HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En liten anekdot om upplevelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/11 :  01:21:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har länge motsatt mig div hårdiskbaserat musikspelande. Bara av lite tjurskallighet.
Well häromdagen lånade jag en skaplig DAc av herr D, som reaktion på min sambos kommentar "går det inte få bättre ljud via den där Apple TVn?" Visst tyckte jag också att det inte lät så kul när man spelade musik via AirPlay och så måste ju plasman vara påslagen, surrande, svagt förvisso men hörbart och irriterande.
Lite bra dock med alla webbradio-stationer och så SR mm. Hursomhelst med dacen lät det inte bara lite bättre utan upplevelsen utan alla störningar från plasman höjde ljudet nivåer.
Följden blev att jag och min sambo för första gången på länge satt och lyssnade samt diskuterade musik... Hennes musik...vilket jag insåg var mycket nyttigt för mitt insnöade musikkonsumerande. Hon hade massor med bra musik på Itunes mm. Internetradio och SR med för den delen fungerade ju nu utan den dumma energislukande plasman. Började genast fundera på olika dacar, hm... Sist jag köpte CD gick alla från separata driver/dackombinationer mot integrerad och den har jag kvar och är nöjd med. Krell KAV 280CD om någon undrar.
Jag har numera lyxen att ha två separata system:
nr 1 - TV, Krell KAV400xi som driver ett par kraftigt moddade magnepan 1.6 qr.
nr 2- finsystemet i vardagsrummet ett i stort sätt rörbasérat system där vinylen är hovleverantör.- en kuzma, JJ-försteg och en Cary v-12r samt magnepan 3.7.
Den lilla riggen spelar roligt! Bra drag och botten exelent mellan och diskanregister. Det var först efter att ha lyssnat ett tag på digital musik på nr 2 och nästan börjat fundera på nr 1s existenvärde som jag lysade på just densamme,
Hittade en gammal tulipanetikett med eine kleine på........ Luften gick nästan ur mig hur vackert frigjort och verkligt det lät. Blev lysande på nr1 länge den dan.
Vart vill jag då komma. Jo att det digitala och analoga inte är motsatser utan komplement. Många verkar tänka att de ska pensionera sina svarvar när dom grips av den digitala demonen, likaså händer motsatsen(har sett det på nära håll)
Varför inte bara inse att båda har sina fördelar....... Inget går upp mot vinyl o rör, när tiden tillåter verklig lyssning och det digitala bjuder på "instant njutning " det är ju riktigt kul att botanisera i tex Spotify premium liksom att gå i en gammal skivaffär och fynda...... Bara min humbla åsikt....bara så ni vet, jag har aldrig fel, ALDRIG,,,,

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/07/11 01:24:24

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/07/11 :  09:21:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Visst låter Äppel-teven helt okaj, men om du har för avsikt att strömma 44.1Khz (eller ngn multipel) baserad musik via den kan jag bara säga; Skaffa en AirportExpress istället/som komplement!
(Den senare jobbar med den samplingsfrekvensen internt och behöver inte manipulera ljudströmmen i realtid)

För övrigt instämmer jag fullständigt med dig! Upplevelsen kan vara fantastisk oavsett media, eller ibland även kvaliteten på återgivningen. Jag personligen har dock lättare att erhålla upplevelsen i en hyfsat välljudande anläggning än via andra återgivare...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/11 :  09:48:12  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lösningen för mig blir Apple tv i tv-rummet system nr1. En skaplig dac, ev bygg-kit med rör.
På sikt ska väl finsystemet förses med en AirPort och riktigt duglig DAC.
För jag är nog sugen på att kunna konsumera min sambos musik även där och på sikt skaffa en form av hårddisk/nätverkspelare....krellen kanske inte överlever i evinnerliga tider, laser mm ger ju tyvärr upp så småningom, men jag vet inte.........

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2014/07/11 :  12:29:43  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Man kommer väldigt långt med en Oppo-105D i alla avseenden. Funkar utmärkt som nätverksspelare och har även digitalingångar och kan driva slutsteg direkt och "förstås" spela alla typer av skivor.
Man kan dessutom skicka musiksignalen till Oppon ifrån t.ex. en surfplatta eller dator via uPnP/DNLA så den täcker det mesta, och dessutom med hög återgivningskvalité.
Är inte övertygad om att man behöver en separat dac om man har en 105D, i vart fall räcker det inte med någon enklare. Har en Weiss Minerva själv som jag inte är så säker på att jag kommer använda i fortsättningen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000