HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LIVSLÄNGD PÅ LASERN ! 1000 timmar. MÖJLIGT ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:00:30  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har sedan 3 år tillbaka en SONY cd/dvd player DVP-S7700 som ansågs på sin tid att vara "top of the tops". Apparaten har trogen uppfyllt mina behov både när det gäller cd samt dvd spelandet. För en månad sedan sade den stopp, och vid kontroll hos SONY har man konstaterat
att lasern gett upp. Byte av lasern har betingat ett pris på 2,500 kr och enligt teknikern har den gått dryggt 1,000 timmar = 650 på dvd och 350 på cd spelning.
1) Är det verkligen så att livslängden på lasern håller sig i närheten av 1,000 timmar ? Var ligger normen ?
2) Kommer livslängden på lasern att påverkas om jag satsar på en separat CD spelare, eller kommer den att hållas på som tidigare 1,000 timmar ?
3) Vilken CD spelare skulle ni rekommendera för att bibehålla kvalitén ? tycker nämligen att SONYn låter helt underbart ?
kommer det att låta bättre när man lyssnar med en separat CD spelare ?
Tacksam om ni kunde svara på dessa frågor och komma med förslag hur jag ska göra !

Edited by - bibi50 on 2003/02/10 21:43:20

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:11:25  Show Profile Send Jadde a Private Message
1000 timmar = 41 dygn, låter väldigt lite. Borde hålla betydligt längre än så.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:25:28  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by Jadde

1000 timmar = 41 dygn, låter väldigt lite. Borde hålla betydligt längre än så.

Har jag blivit lurad då ??? Visserligen fick jag en liten förpackning innehållande den gamla trasiga lasern men den behövde inte vara min !
Det enda jag fick efter bytet är en garanti på tre månader !
Vad ska jag tro ...
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/10 :  01:22:31  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har läst någonstans om livslängd på laser, men minns inte var.
Ändra rubriken på topicen så kanske du kan lura hit några tekniskt kunniga!
1000 timmar låter dock lite, håller en laser inte längre skulle ju ingen våga köpa begagnat!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/02/10 :  11:23:38  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har för mig att man i CD:ns barndom (runt 1983 för er ungdomar...) pratade om 10000 timmar... Men jag kan minnas fel...

/P
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/02/10 :  11:34:59  Show Profile Send Dimitri a Private Message
H&M kärde test med flera spelare som fick gå runt dygnet runt, det var omkring 1995, jag har för mig att nästan alla (alla?) fungerade perfekt efter ett år.
Dimitri
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/10 :  12:21:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by zed51

H&M kärde test med flera spelare som fick gå runt dygnet runt, det var omkring 1995, jag har för mig att nästan alla (alla?) fungerade perfekt efter ett år.
Dimitri

Ja, alla fungerade bra efter ett år och den billigaste, en Philips höll betydligt längre. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/10 :  12:23:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by zed51

Dimitri

Ja, alla fungerade bra efter ett år och den billigaste, en Philips höll betydligt längre. MvhKristofer

Svar på fråga 3: ja det kommer helt klart att låta bättre med en ren, stationär cdspelare. MvhKristofer
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/10 :  13:40:38  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:
[i]
Svar på fråga 3: ja det kommer helt klart att låta bättre med en ren, stationär cdspelare. MvhKristofer

Beroende på prisklass förstås och om det är en dedikerad musikmaskin

dessa konkurerrar utan problem med rena cd spelare i samma prisklass, dessutom kan de uppgraderas med förstegskort.
http://www.museelectronics.com/thalia.html
http://www.museelectronics.com/erato.html

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/10 :  13:57:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f

quote:
[i]

dessa konkurerrar utan problem med rena cd spelare i samma prisklass, dessutom kan de uppgraderas med förstegskort.

För att inte riskera att komma in på diskussioner som de om vilka dvd som är bättre än cd så var ju förmodligen prisläget runt 7000:- om jag inte tar helt fel,. Och i denna prisklass har i varje fall inte jag hört någon dvd som låter bättre än en cd i samma prisklass. MvhKristofer
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/10 :  14:15:27  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Har för mig att man i CD:ns barndom (runt 1983 för er ungdomar...) pratade om 10000 timmar... Men jag kan minnas fel...

Om jag minns rätt vilket jag tror man gör så pratades det om 1000 till 1500 timmar men som sagt det var ju ett tag sedan så jag är inte helt säker det kanske var 10000-15000 timmar det var tal om.

Men en laser borde hålla mer än 1000 timmar i vilket fall som helst.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/10 :  14:49:47  Show Profile Send Conan a Private Message
En laser ska hålla betydligt mer än 1000 timmar så du har troligen fått ett måndagsex på halsen! Tyvärr kan det ju även handla om en dålig design generellt på din Sony-spelares laser, så risken finns att du åker på ett byte om tre, fyra år igen.

Jag frågade en komponentngenjör om livslängder o.dyl. för lasrar och i allmänhet så kräver de flesta användare en kvalificering på 5.000 timmar i 85/85 (85 grader celcius i 85% luftfuktighet) men detta är en accelererad provning (svårare miljö än vid normal drift) och den "verkliga" livslängden borde vara flera gånger högre. Visserligen var detta för industrilasrar men han trodde inte att det skillde så mycket ändå mot vad man hittar i konsumentelektronik.

Omräknat till kalendertid för en DVD-spalare med normal användning så skulle vi ju hamna uppåt 15 år baserat på dina siffror (om 1000 timmar = 3 år). Problemet är bara att även om lasrar som komponentgrupp ska klara dessa livslängder så är andelen ströfel ("måndagsex.") betydligt högre än för t.ex. en resistor (det man kallar för FIT-värde (Failure In Time). En laser kan ha 100 FIT (nanofel per timme) medan ett motstånd brukar ligga runt 1 FIT.

Nu hjälper ju detta tyvärr inte dig eftersom både garanti och konsumentköplagstiden gått ut. Borde man inte kunna kräva en problemfri användning i alla fall i fem år för en modern apparat? Jag råkade ut för ett laserhaveri på en Pioneer PD91:a efter 14 månader och tvingades driva saken till ARN för att få tillbaka pengarna för bytet.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:38:32  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för allas svar
Med andra ord : har blivit lurad ! Kopte Sonys då bästa dvd speclare,
betalade hutlöst pris och se efter 2,5 års användning lägger den av!
Märkligt hur man kan hamna i en "grå zon": garantitiden precis avslutad. Service som inte viker en tum från policyn trots att mätaren på lasern visar vad den visar, och i mitten köparen som ingen bryr sig om och jag antar att det finns ingenting man kan göra.
För min del i alla fall är det slut med Sony
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:46:14  Show Profile Send marcus a Private Message
Jag har för mig att ngn tidning som skulle kolla hur länge lasern höll körde dygnet runt
i ett år och den fungerade fortfarande.
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:47:10  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Angående DVD som låter lika bra som en CD-spelar för runt 7000 så har cambridge en helt underbar DVDspelare för 6000 som spelar lika bra som CD-spelarna i den prisklassen... kommer tyvärr inte ihåg modelnamnet, DVD300 eller 600 eller något.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:51:14  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by s.m.f

quote:
[i]

För att inte riskera att komma in på diskussioner som de om vilka dvd som är bättre än cd så var ju förmodligen prisläget runt 7000:- om jag inte tar helt fel,. Och i denna prisklass har i varje fall inte jag hört någon dvd som låter bättre än en cd i samma prisklass. MvhKristofer

Kostade på Best Sound 11,000 kr
Go to Top of Page

hanna
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/02/10 :  22:23:16  Show Profile Send hanna a Private Message
Hifi & Musik gjorde ett test där dom lät dom snurra dygnet runt kommer inte ihåg exakta slutresultatet men många år var det dom snurrade och sen gick dom med dom till verkstad för att se vad som hadde gått sönder.
Min CD har stått på dygnet runt sedan 1986 och fungerar felfritt än idag.
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/02/10 :  23:07:34  Show Profile Send Steffo a Private Message
Hifi&Musik nr 4 1994; "26260 timmar! Pioneer cd614, pd-93 och Sony x33esd snurrade MER än 26260 timmar"

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/10 :  23:55:11  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan Lindström

Hifi&Musik nr 4 1994; "26260 timmar! Pioneer cd614, pd-93 och Sony x33esd snurrade MER än 26260 timmar"

Jag är chockerad ! jag förstår att artikeln gäller cd spelare !
gäller det dvd också ? är tekniken och funktionen likadan som cd ??
om så är fallet känner jag mig verkligen lurad !!!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/11 :  00:40:43  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
bibi, du kan LÄTT hitta en CD-spelare som låter mycket bättre än en DVD-spelare i den prisklassen. Jag tycker t ex inte att Cambridge DV300 spelar lika bra som en CD-spelare för samma pris (6000kr), testade den hemma i höstas, men blev inte så hemskt imponerad. Trist att lasern var så kortvarig, men tror som den andra personen i länken att det var ett 'måndagsex.', ibland gör man oturliga köp, helt enkelt. Köp en CD-spelare för runt 10 000kr & en DVD-spelare för 2-3000kr. Så tänker åtminstone jag göra. (Förutsatt att du inte är en insatt cineast med projektor etc.)

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/11 :  00:41:44  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag menade tråden... inte "länken"... *sömnig*

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/11 :  08:35:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"För att inte riskera att komma in på diskussioner som de om vilka dvd som är bättre än cd så var ju förmodligen prisläget runt 7000:- om jag inte tar helt fel,. Och i denna prisklass har i varje fall inte jag hört någon dvd som låter bättre än en cd i samma prisklass."

Sedan finns det förstås DVD-spelare i mycket lägre prisklass som låter "bättre" än CD-spelare i skyhögt högre prisklass. Men det är ju en annan historia.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:09:00  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag tycker det verkar vara dålig stil av Sony att inte ställa upp för dej om nu garantin nyss har gått ut,om dom skulle ställa upp så blir du mer än nöjd och nöjda kunder kan inte branchen må dåligt av men missnöjda kunder är mycket dåligt i det här fallet Sony,så om jag vore dej så skulle jag stå på mej lite för dåliga rykten för ett märke kan vara förödande.
Lycka till
Mvh
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:27:50  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Jag tycker det verkar vara dålig stil av Sony att inte ställa upp för dej om nu garantin nyss har gått ut,om dom skulle ställa upp så blir du mer än nöjd och nöjda kunder kan inte branchen må dåligt av men missnöjda kunder är mycket dåligt i det här fallet Sony,så om jag vore dej så skulle jag stå på mej lite för dåliga rykten för ett märke kan vara förödande.
Lycka till
Mvh

Tack för din sympati, du har rätt jag borde gå ut och klaga/bråka med Sony, förlora har jag ju redan gjort så jag har bara att vinna på det!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:49:53  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Råkade ut för samma sak på min Sony DVD spelare efter 3 år och 2 månader slutade lasern att fungera, fick bytat den men inte på någon garanti, kostade 2600:-. Efter 1 månad slutade den fungerade igjen . Denna gången gick det på garantin , hoppas nu att det håller några år till .

På vissa DVD så är det två lasrar en för DVD skivor och en för CD skivor.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:16:00  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by Gemeni

Råkade ut för samma sak på min Sony DVD spelare efter 3 år och 2 månader slutade lasern att fungera, fick bytat den men inte på någon garanti, kostade 2600:-. Efter 1 månad slutade den fungerade igjen . Denna gången gick det på garantin , hoppas nu att det håller några år till .

På vissa DVD så är det två lasrar en för DVD skivor och en för CD skivor.

Nu fick jag en ordentlig hicka !!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000