Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 13:09:28
|
Nu har jag hamnat på Milstolpen i nämnda tidning, tillsammans med fler riktigt erkända konstruktörer från när och fjärran. Men oj vad tiden runnit iväg! Jag minns "Edison 12/One" tiden som igår. Artikeln är fullständigt korrekt bortsett från en sak, jag har inte haft någon förstärkare med namnet "Andersson" jag stavade den med ett s, så någon förväxling med Andersson elektronik som säljes av någon hemelektronikfirma bör inte ske.
Vid starten blev jag "anklagad" för att kopierat en Dynaco förstärkare SCA 35 tror jag den heter. Jag kan försäkra att jag vid den tiden inte tagit del av ett schema på nämnda förstärkare. Det kopplingsupplägg jag av olika skäl använde mig av hade använts i hundratals förstärkare före både mig och Dynaco. Det nya med Edison 12 var att jag ersatte de vanligaste rörtyperna som ECC82,ECC83,6SN7 etc med högbranta ramgallerrör typ ECC 88 etc. Detta innebar extra "kick" i Edison 12 jämfört med de klassiska rören.
Filteringselektrolyten som nämnts i artikeln var ett kostnadsalternativ, den elektrolyten användes fö bland annat i Luxors tv-apparater! Den hade 4 sektioner. Ett problem med multielektrolyter är att det ofta finns hög kapacitans mellan sektionerna, varvid filterverkan blir nedsatt. Separata elektrolyter är klart att föredra. Man tycker jag kunde använt 4 st separata axiella elektrolyter, men det fanns inte plats på kretskortet för dem.
Beträffande RIAA korrektionen i Edison One blev den ändrad efter ett kort tag när andra RIAA stegets rör ECC 83 ändrades till ECC 88. Anledningen till att ECC 83 användes där var att nivån skulle passa till vissa kasettbandspelare.
Det är förvånande att Anders Edenholm är så väl insatt i mina bravader. Han verkar minnas bättre än jag. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2013/12/18 13:05:29 |
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 14:43:11
|
Grattis till omnämnandet i tidningen. :-)
Lite off-topic, har du konstruerat alla rörförstärkare som Audion säljer/sålt? |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 15:24:06
|
Tack! Vet inte hur läget är idag, men grundkonstruktionerna är nog fortfarande mina. |
|
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 16:07:09
|
Så alla som heter Silver night, golden night, sterling black knight osv kommer ifrån dig? |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 16:34:48
|
Silver Night,Golden Night och Sterling är inte så mycket ändrade, men Black Night har en annan pappa. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2013/12/17 16:36:54 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2013/12/19 : 23:02:29
|
Jaja Erik, nu är det så att, då Edison 12 är den mest prisvärda förstärkaren någonsin, det tyckte Anders även på den tiden, vi pratade om det, inte sett honom mycket sedan han flyttade till England på heltid, jag och en till ytterst seriös forumvän, Klas, (lyssna på honom här: http://soundcloud.com/noiseoferror) har beslutat att Du måste börja tillverka Edison 12 igen, jag behöver inte ha min före vecka 1 så stressa inte.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2013/12/19 23:06:15 |
|
|
R1 T
Member
589 Posts |
Posted - 2013/12/19 : 23:24:40
|
Grattis Erik! Ja det vore riktigt roligt med en ny Edison 12, hade en för många år sedan och har bara bra minnen från den.
Med vänlig hälsning Åke |
Örebro |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 00:48:46
|
Grattis Erik!, det är väl kul när man får ett erkännande, speciellt när tekniken ifrån förr står sig så pass bra i dag?? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 08:51:13
|
jag har byggt en sådan för många år sedan (Edison 12 med volympott), visserligen med "ritning" från Schuberts bandspelarverkstad. jag vet inte hur mycket som stämmer överens med din konstruktion, men jag har den kvar och den låter faktisk oförskämt bra och var inte speciellt dyr heller. |
Skeptiker |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 10:08:05
|
Jag skulle vara mycket intresserad av en Edison 2014 Edition! Och säkert många med mig, som är nyfikna på rör, men inte vill kosta på sig en Hesselwall/The Lars eller sponsra imperiet i öst!
Erik, vad säger du?
VH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 14:43:14
|
Mången tack för alla vänliga ord! Det är nästan att jag rodnar En ny Edison 12 vore intressant, men det förutsätter att jag köper trafos, chassies och övriga delar i tusental för att komma ner i rätt pris, och slåss med alla kinapuffar. Problemet är att finansiera dessa massinköp samt finna en marknad för detta stora antal förstärkare. Marknaden för rörförstärkare är annorlunda nu jämfört med när Edison 12 lanserades. |
|
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 18:53:39
|
Jag tror att det skulle finnas en marknad för detta.lite crowdfunding kanske skulle lösa dom flesta problemen. Det är dags för en hederlig folkförstärkare igen. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 21:13:13
|
Nja, kanske inte riktigt så Erik, inga tusental nödvändiga. Om vi tänker oss chassiet, i princip som originalet fast i 2mm alu, revolverstansat, det fixar jag, räcker med att köra 10 åt gången så är vi nog nere på rätt kostnad. Alla passiva komponenter kan jag ta fram till samma pris som drakarna men i de volymer som behövs. Nättrafo från transformatorteknik finns redan, mönsterkort kan jag cada från schema från dig och köpa till rätt pris i ganska små volymer. Lasergravering av alla logos och text etc fixar jag också, snyggare och billigare än screentryck i småvolymer. De svåraste biten är nog utgångstrafo, om Du har någon kvar så kan TT göra en ersättare som är lika bra eller bättre men de kan bli smådyra med kopieringsarbete och ställkostnader för en relativt begränsad volym, sedan finns det ju en hel del trafo att köpa idag för EL84 men där är det ju Du som vet vad man skall ha.
Åtminstone värt att fundera lite över?
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 21:39:50
|
Intressant! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 22:04:38
|
Räkna in mig! CAB |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2013/12/20 : 22:25:22
|
Utgångstrafos ska inte behöva vara någon stort bekymmer nuförtiden. Utbudet har ökat markant bara sedan jag började bygga med rör och det var för mindre än femton år sedan. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 00:22:16
|
Köpt senaste numret så det blir trevlig läsning. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 07:23:26
|
Grattis Erik!
Nyproduktion, ja det hade varit intressant!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 10:24:44
|
Ja, blir det nyproduktion är jag helt klart på! Tillsvidare får jag hålla koll på beg. Marknaden.
Så väl som Ingvar tallade om steget så måste jag ju pröva.
Med vänlig hälsning, Klas |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 10:41:00
|
Erbjuder mig till delfinansiering och om Ni önskar distribution, var har olika verksamheter med bemannad personal, jag kan lägga in order, distribution och hålla kundreskontra med för initiativtagarna redovisning av projektets resultat och dessutom lagerhållning utifrån lokaler vi har i östra Göteborg. Allt för att projektet skall gå igång till forumets medlemmar glädje. Resten av finansiering torde kunna fixas genom intresserade betalar en del vid beställning. Christian/CAB |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 11:06:26
|
Förskottsbetalning är helt OK! (Med reservation för att vi inte hamnar i Kondo Ongaku prisklassen) Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 12:59:31
|
Låter mycket intressant. Jag vill ha ett ex. :-) |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 13:53:54
|
Jag tackar innerligt för visat intresse. När Edison 12/One lanserades fanns det ingen motsvarighet på marknaden prismässigt. I dag är situationen helt annorlunda, jag får ofta offerter från Kina på rörförstärkare, (jag undrar vad de fått min E-mail adress från!) De erbjuder rörsteg till priser som jag får betala för emballaget och trycksakerna! Det går inte att konkurrera med länder där apparaterna framställes under omänskligt slavliknande former! Visserligen ser dessa förstärkarna "utifrån" vara amatörmässigt konstruerade och jag befarar att kvalitén inte är så mycket att hänga i granen heller. Men det är trots allt rörförsträrkare! Att trots detta starta upp Edison igen innebär mycket arbete. det är likgiltigt om det blir en liten serie eller en stor det blir samma kringkostnader. Bla måste jag skaffa lindningamaskin och utrymme samt linda utgångstrafos själv, det gör Audion idag. Samtliga Engelska transformatorfabriker som det gick att komma överens med är nedlaga eller gått i KK. Syftet med Edison var att erbjuda rörljud till lågt pris, men där kommer konkurrensen från Kina in i bilden. |
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 15:18:13
|
Erik! Avsikten var egentligen inte att pressa in Dig i ett nytt risktagande. Som jag skrev tidigare så kan jag bära kostnader för mekanik och alla passiva komponenter, trafo kan jag också ordna, finns det möjligen någon original utgångstrafo från 12:an tillgänglig så kopierar vi den. I tråden verkar det finnas fler aktörer som kan ta en aktiv del och har tillgång till industriell infrastruktur så att vi kan producera projektet i Sverige. Min önskan är väl snarast att Du välsignar vår ambition och finns tillgänglig som mentor, Du måste även designa det nödvändiga inbyggda Riaa steget runt ett par ECC88/6922 och att vi får lov att använda namnet Edison 12 the Erik tribute.
Ingvar |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 15:34:22
|
Ingvar: Jag bär kostnader med Dig, skicka pm så får du telefon och mail. Jag tycker också att vi alla skall hjälpa till och kröna en mänsklig bana i den Svenska välljudets tjänst och till för den vanlig mänskans möjlighet att få välljudande produkt med ett stycke Svensk historia till nutid inrymmen i samtida glädjelåda. Christian A Björck // CAB |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2013/12/21 : 15:48:44
|
Jag har en datorstyrd transformatorlindare hemma. Hm. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|