Author |
Topic |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/12/11 : 19:34:38
|
Jag har fått möjlighet att ha ett musikrum på källarplanet i vårt hus. Rummet är strax under 16m2. Här har jag satt ihop en anläggning av både prylar som hamnat på avbytarbänken, då de inte passat i huvudanläggningen, samt en del begagnat. Högtalarna har varit ett par Chaconne med uppgraderade mellan/baselement och delningsfilter. De har spelat helt ok, men det har hela tiden saknats något för att musiken skall blomma ut ordentligt. Här om dagen fick jag för mig att testa ett par stativare, Dynaudio A42, som har använts som tv-högtalare i flera år. Nu började det hända saker. Jag gillar diskanten och mellanregistret, men någon djupare bas finns inte vilket inte är så konstigt med tanke på deras storlek.
Så nu undrar jag vilka högtalare ni rekommenderar som minst ger lika bra diskant och mellanregister som Dynaudio A42 och har en rejäl bas.
Musiken jag lyssnar på är väldigt blandad, men med förkärlek för glesare musik som pianobaserad jazz som t.ex. E.S.T. Gillar ett detaljerat ljud.
En eller flera subbar är jag inte intresserad av så de går bort direkt. Inte heller diy i dagsläget.
Nytt eller begagnat upp till 15-20 kSEK så vida det inte dyker upp något exceptionellt bra erbjudande.
Så låt höra vad ni rekommenderar...... |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - Vox on 2013/12/11 19:35:07 |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2013/12/11 : 21:24:39
|
Det brukar finnas ett antal Tannoy högtalare på Magasinet och nästan alla passar din budget (fast långt under) och dina krav. Låt dig inte luras av att de är billiga, exempelvis 600 serien är rejält bra men kostar nästan inget.
Lyssna först, du kommer inte ångra dig.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/12/12 : 20:13:24
|
Tack för förslagen så här långt. Hur skiljer sig ljudet mellan t.ex ett par Magneplan 1.6 och ett par konventionella högtalare? För- respektive nackdelar? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2013/12/12 : 21:21:00
|
I mina öron låter det som du är nöjd med Dynaudio? Det är jag också, det vettiga är väl att uppgradera inom märkets ramar - de har ett gäng finfina golvare som bör kunna tillfredsställa dina basbehov... |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/12/13 : 14:04:09
|
Det dök upp ett bra erbjudande som jag inte kunde motstå. Vill allt sig väl så kommer de "nya" högtalarna innan jul. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2013/12/13 : 15:03:14
|
Berätta vilka det blev då! :) |
Retro låter fint. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/12/13 : 15:05:50
|
quote: Berätta vilka det blev då! :)
Säger inget innan de har kommit på plats. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2013/12/13 : 18:01:18
|
Ett par Focal försvann igår från en site.. tänkte tipsa men de låg ju lite över din budget så? |
|
|
|
Topic |
|