HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stampa takten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/01/10 :  11:39:03  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Klangfilm basar minsann. De växer inte på träd inte.

En bra stampataktenlåt tycker jag

http://www.youtube.com/watch?v=7wefT_t2lHU

För att inte nämna remedy & hard to handle med Black crows & Long train runnin med Doobie brothers... svårslagna stampataktenlåtar

/Marcus

Edited by - mostlydiy on 2014/01/10 12:10:45
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2014/01/10 :  23:30:40  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message
Hejsan
Detta var lite kul o läsa eftersom jag har hört Bosses horn vid ett flertal gånger vill jag nog säga att luftigare bas får man nog leta efter men jag hörde aldrig någon musik med enormt taktslag.Enligt vad jag kommit fram till verkar det som att snabba lättdrivna system med korta konslag inte drar igång rummet lika mycket vilket gör att det inte bumlar i basen lika lätt.Det finns många bra högtalare som inte är horn men lättdrivna och skapar stampataktenkänslan.De flesta är från 60 o 70 talet eftersom det var svårt och dyrt att bygga förstärkare med mycket effekt.Cerwin Vega blev berömda på grund av sitt taktslag på discoteken på 70 talet o dom hade basportade lådor.
Med vänlig hälsning, Preben
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/11 :  01:01:17  Show Profile Send AndersP a Private Message
På hififorum.se är det nog bara stora horn man kan stampa takten till verkar det som. Sorry...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2014/01/11 :  01:13:27  Show Profile Send MatsE a Private Message

Ja stampa takten på mkt låg nivå blev det nu med min Mystère röris, och Peter Case med låten Travelin Light. Plötsligt svårt att få benet att sluta svänga och foten vispar runt på fotpallen . Tänk att spottan kan ge sådan glädje. Kanske skall man plocka fram låten på cd:n innan huvudet vilar på kudden...

Jag tror på alla Er som förespråkar 15 tummare att det är något speciellt men ikväll spelade mina GS20 med den äran. Men en dag kanske det blir ett litet, förlåt stort, byte med en känslighet på 93 db eller mera...

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/11 :  01:25:15  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jamen då finns det hopp!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/01/11 :  01:40:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Kan bara instämma då en av mina hifi-vänner var otroligt generös och skänkte mig en dublett av Stevie Ray Vaughn - Could'nt Stand The Weather på vinyl! Spelar den nu och trots den modesta stamtavlan på pressningen så skäms den inte för sig på Orbe'n... Det här, är stampa takten påriktigt!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/11 :  02:49:33  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja du Preben så kan man uppfatta det.

][Detta var lite kul o läsa eftersom jag har hört Bosses horn vid ett flertal gånger vill jag nog säga att luftigare bas får man nog leta efter men jag hörde aldrig någon musik med enormt taktslag

Jag har också lyssnat till Bo:s anläggning flera gånger , men musikvalet Bo hade var mest orgelmusik ( Inget fel i det men inte min grej. )

Jag hade med mig till Blåbärsvägen både CD spelare och musik vid några tillfällen. Och då djävlar blev liv i luckan.

Sedan var nog inte diskant och mellanregister i klass med basregistret .

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2014/01/11 02:52:26
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/11 :  09:30:38  Show Profile Send CAB a Private Message
Mitt råd till frågeställaren i tråden är ett par begagnade Tannoy högtalare och en välhållen rörförstärkare gärna rörförstärkare i PP ( det är sällan billiga SE låter bra ).
Gärna lite större Tannoyer och förslagsvis El34rör i förstärkare brukar ge skyhög stampa taktkänsla för billiga pengar.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000