HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hur viktig är transporten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/12/22 :  19:13:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Funderar på hur mycket transporten gör för ljudet när man kör den genom samma DAC och kabel? Jag får bara för mig att Dac'n sätter ljudsignum och inte transporten.
Alltså, om man har en tung, gedigen transport eller en plastig tvåhundranittiofemkronors DVD från macken#8230;..hör man skillnad genom samma DAC?

Vad jag är ute efter är om man kan på ett ungefär säga att Dacen är 99% av ljudet, eller 90% eller 75%#8230;..ja, ni förstår#8230;.:)

Artphotography

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/12/22 :  19:45:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Min uppfattning är att dacen är klart viktigare men att transporten inte är helt oviktig.
För några hundralappar nypris får man väl kanske inte den mest stabila och vibrationsfria drivningen.

Titta på begagnade finare men äldre dvd/cd spelare, de är oftast billiga för att de är omoderna och icke kompatibla, men stabila och fina byggen att använda som transporter istället.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/12/22 :  20:30:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Precis, Dacen måste vara klart viktigare (iallafall teoretiskt), men det hade varit lite kul om några hade vågat sätta en gissning på siffra - 'hur' mycket viktigare?

Hur mycket har man kvar att hämta om man har en bensinmacksDVD och spelar bra producerade CD via en fin/dyr/up-to-date DAC?

Artphotography
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/12/22 :  20:43:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Instämmer i stort med Goldfinger och jag vågar mig på en gissning på att ca:75% Dac och 25% transport. Men testa flera tänkta transporter då de 25% gör mer än man tror ljudmässigt, jag gjorde det och det var ganska stora skillnader tyckte jag så jag testade några olika DVD-spelare som transporter. Numera så använder jag en Meridian 598 som är en ren DVD transport till min Dac.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/12/22 :  21:04:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det är lite mer än jag trodde själv - 75% DAC 25% Transport är din uppfattning alltså. Väldigt intressant! Jag trodde än mer åt Dacen och mindre till transporten.

Artphotography
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/12/22 :  22:02:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det beror nog på hur dac'n är konstruerad, en med asynkron mottagning av data spelar transporten ingen roll alls men så är ju inte alla byggda.
Stereophile visade att det MÄTBARA skillnader men om de hörs är väl en annan sak.
Gammal text http://www.stereophile.com/features/368/index3.html

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2013/12/22 :  23:52:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Aha! nu blev det intressant!!! Den DACen som jag kommer använda har just asynkron mottagning#8230;menar du då att DACen 'sätter' ljudet helt och hållet oavsätt i vilken apparat skivan snurrar?

Artphotography
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/12/23 :  10:19:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som jag förstår så skapar DACn en egen klockning av data som frikopplar den från vad transporten gjort. Min är sådan och om man har en dator eller en mekanisk transport har alltså ingen betydelse. Därför är det vad man tycker är smidigast som gäller dvs då blir det dator som slipper man springa och byta hela tiden.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/12/23 :  14:08:47  Show Profile Send byZan a Private Message
Burmäster - en intressant fråga som jag också önskar svar på från några som kan och har hört skillnaderna. Följer detta med spänning

God Jul förresten

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2013/12/23 :  14:49:18  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har en gammal TEAC T1 som är ordentligt moddad, vid jämförelse med en likadan omoddad lät min bättre. Detta visar att en transport gör skillnad.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2013/12/23 :  15:21:54  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Minns en liknande diskussion för ett par år sedan. Då hade jag en Thule transport och var stenhård anhängare av att transport kan göra skillnad. Sedan överförde jag alla mina CD till en NAS och numera förespråkar jag den kombinationen. Digitala signalen som kommer ut från en transport eller från en NAS via Squeezeboxen går in i en DAC... När jag parallellyssnade transport kontra Squeezebox märkte jag ingen skillnad alls. Vilket gjorde att transporten åkte ut

Numera lyssnar jag på vinyl mest. Och Spotify ... Musiken som jag har lagrat på NAS:en lyssnar jag bara när det inte finns att hitta på Spotify.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/12/23 :  16:55:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
På Radiolagret i Göteborg sa de precis tvärt om. Jag har bl a testat att ha cdspelare stående på bänk eller på diabassten och det ger hörbara skillnader.

Enligt dem på Radiolagret dvs Jerker och Tomas om jag inte minns fel så skulle det vara precis tvärtom. Dvs transporten är A och O.
Jag var dock själv skeptisk och har ingen transport som står på någon diabassten längre men som sagt det är hörbara skillnader vilket det inte skulle vara om transporten inte spelade någon roll. God Jul. mvhKristofer
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2013/12/23 :  17:10:00  Show Profile Send pak a Private Message
Man skulle ju tycka att det är av vikt att datan läses av så felfritt som möjligt då...
-Därav en bra transport.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/12/23 :  17:35:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som sagt, det beror hur DACn är konstruerad. En äldre konstruktion eller typ NOS DAC kan nog vara lite känslig men moderna gjorda för datoranvändning är det nog ett passerat stadium.

Micke

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/12/23 :  20:14:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Kan vara så, min är en gammal Theta ifrån 90-talet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/23 :  20:30:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag är inte så säker på att jag fattar konceptet med asynkron klockning på SPDIF interfacet?

Men jag ställer mig i ledet som hävdar att transporten har betydelse, ganska stor dessutom. (Att kvantifiera den är värre, men jag vill nog påstå en tredjedel av inverkan på ljudet)
Att påstå något annat är för mig detsamma som att säga att det spelar ingen roll om jag förser min DAC med digital signal från en Boxee eller en dCS Vivaldi, en Sonos Connect eller en Mac Mini, eller en DVD från Ö&B eller en TEAC VRDS 10...

Det står dig fritt att hävda detta, men jag upplever ganska stora skillnader!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2013/12/23 :  22:11:34  Show Profile Send RTB a Private Message

Håller med om att transporten gör skillnad, kan göra ganska stor skillnad tom.
Men de gånger jag hört mest skillnad är vi jämförelser mellan halvdyra och riktigt jättedyra transporter, man får vad man betalar för kommer i åtanke.
Tror dock DACen gör större skillnad än transporten.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/12/24 :  12:33:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Numera så har jag ju inte min cdspelare en Primare D30.2 kvar utan har bytt upp mig till en Bladelius Gondul nivå 3 som har en mjuk upphängning av transporten men det är en rätt så tveksam sak att testa de olika spelarna eftersom Gondul kostar 8 gånger mer samt innehåller både försteg/signalprocessor och att spelaren numera står på en ekbänk. Men denna bänk skulle teoretiskt också kunna påverka positivt men det har jag dock inte testat.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2013/12/24 12:35:47
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/12/24 :  15:20:40  Show Profile Send Vox a Private Message
Försök utan transport så kommer ni upptäcka hur viktig den är.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2013/12/27 :  11:02:15  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Håller med Micke! Transport är lika viktigt så jag säger 50/50. Både transporten och DAC:en har förmåga att knäcka ljudet rejält (det är bara att komma och lyssnna - detta är enkelt att demonstrera för vem som helst...) :-)

S
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2013/12/27 :  11:39:15  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Ettor och nollor du förlorat kommer aldrig igen,inte på samma sätt.En dålig apparat återskapar dåligt och en bra gör det bättre.Glöm för all del inte kabeln emellan.Den är svår och förstå den med(för mig)

I was talking to myself!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/12/27 :  12:14:32  Show Profile Send byZan a Private Message
Det verkar vara helt klart dac'en som är viktigast för att få det digitala ljudet bra, men att säga hur viktig den är det ingen som kan säga och det förstår jag, många parametrar som ska vägas in. Men kan man rent generellt komma fram till att det ligger någonstans i %?

60-40?
70-30?
80-20?

och detta med dagens elektronik.

Köper jag en dyr dac så kan jag m a o köpa en billigare transport?
Eller är det 50-50 som är det perfekta kanske?

Nu har jag flummat iväg ordentligt känner jag och frågorna är kanske lika flummiga men man funderar ju, fram och tillbaka. Det går kanske inte att vikta alls, det kanske t o m är oväsentligt?
Try and error är kanske som brukligt det bästa för att få svar på sina egna frågor?

Men att tillsammans fundera och spekulera i frågan är roligt och det utan att fördöma det ena eller det andra. Själv är jag ingen tekniker i datavärlden utan där lämnar jag över till er som kan och förstår alla ettor och nollor.

God fortsättning!

/byZan

Edit: konstiga tecken

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2013/12/27 12:16:39
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/12/27 :  13:42:08  Show Profile Send HerrD a Private Message
Du kan själv läsa mätningarna av John Atkinson i Stereophile av olika dacar. En sak han mäter är hur väl dacen klarar jitter. Ganska stor skillnad mellan dacar. Om dacen är känslig för jitter så spelar transporten roll. Med omklockade fifobuffrar spelar transporten liten roll.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/12/27 :  14:24:45  Show Profile Send HerrD a Private Message
http://www.positive-feedback.com/Issue43/jitter.htm

Verkar vara av intresse för den här tråden. Har inte lusläst men verkar korrekt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/12/27 :  14:37:15  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Du kan själv läsa mätningarna av John Atkinson i Stereophile av olika dacar. En sak han mäter är hur väl dacen klarar jitter. Ganska stor skillnad mellan dacar. Om dacen är känslig för jitter så spelar transporten roll. Med omklockade fifobuffrar spelar transporten liten roll.

Okej, då är det en riktigt bra dac med en sparat klocka som är den väg man ska gå om man nu vill ha det bästa i digital uppspelning?
Men vad är liten roll angående transporten, 90-10? I mitt fall så har jag för tillfället en Lyngdorf CD-1 kopplad via min Bricasti M1 som står för musik via CD mediat.

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2013/12/27 :  15:04:53  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Här står en del matnyttings som i alla fall jag finner intressant i frågan.

http://www.theabsolutesound.com/articles/esoteric-p-03-universal-disc-transport-and-d-03-digital-to-analog-converter/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000