HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på DAC, TACK!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/12/13 :  18:47:45  Show Profile Send byZan a Private Message
Min ena son frågar om tips på en DAC som helst ska vara trådlös.

Har vi någon kunnig som skulle kunna hjälpa mig med tips?

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/12/14 :  07:05:18  Show Profile Send byZan a Private Message
Han hade sett en NAD Dac 1 som föll honom i smaken rent användarvänligt, sedan kom frågan till mig om vad/vilka som är bra? Just rätt person att fråga som inte är bevandrad i de tekniska bitarna.

Nå. finns det några förslag? Julen närmar sig med stormsteg och det vore bra om klappen han bli inslagen

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/14 :  10:13:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tänker du dig nåt i stil med en Airport Express?
Trådlös är den definitivt, om man vill, och en DAC innehåller den också...

Annars fattar jag nog inte riktigt vad grabben är ute efter? Vilken typ av källa pratar vi om? Dator/mobil/platta?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/12/14 :  10:37:42  Show Profile Send byZan a Private Message
Precis Mike - va f*n är han ute efter

Streama från iPad/iPhone/Dator till en DAC tror jag han menar?

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/14 :  11:12:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Okaj... Airport Express kvarstår som tänkbart alternativ.
Mera ambitiöst med olika möjligheter i lite högre prisklass:
Marantz NA-7004 (Eller NA-11kanske om pap.. Tomten är väldigt generös!)
Pioneer N-50
Båda dessa har mer möjligheter än vad man vill lista, men de är DACar och de tar emot strömmat digitalt ljud på många sätt. Vad jag däremot vill undvika att nämna i en och samma mening är trådlöst och välljud...
Det finns givetvis massor med andra grejer som funkar liknande...

Är vi på rätt spår?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/12/14 :  12:07:45  Show Profile Send lennartj a Private Message
Engelska Chord tror jag var först av alla high-endtillverkare när de 2008 lanserade en DAC med syftet att just kombinera trådlöst och välljud.
Modellen Chordette Peach verkar vara den aktuella efterföljaren
http://www.chordelectronics.co.uk/products-info.asp?id=63
Prisnivå 10'

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/12/14 :  12:28:56  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Arcam har väl ett par trådlösa

http://www.arcam.co.uk/products,rseries,wireless-dacs,airDAC.htm
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/12/15 :  19:17:46  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack för inputs

Nu tror jag han har fått något att tänka på på det räcker, nu är det bara att besluta sig för vad?

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/12/17 :  06:53:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Airport Express har en digitalutgång så då är man inte begränsad till den interna dacen utan kan välja fritt. Sen är den förhållandevis bilig också och eftersom det är en apple produkt fungerar den pålitligt tillsammans med andra apple produkter
Ett annat alternativ är att försöka göra datorn till en airplay mottagare och använda den som dac.

Annars håller jag med AlfaGTV om just trådlöst och välljud är svårt att uppnå generellt men med vissa protokoll kan man skicka förlustfritt iaf(t.ex. DlNA och skicka wave/flac men det kräver andra lösningar).
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/12/20 :  20:20:27  Show Profile Send RobertH a Private Message
Airport express lär ju dock som allt annat från apple knappas ha någon påkostad digitaldel/oscillator, så är man ute efter välljud så skulle jag nog utesluta den direkt.... smidigheten är en annan sak däremot. Sen kan jag inte säga att jag gillar apples lösningar öht. i övrigt.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2013/12/22 :  15:57:21  Show Profile Send markusA a Private Message
AirPort express + en riktig dac. Det finns många bra dac'ar idag. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000