HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stampa takten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/12/28 :  22:27:14  Show Profile Send Leif B a Private Message
Gott nytt önskar jag alla!
Jag har sökt en stereo kombination där man får en härlig stampa takten känsla.
Har mest stött på sterila oengagerade kombinationer . Måste ju finnas en del som hittat rätta känslan utan att koncentrera sig på enbart analytisk återgivning.
Någon som vill dela med sig av sin erfarenheter?

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/12/28 :  22:36:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För mig betyder det att några egenskaper måste finnas:

Viss förmåga att spela bas med lite tryck (stativare går bort)
Viss förmåga att flytta luft och kunna leverera ljudtryck (=stor konarea)
Viss förmåga att leverera ett dynamiskt ljud (dvs känsliga konstruktioner)

Summa sumarum - massor av stampa takten.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/12/28 :  22:40:28  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det låter realistiskt det du skriver. Vad kan man tänka sig i prylar som uppfyller dessa kriterier ?
Har dagens elektronik och högtalare dessa egenskaper?

Edited by - Leif B on 2013/12/28 23:27:02
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/12/28 :  23:35:49  Show Profile Send elektronror a Private Message
Vad sägs som lite live känsla? JBL brukar alltid få folk och stampa med i låtarna.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/29 :  00:02:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har fått mer stampatakten med min vintagereceiver HK730 än någon annan förstärkare tidigare.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2013/12/29 00:03:22
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/12/29 :  02:03:22  Show Profile Send lennartj a Private Message
För att stampataktenkänslan ska infinna sig tycker jag att det är jätteviktigt med riktigt god timing från djupaste bas till högsta diskant.
De flesta simpla subwooferlösningar är helt förödande, där anslaget på bas-instrument kommer genom toppsystemen och utklingningen kommer som en försenad rapning genom subben.
Digital eq endast på sub(bar) är helt förkastligt, det finns ingen fysikalisk möjlighet för dem att spela i takt utan motsvarande (digital) delay även på topparna.

En del tidiga bitstream-DAC'ar var väldigt dåliga på att hantera jitter vilket fick musik med komplexa rytmer från många instrument i hela frekvensomfånget att falla sönder till ett ostrukturerat skrammel.

Elektronik som recenseras med epitet som tyngd, kontroll, svärta och liknande gör mig misstänksam, vissa fabrikat som jag hört med olika högtalare har alltid gett mig ett "blyfotat" intryck.

Jag är också misstänksam mot högtalare med komplexa delningsfilter.

Med lite generaliseringar förordar jag rörelektronik, helst med pentodkopplade 6550/KT88 i slutstegen som ger kraft nog att driva de flesta högtalare med medelhög eller bättre känslighet och högst andra ordningens passiva delningsfilter.
Eftersom jag spelar mycket från analoga källor kan jag inte tänka mig att blanda in någon digital signalbehandling på vägen, men det går ändå att komplettera med en kompetent subwooferlösning med ypperligt resultat.
Då är basreflexlådor bannlysta!
Minst två till fyra små slutna lådor med kritisk dämpning (Q=0,5) och element med kraftiga motorsystem, branta analoga delningsfilter samt anpassad EQ (Linkwitz transform) och massor av effekt från klass-D slutsteg gör underverk, men det är varken enkelt eller speciellt billigt. Noggrann placering och inmätning i rummet krävs dessutom.
Kompromissa inte, det är "all in" eller avstå som gäller!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2013/12/29 02:07:44
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/29 :  08:57:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har fått stampa takten känsla av studiomonitorer (jbl 4425) men det som fick mig att dansa var WLM Aura + Duo 18.
Inget billigt system i sig, men högkänslighet, aktivdelning och PA element med massor av membranyta!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2013/12/29 :  09:43:30  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Tannoy Glenair 10 + leben cs300. skyhög stampataktenfaktor!0

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/12/29 :  10:01:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns system som det är väldigt svårt att inte ryckas med av och flera av dom baseras på Tannoy högtalare (jag är bara lite partisk), värst är dom här:

men även mina små 12 tummare duger ganska OK

Samtidigt så har jag hört massor av olika kombinationer som haft stampa takten egenskaper baserat på massor av olika kombinationer. De enda de haft gemensamt är de olika egenskaper som jag listade ovan men sedan har det varit med eller utan rör, både vinyl & digitala, små eller stora slutsteg etc , etc

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2013/12/29 :  11:06:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplever att stativare ofta ger mer stampa takt än många golvare p.g.a snabbare bas. Djup bas kan slöa ner, ofta beroende på bas som hänger kvar i rummet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/12/29 :  11:14:21  Show Profile Send bearwik a Private Message
No Frills större modeller med 15" ger mycket stampa taktenkänsla tycker jag.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2013/12/29 :  11:21:11  Show Profile Send adi6606 a Private Message
JBL L300 drivna med Bernt Janssons 6 Watts monoblock passar mig utmärkt. Där finns allt: värme, dynamik, timing och framförallt musiken får "kroppen" redan på låg volym.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/12/29 :  14:33:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
quote:
Jag upplever att stativare ofta ger mer stampa takt än många golvare p.g.a snabbare bas. Djup bas kan slöa ner, ofta beroende på bas som hänger kvar i rummet.

Jag håller med Björn-Ola, det kostar på att åstadkomma djupbas med sådan kvalitet att den enbart gagnar återgivningen.
Därför avråder jag från halvmesyrer som gör mer skada än nytta, men det är väldigt kul när man fått till det.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/12/29 :  16:17:24  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag har rörförstäkare och Saxo 30 från system audio som högtalare.
Men något direkt stampa takten infinner sig inte.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2013/12/29 :  16:20:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
det handlar ju inte enbart om prylarna, rummet gör sitt med!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/12/29 :  16:26:35  Show Profile Send Leif B a Private Message
Normalt möblerat rum, matta, gipsväggar, trägolv. Relativt bra dämpat. Ingen betong.
Har testat olika högtalare och förstärkare. Streamar musiken från dator med ett bra asus ljudkort.

Edited by - Leif B on 2013/12/29 16:27:45
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2013/12/29 :  16:34:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mina högst subjektiva och ovetenskapliga intryck från lyssningar i Hifibutiker och hemma hos folk, samt hemma förstås:

Det typiska har varit

- att ju större membranyta som möter mig - desto roligare lyssning (stampa takten, eller till och med headbanga)
- Ju känsligare högtalare, desto mer engagerande - alternativt högtalare drivna av mycket kraftfullt förstärkeri.
- I hifibutiker badar lyssningsrummen ofta i akustikpaneler och tyg/mattor från golv till tak vilket verkar medföra att högtalare låter mer detaljerat och "hifi" i butik än hemma - men också stendött platt och tråkigt (ingen stampa takten-faktor). Hemma hos vänner och bekanta - bättre stompa i vanliga rum.

Inget av de ovanstående utan avvikelser, men några enkla mönster i iakttagelserna från min stampa-takten-fot.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/12/29 :  18:03:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Björn-Ola och Johan

Jag håller verkligen med om att rum med lång efterklang svänger dåligt, det blir i alla fall mycket svårare att få till.

Leif

I ditt fall är nog boven högtalarna, 2x 4 tummare orkar inte driva bas och ljudtryck = dåligt sväng

Micke

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/12/29 :  20:56:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Micke Y skrev:

quote:
Leif

I ditt fall är nog boven högtalarna, 2x 4 tummare orkar inte driva bas och ljudtryck = dåligt sväng

Jag ser inget problem med bestyckningen i sig, om konstruktionen är bra spelar den medryckande även på lägre volymer, jag har aldrig sett någon koppling till ljudtryckskapacitet när det gäller just den parametern.
Det som ger den medryckande känslan handlar ju egentligen krasst om att högtalaren behöver ha bra signalmässig följsamhet, frekvensomfång är ju därför en typ av sådan parameter hellre än ljudtryckskapacitet.
Däremot skriver jag under på att stora element typiskt 10 tum och uppåt ger ett trovärdigare och mer auktoritärt lägre register pga oftast färre distorsionsfenomen, iaf från elementet som sådant, det är ju dock inte likställt med bra musikalisk följsamhet bara för den sakens skull.

Jag är också lite inne på Lennartj:s teorier om komplexa delningsfilter och dess förmåga att förstöra, tex system med 4-5 analoga delningar är sällan något som fungerar bra och lär sällan vara kostnads/prestanda effektivt, iaf inte för husbehov med applikation i normalt vardagsrum.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2013/12/29 21:01:13
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2013/12/29 :  21:11:09  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Jag är som vissa andra lite "misstänksam" mot filter. Det skapas fasförskjutningar, som man nog inte behöver. Jag har (alltså helt subjektivt) upplevt en medryckande närvaro i musik spelad genom gamla "bredbandselement" (tvåkonshögtalare), placerade i en sorts hornkonstruktion. En talspole, inga filter. Drömmen hade ju varit någon sorts Lowther-element, men då fanns inte det ekonomiska utrymmet...; men resultatet gillade jag ändå. Rummet betyder ju rätt mycket, förstås, kanske även sällskapet :) . Ju mindre "färgläggning" av ljudet man introducerar, desto mer närvaro, det är min upplevelse. Lyssnade vid ett tillfälle på en direktgraverad (fast alltså mångfaldigad genom pressning) skiva med någon no-frills -anläggning och där fanns närvaro, vill jag påstå. Man ville stampa takten, absolut...

Edited by - lampuradio on 2013/12/29 21:12:09
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/12/29 :  21:35:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Stampa takten för mig innebär att det är bra tillräkligt för mig.....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/12/29 :  21:59:44  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Mina högst subjektiva och ovetenskapliga intryck från lyssningar i Hifibutiker och hemma hos folk, samt hemma förstås:

Det typiska har varit

- att ju större membranyta som möter mig - desto roligare lyssning (stampa takten, eller till och med headbanga)
- Ju känsligare högtalare, desto mer engagerande - alternativt högtalare drivna av mycket kraftfullt förstärkeri.
- I hifibutiker badar lyssningsrummen ofta i akustikpaneler och tyg/mattor från golv till tak vilket verkar medföra att högtalare låter mer detaljerat och "hifi" i butik än hemma - men också stendött platt och tråkigt (ingen stampa takten-faktor). Hemma hos vänner och bekanta - bättre stompa i vanliga rum.

Inget av de ovanstående utan avvikelser, men några enkla mönster i iakttagelserna från min stampa-takten-fot.

Är inne på samma spår.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/12/29 :  22:18:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
guy gadbois skrev:

quote:
ju större membranyta som möter mig - desto roligare lyssning (stampa takten, eller till och med headbanga)

Så kan det också vara, en sån gång är det troligt att man stimuleras av höga ljudtryck snarare än att konstruktionen som sådan skulle göra något specifikt med ljudkvalitén.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/12/30 :  09:53:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Större membranyta eller strålande yta från horn ger mer direktstrålning och förre tidiga reflexer från väggar, golv och tak. En vanlig stativare som står en bit ut från väggarna ger kanske 5 - 10% direktstrålning och resten är reflexer från golv, väggar och tak - dvs en ganska komplex sörja av signaler. Hemma hos Bernt så får man ca 80% direktstrålning - och detta utan en massa absorberande akustikbehandling som "dödar" ljudet. En homogen ljudvåg som träffar dig ger en mycket bättre timing - mycket bättre "stampa takten" och en mycket bättre upplevd dynamik - helt oavsätt ljudtryck.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2013/12/30 :  10:00:09  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag byggde ett Rila horn på 80-talet. Var med en 12" gammabas 1231 tror jag beteckningen var. Sen hade jag mellan och diskanthorn till detta. Hög verkningsgrad jämfört med vanliga basreflexlådor.
Det var roligare förr... Eller?
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/30 :  10:30:04  Show Profile Send tian a Private Message
Jag stampar alltid i otakt hemma iaf

Edited by - tian on 2013/12/30 10:30:33
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000