Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 15:03:44
|
Jag har blivit klar med mitt bygge. Grejerna från dem här: http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/skonheter.jpg har jag använt till ett par stativhögtalare. Lådprincipen är den samma, basreflex, samma innervolym, avstämmning. Enda skillnaden är att jag har dämpat lådan invändigt med asfaltsmatta och satt basröret på baksidan med en konsik port. Ändå blev det mkt det stor skillnad på ljudet. Största skillnaden blev det i mellanregister området, det blev på något sett ett "större" ljud där, spridningen blev mer precis och fokuserad, en aning slimmad(jag ser det som en fördel). Diskanten känns inte lika energirik utan mer snyggt avrundad och behaglig. Basen känns igen från den andra konstruktionen. Går lite djupare nu, kanske pga dem står ganska nära väggen med basröret placerat bakåt. Har svårt att lägga ut bilder, måste väl ha en hemsida om jag har förstått det rätt. Om någon är intresserad kan jag skicka bilder på dem under byggets gång. Nu håller jag på och letar billig masur björk eller fågelögonlönn faner. Nästa projekt blir ett par stadiga stativ som ska match stereo racket...
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 17:21:27
|
Hej Chrille NAD rulez  Jag är absolut intresserad att följa ditt bygge då jag just ska påbörja bygget av ett par ProAc-kloner.. Du får gärna mejla bilder till: martinhenricsson79@hotmail.com Eller lägga till mig på icq:n, 91044714
Snacka om flyt föressten, skulle just köpa NADs C541i (4300).. Tog en titt på blocket.se o hittar en C541 för 2500.. Som fanns kvar.. Eureka 
-> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|