus 111) på lagom volym utan att det störde någonting. Jag såg att han kliade strängarna och att läpparna rörde sig, emn jag hörde inte någonting från det. Jag ler varje gång det händer nå't sådant!


Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/23 :  22:22:16  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Bärbart för mig ska ta så liten plats som möjligt.
Kör därför med Sony MD + Koss Porta Pro. Bra ljud som tar liten plats.
Klart att CD + hörlursstärkare + stora lurar är vassare, men inte så bärbart tycker jag. Portabelt kanske, funkar nog bättre på hotellrum än på cykelturen.



Mitt första system bestod just av en Sony MD och PortaPro. Inga dåliga lurar det där. Dessutom ser de ju ut som ett litet rymdskepp när man viker ihop dem! Mina slutade sin karriär mellan ett bussäte och en kraftigt överviktig medresenärs sätesben hösten 1997. Vila i frid.



Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/24 :  01:41:59  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jag har ett sånt där oändlighetsprojekt som nog aldrig blir klart - en kombinerad D/A och förstärkare. Bärbar självklart.

Jag tycker det är ovärderligt att man just slipper spela så högt för att dränka bakgrundsbruset. Bara just att man spar på hörseln är värd ett par tusenlappar tycker jag.



Kombinerad D/A och förstärkare är precis vad jag själv funderat på ett tag. Jag har ju upptäckt batteridriftens totala överlägsenhet i svagströms precisionskretsar som dessa, och jag har börjat fundera på en D/A med asynkron uppsamplare och kanske ett FIFO på ingången för att undertrycka jitter, och så en precisionsomvandlare med valbara digitalfilter följt av buffert, volymkontroll, spänningsförstärkare och buffert igen... Bara i fantasin så drömmer jag också om att ha en DSP i signalvägen, och så lite logikkretsar till denna. Då skulle man kunna använda sig av crossfeed och HRTF-signaturer i olika kombinationer till olika musikmaterial, för att få den där smått perfekta upplevelsen av binauralt ljud...

Det blir nog ett par Etymotic-hörlurar för bullriga miljöer hör jag! Jag åker spårvagn nästan dagligen, och det är en plågsam upplevelse varje gång, både med lurar och utan ;)


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/07/24 :  01:52:24  Show Profile Send Wingboot a Private Message
quote:
Bara just att man spar på hörseln är värd ett par tusenlappar tycker jag


Är det inte farligare att lyssna med hörlurar då ljudet går rakt in i örat?
Dessutom hör man väl inte alls på samma sätt när det är skadliga volymer som spelas med hörlurar?
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/24 :  09:09:19  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

quote:
Bara just att man spar på hörseln är värd ett par tusenlappar tycker jag


Är det inte farligare att lyssna med hörlurar då ljudet går rakt in i örat?
Dessutom hör man väl inte alls på samma sätt när det är skadliga volymer som spelas med hörlurar?



Generellt kan man säga att man oftast lyssnar med betydligt högre ljudtryck när man lyssnar med lurar jämfört med högtalare -dels eftersom man oftast lyssnar i lite bullrigare miljöer, men också för att ljudupplevelsen då blir lite mer påtaglig (speciellt "bastrycket" kan kännas lite "fattigt" i lurar).

Med t ex Etymotcs lurar stänger man ute 20-25 dB av bakgrundsljudet vilket gör att man kan spela på en helt normal nivå även i bullriga miljöer. En annan "bieffekt" är att de genom att skapa ett slutet utrymme i hörselgången mellan luren och trumhinnan kan åstadkomma en nästan ofattbart djup och ren bas.




extraordinärt högaktningsfullt med socker ovanpå,
Henrik
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/24 :  19:17:41  Show Profile Send Timbre a Private Message

Pojkar, vi glömmer väl inte STAX SR-001 MK2 In-the-Ear Electrostatic Earspeaker.
Finns i olika modeller, SR-003 och SR-005. Allt efter plånbok och spenderarlust.
Elektrostatpaneler rakt in i hörselgången.
Man blir överrumplad...!!!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000