HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tidsfel i djupbasen? (Flera subwoofers)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7965 Posts

Posted - 2014/07/03 :  02:36:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
God afton. Den här tråden hör kanske hemma under Akustik eller Teknik&DIY men jag vågar nog påstå att grundfrågeställningen är av mer allmän natur.

Sedan jag byggde ett par präktiga slutna lådor på ca 240 liter styck riggade med varsin artontummare har det börjat dyka upp en del "intressanta" fenomen i mitt lyssningsrum. Rummet är hyfsat rektangulärt mäter ca 4,90 x 4,25 x 2,32, anläggningen står (kommer att stå, för tillfället är hela rummet en enda röra pga absorbentbyggen) längs ena kortväggen.

Baslådorna används upp till ca. 150hz som komplement till en hornanläggning. Exakt hur djupt de går är okänt men bevisligen djupt nog för att skrämma igång en ganska stygg resonans vid 35hz.
Att få ner både nivå och efterklangstid vid 35hz med helt passiva åtgärder känns som ett ganska dödfött projekt, därför har jag sneglat lite på olika aktiva lösningar baserade på att placera ut ett flertal subwoofers i rummet med syftet att jämna till basresponsen.

Utan att röra till det fullständigt med olika fördjupningsresonemang så har jag börjat se konturen av en plan som möjligtvis kan vara värd att testa: 18"-lådorna placerade i närheten av de främre hörnen, stående på golvet och som komplement ett par mindre slutna lådor i bakre hörnen, upphängda i taket. Att ställa "sattelitsubbarna" på golvet är tyvärr omöjligt utan att blockera en dörr.

Tanken är att fyra hörnplacerade baslådor ska släcka ut förstaresonansen både på längden och bredden i rummet, ca. 35 och 40hz. Problemet är att jag inte sitter mitt i rummet utan uppskattningsvis 70cm från bakväggen (anpassningsbart inom rimliga gränser, kan dock inte sitta för nära hornen), avståndet från lyssningsplats till de bakre baslådorna blir alltså påtagligt kortare än avståndet till de främre.

Frågan är hur mycket man lider av den sortens tidsfel vid så låga frekvenser? Tanken är att dela de bakre basarna lågt och brant, 24dB/oktav vid strax över 40hz bara för att nämna några siffror som utgångspunkt. Den enda riktlinje jag sett för liknande arrangemang är att man ska hålla sig inom en tiondels våglängds avståndsskillnad vid delningsfrekvensen, alltså ca 80 cm om jag delar vid 40hz.
Ögonmåttet vill få det till att avståndsskillnaden blir större än så i mitt fall, uppskattningsvis 1-1,5 meter.

Syftet är som sagt enbart att jämna till responsen, inte att kunna spela djupare eller med högre ljudtryck. Värt ett försök?
Tänkbara alternativa lösningar innefattar kubikmeterstora basfällor och/eller att såga stora hål i bakväggen för att "vädra ut" oljudet ut i skrotförrådet

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/07/03 :  05:05:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
Du laddar med liiiite grövre ammunition än jag som bor i lägenhet.
Som analogfan (spelar jag vinyl eller rullband är AD/DA bannlyst) har jag därmed uteslutit digital delay som kan vara en räddningsplanka om basen släpar efter.
Rummet är mycket långsmalt och knappt 4 x 7,6 x 2,5 m med lyssningsdel i ena halvan med fronthögtalarna mot ena långväggen och soffan mitt emot. Min egoistiska sweetspot är en fåtölj placerad tätt framför soffan.
Det finns säkert något jag har förbisett, men det här funkar i praktiken hos mig i alla fall.
Jag har byggt 4 små identiska subbar med 10" Bremenelement i slutna 25 l lådor med q=0,5 (kritisk dämpning = kruttorr bas utan översläng) och placerat dem alla på samma avstånd från sweetspot (en i takhörn, övriga utefter långväggarna)liksom fronthögtalarna.
Max differens är 0,4 m vilket vid min delningfrekvens 80 Hz blir mindre än en tiondels våglängd och därmed inte i närheten av att komma i motfas. Fördelen med att inte placera subbarna i varsitt hörn är att de excterar olika stående vågor olika mycket från sina olika positioner i rummet och ger jämnare frekvensgång.
Jag driver dem serie-parallellkopplade från ett 1 kW monoslutsteg och använder ett ino cr80s+infra delningsfilter som kan kompensera de små slutna lådornas tapp i verkningsgrad under 40 Hz tills rumsstödet hjälper dem på traven under 20 Hz.
För närvarande peakar de vid 14 Hz och vid 7Hz har de fallit till medelnivån i mellanregistret, vilket kan vara kul ibland men även orsaka illamående om man spelar en del obskyr elektronisk musik.

Jag byggde i första hand mina subbar för att tackla den hemska 50 Hz-resonansen - blå kurva med frontarna ensamma, turkos med subbar.
Det finns mer att fila på, men låter fasen så mycket bättre än innan.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2014/07/03 :  06:29:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Se där, snabbt svar från en som är med på tänket!

quote:
Du laddar med liiiite grövre ammunition än jag som bor i lägenhet.

Jo, som ungkarl och småhusägare tog jag möjligheten att slå ut ett par väggar för att få mig ett litet men ändå hyfsat lyssningsrum och när jag fick chansen att köpa ett fyrpack artontummare för småpengar kunde jag inte låta den passera. Har dock bara lådor till två av dem...än

Med ett 7,6 meter långt rum har du förstås lite andra möjligheter att placera ut basarna så att de stämmer avståndsmässigt, jag sitter som sagt fast i mina 4,9 meter och måste dessutom hålla lyssningsplatsen på avstånd från hornen för att de ska summera.

Delay är (närapå) uteslutet för min del också, ambitionen är att klara mig utan men om jag en vacker dag kapitulerar och börjar köra med DSP kommer hela anläggningen att se annorlunda ut.

Kul att se mätningar som bevisar att konceptet fungerar, det inspirerar till egna experiment framöver. Har tyvärr lite brist på lämpliga baselement av bra kvalitet hemma just nu men det finns gott om billigt kravs som möjligvis kan användas till att testa principen in situ.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/04 :  16:36:17  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Om jag har förstått Toole rätt, så kan man placera subbarna längs väggen där den störande resonansen befinner sig. Då släcks den. Detta kan också ha med lyssningsplatsen att göra, men jag TROR inte det om jag minns rätt. Han har skrivit en massa artiklar och minst en bok om detta område och verkar ha full koll på ämnet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/07/05 :  06:34:04  Show Profile Send adhoc a Private Message
Jag håller just nu på med ett liknande projekt med basar vid frontvägg och bakvägg. Tanken är en CABS-uppställning (DBA / Double Bass Array. Om du kollar upp länkarna i mitt inlägg på faktiskt så hittar du info på funktionen/teorin bakom. En av länkarna är en rapport från Salford University som jämför flera s.k. vanliga sub-uppställningar samt 2 varianter på CABS/DBA som fick "högst preferens" i referensgruppen: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?p=1634046#p1634046

(F.n.har lite ombyggnad just avslutats och basarna är bara installerade utan någon form av tidskompensation mellan front- och bakvägg (eller eq heller mot fronthögtalarna). Funkar ganska OK redan så. Pröva med att koppla bakbasarna i fas respektive motfas mot frontbasarna, det lär ge olika respons för dig att tycka till om.
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2014/07/05 :  08:44:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack för svar!

Double Bass Array skulle jag faktiskt kunna testa, under enkla omständigheter, med utrustning som redan finns hemma. Förutsatt då att det kan fungera med sammanlagt fyra basar, vilka vad jag då kan förstå ska placeras på mitten i höjdled och en fjärdedel in på bredden.

Det som finns till hands för snabba experiment är fyra slutna lådor på kanske 50 liter styck med varsin tiotummare av enklare kvalitet (köpta för att användas som aktiva basabsorbenter) samt en gammal rackenhet från Yamaha som bland annat innehåller ett digitalt delay och delningsfilter (mono).
Definitivt inga höjdargrejor men kanske bra nog för att kunna göra en del enklare tester bara jag fått nån relativ ordning i rummet?

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/05 :  14:07:04  Show Profile Send Buggsson a Private Message
"Förutsatt då att det kan fungera med sammanlagt fyra basar, vilka vad jag då kan förstå ska placeras på mitten i höjdled och en fjärdedel in på bredden."

Det blir höga lådor om man nu vill använda lådor? För det är väl inte tänkt för inbyggnad?

(Många sidor blir det att läsa om man skall läsa in sig på CABS)

Har läst en studie som visar på att en st. (tot. 4 st.) placerad på mitten av alla fyra väggar, följt av en i varje hörn skulle vara optimalt. Hoppas den ingår i den subjektiva artikeln som jag ännu inte hunnit läsa.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/10 :  10:33:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad gäller referensen till den subjektiva studien så jämförde man ju bara CABS med en tvåsublösning enligt Welti & Devantier (2006) i stället för någon av de tre 4sublösningar som enligt dem ger bäst effekt. Det hade ju varit en bättre och mer relevant jämförelse så eftersom det inte är någon skillnad i antalet subbar kan man ju med fördel testa någon av de tre nämnda metoderna och jämföra med CABS om man så vill. Vidare så skrev de inte hur de mätte i studien mer än att de jämnade ut resultaten med 1/3 oktav. Slarvigt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2014/07/11 :  09:30:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag skulle försöka låna ett digitalt filter så man vet vad man fightas emot. Själv har jag sedan länge kört med digitala delningsfilter med fördröjning och kan inte tänka mig något annat. Dels därför att jag spelar i vardagsrummet så jag vill inte ha några stora absorbenter och dels därför jag faktiskt inte har varit så fri i placeringen av subbar. Att släcka resonanser låter trevligt med hjälp av placeringen men man måste fundera på vad man släcker med. Är det möjligen "gammalt ljud" ? Då man mäter spelar det ju ingen roll men det hörs på musik. Impulsmätningar är ett bra komplement till svep och rosa brus. Sen får man också fundera på hur musiksmaken spelar roll. Spelar man mest akustisk musik så kommer det inte bli så kraftiga transienter under 50-60Hz som vid elektronisk musik. På det hela skulle jag aldrig försöka att ge generella råd utan man får testa. Att timing är känsligt är jag personligen säker på. Bytte rör i min Audion till lite piggare 2A3 och fick justera om avståndet lite. Trots att den bara drev diskanthornen så påverkades övertonerna så pass mycket att bastransienter blev lite för runda. Jag har en känsla av att ju fler register som är horn ju känsligare blir det.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000