Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/07/23 : 23:02:02
|
Jag har har byggt ihop högtalarna nu och har provspelat. Det är någonting som inte stämmer med den ena högtalaren. När man spelar musik låter det men med väldigt låg volym, då har jag vridit på ett kvarts varv på förstärkaren(den andra högtalaren låter finfint). Vrider man på mer klipper förstärkaren signalen. Det låter som om det vore kortslutning men icke...har gått igenom samtliga filterkomponenter och kopplingar, allt ser ut som det ska göra. Är inne på om någon filterkomponent är kaputt. Vad skulle dem ha gått sönder av isåfall?? Jag flyttade hela filtret med kablage från den förra lådan. Förstärkaren fungerar fint om man testar med den fungerande högtalaren, så den är det inte. Någon som kanske kan komma på något?
|
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2002/07/23 : 23:29:53
|
Hej Chrille,
rackarns jobbigt när det börjar strula. Det gör ingen .
Uppfattade jag dig riktigt med att du har bytt filter mellan högtalarna och konstaterat att det sitter i ett av filtren? Om inte, gör den övningen. Om du konstaterar att det är i filtret det sitter så försök att koppla ur den ena filterhalvan för att se om du får tillbaks volymen i den andra och vise versa. Denna övningen hjälper dig att konstatera om det sitter i LF/MF/HF delen av filtret.
Om det inte är filtret, börja byta membranen mellan högtalarna för att se vilket av dem det är. Gör som så att du tar ur ett membran ur den bra högtalaren och ersätter det med ett från den dåliga. Om allt fortfarande är OK så var det ju inte fel på det membranet. Fortsätt vidare på detta vis tills du har konstaterat vad det är.
Att förstärkaren klipper tyder på att du skickar in effekt i högtalaren så jag skulle vara väldigt försiktig med att fresta på det. Det kan sluta med att du bränner något... 
Lycka till och posta gärna ett svar när du har konstaterat vad det är, man blir ju lite nyfiken....
Vänligen, Per
|
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 13:49:34
|
Har hittat felet. Ett hål i en av kondingarna! Kondingen blev mördad av mig och min lödpenna igår kväll, vilket jag inte märkte då. Har bytt ut kondingen nu och det stömmar bara välljud ur högtalaren nu...!
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 01:15:41
|
Kul att du hittade det!
Vänligen, Per
|
 |