HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla datorna till stärkare med USB eller analogt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/12/26 :  22:30:04  Show Profile Send FBK a Private Message
Här är två exempel på två likvärdiga stärkare,en utan USB och en med.(Cambridge 650A och 651a)frågan är om det blir någon direkt ljudskillnad att koppla in en vanlig dator till stärkaren analogt (har så idag)eller med USB-port.Ska använads som ren datorstereo = används mest till att lyssna och leta lite ny musik på nätet.
Har sett att det blir vanligare med stärkare som har USB-port
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1069830
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468633

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/12/26 :  22:31:28  Show Profile Send elektronror a Private Message
Allt hänger på vad man har för ljudkort och hur bra DACen är i förstärkaren.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2013/12/27 :  01:20:10  Show Profile Send NewMount a Private Message
Håller med föregående talare.
Många hävdar även att datorer är en stor bruskälla och att galvanisk isolering är att föredra mellan dator och DAC, d.v.s. att optisk koppling bör användas.
Jag kör själv med USB och kan konstatera brus. Oklart dock om det beror på USB-koppling eller DAC. Avser testa optisk koppling till bra DAC framöver.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/12/27 :  08:37:26  Show Profile Send sopwith a Private Message
denna har jag till min dator, funkar nästan för bra..
http://www.hifiklubben.se/Products/argon-da2v2-digital-forstarkare-61252/
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/12/27 :  09:46:03  Show Profile Send HerrD a Private Message
Ett alternativ som lätt glöms med allt fokus på usb är att välja en bra äldre dac typ Benchmark och köra optiskt ut från datorn. Borde bli bra, har dock aldrig hört en Benchmark men mätningarna ser bra ut på Stereophile.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/12/27 :  10:29:35  Show Profile Send elektronror a Private Message
Min erfarenhet är att om man har en laptop är det mycket stor risk för oljud när man använder USB eller det vanliga ljudkortet. Det som fungerat bra är optisk men alla har tyvärr inte det.
Är det en stationär är det generellt mindre brus/oljud men det kan vara krångligt med USB. Jag skulle satsa på DAC med optisk ingång och sedan ha en så att säga vanliga förstärkare.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/12/27 :  10:32:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Nja... vem har optisk utgång på datorn?
quote:
frågan är om det blir någon direkt ljudskillnad att koppla in en vanlig dator till stärkaren analogt (har så idag)eller med USB-port.Ska använads som ren datorstereo = används mest till att lyssna och leta lite ny musik på nätet.

vanlig dator tolkar jag som en sån färdig köpedator från tex. HP-Compaq el. liknande med ett ganska dåligt ljudkort och enbart en 3,5 mm utgång.
Är så fallet så skulle jag rekommendera en USB-DAC (eller förstärkare med inbyggd sådan)
Jag har inte så mycket erfarenhet av jämförelser, men när jag gick från att köra analogt till USB-DAC från min laptop så var skillnaden stor, ljudmässigt så låter det lika bra som CD (med wave-filer) fast jag är ju en sån där gammalmodig typ som gillar att hålla på med skivor så därför föredrar jag CD och vinyl framför datorn.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2013/12/27 10:33:07
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2013/12/27 :  10:58:53  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Det finns några dacar som låter lika bra på USB-ingång som på coaxiala digitalingångar, men på de flesta är USB-ingången klart sämre. Det framkommer i Paul Millers mätningar (och lyssningen) i Hifi News de senaste åren. Hur det är just med Cambridge kan jag inte påminna mig men alla mätningar finns tillgängliga för prenumeranter som registrerar sig på Hifi News webbplats.

Standardrekommendationen är därför att använda nån av alla de USB-SPDIF konverterare som marknaden erbjuder och koppla digitalt till din förstärkare. Då ska du också kunna köra ASIO, WASAPI eller Kernel Streaming om vi nu pratar Windows-miljö. Om du kör en mac så är hörlursuttaget en optisk utgång, och då kör du på den istället.

Titta också på den digitala kokboken, där står massor om detta!

S
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2013/12/28 :  05:14:26  Show Profile Send NewMount a Private Message
Som föregående talare säger, har alla Macintosh-datorer optisk utgång (hörlursutgången är både analog och optisk). Utmärkt utgång för DAC. Använder själv en Mac Mini som mediadator.
På stationär PC kan ett internt ljudkort med optisk (och coaxial) utgång läggas till. Själv har jag ett Asus Xonar Essence STX.

Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/12/28 :  12:14:04  Show Profile Send MatsE a Private Message
Beträffande Cambridge DacMagic så finns följande att läsa från TechRadar:

"There have been concerns voiced that USB is intrinsically a more jittery interface than regular S/PDIF, so we tried our best to hear any differences between the various options. Frankly, we couldn't #8211; certainly not consistently. Nor could we measure any, the DacMagic turning in measured results which in every way qualify it being as state of the art".

DacMagic installerar sig själv som ett externt ljudkort i datorn.

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/audio-systems/cambridge-audio-dacmagic-465736/review

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/12/28 :  18:10:13  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
"Musikdatorn" ska vara fläktlös och utan rörliga delar typ vanlig hårddisk och galvaniskt isolerad från dac och nätverk.
Låter iaf bättre hemma hos mig.
Edit: om det inte går att isolera dacen helt så borde iaf strömmatningen från datorns usb inte nå dacen.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2013/12/28 18:13:16
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/12/29 :  00:16:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Det blev mycket info för en som inte kunnig på dator området, så jag ska läsa igenom det i morgon. Kan i alla fall utröna att min nuvarande lösning är dålig men har inte låtit så hemskt illa ändå. Nu ska jag lägga mig läsa lite tester i blaskor på billiga Dacar.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/12/29 :  22:58:00  Show Profile Send FBK a Private Message
För att kanske förtydliga så ska denna dator anläggning enbart användas som allmän surf och musikletande/lyssning anläggning i det som vi kallar dator rummet, rum som är överfyllt med skivor,DVD,böcker,tidningar och numera en träningscykelSå det är inget som ska kopplas ihop med anläggningen i vardagsrummet som räven verkar var inne på och en sådan lär det dröja ett tag till innan jag skaffar då jag än så länge står ut med att byta skiva i cd-transporten.

Men om jag fattat rätt så finns det två vägar att gå mitt fall där jag inte har råd med allt för dyra grejer, men detta låter inte billigt.

1. En ny *vanlig* köpedator (som har optisk utgång för att förhindra störningar) - DAC (med optisk ingång) - vanlig förstärkare.
2. En ny *vanlig* köpedator - USB-SPDIF konverterare - DAC - vanlig förstärkare

Har jag förstått allt rätt nu

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/12/30 :  00:49:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Det beror ju helt på vilka krav du har på ljudet.

Jag kör Laptop till USB-DAC (Inga märkvärdiga grejor alls) och sedan DAC'en till försteget.
Egentligen avskyr jag tanken på att använda en dator som ljudkälla, men det har sina fördelar ibland - slölyssning, samt att leta ny musik med på tex. Spotify.

Min åsikt om ljudet i min anläggning:

Spotify Premium låter okej, det är ingen Hifi-upplevelse men detduger till ändamålet.
Wave-filer låter lika bra som CD (men är ju f*n så mycket tråkigare)
Jag hör inget surr eller andra missljud alls.
Visst kan man köpa bättre grejer, men så länge man inte "finlyssnar" med datorn som ljudkälla så tycker jag att det är onödigt att slänga pengar på sånt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8654 Posts

Posted - 2013/12/30 :  07:24:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Provade häromdan att lite snabbt jämföra Laptop USB Hiface EVO mot Duetten och jag tyckte att ljudet från Laptopen lät mer Hifi än Duetten iallafall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2013/12/30 :  18:36:05  Show Profile Send NewMount a Private Message
Enkel lösning:

Billigast möjliga MacBook Pro.
Kör optisk ut till en
HK 3490 receiver.

Denna setup har jag till sekundärstereon och det låter kanon. DAC:en i HK 3490 är bra.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/01/01 :  21:02:54  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det beror ju helt på vilka krav du har på ljudet.

Jag kör Laptop till USB-DAC (Inga märkvärdiga grejor alls) och sedan DAC'en till försteget.
Egentligen avskyr jag tanken på att använda en dator som ljudkälla, men det har sina fördelar ibland - slölyssning, samt att leta ny musik med på tex. Spotify.

Min åsikt om ljudet i min anläggning:

Spotify Premium låter okej, det är ingen Hifi-upplevelse men detduger till ändamålet.
Wave-filer låter lika bra som CD (men är ju f*n så mycket tråkigare)
Jag hör inget surr eller andra missljud alls.
Visst kan man köpa bättre grejer, men så länge man inte "finlyssnar" med datorn som ljudkälla så tycker jag att det är onödigt att slänga pengar på sånt.

Jag har nog ganska liknande krav som du har,dvs inte riktig finlyssning,utan leta ny musik och slölyssning.

Kan också berätta att när jag köpte nya lurar så passade jag på att snabblyssna lite på aktiva högtalare då det var i en musikutrustningsbutik och M-Audio BX8 D2 kommer jag nog att köpa senare i år och ha som dator burkar då de imponerade mycket på mig för den pengen som de kostar, snällare i diskanten var de jämfört med flera gånger dyrare Genelec som de också hade uppställda, men det passar mig bra till ändamålet.

Edited by - FBK on 2014/01/01 21:17:23
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/01/01 :  21:06:00  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Enkel lösning:

Billigast möjliga MacBook Pro.
Kör optisk ut till en
HK 3490 receiver.

Denna setup har jag till sekundärstereon och det låter kanon. DAC:en i HK 3490 är bra.

HKn har jag funderat på också,verkar vara mycket prisvärd men så jäkla stor och framförallt djup...

Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2014/01/07 :  14:52:11  Show Profile Send NewMount a Private Message
Ett mer kompakt alternativ är DRA-F109 Receiver, men sannolikt med sämre förstärkardel. Det borde dock duga till datorsetup.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/01/07 :  23:15:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Den faller på icke pre-out. Frontarna ska vara aktiva så pre-out måste finns + att stärkaren har ett par kontakter för ett par vanliga högtalare Klipsch som jag tänker placera uppe vid väggen bakom lyssningspositionen (testat och det bli mer rymd i ljudet)

Enda som är klart är att de aktiva frontarna ska vara lite fysiska och kunna flytta lite luft = 8 tummare

Får fortsätta läsa/fundera och knåpa lite så återkommer jag.
Men kom gärna med egna erfarenheter och ideer till detta ämne som är lite svårt.

Ps. Bor någon i Stockholmsområdet/Uppsala och som känner att han lyckats väl med sin datorstereo och vill visa så är det bara att höra av sig, intryck är alltid lärorikt.

Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/01/08 :  07:14:37  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Den här: http://www.hifiklubben.se/Products/nad-d3020-forstarkare-61526/
är en fullträff, tycker jag, och den trivs alldeles utmärkt med min laptop.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2014/01/09 :  00:34:08  Show Profile Send NewMount a Private Message
NAD D3020 faller på pre-outs.
För den tillämpning du tänkt dig, slölyssning från dator men med riktiga högtalare, tror jag ditt ursprungliga förslag Cambridge 651A är ett bra val för PC med USB. Det känns som om du vill ha en "riktig" stärkare.
För Mac hade jag nog tittat på HK 3490 med optisk (och coaxial) ingång, trots storleken. Den har också en bra förstärkardel.
Det blir skoj att höra vad du kommer fram till.

Till min stationära PC har jag:

ASUS Xonar Essence STX internt ljudkort (som jag kör S/PDIF coaxialt till ett par)
Cakewalk MA-15D aktiva "Micro Monitors" (som kör subwoofer out till en)
Jamo Sub 250

Edited by - NewMount on 2014/01/09 00:36:08
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/01/09 :  09:11:02  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Man kan ansluta en extern sub (med egen stärkare) till D3020, vilket var en anledning till mitt köp.
Subwoofer Output: The NAD hybrid digital amplifier features a mono-minijack (3.5mm) subwoofer output
for connecting an external powered subwoofer to your system.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/01/09 :  09:34:42  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag använder min MacBookPro till att lyssna på cd och högupplösta musikfiler (FLAC), då behöver jag inte köpa ännu en "pryl". Kör både USB och optiskt ut, kan dock inte höra nån direkt skillnad alls.Optisk ger bara 24/96 USB ger 24/192.

Skeptiker
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/01/09 :  23:20:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Såg den här http://www.hifiklubben.se/Products/cambridge-dacmagic-plus-d-a-omvandlare-37255/ och den har visst inbyggd galvanisk skiljetransformator också = borde bli brusfritt.

Edited by - FBK on 2014/01/09 23:21:45
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2014/01/13 :  14:12:08  Show Profile Send NewMount a Private Message
Vid USB-gränssnitt för audio är det viktigast att DAC:en (DAC-chipet) inte får sin strömförsörjning via USB som påverkas starkt av datorns "smutsiga" dito. Därför har jag denna produkt "mellan" min Mac Mini och Apogee Duet II: http://www.aqvox.de/usb-power_en.html

Bruset minskar med denna produkt, men Duet II har fortfarande hörbart residual noise (faktiskt mer än Duet I, förutom då man kopplat en skärm till Mac Mini, men det är en annan historia).

Om USB-DAC:en (själva DAC-chipet) har egen strömförsörjning behövs förstås inte produkten ovan. Förmodligen är det så med DACMagic Plus.
Jag är dock inte helt övertygad om att själva ljudsignalen via USB är helt opåverkad av datorns smutsiga power supply... Säkrast är nog att köra optiskt, men då är man begränsad till lägre upplösning och kan t.ex. inte köra DSD. Å andra sidan har jag inget behov av mer än 16/44.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000